Ilustracja interaktywna
Obejrzyj ilustrację interaktywną.Obejrzyj ilustrację interaktywną.
Ilustracja interaktywna przedstawia beżową ścianę, na środku której wisi zielona tablica w brązowej ramie. Na lewo od tablicy zawieszono okrągły błękitno‑granatowy zegar ze wskazówkami. W prawym dolnym rogu ekranu widać zieloną roślinę w niebieskiej donicy. Na półce pod tablicą leży kawałek białej kredy i żółta gąbka. Po lewej stronie, obok zegara, znajduje się brązowy przycisk z białym symbolem głośnika, umożliwiający wysłuchanie nagrania. Po jego kliknięciu pojawia się brązowe pole z tekstem odczytywanym przez lektora. Na tablicy znajduje się mapa myśli w postaci połączonych ze sobą okienek. Na środku jest fioletowe okienko z napisem „Części mowy”. Łączy się z czterema kolejnymi okienkami. Kliknięcie w którekolwiek z nich przenosi do następnego ekranu z dodatkowymi informacjami. W lewym górnym rogu jest brązowy przycisk w postaci strzałki skierowanej w lewo, który pozwala wrócić do poprzedniego ekranu. Pierwsze okienko jest różowe, opisane tekstem „Rzeczowniki”. Po jego kliknięciu pojawia się pięć beżowych kółek z obrazkami. Przy napisie „Nazwy ludzi” jest obrazek przedstawiający dwie osoby. Po lewej stronie jest rudowłosy mężczyzna ubrany w jasnozieloną koszulę z długimi rękawami i kołnierzykiem. Lewą ręką obejmuje stojącą obok brązowowłosą kobietę ubraną w ciemnoróżową bluzkę z długimi rękawami. Poniżej wymieniono przykłady: mama, kolega, Antek, fryzjerka. Przy napisie „Nazwy roślin” jest obrazek przedstawiający dwa kwiaty na zielonych łodygach. Jeden jest różowy, a drugi jasnopomarańczowy. Poniżej wymieniono przykłady: kwiaty, buraki, dąb, maliny. Przy napisie „Nazwy zwierząt” jest obrazek przedstawiający brązowego psa. Poniżej wymieniono przykłady: Burek, kot, motyl, śledzie. Przy napisie „Nazwy zjawisk pogodowych” jest obrazek przedstawiający granatową chmurę, z której pada deszcz, oraz dwie pomarańczowe błyskawice. Poniżej wymieniono przykłady: burza, opady, rosa, tajfun. Przy napisie „Nazwy rzeczy” jest obrazek przedstawiający czerwony budzik ze wskazówkami. Poniżej wymieniono przykłady: zegar, lampa, kubek, piórnik. W prawym górnym rogu ekranu, obok tablicy, znajdują się trzy prostokątne ciemnozielone przyciski. Po kliknięciu któregokolwiek z nich pojawia się nowy ekran z tekstem na tablicy. Pierwszy przycisk podpisano wyrazem „Pytania”. Tekst na tablicy brzmi: „Rzeczowniki – pytania. Kto? Pilot, uczeń. Co? Farby, ogórek, sikorka, róża, huragan”. Drugi przycisk podpisano wyrazem „Rodzaje”. Tekst na tablicy brzmi: „Rzeczowniki – rodzaje. Rodzaj męski – ten – samochód, dom, obraz. Rodzaj żeński – ta – lekarka, mapa, kołdra. Rodzaj nijaki – to – dziecko, okno, pole”. Trzeci przycisk podpisano wyrazem „Liczby”. Tekst na tablicy brzmi: „Rzeczowniki – liczby. Liczba pojedyncza – koleżanka, jabłko, zebra, słoik, deszcz. Liczba mnoga – koleżanki, jabłka, zebry, słoiki, deszcze”. Drugie okienko jest jasnozielone, opisane tekstem „Czasowniki”. Po jego kliknięciu pojawia się nowy ekran z tekstem na tablicy. Tekst brzmi: „Czasowniki. Nazwy czynności – biega, skacze, maluje, pisze. Nazwy stanów – śpi, dziwi się, opada, płynie”. W prawym górnym rogu ekranu, obok tablicy, znajduje się pięć prostokątnych ciemnozielonych przycisków. Po kliknięciu któregokolwiek z nich pojawia się nowy ekran z tekstem na tablicy. Pierwszy przycisk podpisano wyrazem „Pytania”. Tekst na tablicy brzmi: „Czasowniki – pytania. Co robi? Śpiewa, tańczy, pływa, gotuje. Co się z nim dzieje? Śpi, gniewa się, czeka”. Drugi przycisk podpisano wyrazem „Rodzaje”. Tekst na tablicy brzmi: „Czasowniki – rodzaje. Rodzaj męski – biegał, skakał, czytał. Rodzaj żeński – biegała, skakała, czytała. Rodzaj nijaki – biegało, skakało, czytało”. Trzeci przycisk podpisano wyrazem „Liczby”. Tekst na tablicy brzmi: „Czasowniki – liczby. Liczba pojedyncza – czyta, rysuje, siedzi. Liczba mnoga – czytają, piszą, siedzą”. Czwarty przycisk podpisano wyrazem „Osoby”. Tekst na tablicy brzmi: „Czasowniki – osoby. Ja – czytam. Ty – czytasz. On – czyta. Ona – czyta. Ono – czyta. My – czytamy. Wy – czytacie. Oni – czytają. One – czytają”. Piąty przycisk podpisano wyrazem „Czasy”. Tekst na tablicy brzmi: „Czasowniki – liczby. Czas teraźniejszy – oglądam, śpiewam, pada. Czas przeszły – oglądałem, śpiewałem, padało. Czas przyszły – będę oglądał, będę śpiewała, będzie padać”. Trzecie okienko jest niebieskie, opisane tekstem „Przymiotniki”. Po jego kliknięciu pojawia się nowy ekran z tekstem na tablicy. Tekst brzmi: „Przymiotniki. Określają cechy rzeczowników, nazywają właściwości osób i przedmiotów”. W prawym górnym rogu ekranu, obok tablicy, znajdują się dwa prostokątne ciemnozielone przyciski. Po kliknięciu któregokolwiek z nich pojawia się nowy ekran z tekstem na tablicy. Pierwszy przycisk podpisano wyrazem „Pytania”. Tekst na tablicy brzmi: „Przymiotniki – pytania. Jaki? Mały, duży, wesoły, mądry, ciekawy. Jaka? Mała, duża, wesoła, mądra, ciekawa. Jakie? Małe, duże, wesołe, mądre, ciekawe”. Drugi przycisk podpisano wyrazem „Stopniowanie”. Tekst na tablicy brzmi: „Przymiotniki – stopniowanie. Stopień równy – miła, bogaty, gruba. Stopień wyższy – milsza, bogatszy, grubsza. Stopień najwyższy – najmilsza, najbogatszy, najgrubsza”. Czwarte okienko jest pomarańczowe, opisane tekstem „Liczebniki”. Po jego kliknięciu pojawia się nowy ekran z tekstem na tablicy. Tekst brzmi: „Liczebniki. Określają ilość i kolejność przedmiotów”. W prawym górnym rogu ekranu, obok tablicy, znajduje się prostokątny ciemnozielony przycisk podpisany wyrazem „Pytania”. Po jego kliknięciu pojawia się nowy ekran z tekstem na tablicy. Tekst brzmi: „Liczebniki – pytania. Liczebniki główne to: Ile? Dwa, pięć, sto, dwieście. Liczebniki porządkowe to: Ilu? Dwóch, pięciu, stu, dwustu. Który z kolei? Drugi, piąty, setny, dwusetny”.
Wymień części mowy. Do każdej z nich podaj przykład.Wymień części mowy. Do każdej z nich podaj przykład.
Wymień pytania, na które odpowiadają rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki i liczebniki.Wymień pytania, na które odpowiadają rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki i liczebniki.