Ilustracja interaktywna. Zdjęcie przedstawia stalowy rozpięty łańcuch, widoczne są ogniwa. Elementy ilustracji interaktywnej:
1. W filozofii triada z tezą, antyteza, synteza jest progresja trzech pomysłów lub propozycji. Pierwsza idea — teza , to pierwsza faza procesu dialektycznego; po nim następuje druga idea, antyteza , która zaprzecza lub neguje pierwszą; wreszcie trzecia idea, synteza , rozwiązuje konflikt między tezą a antytezą. Ilustracja przedstawia schemat składający się z bloków z tekstem. Na górze: Nowa synteza. Posiada połączenie z: Synteza (nowa teza) oraz antyteza. Synteza (nowa teza) posiada połączenie z: teza i antyteza. Antyteza posiada połączenie z: teza i antyteza.
Jest często używany do wyjaśnienia dialektycznej metody niemieckiego filozofa Georga Wilhelma Friedricha Hegla , ale sam Hegel nigdy nie użył tych terminów; zamiast tego jego triada była konkretna, abstrakcyjna, absolutna. Triada tezy, antytezy i syntezy faktycznie pochodzi od Johanna Fichte .
2. Rejs (fragment) Zdjęcie przedstawia tablicę pamiątkową. Znajduje się na niej napis: W tym miejscu w 1969 roku były kręcone zdjęcia do kultowego polskiego filmu „Rejs” w reżyserii Marka Piwowskiego. Na tablicy znajduje się zdjęcie z ówczesnymi aktorami. Są to kobieta i dwaj mężczyźni. Stoją na tle statku. Mężczyźni trzymają koło ratunkowe, za którym stoi kobieta.
Tablica pamiątkowa filmu Rejs Marka Piwowskiego od strony starówki - Toruń, Bulwar Filadelfijski na wyskokości ulicy Żeglarskiej. br>licencja:domena publiczna,https://commons.wikimedia.org {audio}Z tych naszych rozmów wyłania się idea występów i… jakich jeszcze nie było. Stworzenia czegoś zupełnie nowego. Nowa wartość może powstać jako synteza różnorodnych sprzecznych ze sobą wartości. Jeżeli chcemy osiągnąć nową wartość, musimy doprowadzić do konfliktu między tym co fizyczne, a tym co duchowe. Jeżeli natura, więc fizyczność, jest czymś pierwotnym, czyli tezą, to kultura jest jej antytezą, a synteza tym, co pragniemy osiągnąć. Gdy ktoś z nas gimnastykuje się, reprezentuje naturę, więc tezę, jeśli ktoś z nas śpiewa, reprezentuje kulturę, więc antytezę. Chcąc stworzyć sztukę na naszą miarę, musimy zwiększyć w niej udział wysiłku fizycznego, a dla antytezy i duchowego. I to jest nowa strategia syntezy. I to jest nowa koncepcja sztuki.Źródło: Rejs , reż. Marek Piwowarski, 1970.
3. Francuzi uczą się doceniać i ćwiczyć elokwencję od najmłodszych lat. Niemal od pierwszego dnia uczniowie są uczeni tworzenia planów swoich wypowiedzi i są na ich podstawie oceniani. Struktury zmieniają się wraz z modą. Kiedyś uczono młodzież przedstawiania postępu pomysłu. Teraz podążają za dialektycznym modelem tezy-antytezy-syntezy. Zdjęcie przedstawia pomnik anioła bez głowy i rąk. Znajduje się na wysokim postumencie. Pod postumentem znajduje się tłum ludzi.
Nike z Samotraki w Luwrze. licencja:CC0 Jeśli uważnie posłuchasz Francuzów, którzy dyskutują na jakikolwiek temat, wszyscy ściśle trzymają się tego modelu: przedstawiają pomysł, wyjaśniają możliwe zastrzeżenia, a następnie podsumowują swoje wnioski. Ten analityczny sposób rozumowania jest zintegrowany z całym korpusem nauczania.
4. Bywa, że dyskutanci kłócą się zażarcie, po czym idą do domów przyswoiwszy sobie poglądy przeciwnika; naturalnie zamienili się poglądami. Zdjęcie przedstawia mężczyzn, którzy siedzą przy stole. Piją ze szklanek. Na stole stoi butelka. Francuska fotografia grupy dagerotypistów. Licencja: domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/ .
5. Dla Marksa kapitalizm to system ekonomiczny, który niszczy sam siebie. Zdjęcie przedstawia piosenkarzy w trakcie wystąpienia. Są ubrani w stroje ze skórzanych pasów z metalowymi klamrami. Dekorację stanowi koło zębate wokół stalowej kuli. Na szczycie kuli stoi piosenkarz z uniesionym berłem.
Fotografia z koncertu zespołu muzycznego Hatari . Licencja: CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/ • Rozwój techniki będzie pozbawiał ludzi pracy (wzrost ubóstwa), prowadząc do zaostrzania walki klasowej między robotnikami a kapitalistami. • Kolejnym krokiem będzie rewolucja robotników i przejęcie przez nich środków produkcji (dyktatura proletariatu). • Społeczeństwo bezklasowe, bezkonfliktowe — komunizm.
6. Juliusz SłowackiBieniowski {audio}Jam ci powiedział, że jak Bóg Litewski Z ciemnego sosen wstałeś uroczyska; A w ręku twém krzyż jak miesiąc niebieski, A w ustach słowo co jak piorun błyska. Tak mówiąc — ja syn pieśni! syn królewski! Padłem — A tyś już następował z bliska, I nogą twoją jak na trupie stawał? Wstałem — Jam tylko strach i śmierć — udawał! LXX. Znajdziesz mnie zawsze przed twoim obliczem, Nie powalonym, hardym i straszliwym... Nie jestem tobą — ty nie jesteś Zniczem. Lecz choćbyś Bogiem był — ja jestem żywym! Gotów wężowym bałwan smagać biczem, Dopóki świat gen pędzisz biegiem krzywym... Kocham Lud więcéj niż umarłych kości... Kocham... lecz jestem bez łez, bez litości LXXI. Dla zwyciężonych. — Taka moja zbroja; I takie moich myśli czarnoxięstwo; Choć mi się oprzesz dzisiaj? — przyszłość moja! — I moje będzie za grobem zwycięstwo!... Legnie przedemną twych poetów Troja, Twe Hektorowe jéj nie zbawi męstwo. Bóg mi obronę przyszłości poruczył: — Zabiję — trupa twego będę włóczył! —Źródło: Juliusz Słowacki, Bieniowski , 1841.
Ilustracja interaktywna. Zdjęcie przedstawia stalowy rozpięty łańcuch, widoczne są ogniwa. Elementy ilustracji interaktywnej:
1. W filozofii triada z tezą, antyteza, synteza jest progresja trzech pomysłów lub propozycji. Pierwsza idea — teza , to pierwsza faza procesu dialektycznego; po nim następuje druga idea, antyteza , która zaprzecza lub neguje pierwszą; wreszcie trzecia idea, synteza , rozwiązuje konflikt między tezą a antytezą. Ilustracja przedstawia schemat składający się z bloków z tekstem. Na górze: Nowa synteza. Posiada połączenie z: Synteza (nowa teza) oraz antyteza. Synteza (nowa teza) posiada połączenie z: teza i antyteza. Antyteza posiada połączenie z: teza i antyteza.
Jest często używany do wyjaśnienia dialektycznej metody niemieckiego filozofa Georga Wilhelma Friedricha Hegla , ale sam Hegel nigdy nie użył tych terminów; zamiast tego jego triada była konkretna, abstrakcyjna, absolutna. Triada tezy, antytezy i syntezy faktycznie pochodzi od Johanna Fichte .
2. Rejs (fragment) Zdjęcie przedstawia tablicę pamiątkową. Znajduje się na niej napis: W tym miejscu w 1969 roku były kręcone zdjęcia do kultowego polskiego filmu „Rejs” w reżyserii Marka Piwowskiego. Na tablicy znajduje się zdjęcie z ówczesnymi aktorami. Są to kobieta i dwaj mężczyźni. Stoją na tle statku. Mężczyźni trzymają koło ratunkowe, za którym stoi kobieta.
Tablica pamiątkowa filmu Rejs Marka Piwowskiego od strony starówki - Toruń, Bulwar Filadelfijski na wyskokości ulicy Żeglarskiej. br>licencja:domena publiczna,https://commons.wikimedia.org {audio}Z tych naszych rozmów wyłania się idea występów i… jakich jeszcze nie było. Stworzenia czegoś zupełnie nowego. Nowa wartość może powstać jako synteza różnorodnych sprzecznych ze sobą wartości. Jeżeli chcemy osiągnąć nową wartość, musimy doprowadzić do konfliktu między tym co fizyczne, a tym co duchowe. Jeżeli natura, więc fizyczność, jest czymś pierwotnym, czyli tezą, to kultura jest jej antytezą, a synteza tym, co pragniemy osiągnąć. Gdy ktoś z nas gimnastykuje się, reprezentuje naturę, więc tezę, jeśli ktoś z nas śpiewa, reprezentuje kulturę, więc antytezę. Chcąc stworzyć sztukę na naszą miarę, musimy zwiększyć w niej udział wysiłku fizycznego, a dla antytezy i duchowego. I to jest nowa strategia syntezy. I to jest nowa koncepcja sztuki.Źródło: Rejs , reż. Marek Piwowarski, 1970.
3. Francuzi uczą się doceniać i ćwiczyć elokwencję od najmłodszych lat. Niemal od pierwszego dnia uczniowie są uczeni tworzenia planów swoich wypowiedzi i są na ich podstawie oceniani. Struktury zmieniają się wraz z modą. Kiedyś uczono młodzież przedstawiania postępu pomysłu. Teraz podążają za dialektycznym modelem tezy-antytezy-syntezy. Zdjęcie przedstawia pomnik anioła bez głowy i rąk. Znajduje się na wysokim postumencie. Pod postumentem znajduje się tłum ludzi.
Nike z Samotraki w Luwrze. licencja:CC0 Jeśli uważnie posłuchasz Francuzów, którzy dyskutują na jakikolwiek temat, wszyscy ściśle trzymają się tego modelu: przedstawiają pomysł, wyjaśniają możliwe zastrzeżenia, a następnie podsumowują swoje wnioski. Ten analityczny sposób rozumowania jest zintegrowany z całym korpusem nauczania.
4. Bywa, że dyskutanci kłócą się zażarcie, po czym idą do domów przyswoiwszy sobie poglądy przeciwnika; naturalnie zamienili się poglądami. Zdjęcie przedstawia mężczyzn, którzy siedzą przy stole. Piją ze szklanek. Na stole stoi butelka. Francuska fotografia grupy dagerotypistów. Licencja: domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/ .
5. Dla Marksa kapitalizm to system ekonomiczny, który niszczy sam siebie. Zdjęcie przedstawia piosenkarzy w trakcie wystąpienia. Są ubrani w stroje ze skórzanych pasów z metalowymi klamrami. Dekorację stanowi koło zębate wokół stalowej kuli. Na szczycie kuli stoi piosenkarz z uniesionym berłem.
Fotografia z koncertu zespołu muzycznego Hatari . Licencja: CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/ • Rozwój techniki będzie pozbawiał ludzi pracy (wzrost ubóstwa), prowadząc do zaostrzania walki klasowej między robotnikami a kapitalistami. • Kolejnym krokiem będzie rewolucja robotników i przejęcie przez nich środków produkcji (dyktatura proletariatu). • Społeczeństwo bezklasowe, bezkonfliktowe — komunizm.
6. Juliusz SłowackiBieniowski {audio}Jam ci powiedział, że jak Bóg Litewski Z ciemnego sosen wstałeś uroczyska; A w ręku twém krzyż jak miesiąc niebieski, A w ustach słowo co jak piorun błyska. Tak mówiąc — ja syn pieśni! syn królewski! Padłem — A tyś już następował z bliska, I nogą twoją jak na trupie stawał? Wstałem — Jam tylko strach i śmierć — udawał! LXX. Znajdziesz mnie zawsze przed twoim obliczem, Nie powalonym, hardym i straszliwym... Nie jestem tobą — ty nie jesteś Zniczem. Lecz choćbyś Bogiem był — ja jestem żywym! Gotów wężowym bałwan smagać biczem, Dopóki świat gen pędzisz biegiem krzywym... Kocham Lud więcéj niż umarłych kości... Kocham... lecz jestem bez łez, bez litości LXXI. Dla zwyciężonych. — Taka moja zbroja; I takie moich myśli czarnoxięstwo; Choć mi się oprzesz dzisiaj? — przyszłość moja! — I moje będzie za grobem zwycięstwo!... Legnie przedemną twych poetów Troja, Twe Hektorowe jéj nie zbawi męstwo. Bóg mi obronę przyszłości poruczył: — Zabiję — trupa twego będę włóczył! —Źródło: Juliusz Słowacki, Bieniowski , 1841.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., Pixabay, licencja: CC BY-SA 3.0.