I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
4) charakteryzuje i rozróżnia sposoby uzyskania iluzji przestrzeni w kompozycjach płaskich; rozpoznaje rodzaje perspektyw (w tym m.in.: rzędowa, kulisowa, aksonometryczna, barwna, powietrzna, zbieżna); rozpoznaje i świadomie stosuje światłocień, jako sposób uzyskania iluzji przestrzeni; podejmuje działania kreatywne z wyobraźni i z natury, skoncentrowane wokół problematyki iluzji przestrzeni;
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.
Nauczysz się
tłumaczyć pojęcie ruchu jako środka wyrazu plastycznego;
analizować dzieła sztuki ze względu na sposób przedstawienia ruchu;
wyjaśniać pojęcia: kompozycja symetrycznaKompozycja dynamicznakompozycja dynamicznaKompozycja dynamicznakompozycja symetrycznaKompozycja dynamicznakompozycja dynamiczna,kompozycja statycznaKompozycja statycznakompozycja statyczna, diagonalnyDiagonalnydiagonalny, skrót perspektywiczny, sztuka abstrakcyjna, futuryzm, zdjęcie migawkowe i rozpoznać je na podstawie podanego przykładu; ocenić prawidłowość przedstawienia ruchu w dziele malarskim odwołując się do podanego przykładu zdjęcia migawkowego;
rozpoznawać sposoby przedstawienia ruchu w sztukach plastycznych;
grupować obrazy według podanych kryteriów.
Przedstawienie ruchu w antycznej rzeźbie
Zapamiętaj!
Ruch jest jednym z podstawowych zagadnień plastycznych. W dziełach klasycznych sztuk, takich jak: malarstwo, grafika, rzeźba, rysunek, artyści poszukiwali sposobów na wyrażenie w dziełach statycznych tego, co trwa w czasie.
classicmobile
Ćwiczenie 1
R1D9gpZFC7QiT1
Odpowiedz na pytanie. Które z poniższych wyrażeń określa rzeźbę "Grupa Laokoona"? Możliwe odpowiedzi: 1. postać sugerująca zamaszysty ruch, 2. postać sugerująca dramatyczny ruch, 3. postać sugerująca nikły ruch.
Odpowiedz na pytanie. Które z poniższych wyrażeń określa rzeźbę "Grupa Laokoona"? Możliwe odpowiedzi: 1. postać sugerująca zamaszysty ruch, 2. postać sugerująca dramatyczny ruch, 3. postać sugerująca nikły ruch.
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 1
Przyjrzyj się reprodukcjom starożytnych rzeźb. Przeanalizuj je ze względu na sposób przedstawienia ruchu. Do każdej rzeźby przyporządkuj odpowiedni opis.
RfhId3KttsSoj1
W zadaniu zostały wykorzystane dzieła sztuki: starożytna rzeźba z epoki brązu pt. „Woźnica” - postać woźnicy pozbawiona jest lewej ręki; kopia starożytnej rzeźby „Dyskobol” - rzeźba ukazuje postać przygotowująca się do rzutu dyskiem; rzeźba „Agesander z Rodos, Polydorus z Rodos, Athenodoros z Rodos, Grupa Laokoona” - przedstawia postacie sprawiające wrażenie ruchu.
Odpowiedzi: A - postać sugerująca zamaszysty ruch B - postać sugerująca dramatyczny ruch C - postać sugerująca nikły ruch
1‑C 2‑A 3‑B
Zobacz także
Inna wersja zadania
RdMh5WZrbwkdxm31f8dda94c3b5804_00000000000111
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się reprodukcjom starożytnych rzeźb. Przeanalizuj je ze względu na sposób przedstawienia ruchu. Do każdej rzeźby przyporządkuj odpowiednie opis. Poniżej polecenia znajdują się zdjęcia dzieł oraz listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu zostały wykorzystane dzieła sztuki: starożytna rzeźba z epoki brązu pt. „Woźnica” - postać woźnicy pozbawiona jest lewej ręki; kopia starożytnej rzeźby „Dyskobol” - rzeźba ukazuje postać przygotowująca się do rzutu dyskiem; rzeźba „Agesander z Rodos, Polydorus z Rodos, Athenodoros z Rodos, Grupa Laokoona” - przedstawia postacie sprawiające wrażenie ruchu.
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się reprodukcjom starożytnych rzeźb. Przeanalizuj je ze względu na sposób przedstawienia ruchu. Do każdej rzeźby przyporządkuj odpowiednie opis. Poniżej polecenia znajdują się zdjęcia dzieł oraz listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu zostały wykorzystane dzieła sztuki: starożytna rzeźba z epoki brązu pt. „Woźnica” - postać woźnicy pozbawiona jest lewej ręki; kopia starożytnej rzeźby „Dyskobol” - rzeźba ukazuje postać przygotowująca się do rzutu dyskiem; rzeźba „Agesander z Rodos, Polydorus z Rodos, Athenodoros z Rodos, Grupa Laokoona” - przedstawia postacie sprawiające wrażenie ruchu.
Źródło: online skills, cc0.
Klikając na poniższe reprodukcje, dowiesz się więcej na temat ruchu przedstawionego w danym dziele.
m31f8dda94c3b5804_0000000000011
m31f8dda94c3b5804_0000000000011
Przyjrzyj się reprodukcjom starożytnych rzeźb. Przeanalizuj je ze względu na sposób przedstawienia ruchu. Do każdej rzeźby przyporządkuj odpowiedni opis.
R1U7QdfTq8L4P1
W zadaniu zostały wykorzystane dzieła sztuki: starożytna rzeźba z epoki brązu pt. „Woźnica” - postać woźnicy pozbawiona jest lewej ręki; kopia starożytnej rzeźby „Dyskobol” - rzeźba ukazuje postać przygotowująca się do rzutu dyskiem; rzeźba „Agesander z Rodos, Polydorus z Rodos, Athenodoros z Rodos, Grupa Laokoona” - przedstawia postacie sprawiające wrażenie ruchu.
Odpowiedzi: A - postać sugerująca zamaszysty ruch B - postać sugerująca dramatyczny ruch C - postać sugerująca nikły ruch
Rozwiązanie: 1‑C 2‑A 3‑B
Rlijqsf8JCgVu1
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę "Woźnica" wykonaną z brązu. Posąg przedstawia młodego mężczyznę odzianego w szatę i trzymającego w prawej ręce części lejc. Ubrany jest w tunikę, przewiązaną paskiem. Włosy woźnicy są przewiązane przepaską, zdobioną motywem meandra. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z fotografią rzeźby od lewej strony. Pod zdjęciem znajduje się informacja: Jest to naturalnej wielkości posąg wykonany z brązu, ukazujący młodego mężczyznę trzymającego lejce. Prawdopodobnie posąg stanowi fragment większej kompozycji rzeźbiarskiej, która składała się z kwadrygi (powozu zaprzężonego w cztery konie), woźnicy i właściciela zaprzęgu. Stąd ruch ukazany poprzez gest woźnicy jest statyczny, co dodatkowo podkreślają pionowo ułożone fałdy szaty młodzieńca
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę "Woźnica" wykonaną z brązu. Posąg przedstawia młodego mężczyznę odzianego w szatę i trzymającego w prawej ręce części lejc. Ubrany jest w tunikę, przewiązaną paskiem. Włosy woźnicy są przewiązane przepaską, zdobioną motywem meandra. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z fotografią rzeźby od lewej strony. Pod zdjęciem znajduje się informacja: Jest to naturalnej wielkości posąg wykonany z brązu, ukazujący młodego mężczyznę trzymającego lejce. Prawdopodobnie posąg stanowi fragment większej kompozycji rzeźbiarskiej, która składała się z kwadrygi (powozu zaprzężonego w cztery konie), woźnicy i właściciela zaprzęgu. Stąd ruch ukazany poprzez gest woźnicy jest statyczny, co dodatkowo podkreślają pionowo ułożone fałdy szaty młodzieńca
„Woźnica”, rzeźba grecka z brązu, ok. 475 p.n.e., okres klasyczny, Muzeum w Delfah Grecja, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
R1a0JMZMWBNfO1
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę Myrona "Dyskobol". Ukazuje atletę rzucającego dyskiem. Sportowiec jest ukazany tuż przed wyrzuceniem dysku. Ramiona ma ułożone w taki sposób, że wydaje się jakby tworzyły część okręgu . Głowa pochylona ku przodowi akcentuje oś symetrii ciała przebiegającą równolegle do lewej nogi zgiętej w kolanie, dotykającej dużym palcem ziemi. Postać jest umięśniona. Na twarzy dyskobola brakuje emocji, wyraża ona skupienie. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z fotografią przedstawiającą rzeźbę z prawej strony. Pod zdjęciem umieszczony jest tekst: Młody sportowiec został ukazany w chwili wielkiego napięcia, w którym przygotowuje swoje ciało do rzutu dyskiem. W tym celu przygotował się do obrotu - odpowiednio pochylił się, cofnął rękę z dyskiem do tyłu, drugą na zasadzie przeciwwagi lekko wychylił się do przodu i charakterystycznie wygiął nogi. W ten sposób przedstawił gest postaci dyskobola.
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę Myrona "Dyskobol". Ukazuje atletę rzucającego dyskiem. Sportowiec jest ukazany tuż przed wyrzuceniem dysku. Ramiona ma ułożone w taki sposób, że wydaje się jakby tworzyły część okręgu . Głowa pochylona ku przodowi akcentuje oś symetrii ciała przebiegającą równolegle do lewej nogi zgiętej w kolanie, dotykającej dużym palcem ziemi. Postać jest umięśniona. Na twarzy dyskobola brakuje emocji, wyraża ona skupienie. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z fotografią przedstawiającą rzeźbę z prawej strony. Pod zdjęciem umieszczony jest tekst: Młody sportowiec został ukazany w chwili wielkiego napięcia, w którym przygotowuje swoje ciało do rzutu dyskiem. W tym celu przygotował się do obrotu - odpowiednio pochylił się, cofnął rękę z dyskiem do tyłu, drugą na zasadzie przeciwwagi lekko wychylił się do przodu i charakterystycznie wygiął nogi. W ten sposób przedstawił gest postaci dyskobola.
Rzymska marmurowa kopia według brązowego oryginału Myrona, „Dyskobol”, ok. 450 p.n.e., Palazzo Massimo alle Terme, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY-SA 2.0
RU0qhZ55AiNaK1
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę „Grupa Laokoona”. Ukazuje historię Laokoona i jego synów, zabitych przez węże morskie, opisaną w księdze II Eneidy. Grupa rzeźbiarska przedstawia postacie w akcie, w momencie walki. Laokoon walczy z wężem, jego ciało jest napięte. Oplątany syn z lewej strony kona, a syn z prawej próbuje uwolnić od węża lewą nogę. Rzeźba jest dynamiczna, z wieloma liniami diagonalnymi i przecinającymi się kierunkami. Wszystkie postacie są umięśnione. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z fotografią przedstawiającą fragment jednego z synów znajdującego się po prawej stronie. Pod zdjęciem znajduje się informacja: Jest to starożytna rzeźba ukazujące dramatyczną historię Laokoona i jego synów. Artysta przedstawił moment, w którym ojciec w geście wielkiej rozpaczy, nadludzką siłą, walczy z wężami morskimi o życie swoich dzieci. Ukazane poruszenie obrazuje chwilę, w której jeden syn już nie żyje, a drugi usiłuje uwolnić się z ucisków węży i z przerażeniem oraz nadzieją spogląda w kierunku ojca.
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę „Grupa Laokoona”. Ukazuje historię Laokoona i jego synów, zabitych przez węże morskie, opisaną w księdze II Eneidy. Grupa rzeźbiarska przedstawia postacie w akcie, w momencie walki. Laokoon walczy z wężem, jego ciało jest napięte. Oplątany syn z lewej strony kona, a syn z prawej próbuje uwolnić od węża lewą nogę. Rzeźba jest dynamiczna, z wieloma liniami diagonalnymi i przecinającymi się kierunkami. Wszystkie postacie są umięśnione. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z fotografią przedstawiającą fragment jednego z synów znajdującego się po prawej stronie. Pod zdjęciem znajduje się informacja: Jest to starożytna rzeźba ukazujące dramatyczną historię Laokoona i jego synów. Artysta przedstawił moment, w którym ojciec w geście wielkiej rozpaczy, nadludzką siłą, walczy z wężami morskimi o życie swoich dzieci. Ukazane poruszenie obrazuje chwilę, w której jeden syn już nie żyje, a drugi usiłuje uwolnić się z ucisków węży i z przerażeniem oraz nadzieją spogląda w kierunku ojca.
Agesander z Rodos, Polydorus z Rodos, Athenodoros z Rodos, „Grupa Laokoona”, biały marmur, 27 n.e., Muzea Watykańskie, wikimedia.org, domena publiczna
Przedstawienie ruchu w sztukach plastycznych - część I
Przedstawienie ruchu w malarstwie na przykładzie twórczości Théodore Géricault
Théodore Géricault, wybitny francuski malarz okresu romantyzmu, tworzył liczne portrety i sceny batalistyczne. Był mistrzem w ukazywaniu koni. Jego obrazy charakteryzuje kompozycja dynamicznaKompozycja dynamicznakompozycja dynamiczna. Sposób ukazania ruchu podkreśla dramaturgię i ulotność sceny.
Przyjrzyj się dwóm obrazom zamieszczonym niżej. Zwróć uwagę na sposób malowania ruchu koni na obu obrazach.
RtHhlbbBkized1
Ilustracja przedstawia obraz Théodore'a Géricaulta "Oficer szaserów". Obraz ukazuje oficera Gwardii napoleońskiej, Alexandra Dieudonné’a, który był przyjacielem artysty. Postać obraca się przyjmując dramatycznie skręcona pozę, w ręku trzymam miecz, wyrażając gotowość do walki. Portret został wyeksponowany poprzez obniżoną linię horyzontu. Koń stający dęba ma zwróconą w prawo głowę. W tle została przedstawiona scena bitwy, wzmocniona ciepłą kolorystyka, jednak nie jest to dzieło typowo batalistyczne – malarz zamieszcza jedynie jej fragment, a nie panoramiczne ujęcie tematu, jak to miało w typowych ujęciach tego typu. Géricault wzmacnia napięcie przez odważne wybory kolorów i różnorodne efekty świetlne oraz ciemne, zachmurzone niebo.
Théodore Géricault, „Oficer szaserów”, olej na płótnie, 1812, Muzeum w Luwrze, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
Rqokg6BWmwz9P1
Ilustracja przedstawia obraz Théodore'a Géricault'a „Wyścigi konne w Epsom”. Ukazuje wyścigi konne. Konie w galopie mają jednocześnie wysunięte tylne i przednie nogi, co podkreśla fazy ruchu. Dynamikę wyścigów konnych oddają zarówno pozy koni, jak i jeźdźców – każdemu z nich malarz nadał indywidualnego charakteru. W scenie dominują układy horyzontalne – układ pędzących koni, płaski pejzaż współgrają. Dynamikę podkreśla studium nieba z niepokojącymi chmurami.
Théodore Géricault, „Wyścigi konne w Epsom”, olej na płótnie, 1821, Louvre Museum, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
Przedstawienie ruchu w fotografii
Brytyjski fotograf Eadweard Muybridge, w 1878 roku, a więc na długo przed odkryciem zdjęcia migawkowegoZdjęcie migawkowezdjęcia migawkowego, przedstawił cykl zdjęć zatytułowany Galopujące konie w ruchu. W celu udokumentowania galopu konia zbudował specjalny tor z systemem linek, które biegnący koń kolejno zrywał, zwalniając tym samym migawkę i robiąc serię zdjęć. Dzięki temu udało się sfotografować wszystkie następujące po sobie fazy ruchu konia – po raz pierwszy można było zobaczyć, jakie sekwencje ruchów składają się na galop.
R1GUZHb5gZcrq1
Ilustracja przedstawia sekwencję fotografii Eadweard'a Muybridge'a, „Galopujące konie w ruchu”. Ukazuje poszczególne fazy ruchu jeźdźca na koniu. Ilustracja podzielona jest na kadry.
Eadweard Muybridge, „Galopujące konie w ruchu”, ciąg fotografii, 1872, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
Zobacz także
Prace współczesnego fotografa zainspirowane studium ruchu Muybridge’a.
RJVqRwbQaJnQA1
Ilustracja przedstawia sekwencję fotografii tańczącej kobiety. Zbiór zdjęć wyświetla sposób poruszania się kobiety tańczącej, która ubrana jest w białą długą suknię oraz biały szal, który podczas tańca oplata ciało kobiety.
Sekwencja tańca kobiety, fotografie, wordpress.com, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 2
R3bLtMPhqJ6sq1
Odpowiedz na pytanie. Czym charakteryzuje się zdjęcie migawkowe?
Odpowiedz na pytanie. Czym charakteryzuje się zdjęcie migawkowe?
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 2
Biorąc pod uwagę sekwencję ruchów galopującego konia udokumentowanych na zdjęciach Muybridge’a, ponownie przyjrzyj się koniom namalowanym przez Théodore’a Géricaulta. Czy ruch koni na obrazie został przedstawiony przez malarza prawidłowo?
R16baSKataws51
W zadaniu wykorzystano sekwencję fotografii Eadweard'a Muybridge'a pt. „Galopujące konie w ruchu”. Zdjęcie przedstawia na każdym zdjęciu ruchy konia wyścigowego. Oraz dzieło Théodore'a Géricault'a pt. „Wyścigi konne w Epsom”. Bohaterami obrazu są uczestnicy wyścigu dżokejów. Artysta wyszczególnił jest ruch czterech pędzących koni.
Źródło: online skills, cc0.
A - Tak B - Nie
B
Przedstawienie galopującego konia przez współczesnych fotografów.
R1W66LO9CsxKP1
Zdjęcie przedstawia wyścig dżokejów na koniach. Postaci ubrane są w kolorowe koszulki, na głowach mają toczki oraz okulary.
Wyścig dżokejów, cnn.com, CC BY 3.0
R1OgxJeDqgWTk1
Zdjęcie przedstawia moment podczas wyścigu dżokejów.
Wyścig dżokejów, pxhere.com, CC BY 3.0
R2BBVkfEOrWCp1
Zdjęcie przedstawia galopującego konia wyścigowego.
Galopujacy koń, pxhere.com, CC BY 3.0
Przedstawienie ruchu w sztukach plastycznych - część II
W dziełach sztuki wrażenie statyczności zostaje uzyskane przez oparcie elementów kompozycji na wyraźnej, poziomej podstawie i utrzymanie ich w pozycji pionowej. Bezruch w sztuce powiększa kompozycja statycznaKompozycja statycznakompozycja statyczna. W celu ukazania iluzji ruchu na płaszczyźnie, artyści dynamizują swoje układy. Kompozycje dynamiczne cechuje oderwanie od podstawy, odchylenie od pionu, widoczne kontrasty kierunków i światła, przewaga linii diagonalnychDiagonalnydiagonalnych i świadomie działanie narzędziem plastycznym.
classicmobile
Ćwiczenie 3
RxNV4vH3cDcgT1
Do rodzajów kompozycji przyporządkuj wyrażenia. Kompozycja statyczna. Możliwe odpowiedzi: 1. oderwanie od podstawy, 2. celowe operowanie narzędziem, 3. wyraźny pion osadzony na podstawie, 4. wprowadzenie kontrastów, 5. kompozycja symetryczna, 6. odchylenie od pionu, 7. linie diagonalne. Kompozycja dynamiczna. Możliwe odpowiedzi: 1. oderwanie od podstawy, 2. celowe operowanie narzędziem, 3. wyraźny pion osadzony na podstawie, 4. wprowadzenie kontrastów, 5. kompozycja symetryczna, 6. odchylenie od pionu, 7. linie diagonalne.
Do rodzajów kompozycji przyporządkuj wyrażenia. Kompozycja statyczna. Możliwe odpowiedzi: 1. oderwanie od podstawy, 2. celowe operowanie narzędziem, 3. wyraźny pion osadzony na podstawie, 4. wprowadzenie kontrastów, 5. kompozycja symetryczna, 6. odchylenie od pionu, 7. linie diagonalne. Kompozycja dynamiczna. Możliwe odpowiedzi: 1. oderwanie od podstawy, 2. celowe operowanie narzędziem, 3. wyraźny pion osadzony na podstawie, 4. wprowadzenie kontrastów, 5. kompozycja symetryczna, 6. odchylenie od pionu, 7. linie diagonalne.
Umieść hasła w odpowiednim miejscu tabeli.
odchylenie od pionu, celowe operowanie narzędziem, linie diagonalne, oderwanie od podstawy, kompozycja symetryczna, wprowadzenie kontrastów, wyraźny pion osadzony na podstawie
Kompozycja statyczna
Kompozycja dynamiczna
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 3
Umieść hasła w odpowiednim miejscu tabeli.
Grupa 1 - Kompozycja statyczna Grupa 2 - Kompozycja dynamiczna
A - oderwanie od podstawy B - celowe operowanie narzędziem C - wyraźny pion osadzony na podstawie D - wprowadzenie kontrastów E - kompozycja symetryczna F - odchylenie od pionu G - linie diagonalne
Grupa 1 : C,E
Grupa 2 : A,B,D,F,G
Zobacz także
Inna wersja zadania
Rx4YmyxYsAcoom31f8dda94c3b5804_00000000000121
Ćwiczenie 4
Polecenie do zadania brzmi: Do podanych haseł wybierz odpowiednią kompozycję. Poniżej umieszczone są hasła oraz listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Polecenie do zadania brzmi: Do podanych haseł wybierz odpowiednią kompozycję. Poniżej umieszczone są hasła oraz listy rozwijalne, z których należy wybrać prawidłowe odpowiedzi. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
wyraźny pion osadzony na podstawie - ..........................................
wprowadzenie kontrastów - ..........................................
linie diagonalne - ..........................................
oderwanie od podstawy - ..........................................
odchylenie od pionu - ..........................................
celowe operowanie narzędziem - ..........................................
kompozycja symetryczna - ..........................................
Źródło: online skills, cc0.
Przyjrzyj się schematowi ilustrującemu podstawy kompozycji statycznej: czerwony kwadrat jest symetrycznie osadzony na niebieskiej podstawie.
RUWAhsEyAKPeg1
Ilustracja przedstawia czerwony kwadrat na niebieskiej podstawie. Tło dzieła jest koloru czarnego.
Czerwony kwadrat na niebieskiej podstawie, część sekwencji, online-skills, CC BY 3.0
Poniżej przedstawiono cztery reprodukcje dzieł malarskich. Są to dwa portrety dzieci oraz dwa portrety zbiorowePortret zbiorowyportrety zbiorowe. Przyjrzyj się obrazom, a następnie rozwiąż ćwiczenie interaktywne.
R111F51W9zBZn1
Ilustracja przedstawia obraz Władysława Ślewińskiego „Sierota z Poronina”. Ukazuje chłopca, siedzącego na drewnianym krześle, ze wzrokiem skierowanym w stronę widza. Jest ubrany w marynarkę i kapelusz, jasne spodnie i białą koszulę. Tłem jest jasne pomieszczenie.
Władysław Ślewiński, „Sierota z Poronina”, olej na płótnie, 1906, Muzeum Narodowe w Warszawie, Polska, wikimedia.org, domena publiczna
R7By4fRXJJHvf1
Ilustracja przedstawia obraz Witolda Wojtkiewicza, „Porwanie królewny” („Ucieczka”). Na dziecięcym koniku groteskowy rycerz (ma na sobie jedynie koszulę, a jego nogi są bose) porywa królewnę. Porwanie nie wzbudza u królewny przerażenia, na jej twarzy widnieje uśmiech i jest skierowana w stronę chłopca-rycerza; porwanie można odczytać jako dziecięcą zabawę. Ogród, z którego uciekają jest dziwny – kwiaty nie rosną w nim w ziemi, a posadzone są w doniczkach. Za dziećmi biegną staruszkowie – kobieta o dramatycznej postawie oraz mężczyzna o kulach. Staruszkowie biegną od strony znajdującego się w dali dworku.
Witold Wojtkiewicz, „Porwanie królewny” („Ucieczka”), tempera na płótnie, 1908, Muzeum Narodowe w Warszawie, Polska, wikimedia.org, domena publiczna
R15OXvQ18zBPn1
Ilustracja przedstawia obraz Francisca Goyi, „Rodzina Karola IV”. Obraz ukazuje czternaście postaci, stojących w pomieszczeniu, na tle obrazów. Jest to portret rodziny królewskiej. Postacie są bogato ubrane, ale ich twarze są groteskowe. Podzielone są na dwie grupy. Pomiędzy nimi stoi mały chłopiec w czerwonym stroju oraz król w dostojnej pozie z orderami i szarfą. Na ścianie za postaciami wiszą obrazy. W dziele dominuje ciepła kolorystyka.
Francisco Goya, „Rodzina Karola IV”, olej na płótnie, 1800–1801, Muzeum Narodowe Prado, Madryt, Hiszpania, wikimedia.org, domena publiczna
R12Ebzd9ydo9Q1
Ilustracja przedstawia obraz Rembrandta „Kompania Fransa Banninga Cocqa i Willema van Ruytenburgha”. Ukazuje członków straży obywatelskiej wychodzących na służbę. Wśród zebranych znajduje się dwudziestu ośmiu dorosłych i troje dzieci. Postacie zostały przedstawione w ruchu. W centrum znajduje się kapitan Banning Cocq. Ubrany jest na czarno i przepasany czerwoną, zdobioną złotem szarfą. Rękę ma skierowaną ku widzowi. Przemawia do znajdującego się obok Willema van Ruytenburgha ubranego w strój w kolorze ochry, na którym odbija się cień wyciągniętej ręki kapitana. Po prawej, krzyżują się lance, zgięte ramię zakrywa do połowy twarz jednej z postaci. Spojrzenia biegną we wszystkich kierunkach. Po lewej stronie spośród ciemności wyłania się jasnowłosa, ubrana w białą sukienkę dziewczynka z zawieszonym u paska rogiem. Światło pada na twarze osób, wydobywając je z ciemności.
Rembrandt, „Kompania Fransa Banninga Cocqa i Willema van Ruytenburcha”, olej na płótnie, , 1642, Muzeum Państwowe, Amsterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
classicmobile
Ćwiczenie 5
R1KWAYsDi4eoU1
Polecenie do zadania brzmi: Zaznacz obrazy, w których występuje kompozycja statyczna. Poniżej umieszczone są odpowiedzi, z których należy wybrać prawidłowe. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu wykorzystano dzieła: Władysława Ślewińskiego „Sierota z Poronina” - bohaterem obrazu jest chłopiec w czapce siedzący na krześle. Ma smutną, powazną minę. Ubrany jest w białą koszulę i szare spodnie oraz ciemną marynarkę; Witolda Wojtkiewicza, „Porwanie królewny” („Ucieczka”). Obraz stanowi kolorową kompozycję, ukazuje parę dosiadającą konia. Mężczyzna w białej szacie, trzyma kobietę. Królewna w pomarańczowej sukni, ma blond, długie włosy; Francisca Goy'i, „Rodzina Karola IV”. Zbiorowy portret olejny namalowany przez hiszpańskiego malarza, przedstawiający króla Karola IV Burbona z najbliższą rodziną. Goya starał się zapewnić królewski i godny wygląd rodziny, podkreślając jednocześnie łagodny charakter panującego monarchy. Szczególną uwagę zwraca bogactwo strojów, klejnotów i orderów, które zdobią członków rodziny królewskiej; Rembrandta pt. „Kompania Fransa Banninga Cocqa i Willema van Ruytenburcha”. Autor zaprezentował portretowych ludzi, którzy są członkami Straży w ruchu, wychodzących prawdopodobnie na służbę. Członkami tej kompanii, dowodzonej przez Fransa Banningh Cocqa, byli kupcy handlujący suknami, a sam obraz odznacza się nowatorskim na owe czasy przedstawieniem portretowanych ludzi. Trzej strażnicy na obrazie prezentują kolejno (od lewej do prawej) ładowanie broni, strzał i czyszczenie broni z resztek prochu.
Polecenie do zadania brzmi: Zaznacz obrazy, w których występuje kompozycja statyczna. Poniżej umieszczone są odpowiedzi, z których należy wybrać prawidłowe. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu wykorzystano dzieła: Władysława Ślewińskiego „Sierota z Poronina” - bohaterem obrazu jest chłopiec w czapce siedzący na krześle. Ma smutną, powazną minę. Ubrany jest w białą koszulę i szare spodnie oraz ciemną marynarkę; Witolda Wojtkiewicza, „Porwanie królewny” („Ucieczka”). Obraz stanowi kolorową kompozycję, ukazuje parę dosiadającą konia. Mężczyzna w białej szacie, trzyma kobietę. Królewna w pomarańczowej sukni, ma blond, długie włosy; Francisca Goy'i, „Rodzina Karola IV”. Zbiorowy portret olejny namalowany przez hiszpańskiego malarza, przedstawiający króla Karola IV Burbona z najbliższą rodziną. Goya starał się zapewnić królewski i godny wygląd rodziny, podkreślając jednocześnie łagodny charakter panującego monarchy. Szczególną uwagę zwraca bogactwo strojów, klejnotów i orderów, które zdobią członków rodziny królewskiej; Rembrandta pt. „Kompania Fransa Banninga Cocqa i Willema van Ruytenburcha”. Autor zaprezentował portretowych ludzi, którzy są członkami Straży w ruchu, wychodzących prawdopodobnie na służbę. Członkami tej kompanii, dowodzonej przez Fransa Banningh Cocqa, byli kupcy handlujący suknami, a sam obraz odznacza się nowatorskim na owe czasy przedstawieniem portretowanych ludzi. Trzej strażnicy na obrazie prezentują kolejno (od lewej do prawej) ładowanie broni, strzał i czyszczenie broni z resztek prochu.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 5
Zaznacz obrazy, w których występuje kompozycja statyczna.
RFzzbfIAp5hZ71
W zadaniu wykorzystano dzieła: Władysława Ślewińskiego „Sierota z Poronina” - bohaterem obrazu jest chłopiec w czapce siedzący na krześle. Ma smutną, powazną minę. Ubrany jest w białą koszulę i szare spodnie oraz ciemną marynarkę; Witolda Wojtkiewicza, „Porwanie królewny” („Ucieczka”). Obraz stanowi kolorową kompozycję, ukazuje parę dosiadającą konia. Mężczyzna w białej szacie, trzyma kobietę. Królewna w pomarańczowej sukni, ma blond, długie włosy; Francisca Goy'i, „Rodzina Karola IV”. Zbiorowy portret olejny namalowany przez hiszpańskiego malarza, przedstawiający króla Karola IV Burbona z najbliższą rodziną. Goya starał się zapewnić królewski i godny wygląd rodziny, podkreślając jednocześnie łagodny charakter panującego monarchy. Szczególną uwagę zwraca bogactwo strojów, klejnotów i orderów, które zdobią członków rodziny królewskiej; Rembrandta pt. „Kompania Fransa Banninga Cocqa i Willema van Ruytenburcha”. Autor zaprezentował portretowych ludzi, którzy są członkami Straży w ruchu, wychodzących prawdopodobnie na służbę. Członkami tej kompanii, dowodzonej przez Fransa Banningh Cocqa, byli kupcy handlujący suknami, a sam obraz odznacza się nowatorskim na owe czasy przedstawieniem portretowanych ludzi. Trzej strażnicy na obrazie prezentują kolejno (od lewej do prawej) ładowanie broni, strzał i czyszczenie broni z resztek prochu.
Źródło: online skills, cc0.
A
C
m31f8dda94c3b5804_0000000000012
m31f8dda94c3b5804_0000000000012
Umieść hasła w odpowiednim miejscu tabeli.
Pytania: wyraźny pion osadzony na podstawie - ................ wprowadzenie kontrastów - ................ linie diagonalne - ................ oderwanie od podstawy - ................ odchylenie od pionu - ................ celowe operowanie narzędziem - ................ kompozycja symetryczna - ................
Odpowiedzi: A - Kompozycja statyczna B - Kompozycja dynamiczna
Rozwiązanie: 1‑A 2‑B 3‑B 4‑B 5‑B 6‑B 7‑A
Każde, nawet najmniejsze, odchylenie od statycznego układu wprowadza do przedstawień plastycznych wrażenie poruszenia, dynamiki. Przyjrzyj się ilustracjom zamieszczonym obok, które obrazują schematy dynamizowania układów plastycznych. Już oderwanie obiektu od podstawy (tak jak na pierwszym schemacie) sugeruje opadanie lub unoszenie.
RxDlrEFvF0Rl11
Ilustracja przedstawia czerwony kwadrat nad niebieskią podstawą. Razem z innymi podobnymi rysunkami następnych kwadratów tworzy sekwencję ruchową.
Czerwony kwadrat nad niebieską podstawą, część sekwencji, online-skills, CC BY 3.0
R4wBhnsAUNOIe1
Ilustracja przedstawia przekręcony czerwony kwadrat nad niebieskią podstawą. Razem z rysunkami następnych kwadratów tworzy sekwencję ruchową.
Czerwony kwadrat nad niebieską podstawą, część sekwencji, online-skills, CC BY 3.0
Im większe odchylenie od pionu i wyraźne pozbawienie układu podstawy, tym wrażenie większego dynamizmu, a nawet dramatyczności.
RnWLziuyZq7JC1
Ilustracja przedstawia czerwony kwadrat nad niebieską podstawą i przy niebieskim boku. Razem z rysunkami następnych kwadratów tworzy sekwencję ruchową.
Czerwony kwadrat nad niebieską podstawą, część sekwencji online-skills, CC BY 3.0
RRGjyIZfg1X5i1
Ilustracja przedstawia czerwony kwadrat nad niebieską podstawą i przy niebieskim boku. Razem z rysunkami następnych kwadratów tworzy sekwencję ruchową.
Czerwony kwadrat nad niebieską podstawą, część sekwencji online-skills, CC BY 3.0
R1QEIYp3Td1Z21
Ilustracja przedstawia czerwony kwadrat nad pochyloną niebieską podstawą. Razem z rysunkami następnych kwadratów tworzy sekwencję ruchową.
Czerwony kwadrat nad niebieską podstawą, część sekwencji online-skills, CC BY 3.0
R59Q3n8YNszCv1
Ilustracja przedstawia czerwony kwadrat nad pochyloną niebieską podstawą. Razem z rysunkami następnych kwadratów tworzy sekwencję ruchową.
Czerwony kwadrat nad niebieską podstawą, część sekwencji online-skills, CC BY 3.0
R68zBjNDebA491
Ilustracja przedstawia czerwony kwadrat nad pochyloną niebieską podstawą. Razem z rysunkami następnych kwadratów tworzy sekwencję ruchową.
Czerwony kwadrat nad niebieską podstawą, część sekwencji online-skills, CC BY 3.0
Przedstawienie ruchu w sztukach plastycznych - część III
Chcąc wyrazić iluzję ruchu na płaszczyźnie, artyści od zawsze szukali odpowiedniego gestuGestgestu na wyrażenie określonej czynności. Przyjrzyj się schematom zamieszczonym poniżej, które przedstawiają podskakującego człowieka.
R1BcJQU0Tv30A1
Ilustracja przedstawia czerwoną postać nad niebieską podstawą. Razem z rysunkami następnych kwadratów tworzy sekwencję ruchową. Rysunek pokazuje postać podczas skoku.
Czerwona postać nad niebieską podstawą, część sekwencji, online-skills, CC BY 3.0
RZ0Im9ApclVuN1
Ilustracja przedstawia czerwoną postać nad niebieską podstawą. Razem z rysunkami następnych kwadratów tworzy sekwencję ruchową. Rysunek pokazuje postać podczas skoku.
Czerwona postać nad niebieską podstawą, część sekwencji, online-skills, CC BY 3.0
Rk582G6cnLkDi1
Ilustracja przedstawia czerwoną postać nad niebieską podstawą. Razem z rysunkami następnych kwadratów tworzy sekwencję ruchową. Rysunek pokazuje postać podczas skoku.
Czerwona postać nad niebieską podstawą, część sekwencji, online-skills, CC BY 3.0
Poniżej zamieszczono dzieło wybitnego twórcy – Giotta di Bondone. Artysta, w celu podkreślenia dramatyczności namalowanej sceny, wprowadził wyraziste gesty postaci. Kliknij na reprodukcję, aby zapoznać się z wyjaśnieniem, na czym one polegały.
RnEziJuKR2xpG1
Ilustracja przedstawia obraz Giotta di Bondone „Opłakiwanie Chrystusa”. Ukazuje scenę zbiorową, w której wokół Chrystusa zgromadzona jest grupa osób. Wszystkie postacie zwrócone są w jego stronę. Centrum stanowi Maria trzymająca na kolanach zmarłego Syna. Wszystkie wokół głów mają złote aureole. Za nimi znajduje się skośna skała, na której po prawej stronie rośnie drzewo pozbawione liści. Na tle niebieskiego nieba fruwają anioły, które także są skierowane w stronę Chrystusa. Na ilustracji umieszczony interaktywny punkt z fragmentem obrazu przedstawiającym jednego z aniołów. Pod nim znajduje się informacja: Jest to fresk Giotta di Bondone namalowany około 1305 roku w Kaplicy Scrovegnich w Padwie. Artysta bardzo sugestywnie ukazał ludzkie nastroje, w tym widoczny na twarzach ludzi i aniołów wielki ból i żal. Dramat ukazanej sceny potęgują gesty postaci, pełne dynamicznych, kontrastowych układów. Zgarbione postacie, pochylone głowy, zróżnicowane gesty dłoni, w tym odrzucone do tyłu ramiona, a w tle diagonalnie zarysowana skała oddzielająca rozpaczające małe aniołki od ludzi, buduje przejmujący obraz opłakiwania zmarłego Chrystusa.
Ilustracja przedstawia obraz Giotta di Bondone „Opłakiwanie Chrystusa”. Ukazuje scenę zbiorową, w której wokół Chrystusa zgromadzona jest grupa osób. Wszystkie postacie zwrócone są w jego stronę. Centrum stanowi Maria trzymająca na kolanach zmarłego Syna. Wszystkie wokół głów mają złote aureole. Za nimi znajduje się skośna skała, na której po prawej stronie rośnie drzewo pozbawione liści. Na tle niebieskiego nieba fruwają anioły, które także są skierowane w stronę Chrystusa. Na ilustracji umieszczony interaktywny punkt z fragmentem obrazu przedstawiającym jednego z aniołów. Pod nim znajduje się informacja: Jest to fresk Giotta di Bondone namalowany około 1305 roku w Kaplicy Scrovegnich w Padwie. Artysta bardzo sugestywnie ukazał ludzkie nastroje, w tym widoczny na twarzach ludzi i aniołów wielki ból i żal. Dramat ukazanej sceny potęgują gesty postaci, pełne dynamicznych, kontrastowych układów. Zgarbione postacie, pochylone głowy, zróżnicowane gesty dłoni, w tym odrzucone do tyłu ramiona, a w tle diagonalnie zarysowana skała oddzielająca rozpaczające małe aniołki od ludzi, buduje przejmujący obraz opłakiwania zmarłego Chrystusa.
Poniżej zamieszczono dwa dzieła barokowego malarza włoskiego Caravaggia. Oba obrazy ukazują ważne sceny religijne obserwowane z bliska. Przedstawione, zatrzymane niczym w kadrze postacie wypełniają całą płaszczyznę obrazu. Kompozycje ukazujące dramatyczny ruch w silnym skrócie perspektywicznymSkrót perspektywicznyskrócie perspektywicznym podkreślone zostały przy użyciu ostrego kontrastu światła i cienia. Klikając w reprodukcje zapoznasz się z dodatkowym opisem scen.
RviOIRzHca8kl1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Caravaggia „Ukrzyżowanie świętego Piotra”. Ukazuje moment ukrzyżowania starszego mężczyzny. Krzyż z przybitym do niego Piotrem unoszą trzej mężczyźni. Jeden klęczy, trzymając belkę krzyża na ramieniu, drygi obejmuje go oburącz i podnosi, trzeci ciągnie za przywiązany do ramienia krzyża sznur. W prawym dolnym rogu obrazu leży niebieska draperia – szata Piotra, na którą święty kieruje wzrok. Obok leżą kamienie. Na ilustracji znajduje się interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Święty Piotr ukazany został podczas przybijania do krzyża. Malarz przedstawia chwilę, w której święty unosi głowę, a trzech młodych ludzi usiłuje dźwignąć krzyż.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Caravaggia „Ukrzyżowanie świętego Piotra”. Ukazuje moment ukrzyżowania starszego mężczyzny. Krzyż z przybitym do niego Piotrem unoszą trzej mężczyźni. Jeden klęczy, trzymając belkę krzyża na ramieniu, drygi obejmuje go oburącz i podnosi, trzeci ciągnie za przywiązany do ramienia krzyża sznur. W prawym dolnym rogu obrazu leży niebieska draperia – szata Piotra, na którą święty kieruje wzrok. Obok leżą kamienie. Na ilustracji znajduje się interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Święty Piotr ukazany został podczas przybijania do krzyża. Malarz przedstawia chwilę, w której święty unosi głowę, a trzech młodych ludzi usiłuje dźwignąć krzyż.
Caravaggio, „Ukrzyżowanie św. Piotra”, olej na płótnie, 1600-1601, Bazylika Santa Maria del Popolo, Rzym, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
R19tr6OIgaWTJ1
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia obraz Caravaggia „Nawrócenie świętego Pawła”. Ukazuje scenę zbiorową, na którą składają się dwaj mężczyźni i koń. U dołu obrazu na udrapowanym, czerwonym płaszczu leży mężczyzna z uniesionymi do góry rękoma. Przed nim stoi koń, trzyma kopyto nad Pawłem. Większość ciała zwierzęcia obrócona jest tyłem w kierunku widza. Zza konia przypatruje się scenie stajenny, którego widoczna jest tylko głowa i fragment ramion. W ukazanej na czarnym tle scenie światło mocno oświetla Pawła i konia. Na ilustracji znajduje się interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Na obrazie widoczne są tylko dwie postacie: Szaweł i jego służący. Największą część obrazu zajmuje wizerunek konia. Mężczyzna leży na ziemi z ugiętymi nogami i wyciągniętymi do nieba rękoma, przeradzając się z prześladującego chrześcijan Szawła w św. Pawła.
Ilustracja interaktywna o kształcie pionowego prostokąta przedstawia obraz Caravaggia „Nawrócenie świętego Pawła”. Ukazuje scenę zbiorową, na którą składają się dwaj mężczyźni i koń. U dołu obrazu na udrapowanym, czerwonym płaszczu leży mężczyzna z uniesionymi do góry rękoma. Przed nim stoi koń, trzyma kopyto nad Pawłem. Większość ciała zwierzęcia obrócona jest tyłem w kierunku widza. Zza konia przypatruje się scenie stajenny, którego widoczna jest tylko głowa i fragment ramion. W ukazanej na czarnym tle scenie światło mocno oświetla Pawła i konia. Na ilustracji znajduje się interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Na obrazie widoczne są tylko dwie postacie: Szaweł i jego służący. Największą część obrazu zajmuje wizerunek konia. Mężczyzna leży na ziemi z ugiętymi nogami i wyciągniętymi do nieba rękoma, przeradzając się z prześladującego chrześcijan Szawła w św. Pawła.
Caravaggio, „Nawrócenie świętego Pawła w drodze do Damaszku”, olej na płótnie, 1600, Kaplica Cerasi, Bazylika Santa Maria del Popolo, Rzym, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
W poniższej galerii przedstawiono współczesne zdjęcia ukazujące gest postaci.
RwOfy5DFtFPnm1
Zdjęcie przedstawia biegaczy w trakcie rozpoczynającego się wyścigu.
Start biegaczy, pxhere.com, CC BY 3.0
Re7jycgiUaPDu1
Ilustracja przedstawia ludzi w momencie witania żołnierza.
Przywitanie żołnierza, imgur.com, CC BY 3.0
Przedstawienie ruchu w sztukach plastycznych - część IV
Przyjrzyj się zamieszczonemu niżej detalowi z obrazu i zastanów się, co przedstawia. Odpowiedź poznasz po kliknięciu w reprodukcję.
R14rcAFwl464V1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Giacomo Balli „Dynamizm psa na smyczy". Na białoszarym tle malarz namalował nogi postaci prowadzącej na smyczy psa w kolorze czarnym i fioletowym. Nałożył na siebie kolejne etapy spaceru, tak, że w efekcie powstał obraz pokazujący ruch. Na jasnym tle znajdują się delikatne ukośne smugi. Ruch oddany jest w sposób płynny – malarz zatarł kontury. Powtarzają się głównie układu nóg postaci i łap psa. Na uwagę zasługuje zabawny efekt merdającego ogona. Fazy ruchu ukazane są w kilku ujęciach smyczy. Na ilustracji ukazany jest interaktywny punkt z fragmentem psa, przybliżający etapu ruchu zwierzęcia. Pod ilustracją znajduje się informacja: Giacomo Balla, „Dynamizm psa na smyczy”, olej na płótnie, 1912, Albright-KnoxnArt Gallery, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
Punkt 1:
Giacomo Balla, „Dynamizm psa na smyczy”, olej na płótnie, 1912, Albright-KnoxnArt Gallery, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Giacomo Balli „Dynamizm psa na smyczy". Na białoszarym tle malarz namalował nogi postaci prowadzącej na smyczy psa w kolorze czarnym i fioletowym. Nałożył na siebie kolejne etapy spaceru, tak, że w efekcie powstał obraz pokazujący ruch. Na jasnym tle znajdują się delikatne ukośne smugi. Ruch oddany jest w sposób płynny – malarz zatarł kontury. Powtarzają się głównie układu nóg postaci i łap psa. Na uwagę zasługuje zabawny efekt merdającego ogona. Fazy ruchu ukazane są w kilku ujęciach smyczy. Na ilustracji ukazany jest interaktywny punkt z fragmentem psa, przybliżający etapu ruchu zwierzęcia. Pod ilustracją znajduje się informacja: Giacomo Balla, „Dynamizm psa na smyczy”, olej na płótnie, 1912, Albright-KnoxnArt Gallery, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
Punkt 1:
Giacomo Balla, „Dynamizm psa na smyczy”, olej na płótnie, 1912, Albright-KnoxnArt Gallery, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
1
1.
Giacomo Balla, „Dynamizm psa na smyczy”, olej na płótnie, 1912, Albright-KnoxnArt Gallery, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
Wraz z pojawieniem się sztuki abstrakcyjnejSztuka abstrakcyjnasztuki abstrakcyjnej, zagadnienie ruchu stało się bardzo ważnym, a czasami najważniejszym elementem formy plastycznej. Szukając sposobów na wyrażenie ruchu na płaszczyźnie, artyści tworzący kierunek sztuki zwany futuryzmemFuturyzmfuturyzmem, zaczęli wprowadzać do dzieł przedstawianie faz ruchu. Przykładem może być Giacomo Balla w prezentowanym obrazie Dynamizm psa na smyczy oraz polski artysta Leon Chwistek w dziele Szermierka.
RXqSMnPrHnlkb1
Ilustracja przedstawia obraz Leona Chwastka „Szermierka”. Tematem dzieła jest walka na szpady dwóch syntetycznie ujętych mężczyzn, ubranych w białe koszule i ciemne spodnie. Ich sylwetki wpisują się w tło, wypełnione figurami geometrycznymi, utrzymanymi w brązach, ugrach, zieleniach i czerwieniach. Malarz ukazał poszczególne fazy ruchu.
Leon Chwistek, „Szermierka”, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, Polska, muzea.malopolska.pl, CC BY 3.0
Przyjrzyj się schematowi ukazującemu sposób wprowadzania faz ruchu w celu uzyskania iluzji ruchu na płaszczyźnie.
RoZcjiyUJPlSC1
Ilustracja przedstawia czerwony kwadrat w sekwencji ruchowej. Rysunek oddaje wrażenie ruchu, kwadrat powoli przesuwa się po pochylonej niebieskiej płaszczyźnie.
Czerwony kwadrat, cześć sekwencji, online-skills, CC BY 3.0
A tak fazy ruchu ogonem zostały utrwalone na współczesnej fotografii.
R1BUIqgUwCdXB1
Zdjęcie przedstawia psa poruszającego dynamicznie ogonem.
Pies, cloudfront.net, CC BY 3.0
Przyjrzyj się obrazowi przedstawiającemu lot ptaków (jerzyków). Ideę tego obrazu autor dodatkowo zawarł w tytule dzieła: Jerzyki: ścieżki ruchu + dynamizm sekwencji.
R5bzjg794rPG71
Ilustracja przedstawia obraz Giacomo Belli, „Jerzyki: ścieżki ruchu + dynamizm sekwencji”. Na obrazie namalowane zostały ruchy latających ptaków. Poszczególne sekwencje ruchu to nałożone na siebie obrazy. Tor lotu został podkreślony białymi liniami. Niebieskie i czarne ptaki przemieszczają się w różnych kierunkach.
Giacomo Balla, „Jerzyki: ścieżki ruchu + dynamizm sekwencji”, olej na płótnie, 1913, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
Ćwiczenie 6
Przeanalizuj ścieżki ruchu ptaka i spróbuj odnaleźć na obrazie miejsce, w którym znajduje się umieszczony poniżej detal. Wybrany obszar zaznacz kliknięciem.
RydEjX8fjfp1T
Ilustracja przedstawia detal obrazu Giacomo Belli, „Jerzyki: ścieżki ruchu + dynamizm sekwencji”. Na obrazie namalowane zostały ruchy latających ptaków. Poszczególne sekwencje ruchu to nałożone na siebie obrazy. Tor lotu został podkreślony białymi liniami. Niebieskie i czarne ptaki przemieszczają się w różnych kierunkach.
Giacomo Balla, „Jerzyki: ścieżki ruchu + dynamizm sekwencji”, detal, olej na płótnie, 1913, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
R12uPpmZQSPjq
Wyjaśnij, na jaką cechę charakterystyczną dla futurystów wskazuje tytuł obrazu Giacomo Balli "Dynamizm psa na smyczy".
Wyjaśnij, na jaką cechę charakterystyczną dla futurystów wskazuje tytuł obrazu Giacomo Balli "Dynamizm psa na smyczy".
□
□
□
□
□
□
□
□
Przedstawienie ruchu w sztukach plastycznych - część V
W celu zasugerowania ruchu, artyści wprowadzają również odpowiednie napisy. Przyjrzyj się schematowi zamieszczonemu poniżej, a następnie zobacz, jak zabieg ten wykorzystywany jest w tworzeniu komiksów i ilustracji książkowych.
R1WNVN61P1gID1
Ilustracja przedstawia powtarzające się jedenaście razy, ułożone w kolumnie, jedno pod drugim słowo „Spadam”, zapisane czerwoną czcionką. Na dole znajduje się niebieski, poziomy prostokąt.
Słowo „Spadam”, część sekwencji, online-skills, CC BY 3.0
R1dgMhL5oGVBl1
Ilustracja przedstawia powtarzające się jedenaście razy, ułożone w kolumnie, jedno pod drugim słowo „Spadam”, zapisane czerwoną czcionką. Górne napisy są mniej widoczne. Na dole znajduje się niebieski, poziomy prostokąt.
Słowo „Spadam”, część sekwencji, online-skills, CC BY 3.0
ROYWGZYVLOOmB1
Ilustracja przedstawia powtarzające się jedenaście razy, ułożone w kolumnie, jedno pod drugim słowo „Spadam”, zapisane czerwoną czcionką. Górne napisy są mniej widoczne, a dolne przysłania czerwony kwadrat. Na dole znajduje się niebieski, poziomy prostokąt.
Słowo „Spadam”, część sekwencji, online-skills, CC BY 3.0
R1ZFqldtqPm7G1
Ilustracja przedstawia fragment komiksu. Poprowadzona opowieść graficzna tworzy sekwencję ruchową wyścigu F1 wyszczególnioną przez wyrazy dźwiękonaśladowcze. Poszczególne ilustracje przybliżają fragment aż do ujęcia samego pojazdu.
Jean Graton, Michel Vaillant, źródło: Jerzy Szyłak, „Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa”, Gdańsk 2000, s. 130, online-skills, CC BY 3.0
RcvvZgebDgBW81
Ilustracja przedstawia rysunek Gąski Balbinki z bajki o tym samym tytule. Ukazuje gąskę rozdzierającą arkusz papieru, z którego prowadzą przerywane linie z napisem TRRAACH! Kilka skrawków papieru leży przed Balbinką.
Anna Hoffmann, Maria Terlikowska, „Gąska Balbinka”, Warszawa 2007, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, s. 83
Zobacz także
Więcej na temat ruchu w komiksie dowiesz się z E‑materiału Przedstawianie ruchu w komiksie.
Polecenie 1
Mając na uwadze sposób wprowadzania napisów do pracy plastycznej, przedstaw swoją drogę z domu do szkoły. Pracę wykonaj techniką kolażu. Potrzebne Ci będą: kartka, ołówek, kredki, pisaki, klej i teksty z różnych gazet.
Obserwując pędzącą postać czy szybko poruszający się pojazd, najczęściej widzimy je niewyraźnie. Część obiektu jest rozmazana, co widać zarówno w rzeczywistym świecie, jak i na fotografii czy w filmie. Artyści świadomie wykorzystują te efekty wizualne w celu przedstawienia ruchu na płaszczyźnie. Przykładem są dzieła Gerharda Richtera – aż trudno uwierzyć, że to nie fotografie, tylko obrazy namalowane farbą olejną na płótnie. Przyjrzyj się niżej zamieszczonej reprodukcji.
RPWlnTPLyc4YB1
Ilustracja przedstawia obraz Gerharda Richtera, „Reisbüro” („Biuro podróży”). Ukazuje grupę ludzi w biurze podróży. Dwie kobiety siedzą przy biurku, jedna z nich rozmawia przez telefon. Za nimi stoją dwaj mężczyźni. Scena jest rozmazana, wygląda jak fotografia wykonana w ruchu.
Gerhard Richter, „Reisbüro” („Biuro podróży”), olej na płótnie, 1966, , Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
W poniższej galerii umieszczono zdjęcia fotografów, którzy świadomie wprowadzili rozmycie, zamazanie, czyli nieostrość widzenia, uzyskując w ten sposób dodatkowe efekty artystyczne.
R1JPoTJ9HefWD1
Ilustracja przedstawia zdjęcie wykonane z jadącego metra. Ukazuje rozmazany peron, na którym rozwieszone są afisze. Ruch został oddany za pomocą poziomych smug.
Metro, pxhere.com, CC BY 3.0
RbnclKUQsGjNV1
Ilustracja przedstawia zdjęcie ludzi przechodzących przez ulicę. Po obu stronach znajdują się budynki, a pośrodku chodnik ze skwerem. Tłum postaci jest rozmazany.
Przejście dla pieszych, pxhere.com, CC BY 3.0
Ro1fZx0tQ1Y9m1
Ilustracja przedstawia zdjęcie wnętrza wagonu osobowego. Za oknem widoczny jest las. Ruch pojazdu powoduje to, że pejzaż za oknem jest rozmazany.
Wnętrze wagonu osobowego, pxhere.com, CC BY 3.0
R1QS5oWH7iXpE1
Ilustracja przedstawia czerwony liść spadający na brukową kostkę. Liść jest rozmazany.
Latający liść, wp.com, CC BY 3.0
Poniżej umieszczono schematy ilustrujące omówione zjawisko.
RaTBnXK47eGDR1
Ilustracja przedstawia czerwony kwadrat, umieszczony na białym tle. U dołu znajduje się poziomy, niebieski prostokąt, częściowo przysłonięty przez kwadrat. Na górnej części kwadratu naniesione są czerwono-białe, pionowe bazgroły, wychodzące częściowo na białe tło.
Czerwony kwadrat, cześć sekwencji, online-skills, CC BY 3.0
RKz6qqGTnHL2L1
Ilustracja przedstawia czerwony kwadrat, umieszczony na białym tle, znajdujący się poziomym, niebieskim prostokątem, zamieszczonym u dołu. Na górnej części kwadratu naniesione są czerwono-białe, pionowe bazgroły, wychodzące częściowo na białe tło.
Czerwony kwadrat, cześć sekwencji, online-skills, CC BY 3.0
R1IBktTts0EsE1
Ilustracja przedstawia czerwony kwadrat, umieszczony pod skosem na białym tle. U dołu i po lewej stronie znajdują się szerokie, niebieskie pasy. Na górnej części kwadratu naniesione są czerwono-białe, pionowe bazgroły, wychodzące częściowo na białe tło.
Czerwony kwadrat, cześć sekwencji, online-skills, CC BY 3.0
R1Ra9afoXsCrV1
Ilustracja przedstawia czerwony kwadrat, umieszczony pod skosem na białym tle, częściowo ucięty przy prawej krawędzi. U dołu i po lewej stronie znajdują się szerokie, niebieskie pasy. Na górnej części kwadratu naniesione są czerwono-białe, pionowe bazgroły, wychodzące częściowo na białe tło.
Czerwony kwadrat, cześć sekwencji, online-skills, CC BY 3.0
RUAGrDA0MJUXu1
Ilustracja przedstawia czerwony kwadrat, umieszczony pod skosem na białym tle. U dołu i po lewej stronie znajdują się szerokie, niebieskie pasy, a po prawej czarny pas. Kwadrat jednym rogiem styka się z prawą krawędzią i przysłania czarny pas. Na górnej części kwadratu naniesione są czerwono-białe, pionowe bazgroły, wychodzące częściowo na białe tło.
Czerwony kwadrat, cześć sekwencji, online-skills, CC BY 3.0
Widzenie kontekstowe powstaje w oparciu o cykl obrazów, ułożonych w określonej kolejności, który tworzy odniesienia niezbędne do zrozumienia przedstawionej narracji, najczęściej związanej z wykonywaną czynnością. Jest to przedstawienie w kolejności faz ukazanego ruchu. Taki sposób ukazywania ruchu najczęściej wykorzystywany jest przy tworzeniu komiksu albo animacji poklatkowejAnimacja poklatkowaanimacji poklatkowej. Przyjrzyj się schematom zamieszczonym poniżej. W pierwszym rzędzie, przedstawiony jest ruch za pomocą schematu odwołującego się do prostych figur geometrycznych, natomiast w drugim rzędzie zamieszczony schemat sugeruje ruch człowieka.
Rf7M17kuz7aex
Ilustracja przedstawia kolejne fazy ruchu czerwonego kwadratu względem niebieskich figur geometrycznych. W pierwszym kadrze kwadrat styka się z prostokątem. W drugim kwadrat znajduje się nad prostokątem. W trzecim kwadrat nad prostokątem przechylony jest w prawo. Czwarty kadr ukazuje wyżej położony, przechylony kwadrat nad figurą w kształcie litery L. Na piątym kadrze kwadrat położony jest niżej. Na szóstym kwadrat znajduje się na krawędzi nieregularnego czworokąta, a na ostatnim jego położenie zbliża się do dolnej krawędzi kadru.
Czerwony kwadrat, sekwencja, online-skills, CC BY 3.0
R1Qn8OFNOKGUf
Ilustracja przedstawia kolejne fazy ruchu czerwonej postaci względem niebieskich figur geometrycznych. Pierwszy kadr przedstawia stojącą postać na prostokącie; drugi - postać zamieszczoną nad figurą, z rozłożonymi rękoma; w trzecim postać ma rozłożone ręce oraz rozstawione nogi; w czwartym ma ręce i lewą nogę uniesione do góry, a prawa noga skierowana jest w dół; piąty przedstawia postać nad figurą, w rozkroku, z uniesionymi rękoma; szósta przedstawia figurę w kształcie litery L, postać prawą nogą dotyka do boku i jest usytuowana równolegle do dolnej krawędzi oraz ma uniesione ręce; ostatni kadr ukazuje postać ustawioną do góry nogami względem dolnej krawędzi figury L.
Czerwona postać nad niebieską podstawą, sekwencja, online-skills, CC BY 3.0
m31f8dda94c3b5804_0000000000361
Zobacz także
Zjawisko to wykorzystywane jest w narracji komiksowej.
RsSGLgHdE3gMc1
Ilustracja przedstawia fragment komiksu. Ukazuje postać schodzącą po schodach. W kadrach ukazane są poszczególne fazy ruchu oraz detale. W pierwszym rzędzie postać stawia kroki. W drugim znajdują się zbliżenia na stopę postaci. W trzecim umieszczone są kadry z fragmentem stopy, a w ostatnim detale dużego palca.
Jean Graton, Michel Vaillant, źródło: Jerzy Szyłak, „Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa”, Gdańsk, 2000, s. 73, online-skills, CC BY 3.0
RCU2w7mZdpdwc1
Ilustracja przedstawia fragment komiksu „The Man of Steel” ze sceną ukazującą odebranie pistoletu bandycie przez Supermana. Na bocznych kadrach znajdują się bohaterowie, a trzy środkowe przedstawiają dłonie z pistoletem w poszczególnych fazach ruchu. Na wszystkich ilustracjach. nad dłońmi znajdują się wyrazy dźwiękonaśladowcze.
John Byrne, Dick Giordano, „The Man of Steel”, źródło: Jerzy Szyłak, „Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa”, Gdańsk, 2000, s. 123, online-skills, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 7
R31ktwnnBZSSo1
Wyjaśnij, na czym polega sekwencja ruchu.
Wyjaśnij, na czym polega sekwencja ruchu.
Źródło: online-skills.
static
Ćwiczenie 7
Na niżej umieszczonych schematach przedstawiono sekwencję ruchów obrazujących opadanie i wznoszenie przedmiotu. Przeanalizuj je, a następnie do każdego schematu dopasuj odpowiednie hasło.
RqCcrC0IRrJvP1
W zadaniu zostało wykorzystane zdjęcie przedstawiające czerwony kwadrat nad niebieską podstawą. Razem z rysunkami następnych kwadratów tworzy sekwencję ruchową.
Polecenie do zadania brzmi: Na niżej umieszczonych schematach przedstawiono sekwencję ruchów obrazujących opadanie i wznoszenie przedmiotu. Przeanalizuj je, a następnie do każdego schematu dopasuj odpowiednie hasło wybierając z listy rozwijalnej. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu zostało wykorzystane zdjęcie przedstawiające czerwony kwadrat nad niebieską podstawą. Razem z rysunkami następnych kwadratów tworzy sekwencję ruchową.
Polecenie do zadania brzmi: Na niżej umieszczonych schematach przedstawiono sekwencję ruchów obrazujących opadanie i wznoszenie przedmiotu. Przeanalizuj je, a następnie do każdego schematu dopasuj odpowiednie hasło wybierając z listy rozwijalnej. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu zostało wykorzystane zdjęcie przedstawiające czerwony kwadrat nad niebieską podstawą. Razem z rysunkami następnych kwadratów tworzy sekwencję ruchową.
Źródło: online skills, cc0.
classicmobile
Ćwiczenie 8
R1QE5YR3c5SRh1
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się niżej umieszczonym schematom ukazującym człowieka wykonującego czynność stawania na głowie. Ułóż je w odpowiedniej kolejności. Poniżej umieszczone są kafle z odpowiedziami, które należy ułożyć we właściwej kolejności przesuwając je w pionie. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się niżej umieszczonym schematom ukazującym człowieka wykonującego czynność stawania na głowie. Ułóż je w odpowiedniej kolejności. Poniżej umieszczone są kafle z odpowiedziami, które należy ułożyć we właściwej kolejności przesuwając je w pionie. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 8
Przyjrzyj się niżej umieszczonym schematom ukazującym człowieka wykonującego czynność stawania na głowie. Ułóż je w odpowiedniej kolejności.
RHUivxYcJbWDB1
W zadaniu wykorzystano schematy ukazujące człowieka wykonującego czynność stawania na głowie.
Źródło: online skills, cc0.
E,D,G,H,B,C,A,F
Zobacz także
Inna wersja zadania
R1WQIAbML9eHTm31f8dda94c3b5804_00000000000141
Ćwiczenie 9
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się niżej umieszczonym schematom ukazującym człowieka wykonującego czynność stawania na głowie. Ułóż je w odpowiedniej kolejności wybierając z listy rozwijalnej. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu wykorzystano schematy ukazujące człowieka wykonującego czynność stawania na głowie.
Polecenie do zadania brzmi: Przyjrzyj się niżej umieszczonym schematom ukazującym człowieka wykonującego czynność stawania na głowie. Ułóż je w odpowiedniej kolejności wybierając z listy rozwijalnej. W prawym dolnym rogu zadania umieszczony jest klawisz „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania. W zadaniu wykorzystano schematy ukazujące człowieka wykonującego czynność stawania na głowie.
Przyjrzyj się niżej umieszczonym schematom ukazującym człowieka wykonującego czynność stawania na głowie. Ułóż je w odpowiedniej kolejności.
Na niżej umieszczonych schematach przedstawiono sekwencję ruchów obrazujących opadanie i wznoszenie przedmiotu. Przeanalizuj je, a następnie do każdego schematu dopasuj odpowiednie hasło.
Rpz5husVM4NEF1
W zadaniu zostało wykorzystane zdjęcie przedstawiające czerwony kwadrat nad niebieską podstawą. Razem z rysunkami następnych kwadratów tworzy sekwencję ruchową.
Odpowiedzi: A - (B) B - (F) C - (C) D - (H) E - (A) F - (G) G - (D) H - (E)
Rozwiązanie: 1‑B 2‑A 3‑G 4‑D 5‑F 6‑H 7‑E 8‑C
Przedstawienie ruchu w sztukach plastycznych - część VI
Niekiedy obrazowany obiekt jest statyczny, jednak dynamizowane jest jego otoczenie, co w efekcie końcowym tworzy nie tylko kompozycję dynamiczną, ale również taką, która przedstawia iluzję ruchu na płaszczyźnie. Przyjrzyj się schematom umieszczonym poniżej, które ilustrują omawiane zjawisko.
R1a18T4eeC7N01
Ilustracja przedstawia czerwony kwadrat na czarnym tle. Dolną krawędzią styka się z niebieskim, poziomym prostokątem. Na czarnym tle oraz na kwadracie umieszczone są niebieskie romby.
Czerwony kwadrat, część sekwencji, online-skills, CC BY 3.0
RC4PEiKrWpDrS1
Ilustracja przedstawia czerwony kwadrat na czarnym tle. Dolną krawędzią styka się z niebieskim, poziomym prostokątem. Na czarnym tle oraz na kwadracie umieszczone są przemieszczające się pod skosem romby, które pozostawiają za sobą jaśniejące i zmniejszające się ślady.
Czerwony kwadrat, część sekwencji, online-skills, CC BY 3.0
RhJZovnzH57wI1
Ilustracja przedstawia czerwony kwadrat na czarnym tle. Dolną krawędzią styka się z niebieskim, poziomym prostokątem. Na czarnym tle oraz na kwadracie umieszczone są przemieszczające się w różnych kierunkach romby, które pozostawiają za sobą jaśniejące i zmniejszające się ślady.
Czerwony kwadrat, część sekwencji, online-skills, CC BY 3.0
Zapoznaj się z przykładami wykorzystania omawianego zjawiska w fotografii i malarstwie.
RACd2vNvFXQb51
Ilustracja przedstawia widok na budynek, przed którym znajdują się drzewa w czasie ulewy. Padający pod skosem deszcz przysłania pejzaż.
Deszczowa pogoda, pxhere.com, domena publiczna
R1J3Iw2963eju1
Ilustracja przedstawia widok na niebo i daleki krajobraz. Niebo zajmuje większą część fotografii. Całe jest w niebiesko-szarych, skłębionych chmurach z białymi prześwitami.
Ilustracja przedstawia zdjęcie postaci wykonane nocą na tle gwieździstego nieba. Gwiazdy w wyniku obrotu ziemi pozostawiają za sobą świetlistą smugę, powstałą na skutek wykonania zdjęcia z długim czasem naświetlania. Jest to tak zwany timelapse.
Ilustracja przedstawia obraz Vincenta van Gogha „Gwiaździsta noc”. Ukazuje pejzaż z widokiem na Alpy. U podnóża gór rozciąga się widok na zabudowę, którą przysłaniają cyprysy. Dużą powierzchnię zajmuje gwieździste niebo, oddane za pomocą wibrujących fal z podkreśloną poświatą gwiazd i księżyca.
Vincent van Gogh, „Gwiaździsta noc”, 1889, olej na płótnie, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna
RoHq0cUGVuKkJ1
Ilustracja przedstawia obraz Vincent van Gogha „Kruki nad polem”. Ukazuje panoramiczne ujęcie pól, które rozdziela droga. Długa droga znajduje się po lewej. Zboża rosnące na polu są pochylone w lewą stronę. Nad łanem zbóż wznosi się stado kruków. Nad pejzażem górną część obrazu wypełnia ciemne niebiesko-granatowe niebo.
Vincent van Gogh, „Pole pszenicy z krukami”, 1890, olej na płótnie, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
Zapoznaj się z reprodukcjami umieszczonymi w poniższej galerii, a następnie rozwiąż ćwiczenie.
R13qUCpz8lIcP1
Ilustracja przedstawia obraz Gerharda Richtera, „Kobieta schodząca po schodach”. Ukazuje kobietę z rozłożonymi rękoma, schodzącą po schodach. Wzdłuż ręki ma zawinięty szal. Postać lewą nogę ma wysuniętą, stawia krok. Obraz jest rozmazany, podkreśla przez to ruch postaci.
Gerhard Richter, „Kobieta schodząca po schodach”, 1965, olej na płótnie, Art Institute of Chicago, Chicago, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
R1BfXu31OhHgm1
Ilustracja przedstawia obraz Edgara Degasa "Primabalerina". Ukazuje młodą baletnicę. Tancerka znajduje się po prawej stronie obrazu. Inne tancerki oraz ubrany na czarno mężczyzna znajdują się z tyłu. Primabalerinę w prawym dolnym rogu, jednak mimo to baletnica zwraca uwagę bielą sukni i wdziękiem ukłonu. Tło, na które składają się inne tancerki za kulisy jest mniej wyraźne.
Źródło: online-skills.
R1KM9KGHpzHru1
Ilustracja przedstawia obraz Justyny Grzebieniowskiej, „Yeni 2”. Ukazuje materiał, który wprawiony jest w ruch. Dynamiczne fałdy rozkładają się prawie na cały obraz. Dynamikę podkreślają paski znajdujące się na obrzeżach.
Justyna Grzebienowska, „Yeni 2”, pastel, 2015, online-skills, CC BY 3.0
RBLs14x5ObqBF1
Ilustracja przedstawia obraz Marcela Duchampa, „Akt schodzący po schodach”. Ukazuje poszczególne etapy ruchu postaci przemieszczającej się po schodach. Ruch oddany jest za pomocą nałożonych na siebie linii i zgeometryzowanej sylwetki.
Marcel Duchamp, „Akt schodzący po schodach”, olej na płótnie, 1912, Muzeum Sztuki, Filadelfia, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna, online-skills, CC BY 3.0
Ri5VSmu4aPjb81
Ćwiczenie 10
Podaj trzy tytuły dzieł malarskich, które przedstawiają ruch.
Podaj trzy tytuły dzieł malarskich, które przedstawiają ruch.
Na obrazach zaprezentowanych powyżej widzimy różne sposoby sugerowania ruchu na płaszczyźnie. Obrazy te przedstawiają dwa motywy: taniec oraz schodzenie po schodach. Przyporządkuj do nich odpowiedni motyw.
.................
.................
.................
.................
W poniższej galerii przedstawione są dzieła współczesnej artystki, która zafascynowana tańcem, w tym jego ulotnością i poetyką, przedstawia chwile zatrzymane pędzlem.
RpgxfPobtzeCc1
Ilustracja przedstawia obraz Justyny Grzebieniowskiej, „LaLa Human Steps”. Obraz przedstawia parę tancerzy. Ukazuje tańczący zespół trzech osób. Fazy ruchu oddane są za pomocą plam i linii.
Justyna Grzebieniowska, „LaLa Human Steps”, 2015, online-skills, CC BY 3.0
R1JDOE17uqAbo1
Ilustracja przedstawia obraz Justyny Grzebieniowskiej, „Festa Barocca 2”. Obraz ukazuje pięć osób w trakcie tańca. Za parą ruchy powtarzają dwie kobiety. Dynamikę podkreślają ich gesty, spódnice i skomplikowane linie.
Justyna Grzebieniowska, „Festa Barocca 2”, 2009, online-skills, CC BY 3.0
Polecenie 2
Inspirując się poznanymi w e‑materiale sposobami sugerowania ruchu na płaszczyźnie, wykonaj zdjęcia ukazujące ruch. Potrzebny Ci będzie: aparat fotograficzny/telefon komórkowy.
m31f8dda94c3b5804_0000000000459
Słownik pojęć
Animacja poklatkowa
Animacja poklatkowa
animacja stworzona na podstawie zdjęć, rysunków zwanych klatkami. Na każdej z klatek przedstawiony obraz jest nieznacznie przekształcony. Pokaz klatek w odpowiedniej kolejności i z określoną szybkością sprawia, ze spostrzegamy obraz ruchomy, animację.
Diagonalny
Diagonalny
o układzie ukośnym.
Futuryzm
Futuryzm
awangardowy kierunek w sztuce, który narodził się we Włoszech na początku XX wieku. Futuryści ukazywali przedmioty ujęte w poszczególnych fazach gwałtownego ruchu; w ten sposób ukazywali nie ruch, ale bardziej odczucie dynamizmu.
Gest
Gest
w sztuce środek wyrazu artystycznego: ruch nacechowany znaczeniowo; funkcją gestu jest stworzenie przestrzeni do interpretacji – nadawca tworzy sferę prezentacji, odbiorca sferę odczytania znaczenia.
Kompozycja dynamiczna
Kompozycja dynamiczna
kompozycja, w której przeważają skosy, linie łamane, krzywizny lub łuki. Odbiorca ma wrażenie ruchu.
Kompozycja statyczna
Kompozycja statyczna
kompozycja, w której przeważają uporządkowane elementy pionowe i poziome. Odbiorca ma wrażenie równowagi, spokoju i bezruchu.
Portret zbiorowy
Portret zbiorowy
portret ukazujący grupę postaci reprezentującą pewną zorganizowaną zbiorowość, zjednoczonych jakąś wspólną działalnością, np. przynależnych do jednej rady, gildii kupieckiej czy też gwardii, wykonujących jeden zawód.
Skrót perspektywiczny
Skrót perspektywiczny
zmniejszanie rozmiarów obiektów w miarę ich oddalania, stosowany w celu oddania trójwymiarowości na dwuwymiarowej płaszczyźnie.
Sztuka abstrakcyjna
Sztuka abstrakcyjna
sztuka nieprzedstawiająca świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwana od obrazowania rzeczywistości.
Zdjęcie migawkowe
Zdjęcie migawkowe
zdjęcie fotograficzne dokonywane migawką, czyli częścią aparatu fotograficznego pozwalającego na bardzo szybkie wykonywanie zdjęć (czas naświetlenia wynosi od 1—1/1000 sek.) W ten sposób można sfotografować ruch niedostrzegany przez ludzkie oko.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl
m31f8dda94c3b5804_0000000000520
Galeria dzieł sztuki
RABtYT3gUT4XU1
Ilustracja przedstawia rzeźbę "Woźnica" wykonaną z brązu. Posąg przedstawia młodego mężczyznę odzianego w szatę i trzymającego w prawej ręce części lejc. Ubrany jest w tunikę, przewiązaną paskiem. Włosy woźnicy są przewiązane przepaską, zdobioną motywem meandra.
„Woźnica”, rzeźba grecka z brązu, ok. 475 p.n.e., okres klasyczny, Muzeum w Delfah Grecja, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
Rp9nyokVNEgAs1
Ilustracja przedstawia rzeźbę Myrona "Dyskobol". Ukazuje atletę rzucającego dyskiem. Sportowiec jest ukazany tuż przed wyrzuceniem dysku. Ramiona ma ułożone w taki sposób, że wydaje się jakby tworzyły część okręgu . Głowa pochylona ku przodowi akcentuje oś symetrii ciała przebiegającą równolegle do lewej nogi zgiętej w kolanie, dotykającej dużym palcem ziemi. Postać jest umięśniona. Na twarzy dyskobola brakuje emocji, wyraża ona skupienie.
Rzymska marmurowa kopia według brązowego oryginału Myrona, „Dyskobol”, ok. 450 p.n.e., Palazzo Massimo alle Terme, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY-SA 2.0
RV3e9mkU8Yfqv1
Ilustracja przedstawia rzeźbę „Grupa Laokoona”. Ukazuje historię Laokoona i jego synów, zabitych przez węże morskie, opisaną w księdze II Eneidy. Grupa rzeźbiarska przedstawia postacie w akcie, w momencie walki. Laokoon walczy z wężem, jego ciało jest napięte. Oplątany syn z lewej strony kona, a syn z prawej próbuje uwolnić od węża lewą nogę. Rzeźba jest dynamiczna, z wieloma liniami diagonalnymi i przecinającymi się kierunkami. Wszystkie postacie są umięśnione.
„Agesander z Rodos, Polydorus z Rodos, Athenodoros z Rodos, Grupa Laokoona”, biały marmur, 27 n.e., Muzea Watykańskie, wikimedia.org, domena publiczna
RtHhlbbBkized1
Ilustracja przedstawia obraz Théodore'a Géricaulta "Oficer szaserów". Obraz ukazuje oficera Gwardii napoleońskiej, Alexandra Dieudonné’a, który był przyjacielem artysty. Postać obraca się przyjmując dramatycznie skręcona pozę, w ręku trzymam miecz, wyrażając gotowość do walki. Portret został wyeksponowany poprzez obniżoną linię horyzontu. Koń stający dęba ma zwróconą w prawo głowę. W tle została przedstawiona scena bitwy, wzmocniona ciepłą kolorystyka, jednak nie jest to dzieło typowo batalistyczne – malarz zamieszcza jedynie jej fragment, a nie panoramiczne ujęcie tematu, jak to miało w typowych ujęciach tego typu. Géricault wzmacnia napięcie przez odważne wybory kolorów i różnorodne efekty świetlne oraz ciemne, zachmurzone niebo.
Théodore Géricault, „Oficer szaserów”, olej na płótnie, 1812, Muzeum w Luwrze, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
Rqokg6BWmwz9P1
Ilustracja przedstawia obraz Théodore'a Géricault'a „Wyścigi konne w Epsom”. Ukazuje wyścigi konne. Konie w galopie mają jednocześnie wysunięte tylne i przednie nogi, co podkreśla fazy ruchu. Dynamikę wyścigów konnych oddają zarówno pozy koni, jak i jeźdźców – każdemu z nich malarz nadał indywidualnego charakteru. W scenie dominują układy horyzontalne – układ pędzących koni, płaski pejzaż współgrają. Dynamikę podkreśla studium nieba z niepokojącymi chmurami.
Théodore Géricault, „Wyścigi konne w Epsom”, olej na płótnie, 1821, Louvre Museum, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
R1GUZHb5gZcrq1
Ilustracja przedstawia sekwencję fotografii Eadweard'a Muybridge'a, „Galopujące konie w ruchu”. Ukazuje poszczególne fazy ruchu jeźdźca na koniu. Ilustracja podzielona jest na kadry.
Eadweard Muybridge, „Galopujące konie w ruchu”, ciąg fotografii, 1872, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0
R111F51W9zBZn1
Ilustracja przedstawia obraz Władysława Ślewińskiego „Sierota z Poronina”. Ukazuje chłopca, siedzącego na drewnianym krześle, ze wzrokiem skierowanym w stronę widza. Jest ubrany w marynarkę i kapelusz, jasne spodnie i białą koszulę. Tłem jest jasne pomieszczenie.
Władysław Ślewiński, „Sierota z Poronina”, olej na płótnie, 1906, Muzeum Narodowe w Warszawie, Polska, wikimedia.org, domena publiczna
R7By4fRXJJHvf1
Ilustracja przedstawia obraz Witolda Wojtkiewicza, „Porwanie królewny” („Ucieczka”). Na dziecięcym koniku groteskowy rycerz (ma na sobie jedynie koszulę, a jego nogi są bose) porywa królewnę. Porwanie nie wzbudza u królewny przerażenia, na jej twarzy widnieje uśmiech i jest skierowana w stronę chłopca-rycerza; porwanie można odczytać jako dziecięcą zabawę. Ogród, z którego uciekają jest dziwny – kwiaty nie rosną w nim w ziemi, a posadzone są w doniczkach. Za dziećmi biegną staruszkowie – kobieta o dramatycznej postawie oraz mężczyzna o kulach. Staruszkowie biegną od strony znajdującego się w dali dworku.
Witold Wojtkiewicz, „Porwanie królewny” („Ucieczka”), tempera na płótnie, 1908, Muzeum Narodowe w Warszawie, Polska, wikimedia.org, domena publiczna
R15OXvQ18zBPn1
Ilustracja przedstawia obraz Francisca Goyi, „Rodzina Karola IV”. Obraz ukazuje czternaście postaci, stojących w pomieszczeniu, na tle obrazów. Jest to portret rodziny królewskiej. Postacie są bogato ubrane, ale ich twarze są groteskowe. Podzielone są na dwie grupy. Pomiędzy nimi stoi mały chłopiec w czerwonym stroju oraz król w dostojnej pozie z orderami i szarfą. Na ścianie za postaciami wiszą obrazy. W dziele dominuje ciepła kolorystyka.
Francisco Goya, „Rodzina Karola IV”, olej na płótnie, 1800–1801, Muzeum Narodowe Prado, Madryt, Hiszpania, wikimedia.org, domena publiczna
R12Ebzd9ydo9Q1
Ilustracja przedstawia obraz Rembrandta „Kompania Fransa Banninga Cocqa i Willema van Ruytenburgha”. Ukazuje członków straży obywatelskiej wychodzących na służbę. Wśród zebranych znajduje się dwudziestu ośmiu dorosłych i troje dzieci. Postacie zostały przedstawione w ruchu. W centrum znajduje się kapitan Banning Cocq. Ubrany jest na czarno i przepasany czerwoną, zdobioną złotem szarfą. Rękę ma skierowaną ku widzowi. Przemawia do znajdującego się obok Willema van Ruytenburgha ubranego w strój w kolorze ochry, na którym odbija się cień wyciągniętej ręki kapitana. Po prawej, krzyżują się lance, zgięte ramię zakrywa do połowy twarz jednej z postaci. Spojrzenia biegną we wszystkich kierunkach. Po lewej stronie spośród ciemności wyłania się jasnowłosa, ubrana w białą sukienkę dziewczynka z zawieszonym u paska rogiem. Światło pada na twarze osób, wydobywając je z ciemności.
Rembrandt, „Kompania Fransa Banninga Cocqa i Willema van Ruytenburcha”, olej na płótnie, , 1642, Muzeum Państwowe, Amsterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
R7fMcheYds6nO1
Iluistracja przedstawia obraz Giotto di Bondone, „Opłakiwanie”. Obraz stanowi wizualizację momentu biblijnego opłakiwania śmierci Jezusa. Wokół zmarłego znajdują się ludzie pogrążeni w żałobie. Nad nimi, na niebie widać lamentujace anioły.
Ilustracja przedstawia obraz Caravaggia „Ukrzyżowanie świętego Piotra”. Ukazuje moment ukrzyżowania starszego mężczyzny. Krzyż z przybitym do niego Piotrem unoszą trzej mężczyźni. Jeden klęczy, trzymając belkę krzyża na ramieniu, drygi obejmuje go oburącz i podnosi, trzeci ciągnie za przywiązany do ramienia krzyża sznur. W prawym dolnym rogu obrazu leży niebieska draperia – szata Piotra, na którą święty kieruje wzrok. Obok leżą kamienie.
Caravaggio, „Ukrzyżowanie św. Piotra”, olej na płótnie, 1600-1601, Bazylika Santa Maria del Popolo, Rzym, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
R8b4cDv0yLW0f1
Ilustracja o kształcie pionowego prostokąta przedstawia obraz Caravaggia „Nawrócenie świętego Pawła”. Ukazuje scenę zbiorową, na którą składają się dwaj mężczyźni i koń. U dołu obrazu na udrapowanym, czerwonym płaszczu leży mężczyzna z uniesionymi do góry rękoma. Przed nim stoi koń, trzyma kopyto nad Pawłem. Większość ciała zwierzęcia obrócona jest tyłem w kierunku widza. Zza konia przypatruje się scenie stajenny, którego widoczna jest tylko głowa i fragment ramion. W ukazanej na czarnym tle scenie światło mocno oświetla Pawła i konia.
Caravaggio, „Nawrócenie świętego Pawła w drodze do Damaszku”, olej na płótnie, 1600, Kaplica Cerasi, Bazylika Santa Maria del Popolo, Rzym, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna
RQcZ6PIooU2gp1
Ilustracja przedstawia fragment obrazu Giacomo Balli „Dynamizm psa na smyczy. Na białoszarym tle malarz namalował nogi postaci prowadzącej na smyczy psa w kolorze czarnym i fioletowym. Nałożył na siebie kolejne etapy spaceru, tak, że w efekcie powstał obraz pokazujący ruch. Na jasnym tle znajdują się delikatne ukośne smugi. Ruch oddany jest w sposób płynny – malarz zatarł kontury. Powtarzają się głównie układu nóg postaci i łap psa. Na uwagę zasługuje zabawny efekt merdającego ogona. Fazy ruchu ukazane są w kilku ujęciach smyczy. Podłoże jest gładkie, a nawet można przypuszczać, ze jest śliskie, co podkreślają skośne linie.
Giacomo Balla, „Dynamizm psa na smyczy”, olej na płótnie, 1912, Albright-KnoxnArt Gallery, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
RXqSMnPrHnlkb1
Ilustracja przedstawia obraz Leona Chwastka „Szermierka”. Tematem dzieła jest walka na szpady dwóch syntetycznie ujętych mężczyzn, ubranych w białe koszule i ciemne spodnie. Ich sylwetki wpisują się w tło, wypełnione figurami geometrycznymi, utrzymanymi w brązach, ugrach, zieleniach i czerwieniach. Malarz ukazał poszczególne fazy ruchu.
Leon Chwistek, „Szermierka”, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, Polska, muzea.malopolska.pl, CC BY 3.0
R5bzjg794rPG71
Ilustracja przedstawia obraz Giacomo Belli, „Jerzyki: ścieżki ruchu + dynamizm sekwencji”. Na obrazie namalowane zostały ruchy latających ptaków. Poszczególne sekwencje ruchu to nałożone na siebie obrazy. Tor lotu został podkreślony białymi liniami. Niebieskie i czarne ptaki przemieszczają się w różnych kierunkach.
Giacomo Balla, „Jerzyki: ścieżki ruchu + dynamizm sekwencji”, olej na płótnie, 1913, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
R1ZFqldtqPm7G1
Ilustracja przedstawia fragment komiksu. Poprowadzona opowieść graficzna tworzy sekwencję ruchową wyścigu F1 wyszczególnioną przez wyrazy dźwiękonaśladowcze. Poszczególne ilustracje przybliżają fragment aż do ujęcia samego pojazdu.
Jean Graton, Michel Vaillant, źródło: Jerzy Szyłak, „Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa”, Gdańsk 2000, s. 130, online-skills, CC BY 3.0
RcvvZgebDgBW81
Ilustracja przedstawia rysunek Gąski Balbinki z bajki o tym samym tytule. Ukazuje gąskę rozdzierającą arkusz papieru, z którego prowadzą przerywane linie z napisem TRRAACH! Kilka skrawków papieru leży przed Balbinką.
Anna Hoffmann, Maria Terlikowska, „Gąska Balbinka”, Warszawa 2007, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, s. 83
RPWlnTPLyc4YB1
Ilustracja przedstawia obraz Gerharda Richtera, „Reisbüro” („Biuro podróży”). Ukazuje grupę ludzi w biurze podróży. Dwie kobiety siedzą przy biurku, jedna z nich rozmawia przez telefon. Za nimi stoją dwaj mężczyźni. Scena jest rozmazana, wygląda jak fotografia wykonana w ruchu.
Gerhard Richter, „Reisbüro” („Biuro podróży”), olej na płótnie, 1966, , Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
RsSGLgHdE3gMc1
Ilustracja przedstawia fragment komiksu. Ukazuje postać schodzącą po schodach. W kadrach ukazane są poszczególne fazy ruchu oraz detale. W pierwszym rzędzie postać stawia kroki. W drugim znajdują się zbliżenia na stopę postaci. W trzecim umieszczone są kadry z fragmentem stopy, a w ostatnim detale dużego palca.
Jean Graton, Michel Vaillant, źródło: Jerzy Szyłak, „Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa”, Gdańsk, 2000, s. 73, online-skills, CC BY 3.0
RCU2w7mZdpdwc1
Ilustracja przedstawia fragment komiksu „The Man of Steel” ze sceną ukazującą odebranie pistoletu bandycie przez Supermana. Na bocznych kadrach znajdują się bohaterowie, a trzy środkowe przedstawiają dłonie z pistoletem w poszczególnych fazach ruchu. Na wszystkich ilustracjach. nad dłońmi znajdują się wyrazy dźwiękonaśladowcze.
John Byrne, Dick Giordano, „The Man of Steel”, źródło: Jerzy Szyłak, „Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa”, Gdańsk, 2000, s. 123, online-skills, CC BY 3.0
R6BXmPCzrjIGo1
Ilustracja przedstawia obraz Vincenta van Gogha „Gwiaździsta noc”. Ukazuje pejzaż z widokiem na Alpy. U podnóża gór rozciąga się widok na zabudowę, którą przysłaniają cyprysy. Dużą powierzchnię zajmuje gwieździste niebo, oddane za pomocą wibrujących fal z podkreśloną poświatą gwiazd i księżyca.
Vincent van Gogh, „Gwiaździsta noc”, 1889, olej na płótnie, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna
RoHq0cUGVuKkJ1
Ilustracja przedstawia obraz Vincent van Gogha „Kruki nad polem”. Ukazuje panoramiczne ujęcie pól, które rozdziela droga. Długa droga znajduje się po lewej. Zboża rosnące na polu są pochylone w lewą stronę. Nad łanem zbóż wznosi się stado kruków. Nad pejzażem górną część obrazu wypełnia ciemne niebiesko-granatowe niebo.
Vincent van Gogh, „Pole pszenicy z krukami”, 1890, olej na płótnie, Stedelijk Museum Amsterdam, Amsterdam, Holandia, wikimedia.org, domena publiczna
R13qUCpz8lIcP1
Ilustracja przedstawia obraz Gerharda Richtera, „Kobieta schodząca po schodach”. Ukazuje kobietę z rozłożonymi rękoma, schodzącą po schodach. Wzdłuż ręki ma zawinięty szal. Postać lewą nogę ma wysuniętą, stawia krok. Obraz jest rozmazany, podkreśla przez to ruch postaci.
Gerhard Richter, „Kobieta schodząca po schodach”, 1965, olej na płótnie, Art Institute of Chicago, Chicago, Stany Zjednoczone Ameryki, online-skills, CC BY 3.0
R1BfXu31OhHgm1
Ilustracja przedstawia obraz Edgara Degasa "Primabalerina". Ukazuje młodą baletnicę. Tancerka znajduje się po prawej stronie obrazu. Inne tancerki oraz ubrany na czarno mężczyzna znajdują się z tyłu. Primabalerinę w prawym dolnym rogu, jednak mimo to baletnica zwraca uwagę bielą sukni i wdziękiem ukłonu. Tło, na które składają się inne tancerki za kulisy jest mniej wyraźne.
Źródło: online-skills.
R1KM9KGHpzHru1
Ilustracja przedstawia obraz Justyny Grzebieniowskiej, „Yeni 2”. Ukazuje materiał, który wprawiony jest w ruch. Dynamiczne fałdy rozkładają się prawie na cały obraz. Dynamikę podkreślają paski znajdujące się na obrzeżach.
Justyna Grzebienowska, „Yeni 2”, pastel, 2015, online-skills, CC BY 3.0
RBLs14x5ObqBF1
Ilustracja przedstawia obraz Marcela Duchampa, „Akt schodzący po schodach”. Ukazuje poszczególne etapy ruchu postaci przemieszczającej się po schodach. Ruch oddany jest za pomocą nałożonych na siebie linii i zgeometryzowanej sylwetki.
Marcel Duchamp, „Akt schodzący po schodach”, olej na płótnie, 1912, Muzeum Sztuki, Filadelfia, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna, online-skills, CC BY 3.0
RpgxfPobtzeCc1
Ilustracja przedstawia obraz Justyny Grzebieniowskiej, „LaLa Human Steps”. Obraz przedstawia parę tancerzy. Ukazuje tańczący zespół trzech osób. Fazy ruchu oddane są za pomocą plam i linii.
Justyna Grzebieniowska, „LaLa Human Steps”, 2015, online-skills, CC BY 3.0
R1JDOE17uqAbo1
Ilustracja przedstawia obraz Justyny Grzebieniowskiej, „Festa Barocca 2”. Obraz ukazuje pięć osób w trakcie tańca. Za parą ruchy powtarzają dwie kobiety. Dynamikę podkreślają ich gesty, spódnice i skomplikowane linie.
Justyna Grzebieniowska, „Festa Barocca 2”, 2009, online-skills, CC BY 3.0