Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imagine – The Legend of John Lennon (Top Musicians 3)

dla gimnazjum i liceum – poziom pre‑intermediate

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Jest to trzeci z serii scenariuszów „Top Musicians” poświęconych słynnym artystom krajów anglojęzycznych. Tym razem lekcja poświęcona jest słynnemu brytyjskiemu artyście – Johnowi Lennonowi.

Celem lekcji jest ćwiczenie umiejętności czytania oraz słuchania ze zrozumieniem. Temat lekcji – legenda Johna Lennona, historia jego życia i tragicznej śmierci, działa nie tylko przyciągająco na uczniów i zachęcająca ich do pracy, ale jest również ważnym elementem współczesnej historii i kultury Wielkiej Brytanii. Pracując z naturalnym tekstem oraz ze słynną piosenką artysty („Imagine”), uczniowie ćwiczą praktyczne zastosowanie języka angielskiego. Materiały przygotowane do lekcji są również świetną podstawą do krótkiego wprowadzenia i omówienia problemu, jakim jest walka o pokój, propagowana przez Lennona.

b) Umiejętności

Uczniowie ćwiczą umiejętność mówienia – biorąc udział w krótkiej rozmowie z nauczycielem na temat Johna Lennona, jego kariery i osobowości. Pomocą w rozwinięciu rozmowy są pytania zadawane przez nauczyciela.

Ćwiczona jest również umiejętność rozumienia tekstu czytanego (czytanie w celu zrozumienia ogółu oraz informacji szczegółowych), pisania i mówienia – w drugiej części lekcji uczniowie, podzieleni na dwie grupy czytają raport z dnia, w którym Lennon został zamordowany (grupa 1) lub historię jego kariery (grupa 2). Następnie członkowie poszczególnych grup wynotowują w punktach najważniejsze informacje pochodzące z przeczytanego teksu. Ich zadaniem jest przedstawienie tych informacji grupie przeciwnej.

Ostatnia część lekcji poświęcona jest na ćwiczenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem – słuchając piosenki „Imagine” uczniowie uzupełniają luki w jej tekście usłyszanymi słowami.

2. Metoda i forma pracy

W pierwszej części lekcji uczniowie pracują jako jedna grupa – rozmawiają z nauczycielem na temat słynnego muzyka, Johna Lennona. Odpowiadają na pytania zadane przez prowadzącego.

Następnie klasa zostaje podzielona na dwie grupy. W ramach tych grup uczniowie pracują w parach – czytają raport z dnia zamordowania Lennona lub historię jego kariery i łączą słowa wybrane z tekstu z ich definicjami.

Kolejnym etapem jest praca w grupach (tych, na które klasę podzielono wcześniej). Uczniowie przygotowują listę punktów, dzięki którym uda im się streścić drugiej grupie przeczytany tekst.

W ostatniej części lekcji, podczas słuchania, uczniowie pracują nadal samodzielnie – słuchają piosenki „Imagine” i uzupełniają luki usłyszanymi słowami.

3. Środki dydaktyczne

Ćwiczenia zawarte w karcie pracy ucznia: 2 zestawy tekstów (dla dwóch grup) wraz z ćwiczeniami

Nagranie piosenki Johna Lennona „Imagine” oraz test tej piosenki zawierający luki do uzupełniania; zdjęcie Johna Lennona

4. Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Nauczyciel wprowadza uczniów w temat. Pokazuje im zdjęcie prezentujące postać Johna Lennona. Następnie zadaje kilka pytań, takich jak:

Who was John Lennon?

What was he famous for?

What kind of music did he play?

Where was he from?

How did he die?

b. Faza realizacyjna

READING FOR THE GIST – Uczniowie, podzieleni na dwie grupy, otrzymują teksty do przeczytania. Zapoznają się z raportem z dnia zamordowania Johna Lennona (grupa 1) lub z historią jego kariery (grupa 2).

READING FOR SPECIFIC INFORMATION – Następnie łączą wypisane z tekstu nowe słowa z ich definicjami. Ćwiczenie wykonują w parach.

WRITING, SPEAKING – Każda z grup przygotowuje krótki wykaz najważniejszych informacji zawartych w przeczytanym przez nich tekście. Następnie kilka osób z grupy (wybranych przez nauczyciela) opowiada treść przeczytanego tekstu drugiej grupie. Druga grupa robi notatki, a następnie (znów wybrane przez nauczyciela osoby) opowiadają, co zapamiętały z prezentacji.

c. Faza podsumowująca

LISTENING, WRITING – Pracując samodzielnie, uczniowie słuchają piosenki „Imagine” Johna Lennona i uzupełniają luki w jej tekście usłyszanymi słowami i zwrotami.

6. Załączniki

a. Karta pracy ucznia

Zawiera ćwiczenia opisane w scenariuszu 2 zestawy tekstów (dla dwóch grup) wraz z ćwiczeniami; oraz tekst piosenki „Imagine” z lukami.

b. Scenariusz do pracy z uczniem

Zawiera klucz do wszystkich ćwiczeń oraz pytania do zadania uczniom.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Zaleca się wykorzystanie karty pracy ucznia oraz szablonu do pracy z uczniem.

Jest to trzeci z serii scenariuszów „Top Musicians” poświęconych słynnym artystom krajów anglojęzycznych.

RL6kewBtSwPGb

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 43.00 KB w języku polskim