Imię też ma historię.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna: sposób nadawania imion i nazwisk w staropolszczyźnie; historię powstawania imion i nazwisk; znaczenie swojego imienia; możliwości zdrabniania swojego imienia; terminy: pseudonim, przezwisko.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi: wyjaśnić skąd pochodzi imię i nazwisko; podać znaczenie swojego imienia; ułożyć zdrobnienie imienia.

2. Metoda i forma pracy

Elementy wykładu, praca jednostkowa, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Skopiowane fragmenty Grzenia J., Słownik imion.

4. Przebieg lekcji

Wykład nauczyciela o historii imienia.

Uczniowie zapisują imię kolegi z ławki i wymyślają jak najwięcej zdrobnień. Odczytanie kilku pomysłów.

Wyjaśnienie i zapisanie terminów pseudonim, przezwisko. Każdy uczeń wymyśla sam sobie przezwisko i pseudonim, uzasadnia wybór. Odczytanie kilku pomysłów.

Zapoznanie z Księgą imion Jana Grzeni.

Przeczytanie objaśnień znaczenia imion osób losowo wybranych z klasy (np. obchodzących imieniny w danym tygodniu lub miesiącu).

Rozdanie wcześniej przygotowanych kopii haseł (dla każdego ucznia z jego imieniem).

Zadanie pracy domowej.

5. Bibliografia

  1. Dąbrowska A., Język polski, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2000.Lista wpisana stylem lista. Format wpisu jak w podanym przykładzie

  2. Grzenia J., Słownik imion, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 r.

6. Załączniki

a) Notatka nuczyciela

Wykład nauczyciela o historii imienia:

Imię — kiedyś tylko imiona, cechy osoby (Bogdan — dany od Boga, Wojciech — cieszący wojowników).

Nazwisko — gdy imiona zaczęły się powtarzać, od miejsca zamieszkania — Zaleśny, Poznański, zawód — Młynarski, Kowalski, imię ojca — Jan — Janik, Jankowski, bogactwo — Polny, Leśniak, Koński.

Przezwisko nadane przez innych.

Pseudonim sami wybieramy: szpiedzy dla ukrycia się — 007; artyści, aby było ciekawiej — Kora.

b) Zadanie domowe

Ułóż wierszyk z twoim imieniem.

Przykład wiersza:

Monika ma psa Kika

Co skacze i fika.

A ona jest zadowolona,

Bo to rasa miła i wesoła.

7. Czas trwania lekcji

45 minut.

8. Uwagi do scenariusza

Brak.

RIbH5QUu24e1u

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 95.18 KB w języku polskim
R1Ygpk4wfQSLy

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 15.00 KB w języku polskim