Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Important matters – ćwiczenia w pisaniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności pisania i mówienia na temat spraw ważnych dla młodego człowieka (muzyka, telewizja, filmy, moda, języki, komputery).

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • słownictwo związane z ważnymi dla niego sprawami (muzyka, telewizja, filmy, moda, języki, komputery),

  • zna najważniejsze informacje dotyczące tych istotnych spraw,

  • zna wymowę i pisownię nowych wyrazów.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi ważnych dla niego spraw,

  • ćwiczy sprawność pisania i mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o ważnych sprawach,

  • potrafi opisać ważne dla niego sprawy,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem,

  • opisuje swoje zainteresowania i priorytety.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pisanie, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna

Forma: praca w parach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręczniki, ćwiczenia „Find someone who…”

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie słowa związane z ważnymi dla was sprawami typu muzyka, telewizja, filmy, moda, języki, komputery oraz napiszecie o nich. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel rozdaje uczniom kserokopie ćwiczenia „Find someone who…” (załącznik 1), a uczniowie, chodząc po klasie, zadają kolegom pytania i zapisują ich odpowiedzi.

  2. Uczniowie składają raport z ćwiczenia – kto czym się interesuje i co jest dla niego ważne. Mówią też o swoich priorytetach. Nauczyciel zapisuje „top 5” na tablicy.

  3. Uczniowie otwierają podręczniki na stronie 45. i zapoznają się z treścią zadań 23 i 24 oraz piszą dwa opisy: jeden na temat tego, co jest dla nich ważne, drugi, będący opisem zainteresowań wybranego kolegi o zupełnie innych preferencjach. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, podając potrzebne słowa i pilnując, aby uczniowie wykonywali swoje zadania.

  4. Chętni uczniowie czytają swoje opisy na głos (załącznik 2), a inni oddają gotowe prace nauczycielowi do sprawdzenia.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Pye D., Kryszewska H., Format vol. 1, Wydawnictwo MacMillan, Mikołów 2006.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

Załącznik 1

Find somebody who…

Name

loves listening to music

likes fashion

Załącznik 2

Przykładowy opis:

For me computers are the most important. I like to play games and surf the internet. I can spend hours sitting in front of the screen. I’m interested in different computer programmes and I’m very good at IT - I have very good marks at school.

b) Zadanie domowe

  1. Opisz, co jest ważne dla twoich rodziców, dziadków czy innej wybranej grupy ludzi (praca pisemna).

  2. Naucz się poznanych dziś wyrazów i wyrażeń.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Nauczyciel powinien położyć nacisk na ćwiczenia w mówieniu i pisaniu oraz ograniczyć swój udział w lekcji do minimum. Przed lekcją trzeba przygotować dodatkowe ćwiczenia “Find someone who…” oraz listę ważnych dla uczniów spraw na wypadek, gdyby uczniowie nie mieli swoich pomysłów. Po lekcji uczeń powinien znać zwroty związane z ważnymi dla niego sprawami (muzyka, telewizja, filmy, moda, języki, komputery itp.) oraz opisać swoje priorytety i zainteresowania.

RjeV38j3DZt3g

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.01 KB w języku polskim
RGYNCtwJKWUZZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim