Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R10pVxqtdUbhp1
Ilustracja przedstawia fragment rzeźby, która ukazuje plecy postaci. Tytuł lekcji: Impresjonistyczno–secesyjne poszukiwania rzeźbiarzy polskich okresu Młodej Polski.

Impresjonistyczno – secesyjne poszukiwania rzeźbiarzy polskich okresu Młodej Polski

Ważne daty

1859‑1930 – lata życia Wacława Szymanowskiego

1875‑1964 – lata życia Xawerego Dunikowskiego

1890‑1918 – okres Młodej Polski

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1LrnwylA2qLY1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych, środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:

10. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce oraz środowisk artystycznych.

1. wykazuje się znajomością chronologii dziejów sztuki, z uwzględnieniem:

e) sztuki XIX wieku (romantyzm, realizm, akademizm, impresjonizm, postimpresjonizm, historyzm, eklektyzm i nurt inżynieryjny w architekturze),

f) sztuki przełomu XIX i XX wieku (secesja, symbolizm, protoekspresjonizm),

2. wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

4. prawidłowo sytuuje w czasie i w przestrzeni geograficznej poszczególne epoki, style, kierunki i tendencje w sztuce;

5. charakteryzuje i opisuje sztukę powstałą w obrębie poszczególnych epok, kierunków i tendencji;

7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;

II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi dziełami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;

13. dokonuje opisu i analizy, w tym porównawczej, dzieł z uwzględnieniem ich cech formalnych:

b) w rzeźbie: bryły, kompozycji, faktury, relacji z otoczeniem,

14. wskazuje środki stylistyczne i środki ekspresji, które identyfikują analizowane dzieło z odpowiednim stylem, środowiskiem artystycznym lub autorem;

15. rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne;

18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.

2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;

3. umiejscawia dzieła w czasie (wskazuje stulecie powstania dzieł sztuki dawnej, a w przypadku dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej datuje je z dokładnością do połowy wieku), w nielicznych przypadkach, dotyczących sztuki nowoczesnej i współczesnej, zna daty powstania dzieł lub datuje je z dokładnością jednej dekady;

9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;

III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:

2. zna najwybitniejsze dzieła z dorobku artystycznego wybitnych przedstawicieli poszczególnych epok, kierunków i tendencji w sztuce od starożytności po czasy współczesne, z uwzględnieniem artystów schyłku XX i początku XXI wieku;

3. sytuuje twórczość artystów powszechnie uznawanych za najwybitniejszych w czasie, w którym tworzyli (z dokładnością do jednego wieku, a w przypadku twórców sztuki nowoczesnej i współczesnej – z dokładnością do połowy wieku) oraz we właściwym środowisku artystycznym;

4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;

6. porównuje dzieła różnych artystów tworzących w podobnym czasie;

IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką oraz techniką wykonania. Uczeń:

2. zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych, słownictwo niezbędne do opisu kompozycji, kolorystyki, relacji przestrzennych i faktury dzieła;

6. właściwie stosuje terminy dotyczące opisu treści i formy dzieł sztuk plastycznych;

V. Zapoznanie ze zbiorami najważniejszych muzeów i kolekcji dzieł sztuki na świecie i w Polsce, a także z funkcją mecenatu artystycznego oraz jego wpływem na kształt dzieła sztuki. Uczeń:

3. łączy dzieło z muzeum lub miejscem (kościoły, pałace, galerie), w którym się ono znajduje.

Nauczysz się

wymieniać najważniejszych twórców działających w okresie Młodej Polski;

wymieniać najważniejsze dzieła pochodzące w okresie Młodej Polski;

charakteryzować pojęcie Młodej Polski.

Impresjonistyczne cechy w rzeźbie polskiej

Impresjonizm rzeźbiarski proponował wizję świata wymykającego się kontroli umysłu i stawiał na wrażeniowość. Zaczerpnięty od Michała Anioła Rodinowski kontrast polerowanego i zgrubnie ciosanego marmuru oraz impresjonistyczne rozbicie bryły stworzyły nowy środek wyrazu , w którym emocjonalne napięcie nie wynikało z konwulsyjnego gestu, ale z deformacji i faktury dzieła.

Młoda Polska to okres w literaturze, muzyce i sztuce polskiej, przypadający na lata 1890‑1918. W jego zakres wchodzą wszystkie ważniejsze nurty stylistyczne tego okresu: impresjonizm, Symbol i wiążąca się z nim formalnie secesja. Okres ten pomimo krótkiego czasu trwania był epoką stylową a rzeźba okresu Młodej Polski osiągnęła wysoki poziom i odznaczała się dużą różnorodnością.

Rzeźba tego okresu doświadczyła przemian stylistycznych i formalnych dokonujących się pod wpływem docierających do nas ogólnoeuropejskich prądów artystycznych.

Impresjonizm odegrał w rzeźbie równie ważną rolę , jak w malarstwie , stanowił bowiem istotny przełom w dziejach dziewiętnastowiecznej rzeźby i wywarł poważny wpływ na dalszy jej rozwój. Dla wielu artystów impresjonizm był punktem wyjściowym w dążeniu do własnego stylu. Jak wiemy, w praktyce malarskiej impresjonizm główny akcent kładł na zagadnienie koloru i światła, które pozostawały ze sobą w ścisłej zależności. Dużą wagę impresjoniści przykładali do bezpośredniego rejestrowania i próby zatrzymania nieuchwytnych momentów, szczególnie łączących się z uchwyceniem ruchu. Panowała zasada „tak jak widzi oko” , która prowadziła do subiektywizmu a artysta miał prawo do pewnych deformacji o ile oddawały one „głębsza prawdę” natury. Szereg problemów formalnych stanowiących o istocie malarstwa impresjonistycznego możemy odnaleźć w rzeźbie Młodej Polski. To sposób pracy , gdzie chodziło o zgodność techniki artystycznej z wrażliwością twórcy, z jego indywidualnym temperamentem.

Taką właśnie postawę odnajdujemy u rzeźbiarzy młodopolskich. Modelowali oni swoje rzeźby na sposób nowy, swobodny, szukali nowej , niekonwencjonalnej techniki, przeciwstawiając się sztuce akademickiej. Interesowało ich zagadnienie ruchu i światła w rzeźbie, kładąc równocześnie nacisk na oddanie rzeczywistości.

Na przełomie XIX i XX w. w rzeźbie polskiej pojawiają się wpływy francuskiego rzeźbiarza AugusteRodin (Auguste Rodin)Auguste Rodina (1840‑1917) Przede wszystkim możemy je stwierdzić u Konstantego Laszczki (1865‑1956), który od roku 1897 był profesorem rzeźby w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Pomimo tego, że jego paryskie studia rzeźbiarskie skupiały się na twórczości akademickiej , to zwrócił też tam uwagę na twórczość niewątpliwie największej indywidualności rzeźby francuskiej Auguste Rodina i zainteresował się impresjonizmem. Pod bezpośrednim wpływem Rodina powstały takie dzieła krakowskiego rzeźbiarza jak Demon‑Wodnik (1904) inspirowany przez Myśliciela, następnie Zrozpaczona (1904) wywodząca się od Rodinowskiej Danaidy.

RzDESlNvwtq4u1
Konstanty Laszczka, „Demon-Wodnik”, 1904r., Muzeum Mazowieckie w Płocku, obertoprimo.blogspot.com, CC BY 3.0
R1dUlAwF6an1D1
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę pt. „Zrozpaczona” autorstwa Konstantego Laszczka. Rzeźba przedstawia nagą kobietę zgiętą w dół Jej głowa i włosy dotykają podłoża. Na ilustracjach znajdują się aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: Punkt 1: Zrozpaczona jest przykładem rzeźby secesyjnej. Punkt 2: Kobieta wyłania się z nieregularnej bryły. Punkt 3: Figura jest asymetryczna. Punkt 4: Włosy płynnie łączą się z surową bryłą. Punkt 5: Szorstka bryła kontrastuje z gładkim, lśniącym i delikatnym ciałem kobiety.
Konstnty Laszczka, „Zrozpaczona”, 1904r., Kraków Muzeum Narodowe,fototeka.pl CC BY 3.0

Artysta tworzył też akty, sceny rodzajowe jak również liczne studia portretowe znanych osób np.: Feliksa Jasieńskiego, Tadeusza Żuka – Skarszewskiego, Julianowej Fałatowej, aktorów, Portret damy oraz swoich dzieci. Te pokrewieństwa możemy też łatwo odnaleźć w rzeźbie portretowej innych rzeźbiarzy polskich tego okresu: u Stanisława Ostrowskiego (1892‑1982), Henryka Kunzeka (1971‑1928), Władysława Gruberskiego (1873‑1933).

RokAY8EiRYNkH1
Auguste Rodin, „Danaida”, 1889r., Muzeum Rodina w Paryżu,wikimedia.org, domena publiczna

We wszystkich wymienionych pracach mamy do czynienia z bardzo „malarską” powierzchnią rzeźby, operowaniem refleksami świetlnymi na zbrużdżonej powierzchni (swego rodzaju dywizjonizm (w rzeźbie) rzeźbiarski zapoczątkowany przez Rodina) (patrz słownik) , efektami sprawiającymi wrażenie atmosferyczności i szkicowości, a następnie wyłanianiem się „formy” z materiału.

Z kolei należy wymienić Wacława Szymanowskiego (1859‑1930) , który lata (1895‑1905) spędził w Paryżu. Również u niego są widoczne ślady inspiracji Rodina, na przykład w  pokazanym w 1911 r. na wystawie w Wiedniu monumentalnym Pochodzie na Wawel który przywodzi na myśl w swej ogólnej konwencji Mieszczan z Calais.

REwcAQyWBWQsw1
Punkt 1: Pochód historycznych cieni wiedziony przez zawoalowane Fatum, antyczny symbol zmienności i niepewności ludzkiego losu. Punkt 2: Za Fatum zmierzają: Zygmunt III Waza z jezuitami, grupa Stefana Batorego, z uskrzydlonymi husarzami, zamyślony Piotr Skarga, Zygmunt August z Barbarą Radziwiłłówną, Zygmunt Stary z berłem i modelem zamku, Bona Sforza z paziami niosącymi tren, rozmawiający humaniści, Władysław Jagiełło z Jadwigą i rycerzami, Zawisza Czarny, Bolesław Śmiały, Biskup Stanisław Szczepanowski, za którym znajdują się schyleni chłopi oraz Kazimierz Wielki jako opiekun ubogich.
Wacław Szymanowski, „Pochód na Wawel” (1907-1911), wł. Zamek Królewski na Wawelu – Państwowe Zbiory Sztuki, imnk.pl, CC BY 3.0
R19cTDXPwAl261
Auguste Rodin, (1884-1895), „Mieszczanie z Calais”, Muzeum Rodina w Paryżu, fotoforum.gazeta.pl CC BY 3.0

Kompozycja rzeźbiarska Wacława Szymanowskiego dąży do zatarcia wyraźnej granicy między bryłą a otaczającą ją przestrzenią poprzez kształtowanie eterycznej, sprawiającej wrażenie wykonanej z wosku, „roztapiającej się” formy oraz metodą modelowania faktury powierzchni, by światło ulegało w niej odbiciu i rozproszeniu dążąc do dematerializacji. U Xawerego Dunikowskiego (1875‑1964). W początkach twórczości artysty, za pośrednictwem swego nauczyciela, Konstantego Laszczki, ulegał wpływom Auguste Rodina. Wyrażało się to we wrażliwym, pełnym światłocieniowych niuansów sposobie kształtowania formy Prymulka (1898), a także w pochodzącym z 1898 Portrecie malarza Henryka Szczyglińskiego, gdzie najważniejszym zagadnieniem dla Dunikowskiego jest człowiek i jego sprawy, radości i cierpienia.

ReV5ZFFIAPkks
Ilustracja interaktywna Xawery Dunikowski, „Portret malarza Henryka Szczyglińskiego”, Na ilustracji znajdują się trzy aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: Punkt 1: Szczygliński ukazany jest w swobodnej pozie, z rękami w kieszeniach, z głową pochyloną w zamyśleniu, ujęty został poniżej bioder. Punkt 2: Ubrany jest w luźną, rozpiętą marynarkę i kamizelkę. Punkt 3: Strój świadczy o przynależności do świata artystycznej bohemy.
Xawery Dunikowski, „Portret malarza Henryka Szczyglińskiego”, 1898r. Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego, Królikarnia, Warszawa, wikimedia.org, domena publiczna

Doskonały rzeźbiarz Ludwik Puget (1877‑1942) obdarzony fenomenalnym wyczuciem formy , tworzył małe , kameralne rzeźby , najczęściej wykonane w konwencji rodzajowej , zatrzymujące przelotną chwilę. Do tego rodzaju prac należą Ławka (1908) ukazująca trzy siedzące , machające nogami i zajęte żywą rozmową pensjonarki, oraz Przed balem (1900‑1902), portret Jadwigi Sokołowskiej, ubranej w balową suknię , uchwyconej przed lustrem, ujęta w momencie zsuwania z ramion płaszcza. Impresyjny charakter dzieł Pugeta z lat poprzedzających wybuch wojny, ich wrażeniowa forma, z  malarską rozedrganą fakturą i wrażeniem szkicowości pozwalają klasyfikować je jako przykłady impresjonizmu w rzeźbie młodopolskiej.

R19ng9xGVHk9E1
Ludwik Puget, „Ławka”, 1908r., Muzeum Narodowe w Krakowie, imnk.pl, CC BY 3.0

Secesyjna finezja w twórczości polskich rzeźbiarzy

W Polsce secesja pojawiła się stosunkowo wcześnie, rozpowszechniła szeroko i utrzymywała długo. Inwazja secesji dokonała się w Polsce niewiele później niż przeniknięcie impresjonizmu i postimpresjonizmu i  często ci sami artyści uprawiali umiarkowany impresjonizm i secesję. Głównym ośrodkiem secesji polskiej był Kraków, gdzie w końcu XIX w. polskie życie kulturalne mogło rozwijać się stosunkowo swobodnie.

Istotą secesji było dążenie do stylowej jedności sztuki dzięki łączeniu działań w różnych jej dziedzinach. Secesja przeniknęła do życia artystycznego i obyczajowego. Za bezpośredni okres kształtowania się secesji w Europie uważa się lata 80., za jej początek – lata 90. XIX. Dojrzałą formę osiągnęła ona w połowie lat 90. a apogeum popularności i możliwości w roku 1900 (Wystawa światowa w  Paryżu). W drugiej połowie lat 90. styl rozpowszechnił się w całej Europie, czego efektem było wykształcenie się narodowych odmian stylu (Młoda Polska, Młode Niemcy , Młoda Skandynawia etc.). Rok 1910 uważa się za datę jej schyłku, który nastąpił równie prędko jak rozkwit. Zerwanie obowiązujących kanonów jednak nie odbyło się nagle, wielu twórców po tej dacie tworzyło jeszcze dzieła dające się zaklasyfikować jako secesyjne. Dopiero wybuch I Wojny Światowej i rozwijające się nowe prądy artystyczne zamykają już zdecydowanie jej panowanie.

Buntując się przeciw historyzmowiHistoryzmhistoryzmowi XIX wieku przedkłada umiłowanie asymetrii nad symetrią . Symbol w tym czasie jest jednym z najważniejszych środków, za pomocą którego artysta tego czasu apeluje do wrażliwości odbiorcy.

Sztuka tego czasu nade wszystko ulubiła sobie postać kobiecą , przedstawianą jako symbol płci . Artyści inspirowani w tym czasie poglądami filozoficznymi i estetycznymi Stanisława Przybyszewskiego dążyli do bezwzględnej szczerości w odsłanianiu tajników duszy, ujawnianiu niezmiernej i tajemniczej sfery podświadomości, przejawiającej się przede wszystkim w działaniu instynktu płciowego.

Sztuka secesyjna kojarzy się przede wszystkim z wyobrażeniem falistej , płynnej linii, z miękkością modelunku , z mniej lub bardziej wyraźnie zaznaczającą się Atektonizm. Odnosi się wrażenie ,że dominują formy płynne , ruchliwe, zmienne, impresyjne. Rzeźby secesyjne charakteryzują się miękkimi kształtami i nasuwają skojarzenia z formami organicznymi. Wyraźnie widoczna jest więź z naturą i przejmowanie z niej wybranych jej motywów. Chociaż owa miękkość i biologiczność kształtów dominowała w secesji nie należy zapominać również o formach geometrycznych , kanciastych i prostolinijnych. Obok układów krzywolinijnych , form miękkich i falistych występowały także formy kubiczne , geometryczne i krystaliczne. Z secesją wiąże się tak spopularyzowany przez Rodina motyw postaci wyłaniającej się z nieobrobionej bryły materiału. Posiada to zresztą nie tylko aspekt formalny, ale także symboliczny, gdzie artysta ukazał proces wyłaniania się , wynurzania z martwej i nieorganicznej formy tego co jest żywe i organiczne.

RB8HPeBENVAfm1
W celu wysłuchania audiobooka należy wybrać przycisk Odtwórz/Pauza. Można także zatrzymać audiobook za pomocą przycisku Stop, przejść do poprzedniego akapitu za pomocą przycisku Poprzedni lub do kolejnego akapitu korzystając z przycisku Następny.
Źródło: online skills, cc0.
RS0kW1rvJiYPl1
Ilustracja interaktywna przedstawia rzeźbę pt. „Mickiewicz po improwizacji” autorstwa Wacława Szymanowskiego. Na ilustracji umieszczono pięć aktywnych punktów zawierających dodatkowe informacje: Punkt 1: Dramatyzm kompozycji podkreśla asymetria i dynamiczne ujęcie. Punkt 2: Poza poety jest ekspresyjna. Punkt 3: Omdlewający Mickiewicz, podtrzymywany jest przez dwie kobiety. Punkt 4: Postać wyłania się z nieregularnej bryły. Punkt 5: Teatralność odzwierciedla moment natchnienia.
Wacław Szymanowski, „Mickiewicz po improwizacji”, (1898-1902), Muzeum Narodowe w Krakowie, malopolska.pl, domena publiczna
ReSTgwygV4tEu1
Ilustracja interaktywna przedstawia pomnik Fryderyka Chopina w Łazienkach autorstwa Wacława Szymanowskiego. Na ilustracji znajdują się cztery aktywne punkty zawierające dodatkowe informacje: Punkt 1: Pomnik wykonany jest z brązu - ukazuje Chopina siedzącego pod płaczącą wierzbą. Punkt 2: Gałęzie wierzby pochylają się nad artystą, tworząc kształt dłoni. Punkt 3: Chopin został ukazany jako natchniony muzyk. Punkt 4: Kompozycja nawiązuje kształtem do harfy.
Wacław Szymanowski, „Pomnik Fryderyka Chopina w Łazienkach”, 1909 - projekt, 1926- odlew w brązie, wikimedia.org, domena publiczna
Rjhk2Y6kl7QtE1
Bolesław Biegas (Biegalski), „Przeczucie”, 1903, Muzeum Narodowe w Warszawie, cyfrowe.mnw.art.pl, CC BY 3.0
R32jBilrOVWOW1
Stanisław Kazimierz Ostrowski, „Portret żony”, 1907, rzezba-oronsko.pl, CC BY 3.0
R11BjTpZr7A1O1
Franciszek Flaum , „Na skale”, 1901, Muzeum Narodowe w Poznaniu, fototeka.pl CC BY 3.0
RYLwZXsUAnHxn1
Xawery Dunikowski, „Kobiety brzemienne”, 1906, Muzeum Narodowe Królikarnia w Warszawie, magazynkontakt.pl, CC BY 3.0

Cechy secesji, za sprawą położenia szczególnego nacisku na zagadnienie formalne, łączy się odchodzeniem od treści w dziele sztuki, a tym samym zerwanie z tradycyjną hierarchią tematów. Secesja zerwała z  tak ciążącą nad całą rzeźbą dziewiętnastowieczną i uczyniła prawdziwy wyłom w dotychczasowych nawykach i myśleniu odnoszącym się do plastyki. Zlikwidowany został dyskryminujący podział materiałów, tworzywa rzeźbiarskiego na to co szlachetne i godne dzieła rzeźbiarskiego i to co niegodne. Artysta mógł pracować zarówno w glinie , wosku czy gipsie jak i marmurze , jaspisie, onyksie czy granicie, a wreszcie w takim czy innym metalu czy drewnie. Secesja w swej eksperymentującej wielostronności lansowała nowe formy, nowe konstrukcje i nowe technologie.

RPtF4vcAt79lx1
Ćwiczenie 1
Wymień dwa dzieła, w których uwzględniono technikę non finito.
R1BR8gcvqTF301
Ćwiczenie 2
Podaj nazwę rzeźby o cechach stylu impresjonistycznego.
R1W78ZHr9frDn
Ćwiczenie 3
Zaznacz definicję terminu dywizjonizm. Możliwe odpowiedzi: 1. wyłanianie się formy z materiału rzeźbiarskiego, 2. malarskość, 3. operowanie refleksami świetlnymi na zbrużdżonej powierzchni
R17hv3wfJ70qO1
Ćwiczenie 4
Podaj nazwiska trzech rzeźbiarzy młodopolskich.
R1N6R1D2cogUp1
Ćwiczenie 5
Rozwiń stwierdzenie: W rzeźbie polskiej pojawiają się wpływy francuskiego rzeźbiarza Auguste Rodina. Przede wszystkim możemy je stwierdzić u Konstantego Laszczki.
R1OOFHp4ms26O
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytanie. Kto jest autorem rzeźby Ławka?
R1UGy4B2IfhdL
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytanie. Kto jest autorem rzeźby Portret malarza Henryka Szczyglińskiego?

Słownik pojęć

Alegoria
Alegoria

stgr., - „mówię w przenośni, obrazowo”) w literaturze i sztukach plastycznych obraz plastyczny lub słowny przedstawiający pojęcie, ideę, myśl, wydarzenie, przy pomocy obrazu o charakterze przenośnym lub symbolicznym, np. poprzez personifikację (patrz słownik). Odczytanie alegorii umożliwiają m.in. atrybuty lub emblematy o konkretnym znaczeniu, dlatego, w przeciwieństwie do symbolu, przesłanie alegorii jest zazwyczaj jednoznaczne.

Atektoniczny
Atektoniczny

(gr. tektoniké– sztuka budowlana, ciesielstwo) atektoniczny to cecha obiektu architektury polegająca na niepodporządkowaniu jego części składowych i detali zasadzie zwartości i przejrzystości całej kompozycji. Oznacza dzieło o zagmatwanej, efekciarskiej kompozycji, w której brak jest wyraźnych podziałów bryły oraz logiki konstrukcji lub też sposób rozmieszczenia elementów np. rzeźbiarskich w  konstrukcji architektonicznej ignorujący jego naturalne kształty np. umieszczanie optycznie ciężkich form w górnych partiach budynku.

Atrybut
Atrybut

(łac.attributum) znak rozpoznawczy bohatera , bóstwa,lub też postaci świętego. Są to najczęściej przedmioty, które w jakiś sposób wiążą się z życiem danej postaci. W sztuce starożytnej grecji skrzydła symbolizowały boginię Nike, a  łuk i strzały Artemidę. W sztuce średniowiecznej przykład może stanowić wieża często towarzysząca przedstawieniu Św. Barbary

Dywizjonizm (w malarstwie)
Dywizjonizm (w malarstwie)

(fr. division = podział) metoda malarska zapoczątkowana przez twórców impresjonizmu polegająca na ograniczeniu palety barw widma słonecznego. Farby nakładane są plamami „czystych” kolorów, które, obserwowane z pewnej odległości, mieszają się w siatkówce oka widza, tworząc kolory uzupełniające. Uzyskuje się w ten sposób efekt wibracji i świetlistości, niemożliwy do osiągnięcia przy mieszaniu kolorów.

Dywizjonizm (w rzeźbie)
Dywizjonizm (w rzeźbie)

metoda opracowania bryły polegająca na zbrużdzaniu powierzchni w sposób niby chaotyczny , tak że oglądający z oddali zaczynał dostrzegać , dzięki grze świateł i cieni, pewne niewidoczne uprzednio szcegóły a obraz całości stawał się bardziej wyrazisty i precyzyjny. Niejako na oczach widza dokonywało się przekształcenie anonimowej materii w pulsującą życiem formę.

Ekspresjonizm
Ekspresjonizm

kierunek w sztuce który rozwinął się na dobre na początku XX w. w Niemczech , ale korzeniami sięga do eksperymentów artystycznych wielkich twórców schyłku XIX w.:Vincenta van Gogha, Edwarda Muncha, Jamesa Ensora i Paula Gaugina, których można określić jako prekursorów ekspresjonizmu .Ekspresja (łac. expressio – wyrażać) to wyrazistość, siła oddziaływania dzieła na odbiorcę, na emocjonalną sferę jego psychiki. Terminu tego po raz pierwszy użył dla oznaczenia swojej sztuki francuski malarz J.A. Herve w 1901 roku, nadając tę nazwę cyklowi swoich obrazów wystawionych w Salonie nie Niezależnych.

Emblemat
Emblemat

w ikonografii przedstawienie przedmiotu, zwierzęcia lub rośliny oznaczające pojęcie, ideę, czynność, instytucję, kraj, ród, miasto itp. np. emblematem Chrystusa jest ryba, pracy - młot, dnia - słońce, czystości serca - lilia wodna itp. Niektóre pojęcia mają kilka emblematów. Emblemat ma sztuczny, skonwencjonalizowany charakter i jest pojęciem zbliżonym do alegorii (czy błędnie rozumianego symbolu), a  w odróżnieniu od atrybutu jest znakiem samodzielnym. Ma na celu pouczenie moralne.

Historyzm
Historyzm

kierunek w architekturze i sztukach plastycznych końca XIX i początku XX w., którego cechą było naśladowanie wielkich stylów epok minionych wynikające z szacunku dla przeszłości i oznaczające rezygnację z poszukiwań stylotwórczych. Historyzm ukształtował się wraz z rosnącą wiedzą o przeszłości. Dominowały dwie tendencje:
1) konsekwentne naśladownictwo jednego stylu gotyku - neogotyk , renesansu - neorenesans, baroku- neobarok
2) dowolne, eklektyczne - eklektyzm łączenie form zapożyczonych z różnych epok artystycznych.
Historyzm stracił na znaczeniu w końcu XIX wieku, ustępując miejsca modernizmowi.

Impresjonizm
Impresjonizm

(fr. pressionisme, łac. impressio „odbicie, wrażenie”) – kierunek w kulturze europejskiej, później także amerykańskiej, zapoczątkowany przez paryskich malarzy i trwający kilka dekad na przełomie XIX i XX wieku
Nazwa „impresjonizm” pochodzi od obrazu Moneta Impresja wschód słońca, eksponowanego na wystawie paryskiej w 1874. Wprowadził ją w sensie satyrycznym krytyk Louis Leroy. Mimo to rozpowszechniła się szybko i zaczęła oznaczać nowy kierunek artystyczny, odnoszący się nie tylko do sztuk plastycznych, ale również do muzyki i literatury. Celem impresjonistów było uwolnienie się od dziedzictwa epoki romantyzmu, sztywnych zasad akademizmu i patosu. Nie interesowała ich tematyka społeczna, problemy metafizyczne, czy historyczny heroizm. Starali się uchwycić nieustannie zmieniającą się rzeczywistość i utrwalić subiektywne, ulotne wrażenia jakie w  nich wywoływała.

Metafizyka
Metafizyka

rozważania o tym, co niepoznawalne, tajemnicze, niedostępne zmysłom i doświadczeniu.

Młoda Polska
Młoda Polska

jest to okres w muzyce i teatrze oraz sztuce polskiej przypadający na lata 1890–1918. Nazwa tego prądu artystycznego jest analogiczna np. do Młodych Niemiec Młodej, Skandynawii. Młoda Polska to okres w historii literatury i sztuki przypadający na czas twórczości dwóch pokoleń – twórców urodzonych w latach 60. i 70. XIX wieku. Rozwijała się jako odpowiedź na sytuację ideową, filozoficzną, polityczną i artystyczną końca wieku, którą młodopolanie oceniali negatywnie.
Świadczyło o tym poczucie ogólnie pojmowanego kryzysu wartości i systemów filozoficznych (o charakterze przyrodniczym i materialistycznym, zastępowanych teraz myślami o charakterze idealistycznym, fantastycznym, irracjonalnym. Ówcześni twórcy uważali, że zachodnia cywilizacja nie ma już człowiekowi nic więcej do zaoferowania, a świat zmierza ku nieuchronnej katastrofie.
Na powszechne nastroje zagrożenia, bezsilności i dekadencką postawę wielu twórców wpłynęło dodatkowo załamanie się machiny kapitalizmu i monarchii, zauważalne w wielu państwach europejskich. Do głosu coraz częściej zaczęły dochodzić idee socjalistów. Młodopolanie obawiali się również, że działania władców imperialistycznych państw świata mogą doprowadzić cywilizację na skraj zagłady. Wszystko to sprawiło, że młodopolscy artyści nie ufali – w przeciwieństwie do pokolenia swych ojców spod znaku pozytywizmu – staremu porządkowi świata.

Modernizm
Modernizm

sztuka nowoczesna (ang. modern art) – umowny okres w dziejach sztuki, którego ramy czasowe wyznacza się od lat 60. XIX w. (w związku z impresjonizmem) do lat 70. XX w. (konceptualizm). Sztuka nowoczesna silnie związana jest z pojęciem modernizmu w filozofii i  zjawiskiem awangardy. Terminu modern art, w miarę skrystalizowanej formie użył jako pierwszy Joris Karl Huysmans w 1883r. Zakres pojęcia sztuki nowoczesnej wiąże się z nowymi koncepcjami sztuki i dzieła, zwracającymi się ku pogłębianiu refleksji nad językiem sztuki, artystycznemu eksperymentowi, stosowaniu nowych technik i materiałów, wiarą w głębokie związki kultury i techniki, a przede wszystkim z ideą postępu (liniowy rozwój sztuki i historii). Sztuka modernistyczna opiera się na postawach o oświeceniowym rodowodzie, a więc na racjonalizmie, liberalizmie i  wspomnianej już idei postępu. (Termin modernizm w węższym, obecnie rzadko stosowanym znaczeniu, oznacza też sztukę przełomu XIX i XX wieku).

Non finito
Non finito

(wł. niedokończony) - jest to technika rzeźbiarska, polegająca na celowym niedokończeniu dzieła w całości lub poszczególnych partiach, w celu uzyskania o kreślonego przez danego artystę efektu. Tego rodzaju sposób tworzenia rzeźby zapoczątkował Michał Anioł a  kontynuował Auguste Rodin.

Oniryzm
Oniryzm

( z grec.oneiros– marzenie senne) – konwencja literacka polegająca na ukazaniu rzeczywistości na kształt snu, marzenia sennego, czasem koszmaru. Zwykle dzieło ma wtedy charakter irracjonalny i absurdalny, sprzeczny z zasadami prawdopodobieństwa. Zacierają się związki przyczynowo‑skutkowe i logiczne następstwa wydarzeń.

Personifikacja lub uosobienie
Personifikacja lub uosobienie

(z łac. persona – osoba i facere – robić) - przedstawienie pojęć abstrakcyjnych jako postaci ludzkich, posługujących się odpowiednimi atrybutami .adczeniu.

Rodin (Auguste Rodin)
Rodin (Auguste Rodin)

François‑Auguste‑René Rodin (ur. 12 listopada 1840 w Paryżu, zm. 17 listopada 1917 w  Meudon ) – francuski rzeźbiarz. W swoich pracach łączył elementy symbolizmu i imresjonizmu oraz secesji. Był prekursorem nowoczesnego rzeźbiarstwa. Rodina przyjęło się uważać za przedstawiciela impresjonizmu w  rzeźbie i  ma to swoje podstawy w sposobie w jaki formował swoje rzeźby – pewna szkicowość i pobrużdżona, zmarszczona czy pofałdowana powierzchnia jego prac sprawia, że światło i cień tworzą na niej wibrującą strukturę. Jednak charakterystyka jego twórczości wykracza poza impresjonizm. Przywiązywał przeciwnie niż impresjoniści dużą wagę do literackich, mitycznych treści swoich przedstawień. W tym sensie był kontynuatorem francuskiego romantyzmu przekształcając tę tradycję w nowoczesną formę.

Secesja
Secesja

(fr. sécession z łac. seccesio „odejście”) – styl w sztuce europejskiej zaliczany w ramy modernizmu. Za bezpośredni okres kształtowania się secesji w Europie uważa się lata 80., za jej początek – lata 90. XIX. Dojrzałą formę osiągnęła ona w połowie lat 90. a apogeum popularności i możliwości w roku 1900 (Wystawa światowa w  Paryżu), a już rok 1910 uważa się za datę jej schyłku, który nastąpił równie prędko jak rozkwit. Istotą secesji było dążenie do stylowej jedności sztuki dzięki łączeniu działań w różnych jej dziedzinach, a w szczególności rzemiosła artystycznego, architektury wnętrz, rzeźby i grafiki. Charakterystycznymi cechami stylu secesyjnego są: płynne, faliste linie, ornamentacja abstrakcyjna bądź roślinna, inspiracje sztuką japońską, swobodne układy kompozycyjne, asymetria, płaszczyznowość i linearyzm oraz subtelna pastelowa kolorystyka.

Secesja w Polsce
Secesja w Polsce

(łac. seccesio ‘odejście’) to okres w historii literatury , muzyki i sztuki, (wpisujący się w  modernizm), przypadający na lata 1890–1918. Nazwa tego prądu artystycznego , nazywanego w Polsce Młodą Polską jest analogiczna np. do nurtów: w Niemczech - Młodych Niemiec, w Belgii – Młodej Belgii, Skandynawii -Młodej Skandynawii. Nazwę tę zawdzięczamy oddziaływaniu Austrii (w zaborze austriackim znajdował się Kraków, będący jednym z głównych ośrodków polskiej secesji). W polskiej krytyce określenie secesja pojawiło się na łamach prasy na początku lat 90. XIX wieku w  nawiązaniu do grupy malarzy monachijskich nazywanych „secesjonistami”. Secesja narodziła się szybko, charakteryzował ją gwałtowny rozkwit i niezwykła popularność, a później szybki zmierzch. Najczęściej umieszcza się ją w przedziale czasowym od lat 90. XIX do momentu wybuchu I wojny światowej.(różne źródła podają różne daty zakończenia secesji w Polsce).

symbol
symbol

motyw bądź zespół motywów, pojęć, obrazów, które oprócz znaczenia dosłownego posiadają także znaczenie ukryte – symboliczne. W przeciwieństwie do alegorii, która może być odczytana tylko w sposób jednoznaczny, symbol posiada charakter niejednolity znaczeniowo, możliwości jego interpretacji są dowolniejsze. Symbole są pewnymi znakami umownymi, które w różnych kulturach mogą mieć różne znaczenia - to odróżnia symbol od jednoznacznej alegorii.

Vigeland (Gustav Adolf Vigeland)
Vigeland (Gustav Adolf Vigeland)

Właść. Gustav Thorsen, ur. 11 kwietnia 1869 w Mandal niedaleko Viegeland, zm. 12 marca 1943 w Oslo - norweski – rzeźbiarz, uczeń Rodina, zyskał renomę pod koniec XIX wieku jako twórca rzeźb symbolicznych i secesyjnych.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

sjp.pwn.pl

m05af3e07d5f9699a_0000000000250

Galeria dzieł sztuki