1916 – powołanie Ligue Nationale pour la Defense de la Musique Française
1918 – śmierć Claude`a Debussy`ego w Paryżu
1937 – śmierć Maurice`a Ravela w Paryżu
m2a153f1a1ee5afed_0000000000024
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1YFmQHXMYRpv1
m2a153f1a1ee5afed_0000000000027
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki – wymienia i opisuje wybrane style i techniki muzyki XX i XXI w.: impresjonizm, ekspresjonizm, dodekafonia, serializm, punktualizm, neoklasycyzm, nawiązania do jazzu, folkloryzm, witalizm, aleatoryzm, sonoryzm, muzyka elektroakustyczna, improwizowana, multimedialna, performance;
3) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów: Claude Debussy, Maurice Ravel, Aleksander Skriabin, Arnold Schönberg, Siergiej Prokofiew, Igor Strawiński, Béla Bartók, Siergiej Rachmaninow, Dymitr Szostakowicz, Manuel de Falla, George Gershwin, John Cage, Olivier Messiaen, Pierre Boulez, Karheinz Stockhausen, Steve Reich, Gerard Grisey, Kaija Saariaho, Thomas Adès i in..
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź;
3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;
4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:
a) elementy muzyki,
b) podstawowe techniki kompozytorskie,
c) cechy stylów muzycznych,
5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
2. przybliża twórczość i działalność przedstawicieli różnych obszarów kultury muzycznej, np. dyrygent, leader zespołu, koncertmistrz, reżyser spektaklu muzyczno‑teatralnego, kompozytor, wykonawca, wirtuoz, primadonna, primabalerina, performer, klezmer, muzykant, pieśniarz;
3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne.
m2a153f1a1ee5afed_0000000000033
Nauczysz się
przyporządkowywać dzieła do ich autorów;
używać właściwą terminologię muzyczną;
rozróżniać dzieła na podstawie nagrań dźwiękowych;
charakteryzować twórczość Maurice`a Ravela.
m2a153f1a1ee5afed_0000000000038
Geneza impresjonizmu
Impresjonizm jest nurtem kojarzonym głównie z malarstwem, który został zapoczątkowany w Paryżu w II połowie XIX wieku. Najbardziej charakterystyczną cechą tego nurtu jest dążenie do oddania zmysłowych, ulotnych momentów. W muzyce impresjonizm określa się jako styl stworzony przez Claude`a Debussy’ego (1862‑1918). Tego słowa, z francuskiego impression, czyli wrażenie, użyto do krytyki utworu Wiosna na orkiestrę i chór żeński wspomnianego kompozytora. Po Debussym za najważniejszego kompozytora utworów impresjonistycznych uznaje się Maurice Ravel’a.
R1X2aIZXaBQ9D1
m2a153f1a1ee5afed_0000000000043
Lata młodości i wczesna twórczość Ravela
Joseph‑Maurice Ravel urodził się 7 marca 1875 roku w baskijskim miasteczku Cibourne (Francja), położonym 18 kilometrów od granicy z Hiszpanią. Pochodził z mieszanej katolickiej rodziny, jego ojciec Pierre‑Joseph był Szwajcarem, zaś matka Marie – Baskijką, lecz wychowywała się w Madrycie. Rodzice wywarli ogromny wpływ na twórczość kompozytora. Matka już od najmłodszych lat śpiewała mu hiszpańskie pieśniPieśńpieśni ludowe i zapoznawała go z kulturą hiszpańską. O wpływie ojca sam kompozytor wypowiada się: Przez całe dzieciństwo byłem wrażliwy na muzykę, a mój ojciec, znacznie lepiej wykształcony w tej sztuce niż większość amatorów, wiedział, jak rozwinąć mój gust i pobudzić mój entuzjazm we wczesnym wieku. (Bolero: The Life of Maurice Ravel) Miesiąc po narodzinach Maurice`a rodzina przeprowadziła się do Paryża, gdzie w wieku 7 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie, a pięć lat później zacząć pobierać lekcje harmoniiHarmoniaharmonii i kompozycji u Charlesa‑René. To z tego okresu pochodzą jego najstarsze dzieła: wariacjeWariacjawariacje na temat Shumanna, Griega oraz jedna część sonatySonatasonaty fortepianowej, która przetrwała tylko we fragmentach. W 1888 poznał Ricarda Viñesa, interpretatora jego przyszłej muzyki, a także przyjaciela na całe życie. Za zachętą rodziców złożył podanie do najlepszej francuskiej uczelni muzycznej – Conservatoire de Paris. W 1889 roku zdał egzamin, grając muzykę Chopina i dostał się do klasy Eugène'a Anthiome'a.
R19IVdCQcy0WS1
m2a153f1a1ee5afed_0000000000048
Skandal, który zapewnił sukces
W pierwszych latach nowego stulecia Ravel pięciokrotnie próbował zdobyć najbardziej prestiżową francuską nagrodę dla młodych kompozytorów – Prix de Rome, której laureatami byli m.in. Berlioz, Gounod, Bizet, Massenet i Debussy. Pierwszy raz zgłosił się w 1900 roku, jednak został odrzucony w pierwszej rundzie. Rok później roku zajął drugie miejsce, a w 1902 i 1903 nie otrzymał żadnej nagrody. Rozpoznawalność przyniósł mu skandal związany z jego udziałem w 1905 roku. Został wyeliminowany w pierwszej rundzie, z czym nie zgadzali się nawet krytycy mu nieprzychylni. Oburzenie wzrosło, gdy wyszło na jaw, że w składzie jury zasiadał profesor konserwatorium Charles Lenepveu, a finalistami zostali tylko jego uczniowie. Afera Ravela wzrosła do rangi narodowego skandalu.
RHPm7qlws1LVs1
m2a153f1a1ee5afed_0000000000054
Sytuacja kompozytora podczas I wojny światowej
Lata wojny były ciężkim okresem w życiu kompozytora. Już od początku próbował zaciągnąć się do francuskiego lotnictwa, jednak z uwagi na jego wiek i lekką wadę serca nie został do niego przydzielony. Brał czynny udział w wojnie, a pod wpływem śmierci swoich towarzyszy broni napisał w 1917 roku Nagrobek Couperina, nawiązujący do twórczości francuskiego klawesynisty.
Po wojnie we Francji zabroniono wykonywania utworów niemieckich kompozytorów, z czym nie zgadzał się Ravel, uważając, że izolowanie się od muzyki zagranicznych kolegów może źle wpłynąć na twórczość francuską. Jego stanowisko było odrzucone przez Ligue Nationale pour la Defense de la Musique Française, która zabroniła organizowania koncertów związanych z twórczością kompozytora.
R1H2ROYLBx7yS
m2a153f1a1ee5afed_0000000000067
Maurice Ravel – mistrz orkiestracji
Po śmierci Debussy`ego w 1918 roku Ravela ogłoszono największym francuskim kompozytorem swojej epoki. Lata 20. spędził na licznych podróżach zagranicznych, a do jego największych dzieł tego okresu należą: poemat choreograficzny La Valse, nowatorska operaOperaoperaDziecko i czary, SonataSonataSonatana skrzypce i fortepian dla upamiętnienia Debussy`ego i koncert fortepianowyKoncert fortepianowykoncert fortepianowy D‑dur na lewą rękę, skomponowany dla austriackiego pianisty Paula Wittgensteina, który w trakcie działań wojennych stracił prawą dłoń.
R12F6q0i4jry2
W 1932 roku Ravel uczestniczył w wypadku samochodowym, którego konsekwencją była śmiertelna choroba. Kompozytor doznał urazu głowy, który zbagatelizował, co poskutkowało zmianami neurologicznymi. Nie był w stanie zapisywać zarówno swoich pomysłów muzycznych, jak i później - słów. Ostatnie lata swojego życia poświęcił na stworzenie Don Kichota i Dulcynei, kilku pieśni oraz koncertu fortepianowego G‑dur. Zmarł 28 grudnia 1937 roku w Paryżu.
R1Ob8bRcR3oQi
Podczas swojego życia Ravel napisał 118 dzieł, lecz część z nich jest niekompletna. Czerpał z twórczości wielu pokoleń kompozytorów, należeli do nich m.in. Couperin (1668‑1733), Rameau (1683‑1764), Fauré (1845‑1924), Mozart (1756‑1791), Schubert (1797‑1828), Liszt (1811‑1886), Chopin (1810‑1849), a także Satie (1866‑1925) i Debussy (1862‑1918). Ravel uważał się pod wieloma względami za twórcę klasycznego, często używał tradycyjnych struktur i form muzycznych, wprowadzając do nich innowacyjną rytmikęRytmikarytmikę i harmonięHarmoniaharmonię. Był mistrzem orkiestracjiOrkiestracjaorkiestracji, swoje utwory komponował przy klawiaturze fortepianu, po czym od razu zapisywał je na partyturzePartyturapartyturze orkiestrowej. Wiele jego miniatur fortepianowych zostało później poddanych takiemu zabiegowi. Instrumentował również utwory innych kompozytorów, czego przykładem są Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego (1839‑1881), będące oryginalnie cyklem miniatur fortepianowych. W jego dorobku znajdziemy również operyOperaopery, baletyBaletbalety, muzykę kameralną oraz pieśniPieśńpieśni.
R1XPVMqBvuw1O
m2a153f1a1ee5afed_0000000000159
Zadania
RX81GCHksTFPG
Ćwiczenie 1
R13NH8TbLsKfA
Ćwiczenie 2
R1QRsYoZyQ6m6
Ćwiczenie 3
RnviW19MKal8K
Ćwiczenie 4
RyjvPHVb3Vqsb
R1FYuVWWDRXSa
R1GyOIIxBL8zP
RgyE6ES82HcSU
Ćwiczenie 5
Który z utworów został skomponowany przez Modesta Musorgskiego? Możliwe odpowiedzi: 1. Bolero, 2. Don Kichot i Dulcynea, 3. Obrazki z wystawy.
Który z utworów został skomponowany przez Modesta Musorgskiego? Możliwe odpowiedzi: 1. Bolero, 2. Don Kichot i Dulcynea, 3. Obrazki z wystawy.
Wysłuchaj powyższych nagrań i przyporządkuj im właściwe tytuły.
<i>Don Kichot i Dulcynea</i>, <i>Boléro</i>, <i>Obrazki z wystawy</i>
Utwór 1
Utwór 2
Utwór 3
R1YYOzKNljijc
Ćwiczenie 6
RhJUpaI8jLQI0
Ćwiczenie 7
Polecenie 1
Określ wkład Ravela w rozwój impresjonizmu. Jako argumentu użyj przykładu muzycznego.
R18zXx6vOXlHz
m2a153f1a1ee5afed_0000000000192
Słownik pojęć
Balet
Balet
forma widowiska teatralnego, którego zasadnicze elementy stanowią ruch, muzyka i oprawa scenograficzna, powiązane wspólną myślą przewodnią.
Harmonia
Harmonia
jeden z głównych elementów współtworzących strukturę wielogłosowego dzieła muzycznego, wyrażający się we współbrzmieniach i akordach.
Koncert fortepianowy
Koncert fortepianowy
utwór muzyczny na fortepian i orkiestrę.
Opera
Opera
forma dramatyczno‑muzyczna, wokalno‑instrumentalna, z akcją dramatyczną, monologami i dialogami ujętymi w libretcie, przeznaczona do wykonania na scenie (z odpowiednią scenografią), zwykle w specjalnie do tego celu zbudowanym teatrze operowym, również zwanym operą.
Orkiestracja
Orkiestracja
dobór i określenie sposobu użycia instrumentów w orkiestrze (lub zespole kameralnym), znajdujące odbicie w partyturze utworu.
Partytura
Partytura
zapis utworu zespołowego, sporządzony tak, aby wszystkie partie (głosy) utworu były zestawione jedna nad drugą według określonego porządku, odzwierciedlającego ich wzajemne zsynchronizowanie.
Pieśń
Pieśń
utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny.
Rytmika
Rytmika
ogół problemów związanych z rytmem w utworze, w gatunkach muzycznych, twórczości danego kompozytora, muzyce danej epoki.
Sonata
Sonata
cykliczna forma muzyki instrumentalnej, składająca się najczęściej z 4 odrębnych, stanowiących zamkniętą całość części, zestawionych w odpowiedniej kolejności na zasadzie kontrastu agogicznego (kontrastu tempa), kontrastu wyrazowego i wspólnoty lub pokrewieństwa tonacji.
Wariacja
Wariacja
cykliczna forma muzyczna, polegająca na przedstawieniu tematu i następnie określonej liczby jego odmian.
Źródło pojęć:
https://encyklopedia.pwn.pl/
m2a153f1a1ee5afed_0000000000211
Biblioteka muzyczna
RTisxzEQ7gxT61
R1GohZiDNHfl41
R1H2ROYLBx7yS
R12F6q0i4jry2
R1Ob8bRcR3oQi
R1XPVMqBvuw1O
m2a153f1a1ee5afed_0000000000214
Bibliografia
Madeleine Goss, Bolero: The Life of Maurice Ravel, 1940
Józef Chomiński, Krystyna Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki cz. II, 1990