Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RoBmtsH9pxPwu1

Impresjonizm w muzyce - Maurice Ravel

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

1875 – narodziny Maurice`a Ravela w Ciboure

1905Afera Ravela

1916 – powołanie Ligue Nationale pour la Defense de la Musique Française

1918 – śmierć Claude`a Debussy`ego w Paryżu

1937 – śmierć Maurice`a Ravela w Paryżu

m2a153f1a1ee5afed_0000000000024
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1YFmQHXMYRpv1
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
m2a153f1a1ee5afed_0000000000027

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki – wymienia i opisuje wybrane style i techniki muzyki XX i XXI w.: impresjonizm, ekspresjonizm, dodekafonia, serializm, punktualizm, neoklasycyzm, nawiązania do jazzu, folkloryzm, witalizm, aleatoryzm, sonoryzm, muzyka elektroakustyczna, improwizowana, multimedialna, performance;

3) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów: Claude Debussy, Maurice Ravel, Aleksander Skriabin, Arnold Schönberg, Siergiej Prokofiew, Igor Strawiński, Béla Bartók, Siergiej Rachmaninow, Dymitr Szostakowicz, Manuel de Falla, George Gershwin, John Cage, Olivier Messiaen, Pierre Boulez, Karheinz Stockhausen, Steve Reich, Gerard Grisey, Kaija Saariaho, Thomas Adès i in..

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;

4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

a) elementy muzyki,

b) podstawowe techniki kompozytorskie,

c) cechy stylów muzycznych,

5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;

2. przybliża twórczość i działalność przedstawicieli różnych obszarów kultury muzycznej, np. dyrygent, leader zespołu, koncertmistrz, reżyser spektaklu muzyczno‑teatralnego, kompozytor, wykonawca, wirtuoz, primadonna, primabalerina, performer, klezmer, muzykant, pieśniarz;

3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne.

m2a153f1a1ee5afed_0000000000033
Nauczysz się

przyporządkowywać dzieła do ich autorów;

używać właściwą terminologię muzyczną;

rozróżniać dzieła na podstawie nagrań dźwiękowych;

charakteryzować twórczość Maurice`a Ravela.

m2a153f1a1ee5afed_0000000000038

Geneza impresjonizmu

Impresjonizm jest nurtem kojarzonym głównie z malarstwem, który został zapoczątkowany w Paryżu w II połowie XIX wieku. Najbardziej charakterystyczną cechą tego nurtu jest dążenie do oddania zmysłowych, ulotnych momentów. W muzyce impresjonizm określa się jako styl stworzony przez Claude`a Debussy’ego (1862‑1918). Tego słowa, z francuskiego impression, czyli wrażenie, użyto do krytyki utworu Wiosna na orkiestrę i chór żeński wspomnianego kompozytora. Po Debussym za najważniejszego kompozytora utworów impresjonistycznych uznaje się Maurice Ravel’a.

R1X2aIZXaBQ9D1
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło sztuki Claude Moneta pt. „Impresja, wschód słońca”. Przedstawia spokojne, ciche fale morza w porcie. Pejzaż rozświetlony jest pomarańczową kulą wschodzącego słońca, odbijającej się mieniącymi kolorami na pomarszczonych falami wodach portu. Przedstawia on poranną mgłę przez którą przebija się słońce. Na pierwszym planie można dostrzec łódkę, z dwiema postaciami w środku. Jedna osoba siedzi, natomiast druga wiosłuje, stojąc i patrząc na inne statki. Na ilustracji umieszczone są niebieskie pulsujące punkty. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje. 1. Impresja. Wschód słońca. Od tytułu obrazu powstała nazwa nurtu, który rozprzestrzenił się w każdej dziedzinie sztuki. 2. Claude Debussy, Arabesque No. 1, 1890-1891. Kompozytor wpisał się jako twórca impresjonizmu w muzyce. Po zaznaczeniu kursorem myszy trójkąta odtwarzany jest utwór muzyczny. Jest to utwór na fortepian solo. Kompozycja będąca miniaturą fortepianową charakteryzuje się zmiennym tempem i dynamiką. Słyszalne arpeggio może sugerować w brzmieniu płynącą wodę.
Claude Monet, „Impresja, wschód słońca”, 1872, Musée Marmottan Monet, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
m2a153f1a1ee5afed_0000000000043

Lata młodości i wczesna twórczość Ravela

Joseph‑Maurice Ravel urodził się 7 marca 1875 roku w baskijskim miasteczku Cibourne (Francja), położonym 18 kilometrów od granicy z Hiszpanią. Pochodził z mieszanej katolickiej rodziny, jego ojciec Pierre‑Joseph był Szwajcarem, zaś matka Marie – Baskijką, lecz wychowywała się w Madrycie. Rodzice wywarli ogromny wpływ na twórczość kompozytora. Matka już od najmłodszych lat śpiewała mu hiszpańskie pieśniPieśńpieśni ludowe i zapoznawała go z kulturą hiszpańską. O wpływie ojca sam kompozytor wypowiada się: Przez całe dzieciństwo byłem wrażliwy na muzykę, a mój ojciec, znacznie lepiej wykształcony w tej sztuce niż większość amatorów, wiedział, jak rozwinąć mój gust i pobudzić mój entuzjazm we wczesnym wieku. (Bolero: The Life of Maurice Ravel) Miesiąc po narodzinach Maurice`a rodzina przeprowadziła się do Paryża, gdzie w wieku 7 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie, a pięć lat później zacząć pobierać lekcje harmoniiHarmoniaharmonii i kompozycji u Charlesa‑René. To z tego okresu pochodzą jego najstarsze dzieła: wariacjeWariacjawariacje na temat Shumanna, Griega oraz jedna część sonatySonatasonaty fortepianowej, która przetrwała tylko we fragmentach. W 1888 poznał Ricarda Viñesa, interpretatora jego przyszłej muzyki, a także przyjaciela na całe życie. Za zachętą rodziców złożył podanie do najlepszej francuskiej uczelni muzycznej – Conservatoire de Paris. W 1889 roku zdał egzamin, grając muzykę Chopina i dostał się do klasy Eugène'a Anthiome'a.

R19IVdCQcy0WS1
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie Maurice Ravela. Starszy, siwy mężczyzna z przyjaznym wyrazem twarzy, lekko się uśmiecha. Ubrany jest w białą koszulę, krawat i garnitur w kratkę. Z kieszeni w marynarce wystaje biała chusteczka. Na ilustracji umieszczony jest niebieski pulsujący punkt. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji: 1. Maurice Ravel, Bolero, 1928. Utwór jest stylizacją hiszpańskiego tańca o tej samej nazwie. Napisany został na zamówienie Idy Rubinstein, jako muzyka do przedstawienia baletowego. Kompozytor przedstawił w nim osiemnastotaktowy temat, poddany licznym wariacjom. Po zaznaczeniu kursorem myszy trójkąta odtwarzany jest utwór muzyczny. Kompozycję rozpoczyna werbel w dynamice pianissimo, a następnie flet poprzeczny i kolejne instrumenty, których włączanie się powoduje crescendo i w konsekwencji stopniowanie dynamiczne. Utwór jest dynamiczny i oparty w głównej mierze na jednym schemacie rytmicznym.
Autor fotografii nieznany, Maurice Ravel, 1925, Bibliothèque nationale de France, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
m2a153f1a1ee5afed_0000000000048

Skandal, który zapewnił sukces

W pierwszych latach nowego stulecia Ravel pięciokrotnie próbował zdobyć najbardziej prestiżową francuską nagrodę dla młodych kompozytorów – Prix de Rome, której laureatami byli m.in. Berlioz, Gounod, Bizet, Massenet i Debussy. Pierwszy raz zgłosił się w 1900 roku, jednak został odrzucony w pierwszej rundzie. Rok później roku zajął drugie miejsce, a w 1902 i 1903 nie otrzymał żadnej nagrody. Rozpoznawalność przyniósł mu skandal związany z jego udziałem w 1905 roku. Został wyeliminowany w pierwszej rundzie, z czym nie zgadzali się nawet krytycy mu nieprzychylni. Oburzenie wzrosło, gdy wyszło na jaw, że w składzie jury zasiadał profesor konserwatorium Charles Lenepveu, a finalistami zostali tylko jego uczniowie. Afera Ravela wzrosła do rangi narodowego skandalu.

RHPm7qlws1LVs1
Ilustracja interaktywna przedstawia Villę Medici, która znajduje się w Rzymie. Jest to zabytek manierystyczny ze znajdującym się obok ogrodem. Budynek jest jasny, dwukondygnacyjny. Fasada posiada dwie niewysokie wieże, wejście zwieńczone jest półkoliście, a po dwóch stronach znajdują się podwójne kolumny. Zdjęcie budynku zostało wykonane w słoneczny dzień. Na ilustracji dodatkowo udostępniono zawartość w postaci informacji: 1. Główną nagrodą Prix de Rome było trzyletnie stypendium, obejmujące wyjazd do włoskiej Villa Medici i naukę w rzymskiej Academe de France.
Annibale Lippi (architekt), Villa Medici, 1544, Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY 2.0
m2a153f1a1ee5afed_0000000000054

Sytuacja kompozytora podczas I wojny światowej

Lata wojny były ciężkim okresem w życiu kompozytora. Już od początku próbował zaciągnąć się do francuskiego lotnictwa, jednak z uwagi na jego wiek i lekką wadę serca nie został do niego przydzielony. Brał czynny udział w wojnie, a pod wpływem śmierci swoich towarzyszy broni napisał w 1917 roku Nagrobek Couperina, nawiązujący do twórczości francuskiego klawesynisty.

Po wojnie we Francji zabroniono wykonywania utworów niemieckich kompozytorów, z czym nie zgadzał się Ravel, uważając, że izolowanie się od muzyki zagranicznych kolegów może źle wpłynąć na twórczość francuską. Jego stanowisko było odrzucone przez Ligue Nationale pour la Defense de la Musique Française, która zabroniła organizowania koncertów związanych z twórczością kompozytora.

R1H2ROYLBx7yS
Ilustracja interaktywna przedstawia okładkę pierwszego wydania utworu Nagrobek Couperina, zaprojektowaną przez samego Ravela. Okładka jest czarno-białą grafiką. Po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą stronę tytułową zostanie wyświetlona informacja dodatkowa. 1. Couperina - Preludium, autorstwa Maurice Ravela. Wykonawca: Jean-Philippe Collard. Utwór pochodzi z albumu Ravel: Complete Works For Solo Piano. Po naciśnięciu trójkąta odtworzony utwór muzyczny. Jest to kompozycja fortepianowa o szybkim tempie i zróżnicowanej dynamice.
Maurice Ravel, Nagrobek Couperina – strona tytułowa, 1917, Bibliothèque nationale de France, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
m2a153f1a1ee5afed_0000000000067

Maurice Ravel – mistrz orkiestracji

Po śmierci Debussy`ego w 1918 roku Ravela ogłoszono największym francuskim kompozytorem swojej epoki. Lata 20. spędził na licznych podróżach zagranicznych, a do jego największych dzieł tego okresu należą: poemat choreograficzny La Valse, nowatorska operaOperaopera Dziecko i czary, SonataSonataSonata na skrzypce i fortepian dla upamiętnienia Debussy`ego i koncert fortepianowyKoncert fortepianowykoncert fortepianowy D‑dur na lewą rękę, skomponowany dla austriackiego pianisty Paula Wittgensteina, który w trakcie działań wojennych stracił prawą dłoń.

R12F6q0i4jry2
Ilustracja interaktywna - po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą stronę z nutami Maurice Ravel, Sonata na skrzypce i fortepian No. 2, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa 1. Sonata na skrzypce i fortepian No. 2, autorstwa Maurice Ravela. Wykonawca: Schlomo Mintz (skrzypce) Yefim Bronfman (fortepian). Po kliknięciu kursorem myszy trójkąta odtworzony zostanie utwór muzyczny. Kompozycja ma zróżnicowany charakter - od nastoju beztroski do melancholii. Partia skrzypiec i fortepianu są zdecydowanie rozróżnione.
Maurice Ravel, Sonata na skrzypce i fortepian No. 2, 1923-1927, imslp.eu, CC BY 3.0

W 1932 roku Ravel uczestniczył w wypadku samochodowym, którego konsekwencją była śmiertelna choroba. Kompozytor doznał urazu głowy, który zbagatelizował, co poskutkowało zmianami neurologicznymi. Nie był w stanie zapisywać zarówno swoich pomysłów muzycznych, jak i później - słów. Ostatnie lata swojego życia poświęcił na stworzenie Don Kichota i Dulcynei, kilku pieśni oraz koncertu fortepianowego G‑dur. Zmarł 28 grudnia 1937 roku w Paryżu.

R1Ob8bRcR3oQi
Utwór: Don Kichot i Dulcynea, autorstwa Maurice Ravela w wykonaniu Dietricha Fischer-Dieskau (baryton) oraz Karla Engela (fortepian). Jest to pieśń śpiewana w języku francuskim. Pieśń ma romantyczny charakter ale jednocześnie rubaszny charakter. Jest zróżnicowana rytmicznie, melodycznie i dynamicznie.

Podczas swojego życia Ravel napisał 118 dzieł, lecz część z nich jest niekompletna. Czerpał z twórczości wielu pokoleń kompozytorów, należeli do nich m.in. Couperin (1668‑1733), Rameau (1683‑1764), Fauré (1845‑1924), Mozart (1756‑1791), Schubert (1797‑1828), Liszt (1811‑1886), Chopin (1810‑1849), a także Satie (1866‑1925) i Debussy (1862‑1918). Ravel uważał się pod wieloma względami za twórcę klasycznego, często używał tradycyjnych struktur i form muzycznych, wprowadzając do nich innowacyjną rytmikęRytmikarytmikęharmonięHarmoniaharmonię. Był mistrzem orkiestracjiOrkiestracjaorkiestracji, swoje utwory komponował przy klawiaturze fortepianu, po czym od razu zapisywał je na partyturzePartyturapartyturze orkiestrowej. Wiele jego miniatur fortepianowych zostało później poddanych takiemu zabiegowi. Instrumentował również utwory innych kompozytorów, czego przykładem są Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego (1839‑1881), będące oryginalnie cyklem miniatur fortepianowych. W jego dorobku znajdziemy również operyOperaopery, baletyBaletbalety, muzykę kameralną oraz pieśniPieśńpieśni.

R1XPVMqBvuw1O
Utwór z cyklu Obrazki z wystawy - Promenade autorstwa Modesta Musorgskiego zinstrumentowane przez Maurice Ravela w wykonaniu Play &Pause: Love pochodzący z albumu Candlelight. Kompozycja ma monumentalny, podniosły charakter. Dominuje w niej warstwa harmoniczna, a charakteryzuje bogata orkiestracja.
m2a153f1a1ee5afed_0000000000159

Zadania

RX81GCHksTFPG
Ćwiczenie 1
Wskaż kraje, do których kultury Ravel często nawiązywał w swoich kompozycjach. Możliwe odpowiedzi: 1. Niemcy, 2. Francja, 3. Hiszpania, 4. Włochy
R13NH8TbLsKfA
Ćwiczenie 2
Uzupełnij luki w tekście. Impresjonizm jest nurtem kojarzonym głównie z malarstwem, który został zapoczątkowany w Paryżu w II połowie Tu uzupełnij wieku. W muzyce impresjonizm określa się jako styl stworzony przez Tu uzupełnij. Podczas swojego życia Ravel napisał 118 dzieł, lecz część z nich jest niekompletna. Był mistrzem Tu uzupełnij, swoje utwory komponował przy klawiaturze fortepianu, po czym od razu zapisywał je na partyturze orkiestrowej. Instrumentował również utwory innych kompozytorów, czego przykładem są Obrazki z wystawy Tu uzupełnij.
R1QRsYoZyQ6m6
Ćwiczenie 3
Zaznacz zdania fałszywe. Możliwe odpowiedzi: 1. Maurice Ravel posiadał korzenie baskijskie., 2. W czasie I wojny światowej Ravel próbował dołączyć do francuskiego lotnictwa., 3. Ravel zginął podczas wypadku samochodowego., 4. Maurice Ravel był laureatem Prix de Rome w 1905 roku.
RnviW19MKal8K
Ćwiczenie 4
Wskaż gatunki muzyczne uprawiane przez Ravela. Możliwe odpowiedzi: 1. Opera, 2. Miniatury fortepianowe, 3. Muzyka kościelna, 4. Symfonia, 5. Balet
RyjvPHVb3Vqsb
Ilustracja interaktywna - po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą nuty, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny.
R1FYuVWWDRXSa
Ilustracja interaktywna - po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą nuty, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny.
R1GyOIIxBL8zP
Ilustracja interaktywna - po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą nuty, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny.
RgyE6ES82HcSU
Ćwiczenie 5
Który z utworów został skomponowany przez Modesta Musorgskiego? Możliwe odpowiedzi: 1. Bolero, 2. Don Kichot i Dulcynea, 3. Obrazki z wystawy.
R1YYOzKNljijc
Ćwiczenie 6
Wskaż, czym była tzw. Afera Ravela. Możliwe odpowiedzi: 1. Kompozytor został posądzony o plagiat., 2. Kompozytor niesłusznie został wyeliminowany w Prix de Rome, 3. Kompozytor został wyrzucony z paryskiego konserwatorium
RhJUpaI8jLQI0
Ćwiczenie 7
Wskaż kompozytorów, którzy byli inspiracją dla Maurice`a Ravela. Możliwe odpowiedzi: 1. Wolfgang Amadeus Mozart, 2. Johann Sebastian Bach, 3. Georg Friedrich Händel, 4. Claude Debussy, 5. Georges Bizet, 6. François Couperin
Polecenie 1

Określ wkład Ravela w rozwój impresjonizmu. Jako argumentu użyj przykładu muzycznego.

R18zXx6vOXlHz
Po ustawieniu się kursorem myszy w szarym polu, należy w nie wpisać odpowiedź do polecenia. Nad polem umieszczone są przyciski: Zapisz (pozwala na zapisanie wpisanej odpowiedzi), Drukuj (umożliwia wydrukowanie wpisanej odpowiedzi), Wyczyść (usuwa wpisaną treść).
m2a153f1a1ee5afed_0000000000192

Słownik pojęć

Balet
Balet

forma widowiska teatralnego, którego zasadnicze elementy stanowią ruch, muzyka i oprawa scenograficzna, powiązane wspólną myślą przewodnią.

Harmonia
Harmonia

jeden z głównych elementów współtworzących strukturę wielogłosowego dzieła muzycznego, wyrażający się we współbrzmieniach i akordach.

Koncert fortepianowy
Koncert fortepianowy

utwór muzyczny na fortepian i orkiestrę.

Opera
Opera

forma dramatyczno‑muzyczna, wokalno‑instrumentalna, z akcją dramatyczną, monologami i dialogami ujętymi w libretcie, przeznaczona do wykonania na scenie (z odpowiednią scenografią), zwykle w specjalnie do tego celu zbudowanym teatrze operowym, również zwanym operą.

Orkiestracja
Orkiestracja

dobór i określenie sposobu użycia instrumentów w orkiestrze (lub zespole kameralnym), znajdujące odbicie w partyturze utworu.

Partytura
Partytura

zapis utworu zespołowego, sporządzony tak, aby wszystkie partie (głosy) utworu były zestawione jedna nad drugą według określonego porządku, odzwierciedlającego ich wzajemne zsynchronizowanie.

Pieśń
Pieśń

utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny.

Rytmika
Rytmika

ogół problemów związanych z rytmem w utworze, w gatunkach muzycznych, twórczości danego kompozytora, muzyce danej epoki.

Sonata
Sonata

cykliczna forma muzyki instrumentalnej, składająca się najczęściej z 4 odrębnych, stanowiących zamkniętą całość części, zestawionych w odpowiedniej kolejności na zasadzie kontrastu agogicznego (kontrastu tempa), kontrastu wyrazowego i wspólnoty lub pokrewieństwa tonacji.

Wariacja
Wariacja

cykliczna forma muzyczna, polegająca na przedstawieniu tematu i następnie określonej liczby jego odmian.

Źródło pojęć:

https://encyklopedia.pwn.pl/

m2a153f1a1ee5afed_0000000000211

Biblioteka muzyczna

RTisxzEQ7gxT61
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło sztuki Claude Moneta pt. „Impresja, wschód słońca”. Przedstawia spokojne, ciche fale morza w porcie. Pejzaż rozświetlony jest pomarańczową kulą wschodzącego słońca, odbijającej się mieniącymi kolorami na pomarszczonych falami wodach portu. Przedstawia on poranną mgłę przez którą przebija się słońce. Na pierwszym planie można dostrzec łódkę, z dwiema postaciami w środku. Jedna osoba siedzi, natomiast druga wiosłuje, stojąc i patrząc na inne statki. Na ilustracji umieszczone są niebieskie pulsujące punkty. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje. 1. Impresja. Wschód słońca. Od tytułu obrazu powstała nazwa nurtu, który rozprzestrzenił się w każdej dziedzinie sztuki. 2. Claude Debussy, Arabesque No. 1, 1890-1891. Kompozytor wpisał się jako twórca impresjonizmu w muzyce. Po zaznaczeniu kursorem myszy trójkąta odtwarzany jest utwór muzyczny. Jest to utwór na fortepian solo. Kompozycja będąca miniaturą fortepianową charakteryzuje się zmiennym tempem i dynamiką. Słyszalne arpeggio może sugerować w brzmieniu płynącą wodę.
Claude Monet, „Impresja, wschód słońca”, 1872, Musée Marmottan Monet, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
R1GohZiDNHfl41
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie Maurice Ravela. Starszy, siwy mężczyzna z przyjaznym wyrazem twarzy, lekko się uśmiecha. Ubrany jest w białą koszulę, krawat i garnitur w kratkę. Z kieszeni w marynarce wystaje biała chusteczka. Na ilustracji umieszczony jest niebieski pulsujący punkt. Po kliknięciu kursorem myszki w punkt wyświetlą się dodatkowe informacje. 1. Maurice Ravel, Bolero, 1928. Utwór jest stylizacją hiszpańskiego tańca o tej samej nazwie. Napisany został na zamówienie Idy Rubinstein, jako muzyka do przedstawienia baletowego. Kompozytor przedstawił w nim osiemnastotaktowy temat, poddany licznym wariacjom. Po zaznaczeniu kursorem myszy trójkąta odtwarzany jest utwór muzyczny. Kompozycję rozpoczyna werbel w dynamice pianissimo, a następnie flet poprzeczny i kolejne instrumenty, których włączanie się powoduje crescendo i w konsekwencji stopniowanie dynamiczne. Utwór jest dynamiczny i oparty w głównej mierze na jednym schemacie rytmicznym.
Autor fotografii nieznany, Maurice Ravel, 1925, Bibliothèque nationale de France, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
R1H2ROYLBx7yS
Ilustracja interaktywna przedstawia okładkę pierwszego wydania utworu Nagrobek Couperina, zaprojektowaną przez samego Ravela. Okładka jest czarno-białą grafiką. Po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą stronę tytułową zostanie wyświetlona informacja dodatkowa. 1. Couperina - Preludium, autorstwa Maurice Ravela. Wykonawca: Jean-Philippe Collard. Utwór pochodzi z albumu Ravel: Complete Works For Solo Piano. Po naciśnięciu trójkąta odtworzony utwór muzyczny. Jest to kompozycja fortepianowa o szybkim tempie i zróżnicowanej dynamice.
Maurice Ravel, Nagrobek Couperina – strona tytułowa, 1917, Bibliothèque nationale de France, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
R12F6q0i4jry2
Ilustracja interaktywna - po kliknięciu kursorem myszy na grafikę przedstawiającą stronę z nutami Maurice Ravel, Sonata na skrzypce i fortepian No. 2, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa 1. Sonata na skrzypce i fortepian No. 2, autorstwa Maurice Ravela. Wykonawca: Schlomo Mintz (skrzypce) Yefim Bronfman (fortepian). Po kliknięciu kursorem myszy trójkąta odtworzony zostanie utwór muzyczny. Kompozycja ma zróżnicowany charakter - od nastoju beztroski do melancholii. Partia skrzypiec i fortepianu są zdecydowanie rozróżnione.
Maurice Ravel, Sonata na skrzypce i fortepian No. 2, 1923-1927, imslp.eu, CC BY 3.0
R1Ob8bRcR3oQi
Utwór: Don Kichot i Dulcynea, autorstwa Maurice Ravela w wykonaniu Dietricha Fischer-Dieskau (baryton) oraz Karla Engela (fortepian). Jest to pieśń śpiewana w języku francuskim. Pieśń ma romantyczny charakter ale jednocześnie rubaszny charakter. Jest zróżnicowana rytmicznie, melodycznie i dynamicznie.
R1XPVMqBvuw1O
Utwór z cyklu Obrazki z wystawy - Promenade autorstwa Modesta Musorgskiego zinstrumentowane przez Maurice Ravela w wykonaniu Play &Pause: Love pochodzący z albumu Candlelight. Kompozycja ma monumentalny, podniosły charakter. Dominuje w niej warstwa harmoniczna, a charakteryzuje bogata orkiestracja.
m2a153f1a1ee5afed_0000000000214

Bibliografia

Madeleine Goss, Bolero: The Life of Maurice Ravel, 1940

Józef Chomiński, Krystyna Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki cz. II, 1990