Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Małgorzata Różańska

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa II

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – języki nowożytne

3. Temat zajęć

IN czy ON?

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat lekcji realizuje zagadnienia ujęte w Programie Nauczania Klas 1‑3 wydawnictwa PEARSON autorek Mariola Bogucka i Wioleta Laskowska. Uczeń posługuje się podstawowym zakresem środków i funkcji językowych. Potrafi stosować przyimki i opisywać położenie przedmiotów.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Głównym powodem użycia technologii na lekcji jest jej uatrakcyjnienie. Taka nietypowa forma powtórzenia materiału jest jednocześnie nauką i zabawą, która rozwija nie tylko uczniów ale również nauczyciela. Zachęca go do używania i rozwijania swoich kompetencji informatycznych

7. Cel ogólny zajęć

  1. Uczeń/Uczennica zna i poprawnie stosuje przyimki. 2. Uczeń/Uczennica rozwija kluczowe kompetencje: porozumiewanie się w językach obcych, posługiwania się komputerem i zapoznaje się z nietradycyjną formą powtórzenia materiału. 3. Uczeń/Uczennica rozwija swoje umiejętności krytycznego i logicznego myślenia oraz rozumowania.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń / Uczennica opisuje położenie przedmiotów

  2. Uczeń / Uczennica potrafi samodzielnie opisywać położenie przedmiotów i potrafi tworzyć własne, samodzielne wypowiedzi nt. położenia przedmiotów

  3. Uczeń / Uczennica potrafi współpracować w parach

9. Metody i formy pracy

METODY PRACY: 
A) werbalne: metody aktywizujące wspierane TIK :
1. ćwiczenia interaktywne - qiuzy interaktywne - dopasowywanie obrazków do określeń - oparta na praktycznej, werbalnej działalności uczniów
2. avatar

B) oglądowe metody aktywizujące wspierane TIK :
1. pokaz filmu z youtube - piosenka
2. avatatar
3. ilustacja do opisu przez uczniów

FORMA PRACY: 
1. praca indywidualna - jednolita
2. praca w parach - jednolita

10. Środki dydaktyczne

  1. Film, p.t.”IN ON UNDER” (YOUTUBE) https://www.youtube.com/watch?v=QYerFOnPxu8
    2.  Ćwiczenie interaktywne typu „znajdź parę” pt. „Przyimki miejsca - Znajdź parę” WORDWALL https://wordwall.net/pl/resource/1096837/przyimki-miejsca
    3.  ilustracja do opisu pt.” Ilustracja zdań z konstrukcjami „There is” i „There are” „ ZPE https://zpe.gov.pl/a/ilustracja-zdan-z-konstrukcjami-there-is-i-there-are/DMcuWwHyV
    4. AVATAR, voki https://www.voki.com/presenter/pickup?vpId=1939341&md5VpId=fc17f7e879c4731b8124ea97204ad8ca

11. Wymagania w zakresie technologii

  1. komputer nauczyciela z głośnikami oraz z dostępem do internetu ( 1 na 15 uczniów, gdzie jego treśc przedstawiona jest za pomocą rzutnika dla wszystkich osób w klasie))
    2. 1 projektor/ 1 rzutnik multimedialny
    3. 1 ekran z przodu klasy widziany przez wszystkich uczniów
    4. 1 dziennik elektroniczny Librus

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Co to są przyimki?

    • Czas trwania: 10 min

    • Opis aktywności:

      1. Nauczyciel pisze 2 zdania po polsku - dzieci w parach ustalają jakie słowo jest przyimkiem. Niższe dziecko z pary podaje przykład przyimka w zdaniu. Nauczyciel podkreśla właściwe słowo.
        2. Chętne dzieci pomagają w tłumaczeniu zdań z tablicy z polskiego na angielski - nauczyciel pisze tłumaczenie obu zdań
        3.  Dzieci ponownie w parach ustalają, które słowo to przyimek - wyższe dziecko w parach odpowiada na pytania nauczyciela
        4. Nauczyciel podkreśla prawidłowe słowa na podstawie decyzji uczniów w parach
        5. Nauczyciel pisze na tablicy pozostałe zaplanowne na ten dzień przyimki i je tłumaczy.
        6. Dzieci składają propozycje zdań z pozostałymi przyimkami. Wybrani uczniowie piszą zdania na tablicy tradycyjnej.
        7. Dzieci przepisują z tablicy do zeszytu wszystkie powstałe zdania i podkreślają przyimki.

  • Aktywność 2

    • Temat: Czy przyimki są w każdym języku?

    • Czas trwania: 5 min

    • Opis aktywności:

      1. Nauczyciel zadaje pytania klasie:
        a) Czy przyimki są w każdym języku?
        b) Do czego potrzebujemy przyimków?
        c) W jaki inny sposób moglibyśmy określić położenie przedmiotów, ludzi,  bez przyimków? -  dzieci rozważają pytania nauczyciela w parach.

        2. Dzieci w parach zamiennie odpwiadają na pytania nauczyciela ( raz diecko wyższe z pary, raz dziecko niższe z pary)

  • Aktywność 3

    • Temat: Utrwalanie poznanych przyimków

    • Czas trwania: 10 min

    • Opis aktywności:

      1. Utrwalanie przyimków za pomocą piosenki, Film, p.t.”IN ON UNDER” (YOUTUBE) https://www.youtube.com/watch?v=QYerFOnPxu8 . Dzieci uczą się piosenki na pamięć ( na kolejnych lekcjach dzieci będą kontynuowac naukę piosenki)
        2.  Ćwiczenie interaktywne typu „znajdź parę” pt. „Przyimki miejsca - Znajdź parę” WORDWALL https://wordwall.net/pl/resource/1096837/przyimki-miejsca . Wybrane dzieci przez nauczyciela będą znajdywać „parę' . Obraz ćwiczenia znajduje się na tablicy za pomocą rzutnika

  • Aktywność 4

    • Temat: Już sam potrafię opisywać położenie przedmiotów

    • Czas trwania: 10 min

    • Opis aktywności:

      1. Naucyciel wyświetla na rzutniku  dla całej klasy obrazek: ilustracja do opisu pt.” Ilustracja zdań z konstrukcjami „There is” i „There are” „ ZPE
      https://zpe.gov.pl/a/ilustracja-zdan-z-konstrukcjami-there-is-i-there-are/DMcuWwHyV
      2. Uczniowie i uczennice mają za zadanie: samodzie napisać conajmniej 2 zdania używając poznanych przyimków. 
      3. Uczniowie i uczennice czytają swoje zdania po ich napisaniu.
      4. Nauczyciel koryguje zdania, jeśli jest to konieczne.

13. Sposób ewaluacji zajęć

  1. Uczniowie określają swoje odpowiedzi na temat:
    a) Co sądzą o dzisiejszej lekcji?
    b) Kiedy użyją zdobytej wiedzy? - podają swoje odpowiedzi po kolei a nauczyciel wpisuje je na tablicy jamboard.google.com: https://jamboard.google.com/d/1bdTXGge-89YtKhR3AkJbBF5e2T9xcmZ-fS6Ej6Qy824/viewer?f=0

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna