IN czy ON?
Autor/autorka
Małgorzata Różańska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa II
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – języki nowożytne
3. Temat zajęć
IN czy ON?
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat lekcji realizuje zagadnienia ujęte w Programie Nauczania Klas 1‑3 wydawnictwa PEARSON autorek Mariola Bogucka i Wioleta Laskowska. Uczeń posługuje się podstawowym zakresem środków i funkcji językowych. Potrafi stosować przyimki i opisywać położenie przedmiotów.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Głównym powodem użycia technologii na lekcji jest jej uatrakcyjnienie. Taka nietypowa forma powtórzenia materiału jest jednocześnie nauką i zabawą, która rozwija nie tylko uczniów ale również nauczyciela. Zachęca go do używania i rozwijania swoich kompetencji informatycznych
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń/Uczennica zna i poprawnie stosuje przyimki. 2. Uczeń/Uczennica rozwija kluczowe kompetencje: porozumiewanie się w językach obcych, posługiwania się komputerem i zapoznaje się z nietradycyjną formą powtórzenia materiału. 3. Uczeń/Uczennica rozwija swoje umiejętności krytycznego i logicznego myślenia oraz rozumowania.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń / Uczennica opisuje położenie przedmiotów
Uczeń / Uczennica potrafi samodzielnie opisywać położenie przedmiotów i potrafi tworzyć własne, samodzielne wypowiedzi nt. położenia przedmiotów
Uczeń / Uczennica potrafi współpracować w parach
9. Metody i formy pracy
METODY PRACY:
A) werbalne: metody aktywizujące wspierane TIK :
1. ćwiczenia interaktywne - qiuzy interaktywne - dopasowywanie obrazków do określeń - oparta na praktycznej, werbalnej działalności uczniów
2. avatar
B) oglądowe metody aktywizujące wspierane TIK :
1. pokaz filmu z youtube - piosenka
2. avatatar
3. ilustacja do opisu przez uczniów
FORMA PRACY:
1. praca indywidualna - jednolita
2. praca w parach - jednolita
10. Środki dydaktyczne
Film, p.t.”IN ON UNDER” (YOUTUBE) https://www.youtube.com/watch?v=QYerFOnPxu8
2. Ćwiczenie interaktywne typu „znajdź parę” pt. „Przyimki miejsca - Znajdź parę” WORDWALL https://wordwall.net/pl/resource/1096837/przyimki-miejsca
3. ilustracja do opisu pt.” Ilustracja zdań z konstrukcjami „There is” i „There are” „ ZPE https://zpe.gov.pl/a/ilustracja-zdan-z-konstrukcjami-there-is-i-there-are/DMcuWwHyV
4. AVATAR, voki https://www.voki.com/presenter/pickup?vpId=1939341&md5VpId=fc17f7e879c4731b8124ea97204ad8ca
11. Wymagania w zakresie technologii
komputer nauczyciela z głośnikami oraz z dostępem do internetu ( 1 na 15 uczniów, gdzie jego treśc przedstawiona jest za pomocą rzutnika dla wszystkich osób w klasie))
2. 1 projektor/ 1 rzutnik multimedialny
3. 1 ekran z przodu klasy widziany przez wszystkich uczniów
4. 1 dziennik elektroniczny Librus
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Co to są przyimki?
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Nauczyciel pisze 2 zdania po polsku - dzieci w parach ustalają jakie słowo jest przyimkiem. Niższe dziecko z pary podaje przykład przyimka w zdaniu. Nauczyciel podkreśla właściwe słowo.
2. Chętne dzieci pomagają w tłumaczeniu zdań z tablicy z polskiego na angielski - nauczyciel pisze tłumaczenie obu zdań
3. Dzieci ponownie w parach ustalają, które słowo to przyimek - wyższe dziecko w parach odpowiada na pytania nauczyciela
4. Nauczyciel podkreśla prawidłowe słowa na podstawie decyzji uczniów w parach
5. Nauczyciel pisze na tablicy pozostałe zaplanowne na ten dzień przyimki i je tłumaczy.
6. Dzieci składają propozycje zdań z pozostałymi przyimkami. Wybrani uczniowie piszą zdania na tablicy tradycyjnej.
7. Dzieci przepisują z tablicy do zeszytu wszystkie powstałe zdania i podkreślają przyimki.
Aktywność 2
Temat: Czy przyimki są w każdym języku?
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Nauczyciel zadaje pytania klasie:
a) Czy przyimki są w każdym języku?
b) Do czego potrzebujemy przyimków?
c) W jaki inny sposób moglibyśmy określić położenie przedmiotów, ludzi, bez przyimków? - dzieci rozważają pytania nauczyciela w parach.
2. Dzieci w parach zamiennie odpwiadają na pytania nauczyciela ( raz diecko wyższe z pary, raz dziecko niższe z pary)
Aktywność 3
Temat: Utrwalanie poznanych przyimków
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Utrwalanie przyimków za pomocą piosenki, Film, p.t.”IN ON UNDER” (YOUTUBE) https://www.youtube.com/watch?v=QYerFOnPxu8 . Dzieci uczą się piosenki na pamięć ( na kolejnych lekcjach dzieci będą kontynuowac naukę piosenki)
2. Ćwiczenie interaktywne typu „znajdź parę” pt. „Przyimki miejsca - Znajdź parę” WORDWALL https://wordwall.net/pl/resource/1096837/przyimki-miejsca . Wybrane dzieci przez nauczyciela będą znajdywać „parę' . Obraz ćwiczenia znajduje się na tablicy za pomocą rzutnika
Aktywność 4
Temat: Już sam potrafię opisywać położenie przedmiotów
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
1. Naucyciel wyświetla na rzutniku dla całej klasy obrazek: ilustracja do opisu pt.” Ilustracja zdań z konstrukcjami „There is” i „There are” „ ZPE
https://zpe.gov.pl/a/ilustracja-zdan-z-konstrukcjami-there-is-i-there-are/DMcuWwHyV
2. Uczniowie i uczennice mają za zadanie: samodzie napisać conajmniej 2 zdania używając poznanych przyimków.
3. Uczniowie i uczennice czytają swoje zdania po ich napisaniu.
4. Nauczyciel koryguje zdania, jeśli jest to konieczne.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie określają swoje odpowiedzi na temat:
a) Co sądzą o dzisiejszej lekcji?
b) Kiedy użyją zdobytej wiedzy? - podają swoje odpowiedzi po kolei a nauczyciel wpisuje je na tablicy jamboard.google.com: https://jamboard.google.com/d/1bdTXGge-89YtKhR3AkJbBF5e2T9xcmZ-fS6Ej6Qy824/viewer?f=0
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna