Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

In the countryside – ćwiczenia w czytaniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia i czytania na temat outdoor hobby.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zwroty związane z zajęciami sportowymi, hobby na świeżym powietrzu,

  • wie, jak wykonać ćwiczenia w podręczniku.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się słowami związanymi z zajęciami sportowymi,

  • czyta ze zrozumieniem,

  • opisuje zdjęcia,

  • buduje zdania o outdoor hobby,

  • łączy pytania z odpowiedziami (tekst czytany),

  • dopasowuje zdjęcia do słów kluczowych,

  • opisuje, jakie outdoor hobby lubi,

  • prawidłowo wymawia nowe słowa i zwroty,

  • bierze udział w grze dydaktycznej.

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas czytania i mówienia,

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie wstydzi się opowiadać o swoim hobby.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, praca z podręcznikiem, opis, personifikacja doświadczenia, gra dydaktyczna

Forma: praca w parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD, prawdziwe przedmioty potrzebne do uprawiania hobby lub ich zdjęcia

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć czytanie i mówienie o hobby, które można uprawiać na świeżym powietrzu”. Sprawdza i ocenia pracę domową w zeszytach.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów: What hobbies can you do outside? What outdoor hobbies do you know? Uczniowie podają swoje pomysły.

  2. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 34. Nauczyciel odtwarza nagranie kluczowych słów (ćwiczenie 1), a uczniowie łączą je ze zdjęciami. Powtarzają nowe słowa za nauczycielem, a potem sami czytają je na głos i wyjaśniają, pokazując zdjęcie (załącznik 1).

  3. Uczniowie odpowiadają na pytanie z ćwiczenia 2. Dopasowują przedmioty na zdjęciach do hobby. Nauczyciel pyta o inne hobby i potrzebny do nich sprzęt. Uczniowie odpowiadają ustnie. Nauczyciel pokazuje dodatkowe przedmioty lub zdjęcia dla ułatwienia uczniom zadania.

  4. Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie z ćwiczenia 3 – opowiadają, które hobby sami uprawiają, które są popularne w Polsce. Nauczyciel monitoruje ćwiczenie, podchodząc do rozmawiających par i wskazując dobre i złe strony wypowiedzi.

  5. Kilku uczniów opisuje osoby widoczne na zdjęciu.

  6. Uczniowie w parach lub indywidualnie pracują z tekstem. Cicho go czytają, a następnie wykonują ćwiczenia 4 i 5. Łączą pytania z odpowiedziami, a potem całość z osobą na zdjęciu. Gotowe pary czytają swoje ćwiczenia na głos.

  7. Gra dydaktyczna „bingo”. Nauczyciel prosi o narysowanie w zeszytach tabelek z 10 polami. Uczniowie wpisują w pola słowa kluczowe i hobby po angielsku. Potem nauczyciel czyta je po polsku, a uczniowie wykreślają usłyszane nazwy. Kto wykreśli wszystkie, krzyczy „bingo” i wygrywa.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia pracę wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Elementary, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.

  2. Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  3. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

  4. Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

outdoor hobby, in the countryside, backpack, binoculars, fishing rod, guide book, helmet, walking boots, knife, maps, riding, birdwatching etc.

b) Zadanie domowe

Naucz się zwrotów z ćwiczenia 1 i outdoor hobbies. Napisz, jakie hobby świeżym powietrzu uprawiasz uprawiasz lub lubisz i dlaczego. Limit słów – max. 100.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Można przynieść na lekcję przedmioty związane z hobby lub ich zdjęcia oraz położyć nacisk na mówienie o nich. Warto też zmotywować uczniów na początku lekcji, mówiąc im, że na końcu lekcji zagrają w grę.

RMhEZZX7GmtvI

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.09 KB w języku polskim
R5hHpTKC6GQze

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim