Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Indeks Sprawności Fizycznej K. Zuchory – próba siły, gibkości i wytrzymałości

Scenariusz lekcji, III etap edukacyjny, wychowanie fizyczne

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

1. Diagnoza sprawności i aktywności fizycznej oraz rozwoju fizycznego. Uczeń:

1.1 wykonuje wybrany przez siebie zestaw prób do oceny wytrzymałości, siły i gibkości

Adresat: Uczniowie klas II

Czas trwania: 45 minut

Cele szczegółowe w zakresie wiadomości:

Uczeń:

  • wie, jak dokonać oceny wytrzymałości, siły i gibkości przy pomocy ISF K. Zuchory

  • zna cel systematycznej kontroli swojej sprawności fizycznej

Cele szczegółowe w zakresie umiejętności:

Uczeń:

  • wykonuje wybrane próby z ISF K. Zuchory

  • Interpretuje wyniki wybranych prób

Cele szczegółowe w zakresie postaw:

Uczeń:

  • dostrzega korzyści diagnozowania własnego rozwoju fizycznego

Metody: zadaniowa ścisła

Formy i miejsce zajęć

Formy: frontalna, grupowa

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna, boisko szkolne.

Przybory i przyrządy: 3 stopery, 5 drążków gimnastycznych, 5 materaców gimnastycznych, 6 stojaków, laptop, rzutnik.

Zasoby multimedialne:

  1. **prezentacja: „**Omówienie przebiegu Indeksu Sprawności Fizycznej K. Zuchory”.

  2. zestaw ilustracji: „Technika wykonania prób Indeksu Sprawności Fizycznej Krzysztofa Zuchory”

  3. film: „Indeks Sprawności Fizycznej K. Zuchory - Ocena siły mięśni ramion, siły mięśni brzucha i gibkości”

Opis przebiegu zajęć

Tok

Opis przebiegu zajęć

Uwagi organizacyjno – metodyczne

Część wstępna 8 – 10 minut

  1. Czynności organizacyjne:

Zbiórka, sprawdzenie obecności i przygotowania do zajęć, podanie tematu lekcji, przygotowanie sprzętu.

  1. Rozgrzewka

Ćwiczenia w biegu:

  • Trucht, na sygnał zmiana kierunku biegu,

  • naprzemienne krążenia ramion w przód i w tył,

  • krążenia ramion oburącz w przód i w tył,

  • krążenia prawej i lewej ręki, w przód i w tył,

  • luźne podskoki z wymachami ramion w górę
    i w dół,

  • przeplatanka bokiem,

  • krok odstawano dostawny,

  • skip A i C.

Ćwiczenia w miejscu

  • Krążenia barków: równoczesne i naprzemienne w przód i w tył,

  • krążenia bioder w prawą i lewą stronę,

  • skłony tułowia w przód, w tył i w bok,

  • w siadzie rozkrocznym, skłony tułowia
    w przód,

  • w staniu twarzą do drabinek, chwyt szczebelka na wysokości klatki piersiowej, wymachy nogi w bok. Zmiana nóg,

  • w staniu bokiem do drabinek, wymachy nóg
    w przód i w tył,

  • w pozycji podporu przodem przy drabinkach naprzemienne dopchnięcie pięty
    do podłoża (rozciąganie mięśnia trójgłowego łydki).

Ustawienie w szeregu.

Ustawienie na obwodzie koła.

Ustawienie w rozsypce.

Ustawienie przy drabinkach.

Część główna 25 30 minut

Nauczyciel zapoznaje uczniów z prawidłową techniką wykonania prób.

Uczniowie wykonują w parach samodzielnie próby siły mięśni ramion i brzucha oraz gibkości. Na końcu uczniowie wykonują próbę wytrzymałości z biegiem na określonym dystansie.

  • Wykonanie próby oceny siły ramion– zwis
    na ramionach,

  • wykonanie próby oceny siły mięśni brzucha
    – nożyce poprzeczne,

  • wykonanie próby oceny gibkości – skłon tułowia
    w przód z postawy,

  • wykonanie próby oceny wytrzymałości – bieg
    na określonym dystansie.

Nauczyciel zwraca uwagę na to, że wyniki są informacją o stanie sprawności fizycznej ucznia. Znając je, uczeń może pracować nad rozwojem
i oceniać swój postęp.

Wykorzystanie zasobów multimedialnych.

Uczniowie dobierają się w pary.

Część końcowa 10 minut

  1. Zabawa uspokajająca.

Zabawa – „Minutka”

Uczniowie w leżeniu tyłem. Zadaniem uczniów jest przejście do siadu po 60 sekundach. Każdy uczeń samodzielnie określa, w którym momencie, jego zdaniem, upłynęła 1 minuta.

  1. Czynności organizacyjne

Zbiórka. Podsumowanie zajęć. Pożegnanie.

Uczniowie w rozsypce.

Uczniowie w szeregu.

W podsumowaniu nauczyciel ocenia poprawność wykonania prób. Zachęca uczniów do cyklicznego wykonywania diagnozy swojej sprawności fizycznej. Proponuje badanie sprawności innych członków rodziny.

R5i3aJKnrPIhc

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 79.00 KB w języku polskim
RUvybae8rrOXG

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 44.38 KB w języku polskim