Indie jako największa demokracja świata
Indie jako największa demokracja świata
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
zna zasady funkcjonowania ustroju demokratycznego,
zna ogólne wiadomości na temat Indii,
wie, czym charakteryzuje się demokracja w Indiach,
definiuje pojęcie: kasta jako „zamknięta grupa społeczna lub zawodowa, ciesząca się wysoką pozycją społeczną, broniąca swoich praw i przywilejów”,
wie, na czym polega kastowość społeczeństwa indyjskiego.
b) Umiejętności
Uczeń:
konfrontuje zasady ustrojowe państwa z rzeczywistością społeczną,
korzysta z materiałów źródłowych – wyszukuje, selekcjonuje i prezentuje zdobyte informacje w formie referatu.
2. Metoda i forma pracy
W formie referatu: uczeń przedstawia ogólne wiadomości o Indiach.
Metoda podająca: nauczyciel przedstawia system polityczny Indii i kastowy podział społeczeństwa.
Metoda oglądowa: pokaz zdjęć (slajdów).
Metoda problemowa: demokracja a społeczeństwo kastowe.
3. Środki dydaktyczne
Mapa Azji.
Zdjęcia (slajdy) przedstawiające życie codzienne mieszkańców Indii.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przedstawia podstawowe wiadomości na temat demokracji. Uczniowie mówią
o praworządności, prawach człowieka i wolności jednostki. Wyjaśniają ideę trójpodziału władzy i tłumaczą, czym się różni demokracja bezpośrednia od pośredniej.
b) Faza realizacyjna
W formie referatu jeden z uczniów przedstawia najważniejsze dane dotyczące Indii. Mówi o powierzchni kraju, liczbie ludności, strukturze zamieszkania, zatrudnienia
i wykształcenia, gospodarce. Pozostali uczniowie słuchają i zapisują najważniejsze informacje. Nauczyciel prezentuje zdjęcia (slajdy) przedstawiające życie codzienne mieszkańców Indii.Nauczyciel opisuje podstawy ustrojowe Republiki Indii. Opowiada o historii państwowości indyjskiej. Mówi o Indyjskim Kongresie Narodowym. Podkreśla znaczenie polityczne rodziny Nehru–Gandhi.
Nauczyciel przedstawia funkcjonowanie demokracji w państwie hindusów.
Nauczyciel wyjaśnia pojęcie: kasta. Opowiada, na czym polega kastowość społeczeństwa indyjskiego.
Uczniowie opowiadają w jakich przypadkach w odniesieniu do naszej rzeczywistości możemy posłużyć się sformułowaniem kasta. Podają przykłady.
c) Faza podsumowująca
Ustrój polityczny Indii a kastowość społeczeństwa – przeprowadzenie dyskusji. Czy zasady kastowe harmonizują z wartościami demokratycznymi? Czy zapisane w konstytucji indyjskiej równouprawnienie wszystkich obywateli wobec istnienia kast okazuje się być fikcją prawną? Czy uchwalane ustawy powinny w swojej treści uwzględniać tradycje, wierzenia i zwyczaje ugruntowane w systemie wartości danej grupy społecznej? Czy demokracja może mieć różne oblicza i czy wartości stanowiące jej fundament można traktować w sposób relatywistyczny?
5. Bibliografia
Gerlach T., Indie w świadomości Indusów, Ossolineum, Wrocław 1988.
Kieniewicz J., Historia Indii, wyd. 3 popr. i uzup., Ossolineum, Wrocław 2003.
Wojtaszczyk K. A., Współczesne systemy polityczne, wyd. 4 popr., WSiP,
Warszawa 1996.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Powtórz wiadomości z lekcji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja składa się z dwóch elementów. Pierwszy jest przypomnieniem wiadomości dotyczących demokracji, drugi zaś przybliżeniem kształtu życia społecznego i politycznego Indii. Zestawienie powyższych zagadnień zwraca uwagę nie tylko na aspekty poznawcze, ale przede wszystkim stanowi dobry materiał do dyskusji o problemach związanych z dostosowywaniem wartości i zasad do określonych okoliczności.