| III etap edukacyjny, uczeń gimnazjum |
| |
| |
| |
Wymagania szczegółowe zgodne z podstawą programową nauczania ogólnego: | (2.2) realizuje projekty w zakresie sztuk wizualnych, w tym służące przekazywaniu informacji dostosowanej do sytuacji komunikacyjnej oraz uczestnictwu w kulturze społeczności szkolnej i lokalnej (stosując także narzędzia i wytwory mediów środowiska cyfrowego). |
| |
| Informacja w znaku i słowie – projektuję plakat ekologiczny |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
wie, na czym polega reklama,
zna pojęcia plakat, ogłoszenie, banner, reklama telewizyjna, spot reklamowy,
zna pojęcie syntetycznej wypowiedzi artystycznej,
wymienia cechy dobrego plakatu.
|
| umiejętności – uczeń:
opisuje cechy dobrej reklamy,
potrafi wyrazić treść za pomocą symboli i znaków graficznych,
stosuje środki artystyczne właściwe dla techniki plakatowej.
|
| postawy:
kształtowanie wrażliwości na otaczający świat,
rozwijanie wyobraźni twórczej,
kształtowanie postaw proekologicznych,
budzenie świadomości społecznego charakteru sztuki.
|
| |
| podająca (wykład informacyjny), praktyczna (warsztatowe ćwiczenia plastyczne), eksponująca (pokaz materiału wizualnego) |
| |
| |
| |
Środki dydaktyczne, w tym zasoby multimedialne: | przykłady krojów liter, Prezentacja multimedialna na temat różnych typów reklamy – plakat, ogłoszenie, banner, reklama telewizyjna, spot reklamowy |
| blok techniczny formatu A‑3, farby plakatowe, szerokie pędzle szczecinowe |
| |
| |
faza wprowadzająca: (7 min.) |
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
Nauczyciel pokazuje uczniom różnego typu ulotki reklamowe. Uczniowie wypowiadają się na temat cech ulotek, wspólnie z nauczycielem tworzą definicję reklamy, jako działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług.
|
faza realizacyjna: (33 min.) |
Nauczyciel zapoznaje uczniów z prezentacją multimedialną na temat różnych typów reklamy: plakatu, ogłoszenia, bannera, reklamy telewizyjnej, spotu reklamowego.
Nauczyciel rozwija pojęcie plakatu, pokazuje uczniom przykładowy plakat, np. propagandowy i na jego przykładzie omawia cechy dobrego plakatu, szczególną uwagę poświęcając liternictwu i stosowaniu skrótów myślowych w postaci znaków plastycznych. Demonstruje sposób prowadzenia płaskiego pędzla w celu wykonania poszczególnych elementów litery.
Uczniowie wykonują zadanie twórcze polegające na namalowaniu plakatu o tematyce ekologicznej.
Nauczyciel podczas pracy udziela wskazówek i przeprowadza korektę prac.
|
faza podsumowująca: (5 min.) |
Porządkowanie stanowisk pracy.
Omówienie cech plakatu na podstawie prac uczniów i wystawienie ocen wyrażonych stopniem.
|