Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Informacja w znaku i słowie – projektuję plakat ekologiczny

Zakres

III etap edukacyjny, uczeń gimnazjum

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe zgodne z podstawą programową nauczania ogólnego:

(2.2) realizuje projekty w zakresie sztuk wizualnych, w tym służące przekazywaniu informacji dostosowanej do sytuacji komunikacyjnej oraz uczestnictwu w kulturze społeczności szkolnej i lokalnej (stosując także narzędzia i wytwory mediów środowiska cyfrowego).

Temat lekcji:

Informacja w znaku i słowie – projektuję plakat ekologiczny

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • wie, na czym polega reklama,

  • zna pojęcia plakat, ogłoszenie, banner, reklama telewizyjna, spot reklamowy,

  • zna pojęcie syntetycznej wypowiedzi artystycznej,

  • wymienia cechy dobrego plakatu.

umiejętności – uczeń:

  • opisuje cechy dobrej reklamy,

  • potrafi wyrazić treść za pomocą symboli i znaków graficznych,

  • stosuje środki artystyczne właściwe dla techniki plakatowej.

postawy:

  • kształtowanie wrażliwości na otaczający świat,

  • rozwijanie wyobraźni twórczej,

  • kształtowanie postaw proekologicznych,

  • budzenie świadomości społecznego charakteru sztuki.

Metody pracy:

podająca (wykład informacyjny), praktyczna (warsztatowe ćwiczenia plastyczne), eksponująca (pokaz materiału wizualnego)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

w tym zasoby multimedialne:

przykłady krojów liter,

Prezentacja multimedialna na temat różnych typów reklamy – plakat, ogłoszenie, banner, reklama telewizyjna, spot reklamowy

Materiały plastyczne:

blok techniczny formatu A‑3, farby plakatowe, szerokie pędzle szczecinowe

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(7 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Nauczyciel pokazuje uczniom różnego typu ulotki reklamowe. Uczniowie wypowiadają się na temat cech ulotek, wspólnie z nauczycielem tworzą definicję reklamy, jako działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług.

faza realizacyjna:

(33 min.)

  1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z prezentacją multimedialną na temat różnych typów reklamy: plakatu, ogłoszenia, bannera, reklamy telewizyjnej, spotu reklamowego.

  2. Nauczyciel rozwija pojęcie plakatu, pokazuje uczniom przykładowy plakat, np. propagandowy i na jego przykładzie omawia cechy dobrego plakatu, szczególną uwagę poświęcając liternictwu i stosowaniu skrótów myślowych w postaci znaków plastycznych. Demonstruje sposób prowadzenia płaskiego pędzla w celu wykonania poszczególnych elementów litery.

  3. Uczniowie wykonują zadanie twórcze polegające na namalowaniu plakatu o tematyce ekologicznej.

  4. Nauczyciel podczas pracy udziela wskazówek i przeprowadza korektę prac.

faza podsumowująca:

(5 min.)

  1. Porządkowanie stanowisk pracy.

  2. Omówienie cech plakatu na podstawie prac uczniów i wystawienie ocen wyrażonych stopniem.

R1M4bU13qsw5r

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 93.00 KB w języku polskim
RfJGoKTy5oYIq

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 50.42 KB w języku polskim