R6oEHEw3rFiI7

Information relay

Source: Kelly Holmes, licencja: CC BY 2.0, [online], dostępny w internecie: flickr.com.

Link to the lesson

You will learn
  • you will tell what the information and communicationcommunicationcommunication are

  • you will characterise the different sources of informationsource of informationsources of information

  • you will read the informationinformationinformation contained in popular science text

  • you will distinguish between the more and the less important messages

R12Ms7iZzCTbs
Nagranie dźwiękowe abstraktu
Exercise 1
Think and tell what can disturb when you are trying to provide an information.
Think and tell what can disturb when you are trying to provide an information.
Exercise 2
Tell about the associations with the word „information”. Compare your proposals with other people's notes in the class.
Tell about the associations with the word „information”. Compare your proposals with other people's notes in the class.
RNVECHcuPMKCW
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
Exercise 3

Does transmitting the information have anything to do with the relayrelayrelay? Compare both activities. Write down your observations.

R12zmSCtb0T99
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
RWJmKR88mZap7
Exercise 4
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1MFh4Cww5Wtq1
Exercise 5
Tell others what sources of information do you know?
Exercise 6

You are about to divide into groups and perform tasks related to one of the paragraphs of the following text by Władysław Kopaliński dedicated to the history of bread. Familiarize yourself with the commands described below and assign tasks to yourself. Diagram of work organisation:

RSxgZA6AkyyRt
Zapoznajcie się z poleceniami i przydzielcie sobie zadania. Schemat organizacji pracy:I work stage Class division into groups of 4 people, in which: - first person will take care of the paragraph 1 - second person – paragraph nr 2 - third person – paragraph nr 3 - fourth person – paragraph nr 4, II work stage Each person in th group works on one paragraph of the text by Władysław Kopaliński titled „Chleb”. Your task is to answer the questions and to write down the most important information contained in the assigned passage of text. Remember to read only your paragraph of text at this stage of the work, not the whole. Paragraph 1 What can you make bread of? When in the history did people start baking bread? What ingredients are needed to bake bread? Paragraph 2 When and who invented the leaven? What ingredients were used to enhance the taste of bread? What did the first baking ovens look like? Paragraph 3 Where does the legend of Enkindu come from? How did Enkindu become a human What did Akkadians think about eating bread? Paragraph 4 Where does the tradition of breaking the bread come from? How did Jews respect bread? What symbolises the bread for Christians?, III work stage Students working with the same paragraph merge into groups and check that each of them has all the information from their fragment., IV work stage Students return to their groups and provide each other with information from their notes. They reach Władysław Kopaliński's only when a fragment needs to be quoted. Each member of the group should obtain the information contained in each of the four paragraphs of the text "Chleb".
Władysław Kopaliński Chleb

[1] Najpowszechniejsze pożywienie człowieka na wszystkich kontynentach to jakaś forma chleba – z żytażytaz żyta, pszenicy, fasoli, ziemniaków, trawy, kory drzew, ryżu i grochu, a w niektórych okolicach Dalekiego Wschodu także z kasztanów i bukwi (owoców buka). Bardzo wcześnie ludzie odkryli wartość odżywczą ziarna zbożowego, które naprzód po prostu rozgryzano w ustach i łykano, późniejpóźniejpóźniej rozgniatano między kamieniami na mąkę, poczem, dodając wody, wyrabiano z mąki ciasto. ChlebChlebChleb zaczęto wypiekać w młodszej epoce kamienia, około 12 000 lat temu, zapewne z ziarna pokruszonego na grubą śrutę, zarobioną wodą, z czego ugniecione ciasto w formie placków kładziono na rozgrzane kamienie i przykrywano gorącym popiołem. Placki te, najwcześniejsza forma chleba, jadane są do dziś, zwłaszcza w Azji i Afryce. Piecze się je głównie z kukurydzy, jęczmienia, prosa, gryki. [...]

[2] JakJakJak się zdaje, Egipcjanie pierwsi dokonali, około roku 2600 p.n.e., wiekopomnego wynalazku rozpulchniania placków przez pozostawianie ciasta samorzutnej fermentacji nadającej im strukturę gąbczastą, zachowaną w konsystencji wypieczonego placka‑chleba, który stawał się strawniejszy i smaczniejszy od przaśnego placka‑podpłomyka. Do wywołaniaDoDo wywołania fermentacji używali oni zakwasu (kawałka ciasta z poprzedniego zaczynu) albo drożdży z osadów winiarskich, a więc piekli chleb metodami w zasadzie podobnymi do dzisiejszych. Z czasem piekarnictwo egipskie produkowało przeszło pięćdziesiąt gatunków pieczywa rozmaitego kształtu, używającużywającużywając dla zapachu sezamu, kamfory i ziaren maku. Chleb znajdowany przez archeologów w grobowcach jest jednak mniej wyrośnięty i bardziej gruboziarnisty niż nasze pieczywo. EgipcjanieEgipcjanieEgipcjanie wynaleźli też pierwsze piece piekarskie. Najwcześniejsze znane przykłady to naczynia walcowate ulepione z gliny nilowej i wypalone, zwężone u góry na kształt stożka. [...]

[3] Akadowie (ludność semicka południowej Mezopotamii, zamieszkująca ją od III tysiąclecia p.n.e.) uważaliuważaliuważali spożywanie chleba za dowód kultury. W „PoemaciepoemacieW „Poemacie o Gilgameszu”, epopei starobabilońskiej z około roku 2000 p.n.e., Enkidu, dziki stwór ulepiony z gliny, żyjący w towarzystwie zwierząt, staje się człowiekiem (a później bohaterem i przyjacielem Gilgamesza, króla sumeryjskiego miasta Druk) między innymi dlatego, że nauczył się jeść chleb.

[4] Chleb był też głównym pożywieniem starożytnych Żydów. Wyrażenie: „jeść chleb” znaczyło również „posilać się”. Chleb stał się symbolem pożywienia w ogóle, np. w Modlitwie Pańskiej („Ojcze nasz”): „Chleba naszego powszedniego daj nam dziś” chleb oznacza po prostu jadło. ChlebŻydziChleb był otoczony czcią, nie karmiono nim zwierząt; gdy kawałek chleba spadł na ziemię, podnoszono go i czyszczono starannie z pyłu. W Biblii prorok Izajasz mówi: „Ułam łaknącemu chleba twego”. KrajanieKrajanieKrajanie chleba nożem było uważane za czyn zdrożny, co zapewne stanowiło pozostałość czasów, kiedy chleb znano tylko w postaci suchego, twardego, cienkiego placka, niedającego się ukrajać. I dziś Arabowie pytają człowieka zabierającego się do krajania chleba nożem: „Czy chcesz zabić chleb?” To łamanie się chlebem jest obyczajem zachowanym w krajach śródziemnomorskich Europy od starożytności do dziś. My raczej krajemy chleb przed podaniem go do stołu, a dopiero ukrajaną kromkę łamiemy w ręku. W krajach południowych pan domu sam odłamuje kawałki chleba z bochenka i rozdaje biesiadnikom. Znaczenie chleba dla starożytnych Żydów odzwierciedla się w wielu miejscach Biblii. W Księdze Rodzaju Bóg mówi do Adama wygnanego z Raju: „W pocie oblicza twego będziesz pożywał chleba”. Jezus w Ewangelii według Jana powiada: „Jam jest chleb życia”. ChlebchrześcijanieChleb stał się więc symbolem obecności i działalności Chrystusa w Kościele, stąd wyrażenie „łamać się chlebem” znaczy w Nowym Testamencie „brać udział w komunii św.”, czyli w „chlebie Pańskim”. [...]

Kopal Source: Władysław Kopaliński, Chleb, [w:] tegoż, Opowieści o rzeczach powszednich, Warszawa 1994, s. 203–204.
poczem
żyta
Chleb
później
Jak
Do
używając
Egipcjanie
poemacie
Żydzi
Krajanie
chrześcijanie
śruta
wiekopomny
przaśny
fermentacja
osady
uważali
kamfora
semicki
Mezopotamia
zdrożny
R1R7tWahASplQ1
Exercise 7
What books or traditions do the quotes from Władysław Kopaliński come from? "Ułam łaknącemu chleba twego.", "Chleba naszego powszedniego daj nam dziś.", "W pocie oblicza twego będziesz pożywał chleba.", "Jam jest chleb życia.", "Czy chcesz zabić chleb?" Możliwe odpowiedzi: 1. Genesis, 2. Our Lord's prayer, 3. The Gospel according to Saint John, 4. Isaiah, 5. Arabic tradition
Exercise 8
Think about different information sources and types of information they provide. Talk about it with the others.
Think about different information sources and types of information they provide. Talk about it with the others.
R115IOoZBrpyA1
Do you know the given words? Tell what are their Polish translations. INFORMATION, SOURCE, COMMUNICATION, ENCYCLOPAEDIA, INSTRUCTION, DICTIONARY, MEANING.
R17SrssFsd8AZ1
Grafika przedstawiająca tablicę szkolną, na której znajdują się zdania do dokończenia. How was this lesson? Did you like it? Finish selected sentences. It was easy for me (uzupełnij). It was difficult for me (uzupełnij). Today I learned (uzupełnij). I understood that (uzupełnij). It surprised me (uzupełnij).

Keywords

communication, information, sources of information

Glossary

information
information
R1XGczLUGlseR
Nagranie słówka: information

informacja

communication
communication
R1xDwCw3CL9gx
Nagranie słówka: communication

komunikacja

source of information
source of information
RoJLNeLGrPpfj
Nagranie słówka: source of information

źródło informacji

encyclopaedia
encyclopaedia
RkNPMtZMm2dXW
Nagranie słówka: encyclopaedia

encyklopedia

cooking book
cooking book
RwwJBABizsyYb
Nagranie słówka: cooking book

książka kucharska

relay
relay
RPuvsvkJgwpLq
Nagranie słówka: relay

sztafeta

bean
bean
RfSlbIDre9whk
Nagranie dźwiękowe słówka bean

fasola

pea
pea
R6ibNDpo0KrCR
Nagranie dźwiękowe słówka pea

groch

yeast
yeast
R1VB8Dnh3RUqm
Nagranie dźwiękowe słówka yeast

drożdże

leaven
leaven
RasA9Ze3nKMz1
Nagranie dźwiękowe słówka leaven

zaczyn

poppy seeds
poppy seeds
RZyoY5vd5kiol
Nagranie dźwiękowe słówka poppy seeds

ziarenka maku

spongy structure
spongy structure
R1Myxqz7T7WRD
Nagranie dźwiękowe słówka spongy structure

gąbczasta struktura

stone age
stone age
R1Ik7k4CDpozK
Nagranie dźwiękowe słówka stone age

epoka kamienia łupanego

rye
rye
RKuxYFv7uTnqa
Nagranie dźwiękowe słówka rye

żyto

sesame
sesame
Rkosd51Osbios
Nagranie dźwiękowe słówka sesame

sezam

wheat
wheat
R1Ij2gZnoTPTr
Nagranie dźwiękowe słówka wheat

pszenica

chestnut
chestnut
RTIJBGpaXe5A0
Nagranie dźwiękowe słówka chestnut

kasztan (owoc)

cylindrical vessel
cylindrical vessel
R15zPzqXoG8J0
Nagranie dźwiękowe słówka cylindrical vessel

walcowate naczynie

flour
flour
R1UD0O7AHRZ2s
Nagranie dźwiękowe słówka flour

mąka

fermentation
fermentation
R19ZDadwRoiNK
Nagranie dźwiękowe słówka fermentation

fermentacja

dough
dough
RWooMwAVM9eoa
Nagranie dźwiękowe słówka dough

ciasto

baking oven
baking oven
R1EuuSvtPgoDk
Nagranie dźwiękowe słówka baking oven

piec piekarski

beechnut
beechnut
RDqrMwSJfcYI1
Nagranie dźwiękowe słówka beechnut

owoce buka, bukiew

clay
clay
R1EH3ypliMKeI
Nagranie dźwiękowe słówka clay

glina

camfor
camfor
R1KzZfnlBaq2E
Nagranie dźwiękowe słówka camfor

kamfora

wine sludge
wine sludge
R1ahowV7Xqcxv
Nagranie dźwiękowe słówka wine sludge

osad winiarski

bake
bake
R16QBNkZVZj67
Nagranie dźwiękowe słówka bake

piec (czasownik)

crush
crush
R1PJ19levt2zU
Nagranie dźwiękowe słówka crush

zgniatać, skruszyć

cone
cone
R1z0wXJkYjtXs
Nagranie dźwiękowe słówka cone

rożek, stożek