Information relay
you will tell what the information and communicationcommunication are
you will characterise the different sources of informationsources of information
you will read the informationinformation contained in popular science text
you will distinguish between the more and the less important messages
Does transmitting the information have anything to do with the relayrelay? Compare both activities. Write down your observations.
Look at the given answers. Using green, select those that can be called information. The remaining symbols are in red. How can other statements be determined?
{information}1. Tomorrow we're going on a trip to Cracow.{/information}
{other}2. Why are you late?{/other}
{other}3. I think that you should wear a warmer jacket.{/other}
{information}4. The train from Warsaw to Poznań will arrive with a 15 minute delay.{/information}
{information}5. A lemon is a great source of vitamin C.{/information}
What sources of information do you know? See what your peers have problems with and tell them what they can use. Combine in pairs.
He can check the repertoire on the internet., She needs to use a spelling dictionary., He should use a Polish language dictionary., He needs a cookbook., She can use encyclopaedia.
| Karol would like to make pancakes, but he does not know how to make them. | |
| Monika does not know if the king is ruling in Spain. | |
| Filip does not know what the word „kolidować” means. | |
| Anna does not know why in the word bee we write “e” after “b”. | |
| Marcel would like to know what movie is played in the cinema today. |
You are about to divide into groups and perform tasks related to one of the paragraphs of the following text by Władysław Kopaliński dedicated to the history of bread. Familiarize yourself with the commands described below and assign tasks to yourself. Diagram of work organisation:
Zapoznajcie się z poleceniami i przydzielcie sobie zadania. Schemat organizacji pracy:
I work stage
Class division into groups of 4 people, in which:
- first person will take care of the paragraph 1
- second person – paragraph nr 2
- third person – paragraph nr 3
- fourth person – paragraph nr 4
II work stage
Each person in th group works on one paragraph of the text by Władysław Kopaliński titled „Chleb”. Your task is to answer the questions and to write down the most important information contained in the assigned passage of text. Remember to read only your paragraph of text at this stage of the work, not the whole.
Paragraph 1
What can you make bread of?
When in the history did people start baking bread?
What ingredients are needed to bake bread?
Paragraph 2
When and who invented the leaven?
What ingredients were used to enhance the taste of bread?
What did the first baking ovens look like?
Paragraph 3
Where does the legend of Enkindu come from?
How did Enkindu become a human?
What did Akkadians think about eating bread?
Paragraph 4
Where does the tradition of breaking the bread come from?
How did Jews respect bread?
What symbolises the bread for Christians?
III work stage
Students working with the same paragraph merge into groups and check that each of them has all the information from their fragment.
IV work stage
Students return to their groups and provide each other with information from their notes. They reach Władysław Kopaliński's only when a fragment needs to be quoted. Each member of the group should obtain the information contained in each of the four paragraphs of the text "Chleb".
Chleb[1] Najpowszechniejsze pożywienie człowieka na wszystkich kontynentach to jakaś forma chleba – z żytaz żyta, pszenicy, fasoli, ziemniaków, trawy, kory drzew, ryżu i grochu, a w niektórych okolicach Dalekiego Wschodu także z kasztanów i bukwi (owoców buka). Bardzo wcześnie ludzie odkryli wartość odżywczą ziarna zbożowego, które naprzód po prostu rozgryzano w ustach i łykano, późniejpóźniej rozgniatano między kamieniami na mąkę, poczem, dodając wody, wyrabiano z mąki ciasto. ChlebChleb zaczęto wypiekać w młodszej epoce kamienia, około 12 000 lat temu, zapewne z ziarna pokruszonego na grubą śrutę, zarobioną wodą, z czego ugniecione ciasto w formie placków kładziono na rozgrzane kamienie i przykrywano gorącym popiołem. Placki te, najwcześniejsza forma chleba, jadane są do dziś, zwłaszcza w Azji i Afryce. Piecze się je głównie z kukurydzy, jęczmienia, prosa, gryki. [...]
[2] JakJak się zdaje, Egipcjanie pierwsi dokonali, około roku 2600 p.n.e., wiekopomnego wynalazku rozpulchniania placków przez pozostawianie ciasta samorzutnej fermentacji nadającej im strukturę gąbczastą, zachowaną w konsystencji wypieczonego placka‑chleba, który stawał się strawniejszy i smaczniejszy od przaśnego placka‑podpłomyka. Do wywołaniaDo wywołania fermentacji używali oni zakwasu (kawałka ciasta z poprzedniego zaczynu) albo drożdży z osadów winiarskich, a więc piekli chleb metodami w zasadzie podobnymi do dzisiejszych. Z czasem piekarnictwo egipskie produkowało przeszło pięćdziesiąt gatunków pieczywa rozmaitego kształtu, używającużywając dla zapachu sezamu, kamfory i ziaren maku. Chleb znajdowany przez archeologów w grobowcach jest jednak mniej wyrośnięty i bardziej gruboziarnisty niż nasze pieczywo. EgipcjanieEgipcjanie wynaleźli też pierwsze piece piekarskie. Najwcześniejsze znane przykłady to naczynia walcowate ulepione z gliny nilowej i wypalone, zwężone u góry na kształt stożka. [...]
[3] Akadowie (ludność semicka południowej Mezopotamii, zamieszkująca ją od III tysiąclecia p.n.e.) uważaliuważali spożywanie chleba za dowód kultury. W „PoemacieW „Poemacie o Gilgameszu”, epopei starobabilońskiej z około roku 2000 p.n.e., Enkidu, dziki stwór ulepiony z gliny, żyjący w towarzystwie zwierząt, staje się człowiekiem (a później bohaterem i przyjacielem Gilgamesza, króla sumeryjskiego miasta Druk) między innymi dlatego, że nauczył się jeść chleb.
[4] Chleb był też głównym pożywieniem starożytnych Żydów. Wyrażenie: „jeść chleb” znaczyło również „posilać się”. Chleb stał się symbolem pożywienia w ogóle, np. w Modlitwie Pańskiej („Ojcze nasz”): „Chleba naszego powszedniego daj nam dziś” chleb oznacza po prostu jadło. ChlebChleb był otoczony czcią, nie karmiono nim zwierząt; gdy kawałek chleba spadł na ziemię, podnoszono go i czyszczono starannie z pyłu. W Biblii prorok Izajasz mówi: „Ułam łaknącemu chleba twego”. KrajanieKrajanie chleba nożem było uważane za czyn zdrożny, co zapewne stanowiło pozostałość czasów, kiedy chleb znano tylko w postaci suchego, twardego, cienkiego placka, niedającego się ukrajać. I dziś Arabowie pytają człowieka zabierającego się do krajania chleba nożem: „Czy chcesz zabić chleb?” To łamanie się chlebem jest obyczajem zachowanym w krajach śródziemnomorskich Europy od starożytności do dziś. My raczej krajemy chleb przed podaniem go do stołu, a dopiero ukrajaną kromkę łamiemy w ręku. W krajach południowych pan domu sam odłamuje kawałki chleba z bochenka i rozdaje biesiadnikom. Znaczenie chleba dla starożytnych Żydów odzwierciedla się w wielu miejscach Biblii. W Księdze Rodzaju Bóg mówi do Adama wygnanego z Raju: „W pocie oblicza twego będziesz pożywał chleba”. Jezus w Ewangelii według Jana powiada: „Jam jest chleb życia”. ChlebChleb stał się więc symbolem obecności i działalności Chrystusa w Kościele, stąd wyrażenie „łamać się chlebem” znaczy w Nowym Testamencie „brać udział w komunii św.”, czyli w „chlebie Pańskim”. [...]
Source: Władysław Kopaliński, Chleb, [w:] tegoż, Opowieści o rzeczach powszednich, Warszawa 1994, s. 203–204.
What books or traditions do the quotes from Władysław Kopaliński come from?
Our Lord's prayer, Genesis, Arabic tradition, The Gospel according to Saint John, Isaiah
| "Ułam łaknącemu chleba twego." | |
| "Chleba naszego powszedniego daj nam dziś." | |
| "W pocie oblicza twego będziesz pożywał chleba." | |
| "Jam jest chleb życia." | |
| "Czy chcesz zabić chleb?" |
How was this lesson? Did you like it? Finish selected sentences.
Keywords
communication, information, sources of information
Glossary
informacja
komunikacja
źródło informacji
encyklopedia
książka kucharska
sztafeta
fasola
groch
drożdże
zaczyn
ziarenka maku
gąbczasta struktura
epoka kamienia łupanego
żyto
sezam
pszenica
kasztan (owoc)
walcowate naczynie
mąka
fermentacja
ciasto
piec piekarski
owoce buka, bukiew
glina
kamfora
osad winiarski
piec (czasownik)
zgniatać, skruszyć
rożek, stożek


