Infrastruktura turystyczna
Infrastruktura turystyczna
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
rozumie pojęcie: zagospodarowanie turystyczne,
zna podział zagospodarowania turystycznego na poszczególne bazy,
zna nazwy największych na świecie sieci hotelowych,
zna nazwy największych europejskich biur podróży.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wymienić obiekty zaliczane do każdego z rodzajów bazy turystycznej,
umie opisać jak rozwijało się zagospodarowanie turystyczne w Polsce od 1989 r.,
umie wymienić i pokazać na mapie największe lotniska świata.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna, dyskusja.
3. Środki dydaktyczne
Ścienna mapa fizyczna świata
Ścienna mapa fizyczna Europy
Ścienna mapa fizyczna Polski
Podręczniki geografii
Atlasy geograficzne dla szkół średnich
Tablice geograficzne lub książka “Świat w liczbach”
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i przedstawia im cele zajęć. W klasie zostają rozwieszone mapy fizyczne: świata, Europy i Polski. Nauczyciel prosi uczniów o wyjęcie podręczników geografii oraz atlasów geograficznych (co najmniej 1 atlas na dwie osoby).
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel tłumaczy uczniom znaczenie pojęcia zagospodarowania turystycznego i uświadamia jego ogromną rolę w rozwoju turystyki.
Nauczyciel przedstawia uczniom podział zagospodarowania turystycznego na cztery bazy: bazę noclegową, bazę żywieniową, bazę transportową i komunikacyjną oraz bazę towarzyszącą. Nauczyciel następnie dzieli klasę na cztery grupy. Każda z grup ma zająć się opisaniem jednego z wyżej wymienionych rodzajów baz turystycznych. Każdej grupie nauczyciel wręcza kartki z pytaniami mającymi pomóc opracować przypisane im zagadnienia – grupa 1 (załącznik 1), grupa 2 (załącznik 2), grupa 3 (załącznik 3), grupa 4 (załącznik 4).
Nauczyciel wybiera po kilka osób z każdej grupy i prosi je o przedstawienie na forum klasy znalezionych przez grupę informacji. Nauczyciel ewentualnie poprawia uczniów i dodaje jakieś informacje od siebie.
Nauczyciel poszerza informacje na temat bazy noclegowej, dokładnie omawia poszczególne obiekty zaliczane do tej bazy, m.in.: hotele, motele, pensjonaty, apartamenty, kwatery prywatne, schroniska. Nauczyciel szczególny nacisk kładzie na zcharakteryzowanie największych na świecie sieci hotelowych (uwzględniając dane dotyczące ilości hoteli i liczby pokoi w poszczególnych sieciach).
Nauczyciel omawia rozwój infrastruktury turystycznej w Polsce od 1989 r. Podaje uczniom dane dotyczące m.in. ilości hoteli, restauracji.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel w ramach podsumowania przypomina uczniom najważniejsze pojęcia związane z infrastrukturą turystyczną.
Nauczyciel prosi aby uczniowie w domu wypisali po pięć największych polskich lotnisk i biur podróży oraz nazwy sieci hotelowych mających swoje hotele na terenie Polski.
5. Bibliografia
Kowalczyk A., Geografia turyzmu, PWN, Warszawa 2000.
Libner P., Stefaniak G., Geografia od A do Z, Kram, Warszawa 1998.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Proszę zdefiniować pojęcie bazy noclegowej.
Jakie obiekty są zaliczane do bazy noclegowej?
Proszę podać wielkość bazy hotelowej na poszczególnych kontynentach.
Proszę podać nazwy największych na świecie sieci hotelowych.
załącznik 2
Proszę zdefiniować pojęcie bazy żywieniowej.
Jakie obiekty są zaliczane do bazy żywieniowej?
załącznik 3
Proszę zdefiniować pojęcie bazy transportowej i komunikacyjnej.
Jakie środki transportu są najczęściej wybierane przez turystów?
Proszę podać nazwy największych lotnisk na świecie.
załącznik 4
Proszę zdefiniować pojęcie bazy towarzyszącej.
Jakie obiekty są zaliczane do bazy towarzyszącej?
Proszę podać nazwy największych w Europie biur podróży.
b) Zadanie domowe
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak