Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Infrastruktura turystyczna

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  1. rozumie pojęcie: zagospodarowanie turystyczne,

  2. zna podział zagospodarowania turystycznego na poszczególne bazy,

  3. zna nazwy największych na świecie sieci hotelowych,

  4. zna nazwy największych europejskich biur podróży.

b) Umiejętności

Uczeń:

  1. potrafi wymienić obiekty zaliczane do każdego z rodzajów bazy turystycznej,

  2. umie opisać jak rozwijało się zagospodarowanie turystyczne w Polsce od 1989 r.,

  3. umie wymienić i pokazać na mapie największe lotniska świata.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna, dyskusja.

3. Środki dydaktyczne

Ścienna mapa fizyczna świata

Ścienna mapa fizyczna Europy

Ścienna mapa fizyczna Polski

Podręczniki geografii

Atlasy geograficzne dla szkół średnich

Tablice geograficzne lub książka “Świat w liczbach”

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i przedstawia im cele zajęć. W klasie zostają rozwieszone mapy fizyczne: świata, Europy i Polski. Nauczyciel prosi uczniów o wyjęcie podręczników geografii oraz atlasów geograficznych (co najmniej 1 atlas na dwie osoby).

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel tłumaczy uczniom znaczenie pojęcia zagospodarowania turystycznego i uświadamia jego ogromną rolę w rozwoju turystyki.

  2. Nauczyciel przedstawia uczniom podział zagospodarowania turystycznego na cztery bazy: bazę noclegową, bazę żywieniową, bazę transportową i komunikacyjną oraz bazę towarzyszącą. Nauczyciel następnie dzieli klasę na cztery grupy. Każda z grup ma zająć się opisaniem jednego z wyżej wymienionych rodzajów baz turystycznych. Każdej grupie nauczyciel wręcza kartki z pytaniami mającymi pomóc opracować przypisane im zagadnienia – grupa 1 (załącznik 1), grupa 2 (załącznik 2), grupa 3 (załącznik 3), grupa 4 (załącznik 4).

  3. Nauczyciel wybiera po kilka osób z każdej grupy i prosi je o przedstawienie na forum klasy znalezionych przez grupę informacji. Nauczyciel ewentualnie poprawia uczniów i dodaje jakieś informacje od siebie.

  4. Nauczyciel poszerza informacje na temat bazy noclegowej, dokładnie omawia poszczególne obiekty zaliczane do tej bazy, m.in.: hotele, motele, pensjonaty, apartamenty, kwatery prywatne, schroniska. Nauczyciel szczególny nacisk kładzie na zcharakteryzowanie największych na świecie sieci hotelowych (uwzględniając dane dotyczące ilości hoteli i liczby pokoi w poszczególnych sieciach).

  5. Nauczyciel omawia rozwój infrastruktury turystycznej w Polsce od 1989 r. Podaje uczniom dane dotyczące m.in. ilości hoteli, restauracji.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel w ramach podsumowania przypomina uczniom najważniejsze pojęcia związane z infrastrukturą turystyczną.

  2. Nauczyciel prosi aby uczniowie w domu wypisali po pięć największych polskich lotnisk i biur podróży oraz nazwy sieci hotelowych mających swoje hotele na terenie Polski.

5. Bibliografia

  1. Kowalczyk A., Geografia turyzmu, PWN, Warszawa 2000.

  2. Libner P., Stefaniak G., Geografia od A do Z, Kram, Warszawa 1998.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

  1. Proszę zdefiniować pojęcie bazy noclegowej.

  2. Jakie obiekty są zaliczane do bazy noclegowej?

  3. Proszę podać wielkość bazy hotelowej na poszczególnych kontynentach.

  4. Proszę podać nazwy największych na świecie sieci hotelowych.

załącznik 2

  1. Proszę zdefiniować pojęcie bazy żywieniowej.

  2. Jakie obiekty są zaliczane do bazy żywieniowej?

załącznik 3

  1. Proszę zdefiniować pojęcie bazy transportowej i komunikacyjnej.

  2. Jakie środki transportu są najczęściej wybierane przez turystów?

  3. Proszę podać nazwy największych lotnisk na świecie.

załącznik 4

  1. Proszę zdefiniować pojęcie bazy towarzyszącej.

  2. Jakie obiekty są zaliczane do bazy towarzyszącej?

  3. Proszę podać nazwy największych w Europie biur podróży.

b) Zadanie domowe

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

Rgsf7kzvjPHSd

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 95.87 KB w języku polskim
R1Zj4mks0rj6k

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim