Inne przekształcenia izometryczne
Inne przekształcenia izometryczne
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Zapoznanie uczniów z pojęciem przekształcenia tożsamościowego oraz symetrii z poślizgiem w ujęciu klasycznym oraz częściowo analitycznym, zapoznanie z własnościami tych przekształceń.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi konstruować obrazy niektórych figur w przekształceniu tożsamościowym oraz w symetrii z poślizgiem.
Uczeń potrafi obliczać współrzędne obrazów punktów w przekształceniu tożsamościowym oraz w symetrii z poślizgiem z określonymi parametrami.
Badanie przekształceń izometrycznych na podstawie wzoru analitycznego.
Uczeń poszukuje argumentacji matematycznej w oparciu o poznaną definicję i wcześniejsze wiadomości.
2. Metoda i forma pracy
Praca indywidualna, praca zespołowa.
3. Środki dydaktyczne
Komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Zbiór zadań dla klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego.
4. Przebieg lekcji
Zapoznanie uczniów z definicjami dwóch przekształceń: przekształcenia tożsamościowego oraz symetrii z poślizgiem (wypowiedź słowna, wprowadzenie nazewnictwa):
Przekształceniem tożsamościowym nazywamy takie przekształcenie, w którym obrazem dowolnego punktu X jest ten sam punkt, tzn. .
, gdzie .
Następnie uczniowie samodzielnie, w oparciu o podane definicje, konstruują obraz punktu w obu przekształceniach (najpierw w przekształceniu tożsamościowym, potem w symetrii z poślizgiem). Jeden z uczniów charakteryzuje przekształcenie tożsamościowe zgodnie z następującymi poleceniami (jednakowymi dla obu przekształceń):
Czy przekształcenie tożsamościowe i symetria z poślizgiem są przekształceniami geometrycznymi?
Znajdź punkty stałe obu przekształceń.
Wyznacz zbiór wartości obu przekształceń.
Scharakteryzuj odcinki XX’, przy wszelkich położeniach punktu X dla przekształcenia tożsamościowego i symetrii z poślizgiem.
Co może być obrazem prostej, okręgu, trójkąta w obu przekształceniach?
Czy można wskazać takie dwa punkty X i Y, aby w obu przekształceniach?
Jakie jest przekształcenie odwrotne do przekształcenia tożsamościowego i do symetrii z poślizgiem?
Odpowiedzi na powyższe pytania powinny być poparte jakąś argumentacją.
W wyniku pracy zostaje wypracowana następująca charakterystyka przekształcenia tożsamościowego:
Jest to przekształcenie geometryczne.
Każdy punkt płaszczyzny jest punktem stałym..
Zbiorem wartości jest cała płaszczyzna.
Odcinki XX’ (przy wszelkich położeniach punktu X) są zawsze odcinkami zerowymi.
RMKZN3wd6BCJU Obrazem prostej jest ta sama prosta. Obrazem okręgu jest ten sam okrąg. Obrazem dowolnej figury jest zawsze ta sama figura.
Przekształcenie tożsamościowe jest przekształceniem izometrycznym.
Przekształceniem odwrotnym do przekształcenie tożsamościowego jest to samo przekształcenie.
Następnie przechodzimy do pracy nad symetrią z poślizgiem. Nauczyciel wykonuje konstrukcje „na oczach” uczniów na komputerze (wystarcza program CABRI 1) wyjaśniając dobór elementów koniecznych do zaistnienia przekształcenia (tzn. prostej i wektora do niej równoległego) oraz na czym polega złożenie i jak się je wykonuje. Następnie porusza punktem X – uczniowie obserwują obraz X’. Dodatkowo uczący zaznacza odcinek XX’.
Uczniowie początkowo pracują samodzielnie w poszukiwaniu odpowiedzi na postawione pytania, potem tworzą grupy czteroosobowe (dwie sąsiednie ławki) i uzgadniają wspólne stanowisko. Następnie przechodzimy do wymiany poglądów. Pojawiają się także na ekranie obrazy prostej, okręgu w symetrii z poślizgiem konstruowane na zasadzie „miejsca geometrycznego punktu”.
Uzgodniona charakterystyka symetrii z poślizgiem:
Jest to przekształcenie geometryczne.
Nie ma punktów stałych (uczniowie zauważają, że znaczącą w tym aspekcie rolę odegrała translacja, a nie symetria osiowa).
Zbiorem wartości jest cała płaszczyzna.
Odcinki XX’ (przy wszelkich położeniach punktu X) są różnej długości: od długości danego wektora, do dowolnie dużej, przez środek każdego z tych odcinków przechodzi prosta a.
Obrazem prostej jest prosta, tylko w szczególnych sytuacjach równoległa do danej (wyjściowa prosta musi być równoległą lub prostopadłą do prostej a). Obrazem okręgu jest okrąg o tym samym promieniu.
Symetria z poślizgiem jest przekształceniem izometrycznym (uczący podaje informacyjnie: wynika to ze złożenia dwóch przekształceń izometrycznych).
Przekształceniem odwrotnym do symetrii z poślizgiem jest symetria z poślizgiem z wektorem przeciwnym do danego.
Dodatkowa własność: symetria z poślizgiem jest złożeniem, w którym zachodzi przemienność przekształceń, tzn.: .
Kolejny etap lekcji dotyczy obu przekształceń w układzie współrzędnych. Dla przekształcenia tożsamościowego uczniowie od razu formułują wniosek: Obrazem punktu jest ten sam punkt . W przypadku symetrii z poślizgiem uczniowie formułują wnioski w zależności od doboru parametrów związanych z prostą a w symetrii osiowej. Wówczas obrazem punktu jest:
Prosta a to oś rzędnych, wektor , ,
Prosta a to oś odciętych, wektor , ,
Prosta a ma równanie x = k, wektor , ,
Prosta a ma równanie y = k, wektor , ,
Prosta a ma równanie y = x, wektor , .
Ćwiczenie: Zbadaj czy przekształcenia zadane wzorami są izometriami?
- to przekształcenie jest izometrią: można wykonać odpowiedni rachunek lub dobrać przekształcenia i wykonać ich złożenie (w tym wypadku, np. obrót o kąt 90Indeks górny oo oraz translacja o wektor [3, 5]).
- to przekształcenie nie jest izometrią: warto posłużyć się kontrprzykładem.
5. Bibliografia
Konior J., Repetytorium z CABRI, część II, [w:] „Matematyka i Komputery” nr 11, 2002, s. 5‑8.
Pająk W., Badanie przekształceń geometrycznych, [w:] „Nauczyciele i Matematyka” nr 8, 1993, s. 22‑23.
Pająk W., CABRI i przekształcenia geometryczne na płaszczyźnie, VULCAN, Wrocław 1994.
Pawlak R i H., Rychlewicz A i A., Żylak K., Matematyka krok po kroku. Podręcznik dla klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego, technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, RES POLONA, Łódź 2002.
Pawlak R i H., Rychlewicz A i A, Żylak K., Matematyka krok po kroku. Zbiór zadań dla klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego, technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, RES POLONA, Łódź 2002.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Przykłady przekształceń zadanych wzorami: , .
Kilka zadań ze zbioru zadań: strona 181.
7. Czas trwania lekcji
2 godziny lekcyjne
8. Uwagi do scenariusza
brak