Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Inne przekształcenia izometryczne

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Zapoznanie uczniów z pojęciem przekształcenia tożsamościowego oraz symetrii z poślizgiem w ujęciu klasycznym oraz częściowo analitycznym, zapoznanie z własnościami tych przekształceń.

b) Umiejętności

  1. Uczeń potrafi konstruować obrazy niektórych figur w przekształceniu tożsamościowym oraz w symetrii z poślizgiem.

  2. Uczeń potrafi obliczać współrzędne obrazów punktów w przekształceniu tożsamościowym oraz w symetrii z poślizgiem z określonymi parametrami.

  3. Badanie przekształceń izometrycznych na podstawie wzoru analitycznego.

  4. Uczeń poszukuje argumentacji matematycznej w oparciu o poznaną definicję i wcześniejsze wiadomości.

2. Metoda i forma pracy

Praca indywidualna, praca zespołowa.

3. Środki dydaktyczne

  1. Komputer z rzutnikiem multimedialnym.

  2. Zbiór zadań dla klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego.

4. Przebieg lekcji

Zapoznanie uczniów z definicjami dwóch przekształceń: przekształcenia tożsamościowego oraz symetrii z poślizgiem (wypowiedź słowna, wprowadzenie nazewnictwa):

Przekształceniem tożsamościowym nazywamy takie przekształcenie, w którym obrazem dowolnego punktu X jest ten sam punkt, tzn. .

, gdzie .

Następnie uczniowie samodzielnie, w oparciu o podane definicje, konstruują obraz punktu w obu przekształceniach (najpierw w przekształceniu tożsamościowym, potem w symetrii z poślizgiem). Jeden z uczniów charakteryzuje przekształcenie tożsamościowe zgodnie z następującymi poleceniami (jednakowymi dla obu przekształceń):

  • Czy przekształcenie tożsamościowe i symetria z poślizgiem są przekształceniami geometrycznymi?

  • Znajdź punkty stałe obu przekształceń.

  • Wyznacz zbiór wartości obu przekształceń.

  • Scharakteryzuj odcinki XX’, przy wszelkich położeniach punktu X dla przekształcenia tożsamościowego i symetrii z poślizgiem.

  • Co może być obrazem prostej, okręgu, trójkąta w obu przekształceniach?

  • Czy można wskazać takie dwa punkty X i Y, aby w obu przekształceniach?

  • Jakie jest przekształcenie odwrotne do przekształcenia tożsamościowego i do symetrii z poślizgiem?

Odpowiedzi na powyższe pytania powinny być poparte jakąś argumentacją.

W wyniku pracy zostaje wypracowana następująca charakterystyka przekształcenia tożsamościowego:

  • Jest to przekształcenie geometryczne.

  • Każdy punkt płaszczyzny jest punktem stałym..

  • Zbiorem wartości jest cała płaszczyzna.

  • Odcinki XX’ (przy wszelkich położeniach punktu X) są zawsze odcinkami zerowymi.

    RMKZN3wd6BCJU

  • Obrazem prostej jest ta sama prosta. Obrazem okręgu jest ten sam okrąg. Obrazem dowolnej figury jest zawsze ta sama figura.

  • Przekształcenie tożsamościowe jest przekształceniem izometrycznym.

  • Przekształceniem odwrotnym do przekształcenie tożsamościowego jest to samo przekształcenie.

Następnie przechodzimy do pracy nad symetrią z poślizgiem. Nauczyciel wykonuje konstrukcje „na oczach” uczniów na komputerze (wystarcza program CABRI 1) wyjaśniając dobór elementów koniecznych do zaistnienia przekształcenia (tzn. prostej i wektora do niej równoległego) oraz na czym polega złożenie i jak się je wykonuje. Następnie porusza punktem X – uczniowie obserwują obraz X’. Dodatkowo uczący zaznacza odcinek XX’.

RT0lYVO4wNPyl
RMmERgJVD7Zlu
RWetMOyEivmts

Uczniowie początkowo pracują samodzielnie w poszukiwaniu odpowiedzi na postawione pytania, potem tworzą grupy czteroosobowe (dwie sąsiednie ławki) i uzgadniają wspólne stanowisko. Następnie przechodzimy do wymiany poglądów. Pojawiają się także na ekranie obrazy prostej, okręgu w symetrii z poślizgiem konstruowane na zasadzie „miejsca geometrycznego punktu”.

R7rHfK2Yk4UJZ
REhObFifWSeF4

Uzgodniona charakterystyka symetrii z poślizgiem:

  • Jest to przekształcenie geometryczne.

  • Nie ma punktów stałych (uczniowie zauważają, że znaczącą w tym aspekcie rolę odegrała translacja, a nie symetria osiowa).

  • Zbiorem wartości jest cała płaszczyzna.

  • Odcinki XX’ (przy wszelkich położeniach punktu X) są różnej długości: od długości danego wektora, do dowolnie dużej, przez środek każdego z tych odcinków przechodzi prosta a.

  • Obrazem prostej jest prosta, tylko w szczególnych sytuacjach równoległa do danej (wyjściowa prosta musi być równoległą lub prostopadłą do prostej a). Obrazem okręgu jest okrąg o tym samym promieniu.

  • Symetria z poślizgiem jest przekształceniem izometrycznym (uczący podaje informacyjnie: wynika to ze złożenia dwóch przekształceń izometrycznych).

  • Przekształceniem odwrotnym do symetrii z poślizgiem jest symetria z poślizgiem z wektorem przeciwnym do danego.

  • Dodatkowa własność: symetria z poślizgiem jest złożeniem, w którym zachodzi przemienność przekształceń, tzn.: .

Kolejny etap lekcji dotyczy obu przekształceń w układzie współrzędnych. Dla przekształcenia tożsamościowego uczniowie od razu formułują wniosek: Obrazem punktu jest ten sam punkt . W przypadku symetrii z poślizgiem uczniowie formułują wnioski w zależności od doboru parametrów związanych z prostą a w symetrii osiowej. Wówczas obrazem punktu jest:

  1. Prosta a to oś rzędnych, wektor , ,

  2. Prosta a to oś odciętych, wektor w=[p,0], A(x+p,y),

  3. Prosta a ma równanie x = k, wektor w=[0,q], A(2kx,y+q),

  4. Prosta a ma równanie y = k, wektor w=[p,0], A(x+p,2ky),

  5. Prosta a ma równanie y = x, wektor w=[p,p], A(y+p,x+p).

Ćwiczenie: Zbadaj czy przekształcenia zadane wzorami są izometriami?

  • - to przekształcenie jest izometrią: można wykonać odpowiedni rachunek lub dobrać przekształcenia i wykonać ich złożenie (w tym wypadku, np. obrót o kąt 90Indeks górny o oraz translacja o wektor [3, 5]).

  • - to przekształcenie nie jest izometrią: warto posłużyć się kontrprzykładem.

5. Bibliografia

  1. Konior J., Repetytorium z CABRI, część II, [w:] „Matematyka i Komputery” nr 11, 2002, s. 5‑8.

  2. Pająk W., Badanie przekształceń geometrycznych, [w:] „Nauczyciele i Matematyka” nr 8, 1993, s. 22‑23.

  3. Pająk W., CABRI i przekształcenia geometryczne na płaszczyźnie, VULCAN, Wrocław 1994.

  4. Pawlak R i H., Rychlewicz A i A., Żylak K., Matematyka krok po kroku. Podręcznik dla klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego, technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, RES POLONA, Łódź 2002.

  5. Pawlak R i H., Rychlewicz A i A, Żylak K., Matematyka krok po kroku. Zbiór zadań dla klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego, technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony, RES POLONA, Łódź 2002.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

  1. Przykłady przekształceń zadanych wzorami: , .

  2. Kilka zadań ze zbioru zadań: strona 181.

7. Czas trwania lekcji

2 godziny lekcyjne

8. Uwagi do scenariusza

brak

R117jGx17HcJp

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 147.02 KB w języku polskim
R1JIMbSyq70s4

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 87.00 KB w języku polskim