R1NRdDvSWkeNC
Zrzut ekranu z programu Scratch, przedstawiający dostępne operatory arytmetyczne i niektóre funkcje np. podłoga, sufit, pierwiastek kwadratowy

Działania matematyczne w Scratch

Zasoby własne ZPE
bg‑gray4

Treści zawarte w tym e‑materiale wykraczają poza podstawę programową dla klas IV‑VI. Jeśli jednak:

  • chcesz dowiedzieć się więcej i poznać różne wersje algorytmu Euklidesa, który służy do obliczania NWD (największego wspólnego dzielnika) dwóch liczb naturalnych, wraz z przykładami wykorzystania,

zachęcamy Cię do zapoznania się z tym e‑materiałem.

Na poprzedniej stronie podano, że algorytm Euklidesa to metoda obliczania największego wspólnego dzielnika (NWD) dwóch liczb naturalnych. Ma on kilka wersji. W tym materiale pokażemy różnice między tymi wersjami. Na początku przyjrzyjmy się działaniu tego algorytmu w wersji z odejmowaniem obliczając NWD liczb 256 i 48.

Tabela z obliczeniami NWD liczb 256 i 48 z zastosowaniem operacji odejmowania.

a

b

256

48

256 - 48 = 208

48

208 - 48 = 160

48

160 - 48 = 112

48

112 - 48 = 64

48

64 - 48 = 16

48

16

48 - 16 = 32

16

32 - 16 = 16

16

16

Zwróć uwagę, że jeżeli jedna liczba jest dużo większa od drugiej, to wielokrotnie będzie następowało odejmowanie od niej tej samej mniejszej liczby. Takie wielokrotne odejmowanie można zastąpić operacją moduloiuak7gU6CL_d715e232modulo, czyli obilczanie reszy dzielenia dwóch liczb całkowitych.

Ważne!

Wynikiem 256   m o d   48 jest 16, ponieważ 256 dzielone przez 48 to 5, reszty 16.

Na przykład dla a=256a=48 otrzymujemy:

Tabela z obliczeniami NWD liczb 256 i 48 z zastosowaniem operacji modulo

a

b

256

48

256 : 48 = 5 reszta 16

(256 mod 48 = 16)

48

16

48 : 16 = 3 reszta 0

48 mod 16 = 0

Z tabeli odczytujemy, że b=0, więc  a = NWD(256, 48) = 16 .

Zwróć uwagę, że zastępując odejmowanie operacją reszty z dzielenia zmienia się warunek końca powtarzania: jedna z wartości musi osiągnąć wartość 0.

Teraz zapoznaj się z innym zapisem:

Tabela z obliczeniami NWD liczb 256 i 48 z zastosowaniem operacji modulo w wersji z trzema zmiennymi

a

operator

b

równa się

wynik (reszta)

256

mod

48

=

16

48

mod

16

=

0

Z tabeli odczytujemy, że reszta = 0b = NWD(256, 48) = 16 .

Ćwiczenie 1

Wykorzysataj algorytm Euklidesa z wykorzystaniem reszty z dzielenia (zastosowaniem operacji modulo) do obliczania NWD liczb 76 oraz 48. Zapisz swoje obliczenia w tabeli. Odczytaj NWD.

Ćwiczenie 2

Ułóż w postaci listy kroków algorytm Euklidesa znajdowania największego wspólnego dzielnika dwóch liczb całkowitych dodatnich (z wykorzystaniem reszty z dzielenia). Zapisz dwie wersje z dwoma zmiennymi ab oraz wersję ze zmienną pomocniczą reszta.

Ćwiczenie 3

Stwórz własny blok z dwoma parametrami liczbowymi, który będzie realizował jeden z algorytmów wyliczania największego wspólnego dzielnika.

R9KwdJowPRZOP
Ćwiczenie 3
W jakiej kategorii znajduje się opcja, która umożliwia utworzenie nowego bloku? Możliwe odpowiedzi: 1. Czujniki, 2. Zdarzenia, 3. Wyrażenia, 4. Moje bloki
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Modyfikujemy program: Jaki to ułamek?

Na trzeciej stronie tego materiału tworzyliśmy interaktywną grę, która pomaga zrozumieć koncepcję ułamków zwykłych. Teraz ją udoskonalimy. Zmiana projektu będzie polegała na tym, aby duszek rozpoznawał trzy stany:

  1. Grający udzielił poprawnej odpowiedzi ze skróconym ułamkiem.

  2. Grający udzielił poprawnej odpowiedzi co do wartości ułamka, ale go nie skrócił.

  3. Grający udzielił błędnej odpowiedzi.

Czy grający udzielił prawidłowej odpowiedzi sprawdzisz używając tego samego warunku, co dotychczas.

R5uiKekjSs30N
Blok z kategorii Wyrażenia, sprawdzający, czy istnieje równość między dwiema stronami równania
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli przyjmuje on wartość prawda, należy korzystając z bloku obliczającego NWD rozstrzygnąć, czy wyświetlić „Brawo, to jest poprawna odpowiedź!!” (stan 1), czy „Dobrze, ale można skrócić ułamek...” (stan 2).

Ćwiczenie 4

Sformułuj warunek logiczny sprawdzający, czy grający podał jako odpowiedź skrócony ułamek i popraw skrypt.

RusMAP2wAvfnc
Miejsce do zapisania rozwiązania
Notatnik
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 4

Sformułuj warunek logiczny sprawdzający, czy grający podał jako odpowiedź skrócony ułamek.

iuak7gU6CL_d715e232

Poniżej znajduje się pole tekstowe przeznaczone do zapisywania notatek. Możesz w nim zapisać wszystkie informacje, które uważasz za potrzebne.

RODPNT7o0mXlx
Pole tekstowe do zapisywania odpowiedzi i notatek.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.