Obszerny, kompletny poradnik‑monografia (219 stron) ukazujący wszechstronnie różne praktyczne aspekty obecności ucznia cudzoziemskiego w polskiej szkole. Autorzy wprowadzają w zagadnienie, ukazując skalę problemu migracji i uchodźstwa w Polsce, opisują psychologiczne skutki uchodźstwa. Część II dotyczy  wyzwań dla szkoły, z wyeksponowanym wątkiem dwujęzyczności, gdy język polski jest językiem drugim. Przedstawiono zasady planowania dydaktycznego, oceniania, pracy w klasie wielokulturowej. Załączono przykładowe scenariusze 5 lekcji przedmiotowych (języka polskiego jako drugiego, języka polskiego, języka angielskiego, historii i biologii w klasie międzykulturowej) oraz 4 lekcji wychowawczych (o uchodźcach i ich prawach, o Muzułmanach i Chrześcijanach, o wielości kultur). Część III zawiera przykłady dobrych praktyk zagranicznych, część IV -propozycje narzędzi do pracy dydaktyczno‑wychowawczej z uczniem cudzoziemskim: karty informacyjne, narzędzia do wstępnej diagnozy SPE, do oceny biegłości językowej i monitorowania postępów w języku polskim, sprawdziany umiejętności w tym zakresie. Część V to materiały dodatkowe i uzupełnienia, w tym: odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, wykaz przydatnych stron internetowych oraz przydatne słowniczki w językach: polskim, rosyjskim, czeczeńskim, wietnamskim i angielskim najważniejszych pojęć i terminów szkolnych oraz z przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia. Wyjątkowa monografia do polecenia w całości nauczycielom uczniów cudzoziemskich.

Otwórz linkhttps://edukacja.warszawa.pl/sites/edukacja/files/strona/4316/attachments/inny_w_polskiej_szkole.pdfOtwórz link

Źródło: Anna Bernacka‑Langier, Barbara Janik‑Płocińska, Agnieszka Kosowicz, Ewa Pawlic‑Rafałowska, Marta Piegat‑Kaczmarzyk, Gaweł Walczak, Zuzanna Rejmer, Jolanta Wasilewska‑Łaszczuk, Małgorzata Zasuńska, Fundacja Polskie Forum Migracyjne. Publikacja w ramach projektu „I Ty możesz zdobyć wykształcenie w Warszawie!”, realizowanego wspólnie z Biurem Edukacji Miasta Stołecznego Warszawy, poprzez działania wspierające młodzież cudzoziemską objętą ochroną i ubiegającą się o status uchodźcy w Polsce