Inscenizacja scenek z życia
Inscenizacja scenek z życia
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia w określonych sytuacjach i miejscach.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna słownictwo wprowadzone na lekcji.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się słownictwem związanym z miejscami,
przygotowuje rozmowę w określonym miejscu,
prezentuje przygotowaną rozmowę,
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania,
bierze udział w grze dydaktycznej,
odgrywa role,
opisuje sytuacje na zdjęciach i autentyczne przedmioty.
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania i mówienia,
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
bierze czynny udział w grze dydaktycznej,
nie wstydzi się prezentować swojej pracy na forum klasy.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, prezentacja, gra dydaktyczna, burza mózgów, elementy dramy, metoda ról
Forma: praca w grupach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Role do odegrania na kartkach, różne przedmioty, odtwarzacz i płyta CD
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji: „Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie o miejscach oraz inscenizować scenki z życia. Będziecie brać udział w grach dydaktycznych, które pomogą wam w zapamiętaniu nowego materiału”. Sprawdza, czy uczniowie są przygotowani do lekcji i czy odrobili pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta, jakie miejsca uczniowie odwiedzają najczęściej, jakie sprawy załatwiają i gdzie. Uczniowie podają odpowiedzi (burza mózgów). Nauczyciel zapisuje pomysły uczniów na tablicy.
Nauczyciel odtwarza nagrania z różnych miejsc, a uczniowie zgadują, co to za miejsca i podają ich angielskie nazwy.
Nauczyciel rozdaje uczniom przedmioty i prosi o przygotowanie krótkich rozmów na ich temat, z uwzględnieniem miejsca, w którym te przedmioty można znaleźć (bilet, znaczek, pieniądze, buty itp.).
Nauczyciel rozdaje uczniom nazwy innych miejsc i prosi o przygotowanie dłuższych inscenizacji rozmów, które się tam odbywają. Można wykorzystać przyniesione przedmioty. Uczniowie pracują w grupach, każdy ma inną rolę (teacher, clerk, shop assistant, client, postman etc.). Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, pomaga w razie trudnościach. Następnie uczniowie prezentują swoje inscenizacje, nie podając nazwy miejsca, a reszta uczniów zgaduje, gdzie miał miejsce dialog odegrany przez kolegów.
Gra dydaktyczna „bingo”. Uczniowie rysują w zeszytach tabelę z 6 polami, a nauczyciel dyktuje miejsca po polsku, które mogą w nią wpisać. Następnie czyta angielskie odpowiedniki, a uczniowie wykreślają usłyszane wyrazy. Kto wykreśli wszystkie - wygrywa.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje lekcję: „Nauczyliście się nazw różnych miejsc i ćwiczyliście typowe dla tych miejsc rozmowy. Odgrywaliście role i przygotowaliście inscenizacje. Dobrze współpracowaliście w grupach i czynnie uczestniczyliście w grze dydaktycznej”. Nauczyciel ocenia pracę wszystkich uczniów plusami, minusami. Zadaje też pracę domową.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.
Sikorzyńska A., Mrozowska H., Misztal M., Matura. Repetytorium z języka angielskiego, Wydawnictwo Pearson Longman, Warszawa 2004.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
brak
b) Zadanie domowe
Znajdź kilka zdjęć w ciekawych miejscach i napisz rozmowy widocznych na nim ludzi.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja przeznaczona jest dla uczniów na średnio zaawansowanym i wyższym poziomie znajomości języka angielskiego, np. dla uczniów klas maturalnych. Wymaga przygotowania ról dla uczniów przed lekcją oraz przyniesienia kilku przedmiotów autentycznych, związanych z różnymi miejscami (bilet, ubranie, torebka, itp.).