Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Inscenizacja scenek z życia

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia w określonych sytuacjach i miejscach.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna słownictwo wprowadzone na lekcji.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się słownictwem związanym z miejscami,

  • przygotowuje rozmowę w określonym miejscu,

  • prezentuje przygotowaną rozmowę,

  • ćwiczy sprawność mówienia i słuchania,

  • bierze udział w grze dydaktycznej,

  • odgrywa role,

  • opisuje sytuacje na zdjęciach i autentyczne przedmioty.

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania i mówienia,

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • bierze czynny udział w grze dydaktycznej,

  • nie wstydzi się prezentować swojej pracy na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, prezentacja, gra dydaktyczna, burza mózgów, elementy dramy, metoda ról

Forma: praca w grupach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Role do odegrania na kartkach, różne przedmioty, odtwarzacz i płyta CD

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i cele lekcji: „Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie o miejscach oraz inscenizować scenki z życia. Będziecie brać udział w grach dydaktycznych, które pomogą wam w zapamiętaniu nowego materiału”. Sprawdza, czy uczniowie są przygotowani do lekcji i czy odrobili pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta, jakie miejsca uczniowie odwiedzają najczęściej, jakie sprawy załatwiają i gdzie. Uczniowie podają odpowiedzi (burza mózgów). Nauczyciel zapisuje pomysły uczniów na tablicy.

  2. Nauczyciel odtwarza nagrania z różnych miejsc, a uczniowie zgadują, co to za miejsca i podają ich angielskie nazwy.

  3. Nauczyciel rozdaje uczniom przedmioty i prosi o przygotowanie krótkich rozmów na ich temat, z uwzględnieniem miejsca, w którym te przedmioty można znaleźć (bilet, znaczek, pieniądze, buty itp.).

  4. Nauczyciel rozdaje uczniom nazwy innych miejsc i prosi o przygotowanie dłuższych inscenizacji rozmów, które się tam odbywają. Można wykorzystać przyniesione przedmioty. Uczniowie pracują w grupach, każdy ma inną rolę (teacher, clerk, shop assistant, client, postman etc.). Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, pomaga w razie trudnościach. Następnie uczniowie prezentują swoje inscenizacje, nie podając nazwy miejsca, a reszta uczniów zgaduje, gdzie miał miejsce dialog odegrany przez kolegów.

  5. Gra dydaktyczna „bingo”. Uczniowie rysują w zeszytach tabelę z 6 polami, a nauczyciel dyktuje miejsca po polsku, które mogą w nią wpisać. Następnie czyta angielskie odpowiedniki, a uczniowie wykreślają usłyszane wyrazy. Kto wykreśli wszystkie - wygrywa.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje lekcję: „Nauczyliście się nazw różnych miejsc i ćwiczyliście typowe dla tych miejsc rozmowy. Odgrywaliście role i przygotowaliście inscenizacje. Dobrze współpracowaliście w grupach i czynnie uczestniczyliście w grze dydaktycznej”. Nauczyciel ocenia pracę wszystkich uczniów plusami, minusami. Zadaje też pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

  3. Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.

  4. Sikorzyńska A., Mrozowska H., Misztal M., Matura. Repetytorium z języka angielskiego, Wydawnictwo Pearson Longman, Warszawa 2004.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

Znajdź kilka zdjęć w ciekawych miejscach i napisz rozmowy widocznych na nim ludzi.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja przeznaczona jest dla uczniów na średnio zaawansowanym i wyższym poziomie znajomości języka angielskiego, np. dla uczniów klas maturalnych. Wymaga przygotowania ról dla uczniów przed lekcją oraz przyniesienia kilku przedmiotów autentycznych, związanych z różnymi miejscami (bilet, ubranie, torebka, itp.).

RevaxpxSEvCO6

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.21 KB w języku polskim
R1GqLVylCgHD8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim