Inskrypcje łacińskie w Warszawie
Ważne daty
VI w. p.n.e. – zburzenie Jerozolimy i niewola babilońska
1800 – powołanie Towarzystwa Naukowego Warszawskiego
1828 – odsłonięcie pomnika Kopernika w Warszawie
1860 – powołanie Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych
1863 – budowa zegara słonecznego w Ogrodzie Saskim
Scenariusz lekcji dla nauczyciela.
II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
7. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu tradycji antycznej i recepcji antyku:
2) przetworzenia motywów kulturowych greckich i rzymskich w kulturze późniejszej, polskiej i światowej na płaszczyznach: literackiej, sztuk plastycznych, sztuk wizualnych;
12. potrafi wskazać najważniejsze cechy charakterystyczne i poddać interpretacji uwzględniającej właściwy kontekst kulturowy następujące kluczowe zjawiska z zakresu kultury materialnej w starożytności:
4) architektura rzymska: wybrane typy budowli i ich przeznaczenie (amfiteatr, cyrk, stadion, termy, łuk triumfalny, akwedukt, willa rzymska, bazylika).
III. W zakresie kompetencji społecznych. Uczeń:
1) dostrzega wagę systematyczności w poznawaniu zjawisk gramatycznych i dokładności w sporządzaniu adekwatnego przekładu;
2) nabiera umiejętności szybkiego praktycznego zastosowania i ćwiczenia nowo nabytej wiedzy.
rozpoznawać i tłumaczyć inskrypcje łacińskie zdobiące Ogród Saski w Warszawie oraz jego okolice;
charakteryzować antyczne formy i nawiązania do starożytnego Rzymu w przestrzeni centrum Warszawy, w tym Traktu Królewskiego;
interpretować symbole z okresu antyku, którymi posłużono się zdobiąc warszawskie budowle i pomniki.
Inskrypcje łacińskie w Warszawie
![Fotografia nieznanego autora przedstawia rzymski Panteon, wokół którego widoczni są turyści. Sam budynek jest okrągły, zaś wejście do niego jest schowane pod kolumnadą wspierającą portyk. Na fasadzie znajduje się łacińska skrócona inskrypcja: M AGRIPPA L F COS TER FECIT w rozwinięciu: M[ARCUS] AGRIPPA L[UCII] F[ILIUS] CO[N]S[UL] TER[TIUM] FECIT w tłumaczeniu: Marek Agryppa, syn Lucjusza, trzykrotny konsul, zbudował. Przed Panteonem widoczna jest fontanna, na której znajduje się krzyż na wysokim cokole. Fotografia została wykonana w jasny i bezchmurny dzień.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RifSysPcs7nPH/1/yi3t83tMD1sVgMA7czB7bIJJwtI97ZY7.jpg)
Inskrypcje łacińskie w przestrzeni Warszawy mają wartość historycznego dokumentu, który tworzy obraz przeszłości, ale istnieje w teraźniejszości. Sprawiają wrażenie tajemniczych, trzeba bowiem posiadać klucz do ich odczytania: jest nim język Rzymian oraz ich kultura. Czasami trzeba także znać stosowane w nich skróty. Przydatność tej wiedzy można pokazać na przykładzie inskrypcji zdobiącej portyk rzymskiego PanteonuPanteonu:
M[ARCUS] AGRIPPA L[UCII] F[ILIUS] CO[N]S[UL] TER[TIUM] FECIT
Marek Agryppa, syn Lucjusza, trzykrotny konsul, zbudował
M. – to skrót imienia Marek, L. – imienia Lucjusz, F. – słowa „filius” – „syn”, COS – słowa „consul”.
W przestrzeni Warszawy znajdujemy bardzo wiele inskrypcji z XVII i XVIII w. Powstały one w najróżniejszych okolicznościach: ukazują fakty, zdarzenia, postacie fundatorów, dzieje budowli lub pomnika, sławne czyny, mają charakter dziękczynny (wotywny), wyrażają wzniosłe myśli lub zostały wybrane jako motto dla uczniów warszawskich szkół.
W Ogrodzie Saskim w Warszawie
Dopasuj przekład do każdej inskrypcji.
W ROKU PAŃSKIM, DO DZIEŁA, SZTUKOM, NIE SKĄDINĄD
| ARTIBUS | |
| NON ALIUNDE | |
| ANNO DOMINI | |
| AD OPERAM |
Posąg Twórczości, który znajduje się w Ogrodzie Saskim w Warszawie, trzyma w ręku figurę bogini:
- Wenus
- Artemida
- Pallas Atena
Imiona bogów rzymskich umieść obok imion tych bogów greckich, z którymi ich utożsamiano.
Wenus, Diana, Jowisz
| Afrodyta | |
| Zeus | |
| Artemida |
Pod inskrypcją umieszczoną na zegarze słonecznym w Ogrodzie Saskim w Warszawie znajduje się dopisek: AD MDCCCLXIII.
- ANNUM DOMINI
- ANNI DOMINI
- ANNO DOMINI
Cyfry rzymskie MDCCCLXIII określają rok:
- 1583
- 1863
- 1763
Inskrypcje łacińskie w Warszawie

Interesujące inskrypcje łacińskie znajdują się na fasadach budynków stojących tam, gdzie Krakowskie Przedmieście zaczyna ciągnąć się w stronę Starego Miasta. Jednym z najciekawszych jest bazylika Św. Krzyża. Głównym fundatorem kościoła w obecnym kształcie był król Jan III Sobieski. Jej ukończenie trwało dość długo, zajęło bowiem ok. osiemdziesiąt lat. Bazylika cieszyła się wśród mieszkańców Warszawy wielką popularnością, do czego przyczyniały się odbywające się tam pogrzeby sławnych ludzi, m.in. Stanisława Małachowskiego lub księcia Józefa Poniatowskiego, i ważne uroczystości państwowe.

Pod koniec XIX w. schody wiodące do kościoła zostały ozdobione rzeźbą przedstawiającą Chrystusa dźwigającego krzyż, początkowo gipsową, potem brązowym odlewem oryginału. Na granitowej podstawie rzeźby wyryto napis: SURSUM CORDA (W górę serca), dla których inspiracją były Lamentacje proroka JeremiaszaJeremiasza, jednego z proroków Starego Testamentu. Treścią tych pieśni poetyckich jest niewola babilońska mieszkańców Jerozolimy po jej zburzeniu w VI w. p.n.e.

W pobliżu bazyliki znajduje się Pałac Staszica, dziś siedziba Polskiej Akademii Nauk. Od samego początku gmach z inicjatywy Towarzystwa Naukowego Warszawskiego służył tylko nauce, mieściły się tu bowiem i mieszczą rozmaite instytucje naukowe.
Towarzystwo zostało powołane w 1800 r. Zajęło się ono gromadzeniem i wydawaniem rozproszonych w kraju i za granicą zabytków polskiego piśmiennictwa.

Początkowo siedziba Towarzystwa znajdowała się przy ul. Długiej, aż wreszcie przeniosło się ono do budynku w stylu klasycyzmu, wzniesionego według projektu sławnego włoskiego architekta Antoniego Corazziego. Nad wejściem do budynku umieszczono łaciński napis: SOCIETAS SCIENTIARUM VARSAVIENSIS (Towarzystwo Naukowe Warszawskie).

Tuż przed Pałacem stoi pomnik Mikołaja KopernikaMikołaja Kopernika, którego model stworzył w Rzymie duński artysta Bertel Thorvaldsen. Odlew powstał w Warszawie, a sam pomnik został odsłonięty w 1828 r. Przedstawia on Kopernika okrytego togą i trzymającego w ręku instrumenty do pomiarów i obserwacji nieba – globus i cyrkiel. Astronom siedząc, wpatruje się w niebo. Na cokole pomnika znajduje się łaciński napis: NICOLAO COPERNICO GRATA PATRIA (Mikołajowi KopernikowiMikołajowi Kopernikowi wdzięczna ojczyzna). Inicjatorem i współfundatorem monumentu był Stanisław Staszic, nie doczekał jednak momentu jego odsłonięcia. Po Powstaniu Warszawskim pomnik został usunięty, jednak odnaleziono go i ustawiono na dawnym miejscu.
W pobliżu siedziby warszawskiej Galerii Zachęta przy Placu S. Małachowskiego stoi budynek ozdobiony inskrypcją MACTE ANIMO. Zgromadź informacje o instytucji, która się tam mieści, i ustal źródło cytatu.
Słowniki
Słownik pojęć
August II Mocny, król Polski (po Stanisławie Leszczyńskim) w latach 1697–1706 i 1709–1733
włoski architekt działający w Polsce w latach 1819–1847
Diana (Artemida) czczona w Efezie, w świątyni uważanej za jeden z cudów świata antycznego
1831–1901, polski malarz, pejzażysta
w starożytności miasto nad M. Egejskim. Znajdowało się tam Mauzoleum króla Mauzolosa – jeden z cudów świata antycznego
1629–1696, w latach 1674–1696 król Polski
prorok Jeremiasz, autor „Lamentacji”, w których zapowiadał spustoszenie krainy Judy i Jerozolimy
1473–1543, polski astronom, autor teorii heliocentrycznej, ogłoszonej w De revolutionibus orbium coelestium
1812–1887, pisarz, publicysta, wydawca, autor poczytnych książek o tematyce historycznej, działacz społeczny
1736–1809, poseł, senator, marszałek Sejmu Czteroletniego
świątynia w Rzymie zbudowana przez cesarza Hadriana
1763–1813, generał, minister wojny i naczelny wódz wojsk polskich Księstwa Warszawskiego
1857–1933, polski architekt, konserwator zabytków
1770–1844, sławny duński rzeźbiarz, przez wiele lat działał w Rzymie
Słownik łacińsko‑polski
Galeria dzieł sztuki
Bibliografia
H. Cieszkowska, K. Kreyser, Gaudium in litteris, czyli radość z odczytywania napisów. Przechadzki po Warszawie, Warszawa 1993.
C. Ripa, Ikonologia, Kraków 2008.
Słownik kultury antycznej, red. naukowa R. Kulesza, Warszawa 2012.