Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Inspiracje plastyczne – naśladuję i przetwarzam

Zakres

III etap edukacyjny, uczeń gimnazjum

Przedmiot

Plastyka

Wymagania szczegółowe zgodne z podstawą programową nauczania ogólnego:

(1.2) korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności (przestrzegając podstawowych zasad prawa autorskiego dotyczących ochrony własności intelektualnej).

Temat lekcji:

Inspiracje plastyczne – naśladuję i przetwarzam

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • wymienia tematy powielane przez artystów,

  • wie, co to jest inspiracja,

  • zna dzieła, które były inspiracją dla współczesnego artysty i podaje ich oddziaływanie.

umiejętności – uczeń:

  • potrafi wskazać, na czym polegają inspiracje we wskazanych dziełach,

  • omawia przeobrażenia tematu w sztuce współczesnej,

  • potrafi samodzielnie wykonać pracę plastyczną inspirowaną dziełem malarstwa,

  • określa znaczenie i granice wolności artysty w sztuce współczesnej.

postawy:

  • wyrabianie postawy poszukującej,

  • rozwijanie wyobraźni w rozwiązywaniu problemów plastycznych,

  • kształtowanie postawy odbiorcy i twórcy sztuki,

  • rozbudzanie wrażliwości artystycznej.

Metody pracy:

podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (warsztatowe ćwiczenia plastyczne), eksponująca (pokaz materiału wizualnego)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

ilustracje dzieł, albumy z dziełami malarstwa do wykorzystania w ćwiczeniu plastycznym,

w tym zasoby multimedialne:

prezentacja multimedialna z przykładami dzieł w sztuce dawnej, będących inspiracją dla artystów późniejszych.

Materiały plastyczne:

kartki bloku technicznego A‑3, pędzle, farby plakatowe lub akrylowe

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(3 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Nauczyciel informuje uczniów, że sztuka i twórczość artystyczna mają charakter ewolucyjny, a artysta często inspiruje się innym dziełem. Wskazuje, że często w sztuce artyści wzorowali się na swoich poprzednikach i przeobrażali temat lub interpretowali ten sam motyw w indywidualny sposób, stosując własne środki wypowiedzi plastycznej.

faza realizacyjna:

(37 min.)

  1. Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną z dwoma zestawami dzieł:

    1. w zestawie 1. znajduje się zestawienie dzieł ukazujących przeobrażenia w ukazaniu motywu Wenus: obrazy „Śpiąca Wenus“ Giorgiona, “Wenus z Urbino“ Tycjana, „Olimpia“ Maneta oraz zdjęcie z wideo Katarzyny Kozyry „Olimpia”.

    2. zestaw 2. zawiera zestawienie 4 obrazów z motywem rozstrzelania: „Rozstrzelanie powstańców madryckich 3 maja 1808 roku“ Goyi, „Rozstrzelanie cesarza Maksymiliana“ Maneta, „Masakra w Korei“ Picassa, „Rozstrzelanie surrealistyczne“ Andrzeja Wróblewskiego.

  2. Podczas prezentacji uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela: co łączy pokazane dzieła? jakie są różnice w ukazaniu tematu? Podczas odpowiedzi uczniów nauczyciel dokonuje krótkiego komentarza na temat dzieł, sugeruje powiązania, odwołując się do sposobu interpretacji przez danego artystę.

  3. Nauczyciel rozdaje zdjęcia i albumy. Prosi uczniów, aby każdy wyszukał obraz, który mu się najbardziej podoba i wyjaśnia zadanie twórcze, które będzie polegało na interpretacji plastycznej wybranego dzieła. Nauczyciel informuje, że praca nie ma być wierną kopią, lecz inspiracją do własnego dzieła.

  4. Uczniowie wykonują prace plastyczną. Nauczyciel kontroluje wykonanie zadania, zapoznaje się z zamysłem uczniów, na bieżąco dokonuje korekty.

faza podsumowująca:

(5 min.)

  1. Nauczyciel wystawia oceny wyrażone stopniem.

  2. Nauczyciel informuje uczniów, że prace będą zaprezentowane na ścianach pracowni lub korytarza szkolnego a przy każdej z prac zostanie zamieszczone zdjęcie, które posłużyło za inspirację.

RFhPrQVNvdCYK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 87.50 KB w języku polskim
R185qYrPZ8K1F

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 49.25 KB w języku polskim