Instrukcja obsługi człowieka
Scenariusz zajęć „instrukcja obsługi człowieka”
biologia, III etap edukacyjny
Temat: Instrukcja obsługi człowieka.
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (6.2) [uczeń] wykazuje współdziałanie mięśni, ścięgien, kości i stawów w prawidłowym funkcjonowaniu układu ruchu; wymienia i rozpoznaje (na schemacie, rysunku, modelu, według opisu itd.) elementy szkieletu osiowego, obręczy i kończyn; przedstawia funkcje kości i wskazuje cechy budowy fizycznej i chemicznej umożliwiające ich pełnienie; przedstawia znaczenie aktywności fizycznej dla prawidłowego funkcjonowania układu ruchu i gęstości masy kostnej oraz określa czynniki wpływające na prawidłowy rozwój muskulatury ciała.
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | Opisuje właściwości mechaniczne tkanki kostnej |
Określa skład chemiczny kości | |
Określa czynniki wpływające na prawidłowy rozwój muskulatury ciała | |
Określa rolę układu ruchu w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka | |
Określa warunki prawidłowego rozwoju muskulatury ciała | |
Wykazuje związek pomiędzy budową i funkcją układów: kostnego i mięśniowego | |
Wykazuje współdziałanie mięśni, ścięgien, kości i stawów w prawidłowym funkcjonowaniu układu ruchu | |
Wskazuje przyczyny deformacji szkieletu | |
Wymienia elementy szkieletu osiowego, obręczy barkowej i miednicznej oraz kończyny górnej i dolnej | |
Wymienia układy narządów tworzące układ ruchu | |
Wymienia funkcje szkieletu | |
Wymienia funkcje mięśni szkieletowych | |
Wymienia główne grupy mięśni |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ | Doskonali umiejętności właściwej organizacji pracy |
Podaje przykłady ćwiczeń wpływających na rozwój różnych grup mięśni | |
Potrafi wykazać związek między wadami postawy a własnym postępowaniem | |
Potrafi wykonać doświadczenie wykazujące skład chemiczny kości i interpretuje jego wyniki | |
Prezentuje postawę szacunku wobec zdrowia własnego i innych | |
Rozumie znaczenie aktywności fizycznej dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania układu ruchu | |
Wskazuje na modelu i nazywa elementy szkieletu osiowego, obręczy barkowej i miednicznej oraz kończyny górnej i dolnej | |
Wskazuje na modelu i nazywa główne grupy mięśni | |
Zna sposoby zapobiegania deformacjom szkieletu |
Kompetencje kluczowe
Kompetencje informatyczne
Myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Umiejętność uczenia się
Etapy lekcji
Wstęp:
Krótka pogadanka na temat roli układu ruchu w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka.
Nauczyciel w rozmowie kierowanej wyróżnia układy: kostny i mięśniowy, składające się na układ ruchu.
Przebieg zajęć:
Nauczyciel wymienia i przedstawia na modelu elementy szkieletu osiowego, obręczy barkowej i miednicznej oraz kończyny górnej i dolnej.
Uczniowie wraz nauczycielem dokonują charakterystyki tkanki kostnej ze względu na jej skład i właściwości.
Uczniowie dokonują obserwacji.
Instrukcja przeprowadzenia obserwacji
Opis teoretyczny omawianego zjawiska: Tkanka kostna zawiera związki organiczne oraz nieorganiczne: sole wapnia i fosforu nadające kościom sztywność i twardość, co wpływa na ich wytrzymałość mechaniczną. Zanurzenie kości w roztworze kwasu octowego powoduje utratę ich sztywności. Kości stają się elastyczne i podatne na wyginanie. Kwas octowy powoduje rozpuszczenie znajdujących się w kości substancji mineralnych. W wyniku reakcji chemicznej powstaje octan wapnia: 2CHIndeks dolny 33COOH + CaCOIndeks dolny 33 (CHIndeks dolny 33COO)Indeks dolny 22Ca + HIndeks dolny 22O + COIndeks dolny 22
Ustalenie celu i obiektu prowadzonych badań: Celem obserwacji jest zbadanie właściwości mechanicznych tkanki kostnej.
Sposób przygotowania obserwacji (czas, miejsce itd.): Uczniowie przygotowują i rozpoczynają doświadczenie podczas zajęć w klasie. Obserwacje kontynuują po kilku dniach. Uczniowie mają do dyspozycji: szklane słoiczki lub zlewki, wodę, ocet, kości kurczęcia.
Sposób przeprowadzenia obserwacji: Uczniowie pracują w parach. Przygotowują dwie zlewki w których umieszczają kości. Pierwszą zlewkę, będącą próbą kontrolną napełniają do połowy wodą. Drugą zlewkę napełniają do połowy octem.
Inne informacje, np. analiza obserwacji, sposób wyciągania wniosków, karta pracy, drzewka decyzyjne, formularze itd.: Po określonym czasie uczniowie wyjmują kości ze zlewek i opisują ich właściwości mechaniczne. Określają jaki wpływ na kość na kwas octowy. Wyciągają wnioski na temat wpływu składników mineralnych i organicznych na właściwości mechaniczne tkanki kostnej.
Nauczyciel prezentuje schemat przedstawiający budowę układu mięśniowego człowieka, omawia główne grupy mięśni.
Uczniowie wskazują na schemacie położenie wyróżnionych głównych grup mięśni.
Nauczyciel przedstawia prezentację multimedialną „Ćwiczenia rozwijające różne grupy mięśni”.
Uczniowie podczas dyskusji wykazują potrzebę aktywności fizycznej dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania układu ruchu. Określają warunki sprzyjające właściwemu rozwojowi muskulatury ciała.
Podsumowanie:
Nauczyciel przedstawia samouczek „Aplikacja Google – anatomia człowieka 3D”.
Uczniowie korzystając z aplikacji Zygote Body wykazują związek pomiędzy budową i funkcją poszczególnych układów oraz współdziałanie mięśni, ścięgien, kości i stawów w prawidłowym funkcjonowaniu układu ruchu.
Środki dydaktyczne
Materiały multimedialne: prezentacja multimedialna „Ćwiczenia rozwijające różne grupy mięśni”
Materiały multimedialne: samouczek „Aplikacja Google – Anatomia człowieka 3D”
Model układu kostnego człowieka
Schemat budowy układu mięśniowego człowieka
Komputery połączone z Internetem
Źródła w Internecie: aplikacja Zygote Body http://www.zygotebody.com/
Szklane słoiczki lub zlewki
Woda
Ocet
Kości kurczęcia
Notatnik, długopis
Metody nauczania
Ćwiczenia laboratoryjne
Dyskusja
Obserwacja
Pogadanka
Pokaz
Rozmowa kierowana
Formy pracy
Indywidualna
Praca w parach
Zbiorowa
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji (encyklopedia, atlas anatomiczny, Internet) wyjaśnij co to jest skolioza, co jest jej przyczyną i w jaki sposób można jej zapobiegać?
Dodatkowe propozycje wykorzystania
Multimedialne zasoby edukacyjne wykorzystywane w tym scenariuszu nadają się również do wykorzystania na III i IV etapie edukacyjnym w zakresie nauczania wychowania fizycznego lub na III i IV etapie edukacyjnym w zakresie nauczania języka angielskiego.
Lista załączników multimedialnych
Samouczek „Aplikacja Google – Anatomia człowieka 3D”
Prezentacja multimedialna „Ćwiczenia rozwijające różne grupy mięśni”