R1NGW5QjXTVDR
Na ilustracji widać dziesięć kolorowych kół. Obok nich narysowane są strzałki, które z jednego koła kierują w stronę następnego. Strzałki biegną w prawym kierunku.

Instrukcja obsługi

Schemat działania
Źródło: Gerd Altmann, Pixabay, domena publiczna.
Twoje cele
  • określisz cechy i funkcję instrukcji jako tekstu użytkowego,

  • poznasz zasady pisania instrukcji,

  • wykonasz zadania na podstawie tekstów instrukcji,

  • zredagujesz instrukcję i poprawnie zastosujesz słownictwo typowe dla tej formy.

Instrukcja to tekst o charakterze użytkowym. Informuje o sposobie i kolejności postępowania przy korzystaniu z jakiegoś urządzenia lub podczas wykonywania określonej czynności. Pisząc instrukcję, powinno się używać czasowników w 2. osobie trybu rozkazującego, np. włóż, podłącz, naciśnij, poczekaj.

Instrukcja powinna zawierać:

  • tytuł,

  • kolejne etapy poszczególnych czynności,

  • uwagi,

  • zalecenia.

Polecenie 1

Przypomnij sobie zasady redagowania instrukcji, możesz także skorzystać z informacji zawartych w lekcji Piszemy instrukcjęPTwv2RM4WPiszemy instrukcję

RJO5aWvAseP0f
Miejsce na notatki

Zapoznaj się z treścią animacji pt. Jak wykonać maskę teatralną z balonu?, a następnie wykonaj polecenia.

REcieP9boEEih
Animacja prezentuje jak samodzielnie wykonać maskę teatralną z balonu.
Polecenie 2

Na podstawie instrukcji zawartej w animacji wykonaj maskę z balonu.

Polecenie 2

Na podstawie instrukcji zawartej w animacji zrób maskę z balonu lub opisz, jak ją wykonać.

RfR4dFu9J8OaR
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Opisz, jaką maskę chciałbyś wykonać. Może ona przedstawiać twarz ulubionej postaci z bajki lub pyszczek zwierzęcia.

RDE86zCtHUbk2
Miejsce na notatki
Polecenie 3

Wymień trzy przykłady sytuacji, w których ludzie zakładają maski i wyjaśnij, do czego są im potrzebne.

R1E98Dsv9SEsz
(Uzupełnij).
Polecenie 4
R1LC923spvKrK
Narysuj projekt maski. Możesz skorzystać z dostępnego poniżej szkicownika.
Polecenie 4

Opisz jak mogłaby wyglądać twoja wymarzona maska.

RM6NrZdjfD6kU
(Uzupełnij).

Instrukcja gry Zostań Omnibusem

Mimo popularności gier komputerowych wciąż dużym zainteresowaniem cieszą się gry planszowe, karciane czy terenowe. Przed przystąpieniem do każdej gry należy zapoznać się z instrukcją, co wymaga skupienia i umiejętności czytania ze zrozumieniem. Przeczytaj uważnie instrukcję gry Zostań OmnibusemomnibusOmnibusem i wykonaj ćwiczenia.

RbedAzASMa0TQ
Gra planszowa
Źródło: tookapic, Pixabay, domena publiczna.

Instrukcja gry Zostań Omnibusem

Opis gry:

Gra przeznaczona dla 2‑6 osób w wieku od 10 do 14 lat.

Jesteś uczniem. Szkoła to miejsce, w którym nie tylko się uczysz, ale także spędzasz czas w grupie rówieśniczej i w gronie przyjaznych ci ludzi dorosłych. Spacerując
po korytarzu i odwiedzając różne pracownie, w łatwy oraz zabawowy sposób przybliżysz sobie wiedzę z różnych szkolnych przedmiotów. Ponadto zyskasz możliwość sprawdzenia swoich wiadomości oraz poszerzenia horyzontów w poszczególnych dziedzinach. Element rywalizacji sprawi, że gra będzie atrakcyjniejsza i bardziej emocjonująca. Twoje wiadomości i starania zostaną nagrodzone. Możesz zdobyć odznaki nie tylko za wiedzę, ale również za znajomość zasad dobrego wychowania.

Zawartość pudełka:

  • plansza do gry

  • 10 zestawów 20 kart z pytaniami i 20 odznak „Omnibus” z każdego przedmiotu

  • 1 zestaw 36 kart zawierający pytania dotyczące treści wychowawczych i 36 odznak „Dobry kolega”

  • 10 odznak „Kulturalny uczeń”

  • 2 czytniki z czerwonej folii

  • 6 pionków

  • 1 kostka sześcienna.

Przygotowanie gry: Gracze ustawiają swoje pionki na żółtym polu z napisem „WITAJ W SZKOLE”. Karty i odznaki układają w odpowiednich salach. Uczestnicy rzucają kostką i ustalają kolejność rozpoczęcia gry według zasady: kto wyrzuci większą ilość oczek na kostce.

Przebieg gry:

  • Grę rozpoczyna dziecko, które wyrzuci największą liczbę oczek na kostce. Zawodnicy rozpoczynają grę od żółtego pola z napisem „WITAJ W SZKOLE” i poruszają się po szkole w wyznaczonym kierunku zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek na kostce.

  • Gdy gracz stanie na wyznaczonym zielonym kółku, „wchodzi” do klasy, losuje kartę i odpowiada na pytanie. Musi sprawdzić, czy odpowiedź jest prawidłowa, przykładając czerwony czytnik z folii na „zaszyfrowany” tekst u dołu karty.

  • Jeśli okaże się ona poprawna, uprawnia to gracza do otrzyma odznaki z danego przedmiotu i w następnej kolejce do poruszania się dalej po planszy.

  • Jeśli nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, losuje kartę natury wychowawczej z gabinetu „Pani pedagog”. Odpowiedź na to pytanie pozwala mu opuścić salę, w której napotkał problemy, i po rzucie kostką w następnej kolejce przesuwać się do kolejnej sali. Otrzymuje wówczas odznakę „Dobry kolega”. Jeśli nie odpowie na pytanie, losuje kolejne aż do skutku.

  • Do sali „Pani pedagog” gracz może również trafić, zatrzymując się na niebieskim polu przy gabinecie.

  • Na chodniczku zaznaczone są dodatkowe czerwone pola. Jeśli gracz stanie pionkiem na tym polu, może wybrać salę, do której chciałby „wejść”. Po odpowiedzi na pytanie gracz przesuwa się dalej po planszy, zaczynając liczenie od pierwszego zielonego pola znajdującego się przy wybranej sali. Jeśli nie potrafi odpowiedzieć na wylosowane pytanie, losuje kartę natury wychowawczej z gabinetu „Pani pedagog” i postępuje dalej według wcześniej opisanej instrukcji. Zawodnik pokonuje trasę na planszy tyle razy, ile tego wymaga zdobycie określonej liczby odznak.

  • Grę wygrywa uczeń, który pierwszy zdobędzie ogółem 7 odznak „Omnibus”, każdą z jednego przedmiotu. W tym momencie przerywamy grę i podsumowujemy osiągnięcia pozostałych graczy. Jeśli udało ci się zdobyć:

Odznaki „Omnibusa”

Osiągnięcia

7 odznak

Jesteś „Omnibusem”. Posiadasz dużą wiedzę. Brawo!

5‑6 odznak

Dużo wiesz, jednak to za mało, by otrzymać tytuł „Omnibusa”.

4‑2 odznaki

Niektóre dziedziny wiedzy są ci bliskie. Zainteresuj się pozostałymi.

1‑0 odznak

Poszerz swoją wiedzę. Nastęnym razem na pewno będziesz mieć więcej szczęścia.

Jeśli udało ci się zdobyć 3 lub więcej odznak „Dobry kolega”, otrzymujesz tytuł „Kulturalny uczeń”.

Życzymy dobrej zabawy!

Ćwiczenie 1

Po zapoznaniu się z instrukcją gry Zostań Omnibusem wskaż poprawną odpowiedź na każde z poniższych pytań.

R18zW2dr87f60
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rv6I9GoPzpa9G
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rn08jyqmeVcf2
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
R18FfTj4LGrh7
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
R18UllUj5EXfB
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do elementów z kolumny lewej odpowiednich elementów z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 4
RisrntT3VJ13H
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu komórek tabeli odpowiednimi formami czasownika.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
RoDFjEz6q9ULI
Zadanie interaktywne, należy uzupełnić luki odpowiednimi wyrazami z tekstu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6
R9WBcsQ6FqMwU
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Napisz instrukcję obsługi wybranego sprzętu domowego, np. suszarki, odkurzacza, mikrofalówki lub żelazka.

RpeIV4TKqSm0T
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 8

Zredaguj przeznaczoną dla starszej osoby instrukcję pisania i wysyłania SMS‑ów.

RMII6OAfNImSi
Miejsce na notatki

Słownik

omnibus
omnibus

człowiek posiadający rozległą wiedzę z różnych dziedzin

Notatnik

RcKYe4wSM3j27
Miejsce na notatki

Bibliografia

Pakuła B.I., (2014), Co i jak napisać? Formy wypowiedzi pisemnych dla uczniów klas IV‑VI szkoły podstawowej, Gdańsk: Meritum.