Instrukcja obsługi
określisz cechy i funkcję instrukcji jako tekstu użytkowego,
poznasz zasady pisania instrukcji,
wykonasz zadania na podstawie tekstów instrukcji,
zredagujesz instrukcję i poprawnie zastosujesz słownictwo typowe dla tej formy.
Instrukcja to tekst o charakterze użytkowym. Informuje o sposobie i kolejności postępowania przy korzystaniu z jakiegoś urządzenia lub podczas wykonywania określonej czynności. Pisząc instrukcję, powinno się używać czasowników w 2. osobie trybu rozkazującego, np. włóż, podłącz, naciśnij, poczekaj.
Instrukcja powinna zawierać:
tytuł,
kolejne etapy poszczególnych czynności,
uwagi,
zalecenia.
Przypomnij sobie zasady redagowania instrukcji, możesz także skorzystać z informacji zawartych w lekcji Piszemy instrukcjęPiszemy instrukcję
Zapoznaj się z treścią animacji pt. Jak wykonać maskę teatralną z balonu?, a następnie wykonaj polecenia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/REcieP9boEEih
Animacja prezentuje jak samodzielnie wykonać maskę teatralną z balonu.
Na podstawie instrukcji zawartej w animacji wykonaj maskę z balonu.
Na podstawie instrukcji zawartej w animacji zrób maskę z balonu lub opisz, jak ją wykonać.
Opisz, jaką maskę chciałbyś wykonać. Może ona przedstawiać twarz ulubionej postaci z bajki lub pyszczek zwierzęcia.
Wymień trzy przykłady sytuacji, w których ludzie zakładają maski i wyjaśnij, do czego są im potrzebne.
Opisz jak mogłaby wyglądać twoja wymarzona maska.
Instrukcja gry Zostań Omnibusem
Mimo popularności gier komputerowych wciąż dużym zainteresowaniem cieszą się gry planszowe, karciane czy terenowe. Przed przystąpieniem do każdej gry należy zapoznać się z instrukcją, co wymaga skupienia i umiejętności czytania ze zrozumieniem. Przeczytaj uważnie instrukcję gry Zostań OmnibusemOmnibusem i wykonaj ćwiczenia.

Instrukcja gry Zostań Omnibusem
Opis gry:
Gra przeznaczona dla 2‑6 osób w wieku od 10 do 14 lat.
Jesteś uczniem. Szkoła to miejsce, w którym nie tylko się uczysz, ale także spędzasz czas w grupie rówieśniczej i w gronie przyjaznych ci ludzi dorosłych. Spacerując
po korytarzu i odwiedzając różne pracownie, w łatwy oraz zabawowy sposób przybliżysz sobie wiedzę z różnych szkolnych przedmiotów. Ponadto zyskasz możliwość sprawdzenia swoich wiadomości oraz poszerzenia horyzontów w poszczególnych dziedzinach. Element rywalizacji sprawi, że gra będzie atrakcyjniejsza i bardziej emocjonująca. Twoje wiadomości i starania zostaną nagrodzone. Możesz zdobyć odznaki nie tylko za wiedzę, ale również za znajomość zasad dobrego wychowania.
Zawartość pudełka:
plansza do gry
10 zestawów 20 kart z pytaniami i 20 odznak „Omnibus” z każdego przedmiotu
1 zestaw 36 kart zawierający pytania dotyczące treści wychowawczych i 36 odznak „Dobry kolega”
10 odznak „Kulturalny uczeń”
2 czytniki z czerwonej folii
6 pionków
1 kostka sześcienna.
Przygotowanie gry: Gracze ustawiają swoje pionki na żółtym polu z napisem „WITAJ W SZKOLE”. Karty i odznaki układają w odpowiednich salach. Uczestnicy rzucają kostką i ustalają kolejność rozpoczęcia gry według zasady: kto wyrzuci większą ilość oczek na kostce.
Przebieg gry:
Grę rozpoczyna dziecko, które wyrzuci największą liczbę oczek na kostce. Zawodnicy rozpoczynają grę od żółtego pola z napisem „WITAJ W SZKOLE” i poruszają się po szkole w wyznaczonym kierunku zgodnie z liczbą wyrzuconych oczek na kostce.
Gdy gracz stanie na wyznaczonym zielonym kółku, „wchodzi” do klasy, losuje kartę i odpowiada na pytanie. Musi sprawdzić, czy odpowiedź jest prawidłowa, przykładając czerwony czytnik z folii na „zaszyfrowany” tekst u dołu karty.
Jeśli okaże się ona poprawna, uprawnia to gracza do otrzyma odznaki z danego przedmiotu i w następnej kolejce do poruszania się dalej po planszy.
Jeśli nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, losuje kartę natury wychowawczej z gabinetu „Pani pedagog”. Odpowiedź na to pytanie pozwala mu opuścić salę, w której napotkał problemy, i po rzucie kostką w następnej kolejce przesuwać się do kolejnej sali. Otrzymuje wówczas odznakę „Dobry kolega”. Jeśli nie odpowie na pytanie, losuje kolejne aż do skutku.
Do sali „Pani pedagog” gracz może również trafić, zatrzymując się na niebieskim polu przy gabinecie.
Na chodniczku zaznaczone są dodatkowe czerwone pola. Jeśli gracz stanie pionkiem na tym polu, może wybrać salę, do której chciałby „wejść”. Po odpowiedzi na pytanie gracz przesuwa się dalej po planszy, zaczynając liczenie od pierwszego zielonego pola znajdującego się przy wybranej sali. Jeśli nie potrafi odpowiedzieć na wylosowane pytanie, losuje kartę natury wychowawczej z gabinetu „Pani pedagog” i postępuje dalej według wcześniej opisanej instrukcji. Zawodnik pokonuje trasę na planszy tyle razy, ile tego wymaga zdobycie określonej liczby odznak.
Grę wygrywa uczeń, który pierwszy zdobędzie ogółem 7 odznak „Omnibus”, każdą z jednego przedmiotu. W tym momencie przerywamy grę i podsumowujemy osiągnięcia pozostałych graczy. Jeśli udało ci się zdobyć:
Odznaki „Omnibusa” | Osiągnięcia |
|---|---|
7 odznak | Jesteś „Omnibusem”. Posiadasz dużą wiedzę. Brawo! |
5‑6 odznak | Dużo wiesz, jednak to za mało, by otrzymać tytuł „Omnibusa”. |
4‑2 odznaki | Niektóre dziedziny wiedzy są ci bliskie. Zainteresuj się pozostałymi. |
1‑0 odznak | Poszerz swoją wiedzę. Nastęnym razem na pewno będziesz mieć więcej szczęścia. |
Jeśli udało ci się zdobyć 3 lub więcej odznak „Dobry kolega”, otrzymujesz tytuł „Kulturalny uczeń”.
Życzymy dobrej zabawy!
Po zapoznaniu się z instrukcją gry Zostań Omnibusem wskaż poprawną odpowiedź na każde z poniższych pytań.
Napisz instrukcję obsługi wybranego sprzętu domowego, np. suszarki, odkurzacza, mikrofalówki lub żelazka.
Zredaguj przeznaczoną dla starszej osoby instrukcję pisania i wysyłania SMS‑ów.
Słownik
człowiek posiadający rozległą wiedzę z różnych dziedzin
Notatnik
Bibliografia
Pakuła B.I., (2014), Co i jak napisać? Formy wypowiedzi pisemnych dla uczniów klas IV‑VI szkoły podstawowej, Gdańsk: Meritum.