Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Temat lekcji:

Instrukcja pętli For w języku Turbo Pascal

Cele lekcji:

Wiadomości:

Uczeń potrafi:

  • podać konstrukcję instrukcji pętli For w języku Turbo Pascal;

  • omówić sposób działania instrukcji For;

  • podać przykłady zalet użycia takiej instrukcji;

  • opisać algorytm obliczania silni;

  • opisać algorytm obliczania średniej n liczb;

  • podać przykłady zastosowań instrukcji powtarzania w odniesieniu do życia codziennego.

Umiejętności:

Uczeń potrafi:

  • napisać program wykorzystujący instrukcję For;

  • modyfikować program z instrukcją For;

  • uruchamiać gotowy program;

  • usuwać błędy z programu;

  • zapisać algorytm obliczania silni w postaci listy kroków;

  • zapisać algorytm obliczania silni w postaci schematu blokowego;

  • zapisać algorytm obliczania średniej w postaci listy kroków;

  • zapisać algorytm obliczania średniej w postaci schematu blokowego;

  • wdrażać napisany program.

Metody nauczania

  • wykład;

  • laboratoria.

Środki dydaktyczne

  • komputery z zainstalowanym Turbo Pascal lub Free Pascal.

Uwarunkowania techniczne

  • lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich, z zainstalowanym Pascalem i programem Power Point;

  • projektor multimedialny.

Przebieg lekcji

Etap

Zadanie

Przebieg realizacji

Uwagi do realizacji

Faza przygotowawcza

– czynności organizacyjne (5 min)

– wprowadzenie do instrukcji pętli (5 min)

– podanie tematu lekcji

– przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji

– zaciekawienie uczniów jej treścią

– wyjaśnienie celowości wprowadzenia nowej instrukcji

Faza realizacyjna

– omówienie instrukcji pętli For (20 min)

– przypomnienie pojęcia iteracji i algorytmów iteracyjnych

– omówienie składni instrukcji For w wersji podstawowej

– przedstawienie zmodyfikowanej wersji polecenia For, umożliwiającej zmianę licznika pętli w dół

– otwarcie nowego programu i deklaracja zmiennych potrzebnych do działania pętli For (licznika pętli)

– napisanie prostej aplikacji wyświetlającej na ekranie wielokrotnie wprowadzony tekst

– modyfikacja programu w celu umożliwienia wprowadzania z klawiatury liczby powtórzeń

– algorytm obliczania silni (20 min)

– przypomnienie pojęcia silni z matematyki

– przypomnienie sposobu obliczania silni

– zapisanie algorytmu obliczania silni w postaci listy kroków

– zapisanie algorytmu obliczania silni w postaci schematu blokowego

– utworzenie nowego programu

– zaprojektowanie procedury lub funkcji obliczającej wartość silni

– kodowanie programu

– testowanie programu – określenie, kiedy program zaczyna generować błędne wyniki

– zmiana typu zmiennej przechowującej wartość silni i określenie maksymalnej wartości silni, jaką można obliczyć w Turbopascalu

– algorytm obliczania średniej n liczb (20 min)

– przypomnienie pojęcia średniej z matematyki

– przypomnienie sposobu obliczania średniej

– zapisanie algorytmu obliczania średniej w postaci listy kroków

– zapisanie algorytmu obliczania średniej w postaci schematu blokowego

– utworzenie nowego programu

– zaprojektowanie procedury lub funkcji obliczającej wartość średniej

– kodowanie programu

– testowanie programu

Faza podsumowująca

– podsumowanie lekcji (10 min)

– przypomnienie składni polecenia For

– przypomnienie przykładów realizowanych na lekcji

Bibliografia:

[1] A. Marciniak, Turbo Pascal 7.0, WNT, Warszawa 1996.

[2]E. Gurbiel, G. Hardt‑Olejniczak, E. Kołczyk, H. Krupicka, M. Sysło, Informatyka, cz. 1, WSiP, Warszawa 2002.

[3] I. Bujnowski, Z. Talaga, Informatyka, t. 1, WSzPWN, Warszawa 2003.

Załączniki

Czas trwania lekcji:

2 x 45 minut

Uwagi

RYr9ma6EOSQY8

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 71.11 KB w języku polskim
R1Gwx91R3kRXB

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 69.50 KB w języku polskim