Instrukcja użytkowania
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Materiały multimedialne: grafika interaktywna, wycieczka wirtualna, film edukacyjny, wizualizacja modelu w grafice 3DMateriały multimedialne: grafika interaktywna, wycieczka wirtualna, film edukacyjny, wizualizacja modelu w grafice 3D
Obudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczacego się, netografia i bibliografiaObudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczacego się, netografia i bibliografia
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, nalćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.
W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do zwiększenia lub zmniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być sczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki, zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
We wprowadzeniuwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały multimedialne
Grafika interaktywna
Grafika interaktywnaGrafika interaktywna składa się z trzech schematów. Na każdym umieszczone są znaczniki. Poniżej, dla przykładu przedstawiony jest pierwszy z trzech schematów. Funkcjonalności wszystkich grafik interaktywnych są takie same.
Po kliknięciu na znacznik, z prawej strony grafiki wyświetla się opis.
W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na grafice. Poprzez kliknięcie na konkretny z nich wyświetli się dodatkowe okno z opisem oraz nagraniem audio. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników.
W oknach otwierających się po kliknięciu danego znacznika znajdują się poza informacjami tekstowymi nagrania audio dostępne w odtwarzaczu. Aby odtworzyć nagranie, należy kliknąć ikonę trójkąta. Obok znajduje się informacja o czasie odtworzonego fragmentu, pasek, dzięki któremu można zaznaczyć konkretny moment nagrania do otworzenia oraz informacja o całkowitej długości nagrania. W prawej części odtwarzacza znajduje się ikona głośnika służąca do wyłączenia/włączenia dźwięku oraz pasek, na którym można ustawić odpowiedni poziom głośności.
Pod trzema grafikami interaktywnymi znajduje się pionowa oś, w której opisane są warunki i instrukcje przechowywania różnych rodzajów zapasów. W podstawowym widoku osi treści ukryte są pod przyciskami. Każdy przycisk to tytuł danego rozdziału osi.
Po kliknięciu przycisku z tytułem wyświetli się opis oraz odtwarzacz audio, który ma analogiczne funkcjonalności jak w przypadku grafiki interaktywnej. Ikona przekreślonego oka po prawej stronie służy do ponownego ukrycia treści.
Po kliknięciu przycisku „Zmień sposób wyświetlania” widok osi zmieni się. Nawigować pomiędzy slajdami można za pomocą przycisków: „Pierwszy slajd”, „Poprzedni slajd”, „Następny slajd”, „Ostatni slajd”. Pozostałe funkcjonalności są takie same, jak w domyślnym widoku.
Pod osią znajduje się „Przykładowe oprogramowanie magazynowe” w formie slajdów. Każdy slajd składa się ze zrzutu ekranu z programu magazynowego, nagrania audio i opisu. Nawigować pomiędzy slajdami można za pomocą przycisków w górnej części, podobnie jak w przypadku drugiego widoku pionowej osi.
Wycieczka wirtualna
Aby rozpocząć wycieczkę wirtualnąwycieczkę wirtualną należy kliknąć przycisk „uruchom” na ekranie startowym.
Po uruchomieniu wycieczki wirtualnej otwiera się wstępny widok, na którym widoczny jest opis wprowadzający do wycieczki. Aby zamknąć opis i przejść do dalszych elementów wycieczki, należy kliknąć w tło tego widoku.
Po zamknięciu widoku wstępnego uaktywnia się możliwość obracania się wokół własnej osi oraz przybliżania i oddalania. Przytrzymując lewy przycisk myszki można zmieniać kąt widzenia i obracać zdjęcie panoramiczne. Za pomocą scrolla można przybliżać i oddalać widok.
W wycieczce po magazynie centralnym znajdują się następujące lokacje:
strefa załadunku i rozładunku,
strefa przyjęcia towaru,
strefa składowania,
strefa kompletacji,
strefa wysyłki.
W każdym momencie można przejść do wybranej strefy za pomocą dolnego menu z miniaturowymi podglądami stref. Aby wyświetlić to menu, należy kliknąć w ikonę z trzema kropkami. Aby je zamknąć należy ponownie kliknąć na tę ikonę.
W wycieczce wirtualnej pojawiają się dwa rodzaje symboli: symbol śladu stóp oraz symbol „i”. Symbol śladu stóp umożliwia przejście do kolejnej lokacji wycieczki.
Symbol „i” otwiera okno informacyjne, które zawiera dodatkowe wiadomości o danej strefie sortowni pocztowej. Oba symbole posiadają podpowiedzi dotyczące ich funkcji, które wyświetlają po najechaniu kursorem na dany symbol.
Po otwarciu okna informacyjnego treści są przedstawione w formie tekstu, grafiki oraz pliku audio z odczytaniem opisu przez lektora, dodatkowo w niektórych oknach informacyjnych można odsłuchać dźwięki związane z pracą w sortowni. Aby odtworzyć nagranie, należy kliknąć ikonę trójkąta. Obok znajduje się informacja o czasie odtworzonego fragmentu i o całkowitej długości nagrania oraz pasek, dzięki któremu można zaznaczyć konkretny moment nagrania do otworzenia. W prawej części odtwarzacza znajduje się ikona głośnika służąca do wyłączenia/włączenia dźwięku. Po najechaniu na głośnik, pojawia się pasek, na którym można ustawić odpowiedni poziom głośności. Pod przyciskiem trzech kropek znajdują się opcje pobrania nagrania oraz zmiany szybkości odtwarzania. W niektórych oknach znajduje się także odtwarzacz wideo, który ma analogiczne funkcjonalności, jak w przypadku odtwarzacza filmu edukacyjnego.
Aby zamknąć dodatkowe okno z informacjami, należy kliknąć symbol „x”, znajdujący się w prawym, górnym rogu okna.
Film edukacyjny
Ekran odtwarzania filmufilmu wygląda następująco:
Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole:
Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie filmu.
Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.
Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.
Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.
Kolejny symbol pozwala na włączenie napisów.
Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.
Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.
Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.
Wizualizacja modelu w grafice 3D
WizualizacjaWizualizacja składa się z dwóch osobnych stron. Na każdej z nich znajdują się modele w 3D, które za pomocą myszki można dowolnie obracać i przeglądać, a za pomocą scrolla przybliżać. Niektóre modele posiadają znaczniki oznaczone cyframi.
Po kliknięciu na znacznik po prawej stronie modelu wyświetli się jego opis.
W lewym górnym rogu znajduje się ikona przekreślonej kamery. Kliknięcie na nią resetuje ułożenie modelu – wraca on do pozycji wyjściowej.
Nad każdym modelem znajduje się odtwarzacz audio z nagraniem opisu danej palety lub urządzenia. Funkcjonalność odtwarzacza audio jest taka sama, jak w grafice interaktywnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać.
Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi na ekranie pojawi się informacja zwrotna ze wskazaniem materiału multimedialnego, na podstawie którego można uzupełnić swoją wiedzę.
Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi.
Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania.
Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.
Przykładowe formy ćwiczeń interaktywnych zawartych w e‑materiale zostały zebrane poniżej.
Grupowanie elementów - ćwiczenia tego typu polegają na przeciąganiu kafelków z tekstem do odpowiedniego pola. Aby przeciągnąć kafelek, należy go kliknąć lewym przyciskiem myszy, przeciągnąć do wybranego pola i upuścić, zwalniając lewy przycisk myszy.
Ćwiczenia oparte na uzupełnianiu tekstu. W pierwszym przykładzie należy puste pola uzupełnić znajdującymi się pod tekstem kafelkami. W tym celu należy kliknąć wybrany kafelek lewym przyciskiem myszy i trzymając go, przeciągnąć do wybranego pustego pola.
Innym przykładem jest ćwiczenie, w którym należy wpisać z klawiatury do pustych pól tekst. W przypadku takich ćwiczeń należy zwrócić uwagę na odpowiednią formę gramatyczną słowa oraz wielkość liter.
Ćwiczenia, w których należy przeciągnąć tekst na grafikę. Aby uzupełnić ćwiczenie, należy kliknąć lewym przyciskiem myszy wybrany kafelek z tekstem pod grafiką i przeciągnąć do odpowiedniego punktu (okrągłe, interaktywne pola).
Ćwiczenia, w których należy wybrać odpowiednią ilustrację działają tak samo, jak ćwiczenia jednokrotnego wyboru. Aby wybrać odpowiedź, należy kliknąć lewym przyciskiem myszy okrągłe pole obok wybranej ilustracji.
Aby rozwiązać ćwiczenie polegające na zaznaczeniu poprawnych fraz dokumentu, należy kliknąć lewym przyciskiem myszy w ramkę z wybranym wariantem uzupełnienia.
Ćwiczenia typu prawda‑fałsz mają formę tabeli. W pierwszej kolumnie zebrane są opisy lub stwierdzenia. W drugiej i trzeciej kolumnie znajdują się interaktywne pola do wyboru prawdy lub fałszu. Aby wybrać odpowiednie pole, należy je kliknąć lewym przyciskiem myszy.
Na analogicznym do tabeli prawda‑fałsz schemacie opiera się poniższe ćwiczenie. W pierwszej kolumnie zebrane są stwierdzenia. W drugiej, trzeciej i czwartej kolumnie znajdują się interaktywne pola do wyboru odpowiedniego rodzaju magazynu. Aby wybrać odpowiednie pole, należy je kliknąć lewym przyciskiem myszy.
W interaktywnych materiałach sprawdzających znajduje się także test samosprawdzający, złożony z czternastu pytań. Aby rozpocząć test, należy kliknąć „Uruchom”.
Wyświetli się poniższy widok. Na górnym panelu widoczny jest numer pytania, pozostały czas i wynik poprzedniego rozwiązywania testu. Zadania rozwiązuje się poprzez zaznaczenie jednej z odpowiedzi i kliknięcie przycisku „Sprawdź”.
Wyświetli się wtedy informacja zwrotna. Dopiero wtedy można przejść do kolejnego zadania, klikając „Dalej”.
Za pomocą przycisku „poprzednie” można wrócić do wcześniejszych pytań. Nie można jednak zmienić wybranej odpowiedzi.
Po rozwiązaniu ostatniego pytania pojawi się przycisk „zakończ test”.
Po jego kliknięciu pojawi się okno z informacją o wyniku testu i odpowiedziach udzielonych we wszystkich pytaniach.
Słownik pojęć dla e‑zasobu
Słownik pojęćSłownik pojęć posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się hiperłącze do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie. Po kliknięciu w hiperłącze otworzy się strona z odpowiednim multimedium.
W górnej części słownika znajduje się pole do filtracji pojęć. Aby wyszukać jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na cztery części. Każda z części jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika, wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wymienia kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Druga omawia strukturę e‑materiału. Wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza zajęciami oraz dla indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się składa się z trzech części. Każda z części jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika, wyświetli się jego odpowiedni fragment.
Pierwsza część przedstawia strukturę e‑materiału. Omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Druga część zawiera informacje, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Trzecia część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano przy opracowywaniu e‑materiału. Przy adresach zapisana jest data z ostatnim dostępem do strony internetowej. Aby przejść na daną stronę, należy skopiować do paska przeglądarki adres internetowy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑zasobie należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie, jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej lub przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści