Atlas procesów w układach przetwarzania energii
ELE.07 Montaż, uruchamianie oraz eksploatacja instalacji i jednostek wytwórczych w systemach energetycznych – Technik energetyk 311307
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Materiały multimedialne: atlas interaktywny oraz wizualizacja 3DMateriały multimedialne: atlas interaktywny oraz wizualizacja 3D
Obudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografiaObudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
![Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony. Na górze znajduje się napis: POPRZEDNIA STRONA. Pod napisem widoczna jest długa linia, a pod nią napis: netografia i bibliografia.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1FCd6LULzIsm/1699266958/18t7Og5YKpqM2x3VEwNQIGw9GNXXEits.png)
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
![Przykład przycisku nawigującego do następnej strony. Na górze znajduje się napis: NASTĘPNA STRONA. Pod napisem widoczna jest długa linia, a pod nią napis: instrukcja użytkowania.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R4Jm6mVTYEJdS/1698137147/1WTdUkL3zLc5mo4MWBAyvTT4m2dutp2C.png)
Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.
![Widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RJ3rinblTirHQ/1688419565/s14ls0EXc80Pc7VGnnmRU9UG0A8Q63YQ.png)
W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
![Grafika przedstawia widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Od lewej. Czarna litera A ze strzałką w dół. Umożliwia pomniejszenie treści strony. Czarna litera A ze strzałką w górę. Umożliwia powiększenie treści strony. Czarna litera A w białym kwadracie. Umożliwia wyłączenie wysokiego kontrastu. Biała litera A w czarnym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: czarno‑biały. Czarna litera A w żółtym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: żółto‑czarny. Żółta litera A w czarnym kwadracie. Umożliwia włączenie wysokiego kontrastu: czarno‑żółty. Oraz ikonka człowieka z wyprostowanymi rękami. Umożliwia przełączenie do trybu dostępności.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RL5vcXMUxOUGC/1689762839/1MNXKJfmuHUvM7fyCKVfnfQeFV5HU9jq.png)
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Wszystkie elementy e‑materiału, czyli tekst, opisy alternatywne, przyciski nawigacyjne i funkcyjne, elementy dokumentacji, linki i odnośniki można odczytać za pomocą czytnika ekranu. Funkcjonalność ta działa zarówno w trybie dostępności, jak i w standardowym widoku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.
![Przykładowy wygląd spisu treści](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RSc7t9UA4Arqt/1688419565/22habK6VDQGDIUhqV57DAv02SswpJa78.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzi atlas interaktywny oraz wizualizacja 3D.
Atlas interaktywny
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny podzielony jest na trzy części. W pierwszej części, będącej wstępem, zapoznasz się z ogólnym podziałem elektrowni cieplnych. Druga część to szczegółowo przedstawiony proces elektrowni parowo‑gazowej, natomiast trzecia część multimedium obejmuje przebieg procesu elektrowni parowej kondensacyjnej.
Atlas posiada spis treści, dzięki któremu uczeń może, klikając na dany punkt, szybciej przenieść się na odpowiedni schemat wraz z jego szczegółowymi informacjami.
![Przykładowy spis treści atlasu interaktywnego](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RCPKy13UjTePJ/1688419565/SocDmtFx3454mC8JiEtOslGC6heFfady.png)
Pierwsza część składa się z rozwijanej tabeli, dotyczącej ogólnego podziału elektrowni cieplnych.
![Przykładowy fragment rozwiniętego okna ogólnego podziału elektrowni cieplnych](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RCyn28PWn0DaT/1688419566/1wS1uDMdbXTIEKpbNtqlf2d4OD34t68r.png)
Następne dwie części to właściwe atlasy interaktywne. Każde z nich po lewej stronie posiada także spis treści.
![Przykładowy widok jednego z dwóch atlasów interaktywnych](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RlRKDfa4Ig6rw/1688419566/EMc1OlxJ0n0UrSr1ZJiXxPVyupYrJqnv.png)
Uczeń ma możliwość wybierać dowolne treści ze spisu treści lub przeglądać je po kolei za pomocą górnego panelu i strzałek w prawo i w lewo.
![Panel przesuwania treści atlasu interaktywnego w prawo i w lewo](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1ED1WWZr5xIW/1688419566/IRaOXlmN18qgwmW8xXIUEHjewndsgk5s.png)
Pod atlasami znajdują się dodatkowo dwie grafiki interaktywne dotyczące budowy chłodni kominowej oraz chłodni wentylatorowej. Posiadają numerowane pola, które nazywają określone części budowy danej chłodni.
![Przykładowy widok grafiki interaktywnej](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Wq6WEa9GnJn/1688419567/21SANehxaz4rBzSzJXYaMpaTFHaZv2b7.png)
Wizualizacja 3D
Wizualizacja 3DWizualizacja 3D jest szczegółowym przedstawieniem najważniejszych zakładów przetwarzających energię: elektrociepłowni, elektrowni na paliwo stałe oraz elektrowni gazowej.
![Podstawowy widok jednej z wizualizacji 3D](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RkN0G3lZSWeS2/1688419567/2SXPUPMnF8HwIbfoVXXLRS7UyFdx3pDr.png)
Wizualizacja zawiera także numerowane pola. Po kliknięciu na jedno z nich, pojawia się dodatkowe pole ze szczegółowymi informacjami.
Po kliknięciu i przytrzymaniu prawego przycisku myszki można przesuwać model w różne strony. Po kliknięciu i przytrzymaniu prawego przycisku myszy na polu modelu 3D możliwe jest przesuwanie go w prawo, lewo, górę i dół.
![Przykładowy widok wizualizacji 3D po rozwinięciu szczegółowych informacji](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rmu9wvM6pUnNa/1688419568/13uNwF93VSf2QuKgWSb5zZEQZnsbYjuC.png)
Po kliknięciu na przekreśloną kamerę w lewym górnym rogu można zresetować kamerę.
![Ilustracja przedstawia ikonę znacznika resetującego kamerę. To kółko z białym obramowaniem i czarnym wypełnieniem. W środku widoczny jest symbol białej przekreślonej kamery.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RwmZxWqIIfACl/1674246253/Qr3BTfIqc1GujDzXlz8KzMHbQ3idQdif.jpg)
Po kliknięciu znaku pauza w lewym górnym rogu można zatrzymać kamerę.
![Ilustracja przedstawia ikonę znacznika zatrzymującego kamerę. To kółko z białym obramowaniem i czarnym wypełnieniem. W środku widoczny jest biały ośmiokąt z dwiema pionowymi kreskami obok siebie.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RjqqoAok5dnlf/1674246254/1gVbtuhT8h6IQURf2k00Lam4tOqn6tLP.jpg)
Przy informacjach dotyczących budowy elektrowni dostępna jest również możliwość odsłuchania opisów. Nagrania można odsłuchać, możne je również zatrzymać, korzystając z panelu odtwarzacza.
![Panel umożliwiający odsłuchanie szczegółowych informacji](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RysKgXuXu16nX/1688419568/1oC415xtene7Tjekf1LovgXEzIrPDniC.png)
Aby odtworzyć głos lektora czytającego szczegółowe informacje wizualizacji, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
![Grafika przedstawia ikonę trójkąta, która pozwala odtworzyć nagranie lektora czytającego polecenie.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Sr5Sx53bG4n/1690282729/2JuOsB3XoyHR2sLRbyOizvLX4Rn1d4Ls.png)
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać odtwarzanie, należy go kliknąć.
![Grafika przedstawia ikonę zatrzymania, czyli dwóch pionowych pasków, która pozwala zatrzymać nagranie.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R21jcrdtyUujQ/1690282730/iClrfqYCHEZwv6cdIgMPm2j15RU3GsTA.png)
Ikona głośnika pozwala ściszyć lub podgłośnić dźwięk.
![Grafika przedstawia ikonę głośnika, która pozwala ściszyć lub pogłośnić dźwięk odtwarzania.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/ROuY6t0i0J4NH/1690282730/1cR4xx8OnnAv8a4KiNJimjW6Ebh0lhqH.png)
Ikona trzech pionowych kropek umożliwia rozwinięcie możliwości: pobierania i zmiany szybkości odtwarzania.
![Grafika przedstawia ikonę trzech kropek, która umożliwia wybór dwóch opcji: pobierania i zmiany szybkości odtwarzania.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R13ur6444FeBR/1686748573/1VI2jmm5WLFgERM9vfa6QdzxNi2rn94D.png)
![Grafika przedstawia dwie ikony: opcję pobierania i zmiany szybkości odtwarzania.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1EGWUgYWqpwK/1686748573/2U5SZ6GWTUIy1l5hIwt5zzFUWyX20xXQ.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Obudowa dydaktyczna
W jej skład wchodzą interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
![Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1VgKZV2Tb0PN/1688419568/17j04em7AYgq8SY4z4q6RzuixBdXujyp.png)
Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
![Przykładowy widok zadania](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RdntKqppPKJ7x/1688419569/64p9qaN9Zh2hMNHkgocXQerYFwjYBcoK.png)
Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.
![Grafika przedstawia oznaczenia poziomu trudności zadań. Widoczne są trzy sześciokąty umieszczone obok siebie. Pierwszy sześciokąt jest koloru zielonego z białym wnętrzem, którego jeden fragment jest zielony. Fragment ten ma formę trójkąta, którego podstawę tworzy jeden bok sześciokąta. Druga ikonka ma żółty kolor. Jej połowa jest biała, a druga połowa jest żółta. Trzecia ikonka jest czerwona, przy czym cały jej środek jest pokryty czerwienią.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R16Xn1YnQDT8d/1701809499/SiV13q9lgzURTepoPYnp9omkgsamzhhi.png)
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęćSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
W górnej części słownika znajduje się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
![Widok na górną część słownika z polem filtrowania haseł słownika](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R17eI4NDFlJZN/1688419569/1Z59Keja5b3dyeGEWjcjccTNZEgKRQPh.png)
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści