Instrukcja użytkowania
Spis treści
Informacje ogólneInformacje ogólne
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Informacje ogólne
E‑materiał składa się z dziesięciu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.
Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie e‑materiału oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie w ikonę.
- Wprowadzenie
- Prawa i zjawiska optyczne w przyrodzie
Film edukacyjny
- Urządzenia optyczno – mechaniczne i pomiarowe oraz materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
Atlas interaktywny
- Połączenia stosowane w optyce
Film instruktażowy - tutorial
- Materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą: film edukacyjny, atlas interaktywny, film instruktażowy (tutorial) oraz e‑book.
Film edukacyjny Prawa i zjawiska optyczne w przyrodzie
W filmie edukacyjnym Prawa i zjawiska optyczne w przyrodzie
Prawa i zjawiska optyczne w przyrodzie
omówiono doświadczenia fizyczne z zakresu optyki geometrycznej oraz pojęcie światła białego i jego źródła. Wyjaśniono również, na czym polega rozchodzenie się światła, jego załamanie i odbicie.
Ekran filmu wygląda jak na zdjęciu poniżej:
Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta znajdującą się w dolnym lewym rogu ekranu:
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić wymaganą głośność. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć symbol głośnika.
Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.
Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie jej spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu go pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
Ikona auto
pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
Klikając ikonę 1x
, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
Pod filmem edukacyjnym znajduje się plansza interaktywna, która wygląda jak na zdjęciu poniżej.
W lewym górnym rogu znajduje się ikona jak ta widoczna poniżej. Kliknij ją, by zobaczyć opisy do grafiki.
Wtedy na ekranie planszy interaktywnej pojawią się cyfry w kółkach. Kliknij je, by zobaczyć opisy poszczególnych elementów planszy. Jeśli na ekranie nie wyświetla się cała treść, przewiń ekran w dół za pomocą pokrętła myszy lub używając szarego paska przewijania po prawej stronie ekranu. Jeśli chcesz wyjść z opisu tego elementu, kliknij przycisk „Wróć” w prawym dolnym rogu ekranu.
Możesz również zapoznać się z kolejnymi opisami, klikając ikonę cyfry w lewym górnym rogu ekranu. W ten sposób będziesz przechodzić do kolejnych elementów planszy interaktywnej.
Plansza interaktywna daje też możliwość zapoznania się z treścią w wersji audio. Do obsługi tej wersji służy pokazany poniżej szary pasek w górnej części ekranu opisu. Aby odtworzyć nagranie, kliknij ikonę odtwarzania (trójkąt w kółku) z prawej strony paska. Obok ikony odtwarzania widzisz cyfry, które oznaczają czas odtworzonego materiału. Dalej w prawo znajduje się pasek przewijania. Najedź na niego kursorem i przesuń w dowolnym kierunku. W ten sposób możesz odsłuchać treści ponownie lub przewinąć do przodu i rozpocząć słuchanie w wybranym miejscu. Na prawo od paska przewijania widzisz cyfry, które oznaczają całkowity czas nagrania.
Widoczna poniżej kolejna ikona na pasku przewijania pozwala na wyłączenie lub włączenie dźwięku. Kliknij ją, jeśli chcesz wyciszyć dźwięk. Jeśli chcesz ponownie włączyć dźwięk, również kliknij tę ikonę. Obok niej znajduje się pasek głośności. Najedź na niego kursorem, kliknij lewym przyciskiem myszy i przesuń w dowolne miejsce, by ustawić optymalny poziom dźwięku.
Atlas interaktywny Urządzenia optyczno‑mechaniczne i pomiarowe oraz materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
W atlasie interaktywnym Urządzenia optyczno‑mechaniczne i pomiarowe oraz materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
atlasie interaktywnym Urządzenia optyczno‑mechaniczne i pomiarowe oraz materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
omówiono sprzęt wykorzystywany do realizacji zadań zawodowych realizowanych przez optyka‑mechanika i technika optyka, m.in. kolimator, interferometr czy polaryzator.
W spisie treści atlasu interaktywnego wyszczególniono wszystkie przedstawione w nim urządzenia.
Po kliknięciu w konkretną nazwę zobaczysz grafikę przedstawiającą wybrane urządzenie.
Grafiki zawierają znaczniki z cyframi. Po kliknięciu w taki znacznik możesz przeczytać lub odsłuchać opis danego urządzenia.
Naciśnij przycisk „Start”, jeśli chcesz wysłuchać nagrany tekst.
Aby zatrzymać nagranie, naciśnij przycisk „Stop”.
W każdej chwili możesz dostosować głośność czytanego tekstu, przesuwając pasek głośności.
Aby wyłączyć widok opisu, należy kliknąć przycisk „Wróć” znajdujący się w jego prawym dolnym rogu, lub kliknąć w dowolnym miejscu grafiki.
W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących wizualizacji. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników.
Aby zapoznać się z opisami i zdjęciami wszystkich urządzeń, możesz klikać w ich nazwy wypisane w spisie treści lub przesuwać kółkiem myszy w dół ekranu.
Film instruktażowy (tutorial) Połączenia stosowane w optyce
W filmie instruktażowym (tutorialu) Połączenia stosowane w optyce
filmie instruktażowym (tutorialu) Połączenia stosowane w optyce
omówiono obsługę i zastosowanie urządzeń i narzędzi wykorzystywanych do produkcji oprawek okularowych.
Ekran filmu wygląda jak na zdjęciu poniżej:
Elementy sterowania filmem instruktażowym są takie same jak elementy sterowania filmem edukacyjnym.
E‑book Materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
W e‑booku Materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
e‑booku Materiały konstrukcyjne stosowane w optyce
zebrano informacje na temat światła i związanych z nim zjawisk, takich jak dyfrakcja, interferencja i polaryzacja. Omówiono również zasady odbicia i załamywania światła, a także proces produkcji i pomiary soczewek okularowych, schorzenia oczu i wady wzroku.
Strona tytułowa e‑booka wygląda jak na zdjęciu poniżej:
Po kliknięciu w okładkę e‑booka otworzy się nowa karta zawierająca spis treści.
Po kliknięciu w daną pozycję ze spisu treści otworzy się wybrany rozdział e‑booka.
Na dole każdej strony znajduje się przycisk „Następna strona”, a pod nim tytuł następnego punktu spisu treści, który również przenosi na następną stronę.
Na kolejnych stronach na górze e‑booka znajduje się przycisk „Poprzednia strona”, a pod nim tytuł poprzedniego punktu spisu treści, który również pozwala na powrót do poprzedniej strony.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
Po kliknięciu w dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie w wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub jej wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk Sprawdź
. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku Sprawdź
znajduje się symbol gumki, która czyści odpowiedzi. Poniżej przycisku Sprawdź
widnieje napis Pokaż odpowiedź
, który umożliwia poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.
Zarówno na nagłówku, jak i po rozwinięciu po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.
Słownik pojęć dla e‑materiału
SłownikSłownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie.
W górnej części słownika znajduje się pole do filtrowania pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtrowania. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtrowania.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawierają spis linków i/lub pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym), np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D. Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści