E-materiały do kształcenia zawodowego

Dokumentacja w prowadzeniu działalności gospodarczej

ROL.05. Organizacja i prowadzenie przedsiębiorstwa w agrobiznesie – technik agrobiznesu 331402

bg‑blue

Instrukcja użytkowania

7

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  1. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

  2. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
bg‑blue

1. Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału ma na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

R1NJZse8MpQKH
Przykład przycisku służącego do powrotu do poprzedniej strony
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

RH863EzcyVQXj
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.

RHmiNNy9xInPj
Widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium
Źródło: Contentplus.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

RL5vcXMUxOUGC
Widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Odpowiednio od lewej strony: zmniejsz rozmiar czcionki, zwiększ rozmiar czcionki, wyłącz tryb wysokiego kontrastu, włącz czarno‑biały tryb wysokiego kontrastu, włącz żółto‑czarny tryb wysokiego kontrastu, włącz czarno‑żółty tryb wysokiego kontrastu, przełącz tryb dostępności.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

We wprowadzeniuDtKpSlcPbwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.

RnyhUKmxcSXq1
Widok na fragment spisu treści
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

Dokumentacja interaktywna

Dokumentacja interaktywna Prowadzenie działalności gospodarczej w agrobiznesieDhiSzqt39Dokumentacja interaktywna Prowadzenie działalności gospodarczej w agrobiznesie składa się z wybranych wzorów dokumentów, dokumentów wypełnionych i zawierających opisy (wyjaśnienia) oraz dokumentów do wypełnienia przez osobę uczącą się. Na początku znajduje się interaktywny spis treści ze strukturą całej dokumentacji. Kliknięcie wybranego wiersza spowoduje przekierowanie do odpowiedniego okna dokumentacji.

R1BA7vLGJXrRF
Widok interaktywnego spisu treści umożliwiającego nawigowanie między elementami dokumentacji interaktywnej
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dokumentacja interaktywna zawiera podpowiedzi formalno‑prawne, ćwiczenia oraz informacje zwrotne. Aby odczytać podpowiedź, jak wypełnić dane pole, lub dodatkowe informacje, należy najechać kursorem na strzałkę. Oprócz dokumentów będących wzorami oraz zawierających wyjaśnienia odnośnie do sposobu wypełnienia danego formularza są również dokumenty ćwiczeniowe, pozwalające sprawdzić użytkownikowi wiedzę. Osoba ucząca się może wykonać zadanie związane z danym dokumentem – takie zadanie zaznaczone jest interaktywnym prostokątem z czerwoną ramką.

R1FnYvPWkpNh3
Fragment przykładowej dokumentacji z aktywnym ćwiczeniem (zaznaczonym czerwoną ramką)
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na tę interaktywną ramkę użytkownikowi wyświetla się zadanie do wykonania, związane z tym konkretnym dokumentem. Użytkownik powinien zaznaczyć jedną poprawną odpowiedź i zatwierdzić ją za pomocą przycisku „Sprawdź”. Jeśli odpowiedź jest poprawna, użytkownik otrzyma taką informację wraz z możliwością przejścia do kolejnych miejsc (ćwiczeń).

R1TmQCiMQ2TzH
Ekran z zadaniem ćwiczeniowym i przyciskiem „Sprawdź”
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RVrWQt6hSmBMU
Ekran z zadaniem ćwiczeniowym i poprawną odpowiedzią
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Natomiast w przypadku błędnej odpowiedzi otrzyma taką informację i możliwość jej poprawienia (powrót do ćwiczenia następuje poprzez wybranie przycisku „Spróbuj jeszcze raz”).

RJbkaQdSJhBqe
Ekran z zadaniem ćwiczeniowym i informacją o błędnej odpowiedzi
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dodatkowa instrukcja na temat korzystania z dokumentacji interaktywnej znajduje się bezpośrednio przy materiale.

Grafika interaktywna

Grafika interaktywna Przychody i rozchody w działalności gospodarczejDw28efBIuGrafika interaktywna Przychody i rozchody w działalności gospodarczej przedstawia ewidencję przychodów i rozchodów wraz z jej szczegółowym omówieniem.

R2htfjaCwEc7Y
Widok ogólny planszy interaktywnej
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na znacznik wyświetla się opis.

Rr7GogmMWY3A5
Przykładowy widok planszy interaktywnej
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na planszy. Po kliknięciu na konkretny z nich wyświetli się dany opis. Ikona przekreślonego oka wyłącza widok znaczników.

R1TXgpfHhQr6u
Ikona ukrywająca widok znaczników
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przy informacjach dotyczących poszczególnych kolumn księgi dostępna jest również możliwość odsłuchania opisów. Nagrania można odsłuchać, możne je również zatrzymać, korzystając z panelu odtwarzacza.

RT8NTVImP6GZb
Panel odtwarzacza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R7vTwOxeOmSZH
Ikona włączenia odtwarzacza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RlpIdy1KxHDk1
Ikona zatrzymania odtwarzacza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1SOeXMcbfOUT
Pasek pokazujący czas nagrania
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1KTfrmklF4IH
Ikona wyciszenia odtwarzacza oraz pasek głośności odtwarzacza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Gra edukacyjna

Gra edukacyjna Zakładanie działalności gospodarczej w agrobiznesieDIChxmwQFGra edukacyjna Zakładanie działalności gospodarczej w agrobiznesie składa się z zadań pozwalających poznać kolejne etapy i uwarunkowania towarzyszące zakładaniu działalności gospodarczej.

Aby rozpocząć grę edukacyjną, należy na ekranie startowym wybrać tryb pełnoekranowy. Służy do tego przycisk „Włącz tryb pełnoekranowy”.

R11gjPx5GkTrn
Widok ekranu startowego gry wraz z przyciskiem służącym do włączania trybu pełnoekranowego
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Użytkownik, który po raz pierwszy przystępuje do gry, może to zrobić, wybierając przycisk „Rozpocznij nową grę”. Jeżeli natomiast zapoznał się z multimedium wcześniej (nie ukończył gry albo chce wybrać inny scenariusz), może przejść dalej, wybierając przycisk „Kontynuuj grę”.

RPZ9DM76a6fGm
Widok ekranu gry umożliwiającego kontynuację lub wybór nowej gry
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Opis gry dostępny jest również do odsłuchania:

RBEF60LGpQ3kr
Panel odtwarzacza
Źródło: Contentplus.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby włączyć nagranie lektora, należy kliknąć przycisk play.

RSUHi0X9ecPqO
Ikona włączenia odtwarzacza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby zatrzymać nagranie lektora, należy kliknąć przycisk stop.

R1bZ18CCoxLfl
Ikona zatrzymania odtwarzacza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Informacja o czasie trwania danego nagrania znajduje się w pasku nagrania.

RXRgXN9O8vZQi
Pasek pokazujący czas nagrania
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do regulowania głośności odtwarzacza służy specjalny przycisk oznaczony poniższą ikoną:

R15hYiE4UVLpO
Ikona wyciszenia odtwarzacza oraz pasek głośności odtwarzacza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli gracz przejdzie daną grę i ma zamiar zagrać kolejną z ról, zrobi to poprzez naciśnięcie przycisku „Zapisz wynik”. Pojawi się plansza umożliwiająca wybór nowej roli. Po naciśnięciu środkowego przycisku „Rozpocznij” użytkownik będzie kontynuował grę w nowej roli.

Po zaliczeniu wszystkich misji pojawi się plansza z punktacją.

RhMl7kkdsSt8i
Widok planszy z punktacją
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Szczegółowa instrukcja opisująca sposób korzystania z gry znajduje się bezpośrednio przy materiale.

Mapa myśli

Mapa myśli Jak założyć własną działalność gospodarczą?DhVafJreaMapa myśli Jak założyć własną działalność gospodarczą? obrazuje kroki związane z zakładaniem działalności gospodarczej. Jej zadaniem jest uporządkowanie zagadnień dotyczących założenia własnej działalności gospodarczej.

RQKaH2HKbEhRT
Przykładowy widok mapy myśli
Źródło: Contentplus.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Mapa myśli jest zbudowana z wielu okienek z tekstem lub tekstem i ilustracją. Poszczególne okienka można dowolnie przeciągać za pomocą myszki.

RyMInaqcQAmdB
Widok przykładowego okienka z tekstem i ilustracją
Źródło: Contentplus.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona ołówka, która pojawia się przy liniach, pozwala na zmianę nazwy połączenia.

Rk6B3JIQovCf9
Wygląd ikony ołówka
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona dymku z plusem umożliwia dodanie nowego okienka, w którym można wpisać tekst.

RODmyb8I146Vp
Wygląd ikony dodania okienka
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikony z liniami umożliwiają dodanie połączeń między poszczególnymi okienkami.

RAIX5bSPoIU35
Wygląd ikon linii
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikony ze strzałką w dół i ze strzałką w górę pozwalają na zwiększenie i zmniejszenie okienka.

RmFerpQ1Gl0gg
Widok ikony zwiększającej i ikony zmniejszającej wielkość okna
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona kosza usuwa węzły i linie połączeń.

RNH9I7jIn2wyV
Widok ikony kosza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona z łączem pozwala na wpisanie adresu strony internetowej.

RyOyJVXn53KRV
Widok ikony łącza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W dolnym panelu znajdują się opcje tworzenia nowych okienek, grupowania elementów, przywracania domyślnego widoku mapy myśli, pobrania i wydrukowania mapy myśli, usuwania stworzonych okienek.

RfOAqc7B79TNw
Widok dolnego panelu (ikony ułożone są w kolejności podanej w opisie)
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Dla wygody korzystania z mapy myśli można kliknąć ikonę trybu pełnoekranowego w prawym dolnym rogu. Aby opuścić tryb pełnoekranowy, należy wcisnąć na klawiaturze klawisz Escape.

RjoLkDVkIkRYL
Widok ikony trybu pełnoekranowego
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDlerf514FInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

RXBy4qA2NYTbE
Fragment widoku ogólnego harmonii z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Contentplus.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RGkeYqm0pY5wt
Przykładowe ćwiczenie w harmonii
Źródło: Contentplus.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Rozwiązanie zadania wymaga kliknięcia wybranej opcji, przeciągnięcia odpowiednich elementów lub wpisania odpowiedzi. Polecenie zawsze określa czynność, jaką należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki, jego kliknięcie czyści odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”, umożliwia on poznanie poprawnego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: kolor zielony oznacza zadanie łatwe, żółty – zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony – zadanie trudne.

Rh8nO2PlFTxiJ
Widok ikon obrazujących poziom trudności ćwiczenia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Słownik pojęć dla e‑zasobu

SłownikDeADRiDF9Słownik ma strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie, oraz do Polskiego Słownika Archiwalnego.

W górnej części słownika znajdują się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć dane pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

RxaZr01XxpCgA
Widok na górną część słownika z polem filtrowania haseł słownika
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDSFJoy5UePrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na pięć części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.

Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia, szczegółowo wylicza kwalifikacje, do których rozwijania e‑materiał został przeznaczony. Druga część omawia strukturę e‑materiału, wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta część to wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach i poza zajęciami oraz indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDewTyfPuJPrzewodnik dla uczącego się składa się z pięciu części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.

Pierwsza część przedstawia cele uczącego się, druga zaś charakteryzuje strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta zawiera informacje o tym, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Ostatnia część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDboVlpmVENetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑blue

2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do internetu. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowalniać ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zaleca się sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).

Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6
bg‑blue

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści