E-materiały do kształcenia zawodowego

Planowanie i organizacja produkcji ryb

RYB.02. Organizacja prac rybackich w akwakulturze i rybackim użytkowaniu wód śródlądowych
– technik rybactwa śródlądowego 314208

bg‑cyan

Instrukcja użytkowania

s

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

WprowadzenieDbSmdIlTFWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

RedGGphoVUBoe
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą dwie grafiki interaktywne i gra edukacyjna.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

31
Grafiki interaktywne

Pierwsza grafika interaktywnaDhBs72501grafika interaktywna przedstawia gospodarstwo pstrągowe ze stawami i z obiegiem wody w gospodarstwie razem z urządzeniami hydrotechnicznymi i natleniającymi.

Druga grafika interaktywnaDEPDVC1Fugrafika interaktywna pezentuje system RAS, który stosowany jest coraz częściej w wylęgarniach i podchowalniach ryb.

Funkcjonowanie obu grafik jest takie samo, różnią się one zawartością merytoryczną.

Grafiki interaktywne zawierają znaczniki oznaczone cyframi.

R4AgMBQVcLpgP
Przykładowy wygląd grafiki interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu znacznika wyświetlą się nagrania audio oraz opisy do danych pojęć. Nagrania audio są tożsame ze znajdującymi się pod nimi opisami.

RxV1PPMBtqY71
Wyświetlanie opisów umieszczonych pod znacznikami na grafice interaktywnej
Źródło: Englishsquare.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Opisy znajdują się po prawej stronie grafiki interaktywnej. Można je przeglądać, przesuwając suwak widniejący po ich prawej stronie lub za pomocą scrolla myszki. Jeśli w opisach znajdują się grafiki lub zdjęcia, to kliknięcie na nie spowoduje wyświetlenie ich na pełnym ekranie. Wtedy też możliwe jest przybliżenie danej grafiki lub zdjęcia.

Po kliknięciu na znacznik dowolnego opisu w górnym lewym rogu grafiki interaktywnej wyświetlą się pozostałe, oznaczone cyframi. Dzięki nim w prosty sposób można przejść do innych opisów. Przed znacznikami z cyframi, w górnym lewym rogu grafiki interaktywnej, znajduje się poniższa ikona:

R1MZAGVWF4r4a
Ikona ukrywająca widok znaczników
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Umożliwia ona ukrycie punktów ze znacznikami lub ich wyświetlenie, gdy są wyłączone.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

32

Gra edukacyjna

Gra edukacyjnaDo7nqPKDXGra edukacyjna wspiera rozwijanie umiejętności z zakresu planowania produkcji ryb w stawach w zależności od zastosowanych decyzji dotyczących wyboru.

Składa się z piętnastu etapów:

  1. Wybór rodzaju gospodarstwa (gospodarstwo produkujące rybę towarową lub narybek)

  2. Wybór produkowanego sortymentu (ryba towarowa lub narybek)

  3. Założenia produkcji

  4. Obliczanie przyrostu jednostkowego i planowanego odłowu

  5. Obliczanie odłowu w sztukach

  6. Obliczanie masy kupowanej ryby

  7. Wybranie rodzaju paszy

  8. Obliczanie przyrostu z paszy

  9. Zaproponowanie harmonogramu karmienia przez cały rok

  10. Obliczanie dawki karmienia w lipcu

  11. Obliczanie dawki jednorazowej

  12. Obliczanie kosztów produkcji

  13. Obliczanie powierzchni magazynowania ryb

  14. Obliczanie zysku ze sprzedaży

  15. Obliczanie zysku z produkcji

Plansza tytułowa gry wygląda następująco:

R1bNnZPlr5M96
Ekran startowy gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby przejść do następnego okna gry, należy kliknąć przycisk „Start”. Wyświetli się ekran wyboru gospodarstwa rybackiego. Gospodarstwo wybiera się poprzez kliknięcie przycisku „Wybierz”.

RbZIp1Ba6X7Gu
Ekran wyboru gospodarstwa w grze edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W zależności od wybranego gospodarstwa dalsze etapy gry będą przebiegać odrębnie. Typy zadań w grze są różne, niektóre polegają na przeciągnięciu odpowiedzi, inne na wpisaniu czy dopasowaniu. W górnej części zadania znajduje się polecenie. Punktacja widoczna jest w górnym prawym rogu ekranu.

RBysbbQljPyeM
Plansza z przykładowym zadaniem z gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Za każde dobrze rozwiązane zadanie przyznawany jest jeden punkt, zaś za błędnie rozwiązane – odejmowany.

R1eC0ZjWAlW9H
Plansza z gry edukacyjnej informująca o przyznaniu punktu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ZOOdVvgq33q
Plansza z gry edukacyjnej informująca o odjęciu punktu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy suma uzyskanych punktów jest dodatnia, na końcu gry wyświetli się następujący ekran:

R1IvbOP4v9JKQ
Plansza końcowa gry edukacyjnej informująca o pozytywnym ukończeniu gry
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy suma uzyskanych punktów jest ujemna, na końcu gry pojawi się komunikat:

RblGy14TRbYsy
Plansza końcowa gry edukacyjnej informująca o negatywnym ukończeniu gry

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceD192m8ELVInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

RXK6A7Fh9BSVU
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Englishsquare.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RxhoCjUiBcjUR
Widok przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Po rozwiązaniu zadania można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.

R1JBlemflmI6m
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Słownik pojęć dla e‑mateirału

Słownik pojęć dla e‑materiałuD1DQXIoGWSłownik pojęć dla e‑materiału umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaD14SfftWkPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDzntHg0oHPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDiwNqC79aNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści