Na górze każdej strony e‑materiału widnieje baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
R1FCd6LULzIsm
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony. Na górze znajduje się napis: POPRZEDNIA STRONA. Pod napisem widoczna jest długa linia, a pod nią napis: netografia i bibliografia.
Przykład przycisku służącego do powrotu do poprzedniej strony
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
R4Jm6mVTYEJdS
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony. Na górze znajduje się napis: NASTĘPNA STRONA. Pod napisem widoczna jest długa linia, a pod nią napis: instrukcja użytkowania.
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.
R17mr9TmKmEdt
Ilustracja przedstawia widok przykładowych przycisków ćwiczeń powiązanych z danym multimedium. Przyciski mają formę prostokątnych paneli opatrzonych numerem oraz tytułem.
Widok przykładowych przycisków ćwiczeń powiązanych z danym multimedium
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
REMWp6VNnmu4j
Widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Od lewej. Czarna litera „A” ze strzałką w dół. Czarna litera „A” ze strzałką w górę. Czarna litera „A” w białym kwadracie. Biała litera „A” w czarnym kwadracie. Czarna litera „A” w żółtym kwadracie. Żółta litera „A” w czarnym kwadracie. Na końcu ikonka człowieka z rozłożonymi na boki ramionami.
Widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Wszystkie elementy e‑materiału, czyli tekst, opisy alternatywne, przyciski nawigacyjne i funkcyjne, elementy dokumentacji, linki i odnośniki można odczytać za pomocą czytnika ekranu. Funkcjonalność ta działa zarówno w trybie dostępności, jak i w standardowym widoku.
WprowadzenieDfYrlSrTBWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Zawiera również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.
R160WfqBapGdl
Grafika przedstawia dwa kafelki ze spisu treści. Są umiejscowione obok siebie. Pierwszy od lewej: Zdjęcie okładkowe, poniżej napis: Przeciążenia w sieciach. Niżej napis: Film edukacyjny. Drugi: zdjęcie okładkowe, poniżej tytuł: Ruch w sieciach telekomunikacyjnych. Niżej: Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie.
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
W ich skład wchodzą: film edukacyjny oraz program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie.
Film edukacyjny
„Przeciążenia w sieciach”Dj6YriMrY„Przeciążenia w sieciach” to film dotyczący przeciążeń w sieciach (parametry opisujące ruch w sieciach telekomunikacyjnych).
Ekran wyświetlacza filmów wygląda jak na zdjęciu poniżej:
R1z45t6209aWg
Grafika przedstawia wygląd ekranu odtwarzania filmu. Pośrodku znajduje się tytuł: Przeciążenia w sieciach parametry opisujące kanały transmisyjne sieci. W dolnej części ekranu znajdują się ikony z różnymi opcjami. W dolnym lewym rogu widać ikonę trójkąta w kółku. Jest to ikona włączania odtwarzania filmu. Kolejna ikona znajduje się dopiero w połowie ekranu dolnego paska. Jest to ikona megafonu. Obok niej widać niebieski pasek, który oznacza poziom głośności. Obok znajduje się ikona człowieka, od którego głowy odchodzą dwie fale. Umożliwia ona włączanie alternatywnej ścieżki dźwiękowej. Dalej znajduje się mały biały prostokąt z czarnymi paskami w jego dolnej części. Pozwala ona na włączenie napisów. Kolejna ikona to napis auto, która umożliwia wybranie jakości filmu. Obok niej widać ikonę jedynki z iksem. Po kliknięciu na nią można wybrać szybkość odtwarzania filmu. Ostatnia ikona to kreski tworzące kwadrat. Kreski te tworzą jedynie krawędzie kwadratu. Jest to opcja włączania trybu pełnoekranowego.
Wygląd ekranu odtwarzania filmu
Aby odtworzyć multimedium, należy kliknąć na ikonkę trójkąta znajdującą się w dolnym lewym rogu:
RE8OveZkhayTJ
Grafika przedstawia ikonę włączenia odtwarzania filmu. Ikona składa się z trójkąta wpisanego w okrąg. Wierzchołek trójkąta wskazuje w prawo. Oba kształty są białe. Tło zdjęcia jest czarne.
Ikona włączenia odtwarzania animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać odtwarzanie, należy go kliknąć.
Rh1OUC2bb3RBu
Grafika przedstawia ikonę zatrzymania odtwarzania animacji. Są to dwie pionowe kreski wpisane w okrąg. Ikona ma jasnoszary kolor. Tło zdjęcia jest czarne.
Ikona zatrzymania odtwarzania animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć symbol głośnika.
RdC0nJ2ZychNo
Grafika przedstawia widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza znajdujących się w dolnej części okna, w którym wyświetlany jest film. Widoczne są ikony: głośnika, uruchamiania audiodeskrypcji, uruchamiania napisów, zmiany jakości wyświetlanego materiału, szybkości jego odtwarzania oraz włączenia lub wyłączenia trybu pełnoekranowego.
Widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.
ReHYc7PMwNioO
Grafika przedstawia ikonę do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją. Jest to ikonka głowy i górnej części tułowia człowieka. Obok niej widać dwie kreski symbolizujące falę dźwiękową odchodzącą od głowy postaci.
Ikona do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu powyższej ikony zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie jej umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.
RP2r2Y50VRYVF
Grafika przedstawia ikonę do wyłączenia trybu audiodeskrypcji. Jest to ikonka sylwetki człowieka. Rozkłada on ramiona szeroko na boki.
Ikona do wyłączenia trybu audiodeskrypcji
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po jego kliknięciu pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.
R1DtFPI1rltVq
Grafika przedstawia ikonę włączania i wyłączania napisów w filmie wraz z rozwiniętymi opcjami. Ikona napisów to biały prostokąt z kropkami i kreskami w jego dolnej części, które mają symbolizować napisy. Ikona napisów jest kliknięta, wskazuje na to jaśniejszy kolor niż kolor znajdujących się obok innych ikon, które są szare. Nad ikonami widać szary panel zatytułowany „Napisy". Pod nim są dwie opcje: napisy oraz wyłączone. Zaznaczoną opcją są wyłączone. Wskazuje na to niebieski kolor napisu. Obok ikony napisów widać jeszcze trzy inne ikony. Są to: auto, jeden iks oraz kwadrat umożliwiający włączenie trybu pełnoekranowego.
Panel włączania i wyłączania napisów w animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.
RyoYbWSZBOGaf
Grafika przedstawia ikonę oraz panel zmiany jakości filmu. Ikona to biały napis auto. Po kliknięciu na nią powyżej wyświetla się panel zatytułowany jakość. Na zdjęciu widać trzy opcje do wyboru: auto, tysiąc osiemdziesiąt pikseli oraz czterysta osiemdziesiąt pikseli. Obok ikony auto widać dwie inne ikony, czyli jeden iks oraz kwadrat włączania trybu pełnoekranowego.
Panel zmiany jakości animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Klikając ikonę „1x” można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:
R3vYfCa3AUIt7
Grafika przedstawia ikonę oraz panel zmiany prędkości odtwarzania filmu. Ikona składa się z jedynki i małego iksa. Nad ikoną wyświetlony jest panel zatytułowany prędkość i zawierający różne opcje prędkości do wyboru. Opcje od góry to: po klatce, dwadzieścia pięć setnych, pięć dziesiątych, siedemdziesiąt pięć setnych, normalna, jeden i dwadzieścia pięć setnych, jeden i pięć dziesiątych, jeden i siedemdziesiąt pięć setnych, dwa. Zaznaczoną opcją jest prędkość normalna. Wskazuje na to niebieski kolor tego napisu. Obok ikony zmiany prędkości widać po lewej stronie ikonę auto, a po prawej kwadrat umożliwiający włączenie pełnego ekranu.
Panel zmiany prędkości animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.
R3lnulJxIA7lm
Grafika przedstawia ikonę włączenia trybu pełnoekranowego filmu. Składa się ona z czterech kątów prostych, które tworzą kształt kwadratu. Ikona jest biała, a tło zdjęcia czarne.
Ikona włączenia trybu pełnoekranowej animacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Szczegółowa instrukcja znajduje się przy multimedium. Panel z instrukcją otwiera się po klikinęciu przycisku „Instrukcja”, umiejscowionego na dolnym pasku symulatora.
RTlZHySj9Q9KN
Ilustracja przedstawia prostokąty panel zawierający treść instrukcji. Poniżej tekstu znajduje się przycisk "odsłuchaj", dzięki któremu uczeń może wysłuchać nagrania z treścią tożsamą.
Instrukcja obsługi symulatora
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Przed przystąpieniem do wykonania zadania należy zapoznać się z poleceniem. Dla wygody korzystania z symulatora można kliknąć ikonę trybu pełnoekranowego. Umożliwia on przeglądarce zajęcie całego ekranu.
RrePuoe6vcbAW
Przykładowy ekran początkowy symulatora
Przykładowy ekran początkowy symulatora
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Zadaniem ucznia będzie zaprojektowanie sieci wg podanych wytycznych. Uczeń projektuje sieć poprzez wybranie i przeciągnięcie w wyróżnione punkty poszczególnych elementów składowych umiejscowionych po lewej stronie ekranu.
Po wykonaniu projektu, po kliknięciu przycisku „Sprawdź” otrzymasz informację zwrotną dotyczącą wyniku twojej pracy.
RFeP0M9eXmRYC
Grafika przedstawia widok przykładowej informacji zwrotnej‑jest negatywna. Na planszy znajduje się ilustracja przedstawiająca czerwony krzyżyk z czerwonym okręgu, a poniżej treść: Niestety, niepoprawnie wykonałeś zadanie. Na dole znajduje się przycisk "Spróbuj jeszcze raz".
Widok przykładowej informacji zwrotnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Możesz również wyświetlić oraz zapisać na dysku podsumowanie tych informacji, używając ikony „Efekt pracy” w lewym dolnym menu.
W przypadku korzystania wyłącznie z klawiatury należy użyć poniższych klawiszy:
Tab – poruszanie się do przodu po elementach;
Shift + Tab – poruszanie się do tyłu po elementach;
Spacja – podnoszenie i upuszczanie elementów;
Escape – anulowanie przeciągania;
Strzałki – przenoszenie elementów do sąsiadujących stref upuszczania.
By odsłuchać treści zawarte w symulatorze, należy wybrać ikonę „Odsłuchaj”.
R13NspBMAUhVa
Grafika przedstawia ikonę odsłuchaj, która umożliwia odsłuchanie polecenia zadania programu ćwiczeniowego. W niebieskiej ramce na białym tle znajduje się niebieska grafika mikrofonu, symbolizująca nagrany głos.
Ikona Odsłuchaj umożliwia odsłuchanie polecenia zadania programu ćwiczeniowego.
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby odtworzyć głos lektora czytającego polecenie, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:
R1Sr5Sx53bG4n
Grafika przedstawia ikonę trójkąta, która pozwala odtworzyć nagranie lektora czytającego polecenie.
Ikona trójkąta, która pozwala odtworzyć nagranie lektora
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać odtwarzanie, należy go kliknąć.
R21jcrdtyUujQ
Grafika przedstawia ikonę zatrzymania, czyli dwóch pionowych pasków, która pozwala zatrzymać nagranie.
Ikona dwóch pionowych pasków pozwala zatrzymać nagranie
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona głośnika pozwala ściszyć lub podgłośnić dźwięk.
ROuY6t0i0J4NH
Grafika przedstawia ikonę głośnika, która pozwala ściszyć lub pogłośnić dźwięk odtwarzania.
Ikona głośnika pozwala ściszyć lub podgłośnić dźwięk odtwarzania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ikona trzech pionowych kropek umożliwia rozwinięcie możliwości: pobierania i zmiany szybkości odtwarzania.
R13ur6444FeBR
Grafika przedstawia ikonę trzech kropek, która umożliwia wybór dwóch opcji: pobierania i zmiany szybkości odtwarzania.
Ikona trzech kropek umożliwia wybór dwóch opcji: pobierania i zmiany szybkości odtwarzania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EGWUgYWqpwK
Grafika przedstawia dwie ikony: opcję pobierania i zmiany szybkości odtwarzania.
Opcja pobierania i zmiany szybkości odtwarzania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
W jej skład wchodzą interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceDD8jYHLE2Interaktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:
RwnzjOnNIQ81Q
Ilustracja przedstawia przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające. Na grafice widoczny jest rząd umieszczonych pod sobą ćwiczeń wraz z ich tytułami. Każde ćwiczenie, po prawej stronie od tytułu, posiada znaczek określający poziom trudności. Pierwsze ćwiczenie ma znacznik zielony, oznacza to poziom łatwy. Drugie żółty, oznaczający ćwiczenie o średnim stopniu trudności. Przy trzecim ćwiczeniu znajduje się czerwony symbol, sygnalizujący, że jest to ćwiczenie trudne.
Przykładowy wygląd zakładek z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rr63T1idBnkZa
Ilustracja przedstawia przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające. Na grafice widoczny jest rząd umieszczonych pod sobą ćwiczeń wraz z ich tytułami. Każde ćwiczenie, po prawej stronie od tytułu, posiada znaczek określający poziom trudności. Pierwsze ćwiczenie ma znacznik zielony, oznacza to poziom łatwy. Drugie żółty, oznaczający ćwiczenie o średnim stopniu trudności. Przy trzecim ćwiczeniu znajduje się czerwony symbol, sygnalizujący, że jest to ćwiczenie trudne.
Przykładowy wygląd zakładek z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
R8wUUSPIKamew
Grafika przedstawia otwartą zakładkę z ćwiczeniem. Na górze znajduje się polecenie. Poniżej widać tekst z lukami do wypełnienia. Na dole znajdują się panele z frazami, które należy umieścić w lukach. Na dole znajduje się przycisk: Sprawdź, poniżej: pokaż odpowiedź. Obok widoczny jest piktogram gumki.
Widok przykładowego zadania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1SlzO6kCxqTU
Grafika przedstawia otwartą zakładkę z ćwiczeniem. Ćwiczenie składa się z polecenia oraz odpowiedzi do wyboru, umiejscowionych jedna pod drugą. Odpowiedzi znajdują się w prostokątnych panelach.
Widok przykładowego zadania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego, czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średnie, czerwony – trudne.
R16Xn1YnQDT8d
Grafika przedstawia oznaczenia poziomu trudności zadań. Widoczne są trzy sześciokąty umieszczone obok siebie. Pierwszy sześciokąt jest koloru zielonego z białym wnętrzem, którego jeden fragment jest zielony. Fragment ten ma formę trójkąta, którego podstawę tworzy jeden bok sześciokąta. Druga ikonka ma żółty kolor. Jej połowa jest biała, a druga połowa jest żółta. Trzecia ikonka jest czerwona, przy czym cały jej środek jest pokryty czerwienią.
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Słownik pojęćD1ATATXLmSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami, dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Można wpisać w prostokątne pole określoną literę lub ciąg znaków, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
W górnej części słownika znajduje się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
RYr8CcpoMFwAa
Ilustracja przedstawia widok na górną część słownika Na górze znajduje się otwarty panel z instrukcją. Niżej znajduje się pole do filtrowania haseł słownika. Na dole widoczne jest hasło wraz z definicją.
Widok na górną część słownika z polem filtrowania haseł słownika
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY-SA 3.0.
Przewodnik dla nauczycielaDfNHGO1cVPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które ma zapewnić e‑materiał. Zawiera informacje o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia mają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Przewodnik dla uczącego sięDK5Aur81kPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia mają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Netografia i bibliografiaDLryenGSdNetografia i bibliografia zawierają spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były e‑materiały.
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.