E-materiały do kształcenia zawodowego

Nadzorowanie przebiegu procesów metalurgicznych

MTL.05. Organizacja i prowadzenie procesów metalurgicznych - Technik przemysłu metalurgicznego 311708

bg‑cyan

Instrukcja użytkowania

4

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

R1X8nXpKkMIEE
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

R7cEKFx38mxfL
Przykład przycisku służącego nawigowaniu do następnej strony
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wprowadzenie

WprowadzenieD18RrbHIOWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: galeria zdjęc, filmy edukacyjne i gra edukacyjna.

Galeria zdjęć

Galeria zdjęć - Struktury metalograficzne stopów żelaza, metali nieżelaznych oraz ich stopówDbi9lpD7sGaleria zdjęć - Struktury metalograficzne stopów żelaza, metali nieżelaznych oraz ich stopów składa się wielu z obrazów zebranych pod poszczególnymi nagłówkami. Galeria prezentuje informacje i zdjęcia przedstawiające mikrostruktury (m.in. perlityczną, ferrytyczną czy perlityczno‑ferrytyczną), poszczególne mikrostruktury w różnych powiększeniach, czy stanowiska pracy przygotowania próbek, szlifowania czy badań mikroskopowych.

Przykładowy nagłówek wraz z informacjami oraz zdjęciami wygląda jak poniżej.

R1M7EGR77t8Sh
Przykładowa galeria zdjęć 
Źródło: GroMar sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na kafaelek ze zdjęciem, zdjęcie powiększa się do rozmiaru całego ekranu. Pod zdjęciem widac opis.

RLh5kkfZDuK2W
Przykładowa grafika galerii zdjęć - z rozwiniętym opisem
Źródło: GroMar sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na niektórych zdjęciach zostały oznaczone poszczególne elementy. Po kliknięciu ikony oka umieszczonej w lewym górnym rogu zdjęcia, na grafice pojawiają się numerowane punkty.

REKVeQK3NXORR
Przykładowe zdjęcie w galerii po powiększeniu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby przeczytać opis elementu zdjęcia, należy kliknąć w cyfrę widoczną na zdjęciu. Po kliknięciu wyświetli się opis. Aby wyłączyć opis, należy ponownie kliknąć w dany punkt nad polem z opisem lub w lewym górnym rogu obok ikony przepreślonego oka. 

RNtaceLRUymmO
Przykładowy opis zdjęcia w galerii
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Film edukacyjny

Film edukacyjny - Badania właściwości mechanicznych metali i ich stopówDnpj1oNARFilm edukacyjny - Badania właściwości mechanicznych metali i ich stopów prezentuje zadania związane z nadzorowaniem przebiegu procesów metalurgicznych, zgodnie z systemem zarządzania jakością, podstawowe narzędzia pomiarowe (suwmiarka, mikrometr), wykonywanie badań właściwości mechanicznych i technologicznych metali i ich stopów: wytrzymałość na rozciąganie, wydłużenie, przewężenie, twardość, pracę łamania i udarność, udział przełomu plastycznego, FIB i FATT, a także dokumentację z wyników badań mechanicznych (wytrzymałość na rozciąganie, wydłużenie, przewężenie, twardość, praca łamania i udarność, udział przełomu plastycznego, FIB i FATT).

Film edukacyjny - Badania mikro i makroskopowe metali i ich stopówDnpj1oNARFilm edukacyjny - Badania mikro i makroskopowe metali i ich stopów prezentuje nadzorowanie przebiegu procesów metalurgicznych, zgodnie z systemem zarządzania jakością, przeprowadzanie badań mikro- i makroskopowych (wielkości ziarna, mikrostruktury, próba Baumanna, przełom na niebiesko) odkuwek, wlewków, wyrobów walcowanych, kęsisk i innych stopów żelaza, obsługę badawczego (mikroskop optyczny i skaningowy, piec do nagrzewania, prasa) oraz dokumentację z badań mikro i makroskopowych (badanie wielkości ziarna, mikrostruktury, próba Baumanna, przełom na niebiesko).

Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

RQzKA5kMTrlYe
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

R1FmdORmpG4Sj
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

RxznLg9VB6QBH
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

RGeWEKFxHdsXS
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

Rx4k98p2EoV4C
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

R1KIiI42LqDO6
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

R144241WeAYL3
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

RjpqX4M4LyyyH
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

RqveHHJourbGZ
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gra edukacyjna

Gra edukacyjna Dobór narzędzi i przyrządów do wykonywania pomiarów geometrycznychDtJYKDfz3Gra edukacyjna Dobór narzędzi i przyrządów do wykonywania pomiarów geometrycznych umożliwia przyswojenie wiedzy z zakresu doboru narzędzi (suwmiarka, przymiar, dalmierz, głębokościomierz, urządzenie do pomiaru chropowatości) i przyrządów do wykonywania pomiarów geometrycznych (średnica, długość, faza, centryczność, bicie, głębokość, promień, skoki).

Instrukcja użytkowania gry edukacyjnej znajduje się bezpośrednio nad multimedium gry. Po kliknięciu na prostokąt z napisem „Instrukcja użytkowania gry edukacyjnej” następuje rozwinięcie panelu z pełnym opisem instrukcji użytkowania.

RuwAGWzFBX5Mq1
Umiejscowienie instrukcji gry edukacyjnej
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1dkU2wpJnzs31
Widok instrukcji gry edukacyjnej po rozwinięciu panelu "Instrukcja użytkowania gry edukacyjnej"
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

Rjqe5XBGeOY6R1
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

R4dABBkXQttNF1
Przykładowy wygląd ćwiczenia
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub jej wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.

Zarówno na nagłówku, jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.

R1LGR7j0Y8BoQ
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćDZF05vLeaSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz za pomocą wyszukiwarki pojęć.

R1SlaHNvXmFpn
Przykładowy panel filtrowania pojęć
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

RubuWxH9Kr2vK
Widok pojęcia w słowniku i odnośnika przekierowującego do odpowiedniego materiału multimedialnego
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDyoMRL4nbPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDh8LaCV9rPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDd8PyZYN0Netografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.

Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści