Nadzorowanie przebiegu procesów metalurgicznych
MTL.05. Organizacja i prowadzenie procesów metalurgicznych - Technik przemysłu metalurgicznego 311708
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Informacje ogólneInformacje ogólne
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Informacje ogólne
E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.
- Podstawowe informacje o e-materiale
Struktury metalograficzne stopów żelaza, metali nieżelaznych oraz ich stopówGaleria zdjęć
Badania właściwości mechanicznych metali i ich stopówFilm edukacyjny
Badania mikro i makroskopowe stopów żelaza, metali i ich stopówFilm edukacyjny
Dobór narzędzi i przyrządów do wykonywania pomiarów geometrycznychGra edukacyjna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą: galeria zdjęc, filmy edukacyjne i gra edukacyjna.
Galeria zdjęć
Galeria zdjęć - Struktury metalograficzne stopów żelaza, metali nieżelaznych oraz ich stopówGaleria zdjęć - Struktury metalograficzne stopów żelaza, metali nieżelaznych oraz ich stopów składa się wielu z obrazów zebranych pod poszczególnymi nagłówkami. Galeria prezentuje informacje i zdjęcia przedstawiające mikrostruktury (m.in. perlityczną, ferrytyczną czy perlityczno‑ferrytyczną), poszczególne mikrostruktury w różnych powiększeniach, czy stanowiska pracy przygotowania próbek, szlifowania czy badań mikroskopowych.
Przykładowy nagłówek wraz z informacjami oraz zdjęciami wygląda jak poniżej.

Po kliknięciu na kafaelek ze zdjęciem, zdjęcie powiększa się do rozmiaru całego ekranu. Pod zdjęciem widac opis.

Na niektórych zdjęciach zostały oznaczone poszczególne elementy. Po kliknięciu ikony oka umieszczonej w lewym górnym rogu zdjęcia, na grafice pojawiają się numerowane punkty.

Aby przeczytać opis elementu zdjęcia, należy kliknąć w cyfrę widoczną na zdjęciu. Po kliknięciu wyświetli się opis. Aby wyłączyć opis, należy ponownie kliknąć w dany punkt nad polem z opisem lub w lewym górnym rogu obok ikony przepreślonego oka.

Film edukacyjny
Film edukacyjny - Badania właściwości mechanicznych metali i ich stopówFilm edukacyjny - Badania właściwości mechanicznych metali i ich stopów prezentuje zadania związane z nadzorowaniem przebiegu procesów metalurgicznych, zgodnie z systemem zarządzania jakością, podstawowe narzędzia pomiarowe (suwmiarka, mikrometr), wykonywanie badań właściwości mechanicznych i technologicznych metali i ich stopów: wytrzymałość na rozciąganie, wydłużenie, przewężenie, twardość, pracę łamania i udarność, udział przełomu plastycznego, FIB i FATT, a także dokumentację z wyników badań mechanicznych (wytrzymałość na rozciąganie, wydłużenie, przewężenie, twardość, praca łamania i udarność, udział przełomu plastycznego, FIB i FATT).
Film edukacyjny - Badania mikro i makroskopowe metali i ich stopówFilm edukacyjny - Badania mikro i makroskopowe metali i ich stopów prezentuje nadzorowanie przebiegu procesów metalurgicznych, zgodnie z systemem zarządzania jakością, przeprowadzanie badań mikro- i makroskopowych (wielkości ziarna, mikrostruktury, próba Baumanna, przełom na niebiesko) odkuwek, wlewków, wyrobów walcowanych, kęsisk i innych stopów żelaza, obsługę badawczego (mikroskop optyczny i skaningowy, piec do nagrzewania, prasa) oraz dokumentację z badań mikro i makroskopowych (badanie wielkości ziarna, mikrostruktury, próba Baumanna, przełom na niebiesko).
Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

Gra edukacyjna
Gra edukacyjna Dobór narzędzi i przyrządów do wykonywania pomiarów geometrycznychGra edukacyjna Dobór narzędzi i przyrządów do wykonywania pomiarów geometrycznych umożliwia przyswojenie wiedzy z zakresu doboru narzędzi (suwmiarka, przymiar, dalmierz, głębokościomierz, urządzenie do pomiaru chropowatości) i przyrządów do wykonywania pomiarów geometrycznych (średnica, długość, faza, centryczność, bicie, głębokość, promień, skoki).
Instrukcja użytkowania gry edukacyjnej znajduje się bezpośrednio nad multimedium gry. Po kliknięciu na prostokąt z napisem „Instrukcja użytkowania gry edukacyjnej” następuje rozwinięcie panelu z pełnym opisem instrukcji użytkowania.


Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub jej wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.
Zarówno na nagłówku, jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.

Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęćSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz za pomocą wyszukiwarki pojęć.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.
Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści