E-materiały do kształcenia zawodowego

Metody przetwarzania szkła

CES.04. Organizacja procesów wytwarzania wyrobów ze szkła - Technik technologii szkła 311925

Instrukcja użytkowania

11

Spis treści:

1. Struktura e‑materiału1. Struktura e‑materiału
2. Podstawowe informacje o e‑materiale2. Podstawowe informacje o e‑materiale
3. Materiały multimedialne3. Materiały multimedialne
3.1. Film instruktażowy3.1. Film instruktażowy
3.2. Sekwencje filmowe3.2. Sekwencje filmowe
3.3. Infografika3.3. Infografika
4. Interaktywne materiały sprawdzające4. Interaktywne materiały sprawdzające
5. Słownik pojęć dla e‑materiału5. Słownik pojęć dla e‑materiału
6. Przewodnik dla nauczyciela6. Przewodnik dla nauczyciela
7. Przewodnik dla uczącego się7. Przewodnik dla uczącego się
8. Netografia i bibliografia8. Netografia i bibliografia
9. Problemy techniczne9. Problemy techniczne
10. Wymagania techniczne10. Wymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

RjVbhxKtC8nBY

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

R1Q9ze96Sfy0S

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.

R16xNsvSggXO7

W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do zwiększenia lub zmniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

R11AqBC4181qo

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być sczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki, zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Podstawowe informacje o e‑materiale

We wprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.

R1d8BUOV9SEDN

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Materiały multimedialne

3.1.

3.1. Film instruktażowy

Film instruktażowy składa się z filmu, którego ekran odtwarzania wygląda następująco:

RzRM6LGmXTb3a
Przykładowy widok planszy Filmu edukacyjnego

Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole.

RuTP0P1XCf8As
Przykładowy widok elementu odpowiedzialnego za włączenie filmu.

Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie odtwarzania.

Rnr2YebjAIljs
Przykładowy widok elementu odpowiedzialnego za zatrzymanie filmu. 

Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.

RPdwY2lVWRd6H
Przykładowy widok odtwarzacza audio. 

Kolejny symbol pozwala na włączenie napisów.

R1Hlw98kUQDrh
Przykładowy widok funkcji odtwarzacza audio.

Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.

R1UwkSQfqY4IH
Przykładowy widok funkcji zmiany jakości filmu.

Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.

RaG8Qvcl7Feg6
Przykładowy widok okna dialogowego szybkości odtwarzania nagrania.

Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.

R18DgAIqnNOvf
Przykładowy widok elementu odpowiedzialnego za tryb pełnoekranowy filmu.

Dodatkowo pod Filmem instruktażowym znajduje się model stołu do rozkroju szkła na formatki, który wygląda następująco:

RPzfuGstpskzV

W grafice można zmienić ułożenie przedstawionego modelu oraz go przybliżyć. Aby to zrobić, należy nacisnąć na grafikę i przytrzymując przycisk korzystając z panelu sterowania komputera przybliżyć grafikę. W modelu zostały umieszczone punkty, które umożliwiają wyświetlenie nazwy konkretnego elementu, po kliknięciu na wybrany punkt. W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na modelu. Poprzez kliknięcie na konkretny z nich wyświetli się dany opis.

R1RvhqiUtHpqy

Ikona trójkąta w kole zatrzymuję ruch kamery, natomiast ikona przekreślonej kamery przywraca pierwotne położenie modelu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3.2.

3.2. Sekwencje filmowe

Sekwencje filmowe składają się z kilku filmów. Ekran odtwarzania przykładowego filmu wygląda następująco:

R14c623BLmXfS

Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole.

R49MUIBvMWWzo

Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie odtwarzania.

RvhscZ99rF4w3

Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.

RaQgw5ycYTMIV

Kolejny symbol pozwala na włączenie napisów.

R1MTNDxWjICva

Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.

R1BAWbA6EmbzG

Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.

Ru4OQYbORDBqO

Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.

Rm7hxIaQcDTiw

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3.3.

3.3. Infografika

Infografika składa się z grafik przedstawiających urządzenia związane z metodami przetwarzania szkła oraz wyrobów ze szkła. Początkowy widok infografiki rozpoczyna się od spisu treści, który wygląda następująco:

R17nTU9R0rCma

Zdjęcia zawarte w infografice, zostały uszeregowane w odpowiednich kategoriach. W celu przejścia do konkretnej kategorii i wyświetlenia jej zawartości należy kliknąć na wybraną nazwę, znajdującą się w spisie treści. Spowoduje to przejście do konkretnego miejsca, którego widok prezentuje się następująco:

RYx1ILBO7AiK3

Na każdej grafice umieszczone są znaczniki, które po kliknięciu umożliwią wyświetlenie się dodatkowego opisu wraz ze ścieżką dźwiękową, który pojawi się po lewej lub prawej stronie planszy.

RNYm8Fml2JRXg

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające pogrupowane na ćwiczenia. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

Rj6Y98SUTcglP

Po kliknięciu na daną zakładkę rozwinie i wyświetli się zadanie.

R12wEzVvfbMgK

Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownik otrzyma wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego może uzupełnić swoją wiedzę. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.

RrKl8ntqQCaCu
Przykładowy widok symboli oznaczających poziomy trudności zadań. 

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęć dla e‑materiału posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie.

RLWkoPSQcRJGr

W górnej części słownika znajduje się pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

Ry3gnFwpeTzF4

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

6. Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczyciela przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wymienia kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Omawia strukturę e‑materiału. Wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Umożliwia przejście do wszystkich składowych e‑materiału oraz korzystanie ze spisu treści. Dodatkowo zostały zawarte wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia również przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza zajęciami oraz dla indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

7. Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału. Omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Umożliwia przejście do wszystkich składowych e‑materiału oraz korzystanie ze spisu treści. Ponadto zawiera informacje, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Zawiera również wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

8. Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografia jest spisem adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym po ich skopiowaniu, można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

9. Problemy techniczne

W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑zasobie należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie, jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej lub przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).

Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

10. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści