E-materiały do kształcenia zawodowego

Zagrożenia technologiczne w zakładach górniczych

Organizacja i prowadzenie eksploatacji podziemnej złóż – Technik górnictwa podziemnego

bg‑gold

Instrukacja użytkowania

4

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z dziewięciu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się, netografii i bibliografii oraz instrukcji użytkowania. Można je przeglądać po kolei.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Wprowadzenie

Wprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu, klikając ikonę.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą film edukacyjny, infografika oraz film instruktażowy - tutorial.

Film edukacyjny i Film instruktażowy – tutorial

Film edukacyjny „Ryzyko zawodowe w górnictwie” prezentuje przyczyny występowania ryzyka zawodowego i wykonywanie czynności związanych z oceną ryzyka na stanowisku pracy oraz omawia dokumentację związaną z bezpieczeństwem pracy pracowników.

Film instruktażowy - tutorial „Prawidłowa obsługa i konserwacja przenośników taśmowych i zgrzebłowych” pokazuje prawidłową obsługę, sposoby konserwacji i naprawy przenośników taśmowych i zgrzebłowych.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

RD39BiKzZ8JaH
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

RbpIzsCKHHIyP
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić wymaganą głośność. By całkowicie wyłączyć dźwięk, należy kliknąć symbol głośnika.

RZl8eKsaEp9Ec
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

R1LZwWh56oZpk
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie ikonki spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

R1WYtOU1mBeCp
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu  go pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

R1FmWUeVm7Bnl
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

RVVihp5MiayGg
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

RgyQs1DfIrCys
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

RAsfXBpzBOO2t
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Infografika

Infografika „Rodzaje zagrożeń technologicznych w zakładzie górniczym” umożliwia interaktywne sprawdzenie informacji dotyczących podziału zagrożeń technologicznych w zakładzie górniczym.

R1Mux4Z7eXxI8
Przykładowy wygląd infografiki
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Infografika umożliwia przejrzenie tych danych, które postanowisz wybrać. Naciśnij lewym przyciskiem myszy wybrany numer, żeby przejść do opisu danego fragmentu.

R1BtZ0b2ZLzzx
Przykładowy wygląd fragmentu infografiki z klikalną numeracją, umożliwiającą otworzenie opisu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po naciśnięciu numeru rozwija się nagranie z czytanym tekstem, uzupełniającym informacje znajdujące się na infografice.

RHoPXkAAkVKkP
Widok dodatkowego opisu i ikony nagrania głosowego rozwiajających się po kliknięciu ikony z numerem
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wyświetlanego tekstu możesz wysłuchać, naciskając przycisk start:

R1Z3etwrYry8m
Ikona włączenia odtwarzania nagrania
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Możesz manipulować głośnością słuchanego tekstu – w tym celu przesuń lewym przyciskiem myszy poziom głośności:

RT8mGJVMH5eAN
Pasek zmiany głośności dźwięku w nagraniu
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Możesz też całkowicie wyciszyć głos lektora, naciskając lewym przyciskiem myszy ikonę głośnika.

RrwExuCQaaddE
Ikona włączenia lub wyciszenia lektora
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Nagranie możesz dowolnie przesuwać, zmieniając lewym przyciskiem myszy pozycję suwaka:

RJ1QLecIu28Ok
Ikona przesunięcia nagrania
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby wrócić do pełnego widoku infografiki, kliknij dowolny pusty obszar na ekranie.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

ReWBz5XRZpuFr
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu danego tematu zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RPXZkhvmYbfo8
Widok przykładowego zadania
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po rozwiązaniu zadania można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownik otrzyma wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego może uzupełnić swoją wiedzę. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki, która czyści zaznaczone odpowiedzi, dzięki czemu zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”, który umożliwia poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.

R1SmVx8ET5YH2
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: GroMar Sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz za pomocą wyszukiwarki pojęć.

R3NKCVEOszmDB
Wyszukiwarka pojęć znajdujących się w słowniku
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

R1C22XQK6VakC
Widok pojęć w słowniku i linków przekierowujących do odpowiednich materiałów multimedialnych
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o kwalifikacjach, dla których materiał został przygotowany, a także o celach i efektach kształcenia, których realizację ma zapewnić. Posiada informację o strukturze e‑materiału, zawartości poszczególnych multimediów i powiązaniach między nimi oraz wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Zawarte są w nim również przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza nimi i podczas indywidualnej pracy z uczniem.

Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Przewodnik dla uczącego się

Składa się z dwóch części. Pierwsza przedstawia strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Ponadto zawiera informacje, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Druga część, to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Netografia i bibliografia

Jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, które ubogacają i rozszerzają wiedzę zawartą w e‑materiale. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę oraz datę z ostatnim dostępem do linku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D. Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści