E-materiały do kształcenia zawodowego

Maszyny i urządzenia okrętowe

TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
– technik mechanik okrętowy 315105

bg‑blue

Instrukcja użytkowania

s

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

WprowadzenieD1HuIwFOLWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

RV0kJwPYAc8QF
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzi pięć symulatorów. Instrukcje do każdego z symulatorów znajdują się również na stronie z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

31
Symulator pomp i sprężarek okrętowych

Ekran startowy symulatora pomp i sprężarek okrętowychD12zfkQPQsymulatora pomp i sprężarek okrętowych wygląda następująco:

R1Tg3KnD9n4sc
Przykładowy ekran startowy symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po naciśnięciu przycisku „start” wyświetli się ekran wyboru symulatora.

R1F7fvspsGGiV
Ekran wyboru symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po wybraniu symulatora wyświetli się właściwy ekran instalacji z poleceniem. Aby wyłączyć polecenie, należy kliknąć strzałkę.

RxLPwhH9AxFbB
Widok na przykładowe polecenie wyświetlające się po uruchomieniu symulator
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu strzałki wyświetli się ekran właściwy symulatora. Na ekranie symulatora widoczna jest instalacja, w której trzeba pootwierać zawory i uruchomić sprężarki lub pompy (w zależności od wybranego symulatora).

Rm7J03VM6hUMI
Przykładowy ekran z instalacją symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W dolnej części symulatora widoczne są cztery kwadratowe przyciski:

R1VGqcavnVM9E
Przykładowe przyciski funkcyjne symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • przycisk „i” służy do wyświetlania instrukcji, która w punktach przedstawia, jakie kroki należy wykonać, aby pozytywnie ukończyć zadanie;

  • przycisk „L” wyświetla legendę, czyli przedstawia istotne oznaczenia w symulatorze;

  • przycisk „?” pozwala na ponowne wyświetlenie polecenia;

  • przycisk domku przenosi użytkownika z powrotem do ekranu startowego.

Zadaniem użytkownika jest otwarcie lub zamknięcie konkretnych zaworów i uruchomienie lub wyłączenie sprężarek lub pomp, aby wykonać zadanie z polecenia.

Po wykonaniu zadania należy kliknąć przycisk „sprawdź”, znajdujący się w dolnym prawym rogu. Wyświetli się wtedy komunikat z pozytywną informacją zwrotną (jeśli zadanie zostało wykonane prawidłowo) lub z negatywną informacją (jeśli zadanie było wykonane nieprawidłowo).

1,1
ROaZaNkoHRm5i
Ekran pozytywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1KCrEenW4e5f
Ekran negatywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

32
Symulator kotła

Ekran startowy symulatora kotłaD4xGSqKx2symulatora kotła wygląda następująco:

R1Hc60htjXPYJ
Przykładowy ekran startowy symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po naciśnięciu przycisku „start” wyświetli się ekran wyboru symulatora.

R12Kcyid23X0U
Ekran wyboru symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po wybraniu symulatora wyświetli się ekran z poleceniem. Aby wyłączyć polecenie, należy kliknąć strzałkę.

R1U9hZxEUxaOF
Widok na przykładowe polecenie wyświetlające się po uruchomieniu symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po przejściu dalej wyświetli się ekran symulatora.

RlGszz3P2LnjP
Przykładowy ekran z instalacją symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na ekranie symulatora widoczna jest instalacja, w której trzeba otworzyć (lub zamknąć) odpowiednie zawory i uruchomić (lub wyłączyć) odpowiednie pompy, aby włączyć lub wyłączyć instalację wybranego kotła.

W dolnej części symulatora widoczne są cztery kwadratowe przyciski:

R1VGqcavnVM9E
Przykładowe przyciski funkcyjne symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • przycisk „i” służy do wyświetlania instrukcji, która w punktach przedstawia, jakie kroki należy wykonać, aby pozytywnie ukończyć zadanie;

  • przycisk „L” wyświetla legendę, czyli przedstawia istotne oznaczenia w symulatorze;

  • przycisk „?” pozwala na ponowne wyświetlenie polecenia;

  • przycisk domku przenosi użytkownika z powrotem do ekranu startowego.

Zadaniem użytkownika jest otwarcie lub zamknięcie konkretnych zaworów i uruchomienie lub wyłączenie urządzeń, aby wykonać zadanie z polecenia.

Po wykonaniu zadania należy kliknąć przycisk „sprawdź”, znajdujący się w dolnym prawym rogu. Wyświetli się wtedy komunikat z pozytywną informacją zwrotną (jeśli zadanie zostało wykonane prawidłowo) lub z negatywną informacją (jeśli zadanie było wykonane nieprawidłowo).

1,1
R1Tzv8e4WWmRm
Ekran pozytywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RgFIDVoUE3zsS
Ekran negatywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

33
Symulator wirówki paliw i olejów

Ekran startowy symulatora wirówki paliw i olejówDVvB3xqK8symulatora wirówki paliw i olejów wygląda następująco:

R17P5EI8OrkFh
Przykładowy ekran startowy symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po naciśnięciu przycisku „start” wyświetli się ekran wyboru symulatora.

R1VjJQnxSQJXU
Ekran wyboru symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po wybraniu symulatora wyświetli się właściwy ekran instalacji z poleceniem. Aby wyłączyć polecenie, należy kliknąć strzałkę.

RHjEmgeyyhwDA
Widok na przykładowe polecenie wyświetlające się po uruchomieniu symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu strzałki wyświetli się ekran właściwy symulatora. Na ekranie symulatora widoczna jest instalacja, w której trzeba pootwierać zawory, uruchomić pompę i wirówkę.

RFbUN94ek8p6k
Przykładowy ekran z instalacją symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W dolnej części symulatora widoczne są cztery kwadratowe przyciski:

R1VGqcavnVM9E
Przykładowe przyciski funkcyjne symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • przycisk „i” służy do wyświetlania instrukcji, która w punktach przedstawia, jakie kroki należy wykonać, aby pozytywnie ukończyć zadanie;

  • przycisk „L” wyświetla legendę, czyli przedstawia istotne oznaczenia w symulatorze;

  • przycisk „?” pozwala na ponowne wyświetlenie polecenia;

  • przycisk domku przenosi użytkownika z powrotem do ekranu startowego.

Zadaniem użytkownika jest otwarcie lub zamknięcie konkretnych zaworów i uruchomienie lub wyłączenie pomp i wirówek, aby wykonać zadanie z polecenia.

Po wykonaniu zadania należy kliknąć przycisk „sprawdź”, znajdujący się w dolnym prawym rogu. Wyświetli się wtedy komunikat z pozytywną informacją zwrotną (jeśli zadanie zostało wykonane prawidłowo) lub z negatywną informacją (jeśli zadanie było wykonane nieprawidłowo).

1,1
R1NrTg6amsSne
Ekran pozytywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R18EGODJ54nmg
Ekran negatywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

34
Symulator chłodni okrętowej

Ekran startowy symulatora chłodni okrętowejD3WKbeGX6symulatora chłodni okrętowej wygląda następująco:

R1JyGNqvAyUmJ
Przykładowy ekran startowy symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po naciśnięciu przycisku „start” wyświetli się właściwy ekran symulatora z poleceniem. Aby wyłączyć polecenie, należy kliknąć strzałkę „dalej”.

Rv4VFCqCRkmQT
Widok na przykładowe polecenie wyświetlające się po uruchomieniu symulator
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na ekranie symulatora widoczna jest instalacja, w której trzeba pootwierać zawory i uruchomić wentylatory i sprężarkę. Zawory otwiera się poprzez kliknięcie na nie, wentylatory i sprężarkę włącza się na znajdującym się po prawej stronie panelu kontrolnym.

Ekran instalacji wygląda następująco:

RrdZMdpeVQSi5
Przykładowy ekran z instalacją symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W dolnej części symulatora widoczne są cztery kwadratowe przyciski:

R1VGqcavnVM9E
Przykładowe przyciski funkcyjne symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • przycisk „i” służy do wyświetlania instrukcji, która w punktach przedstawia, jakie kroki należy wykonać, aby pozytywnie ukończyć zadanie;

  • przycisk „L” wyświetla legendę, czyli przedstawia istotne oznaczenia w symulatorze;

  • przycisk „?” pozwala na ponowne wyświetlenie polecenia;

  • przycisk domku przenosi użytkownika z powrotem do ekranu startowego.

Zadaniem użytkownika jest otwarcie lub zamknięcie konkretnych zaworów i uruchomienie lub wyłączenie odpowiednich urządzeń, aby wykonać zadanie z polecenia.

Po wykonaniu zadania należy kliknąć przycisk „sprawdź”, znajdujący się w dolnym prawym rogu. Wyświetli się wtedy komunikat z pozytywną informacją zwrotną (jeśli zadanie zostało wykonane prawidłowo) lub z negatywną informacją (jeśli zadanie było wykonane nieprawidłowo).

1,1
RDlhEgcMZN0Ld
Ekran pozytywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1NMJJK4ZUH5O
Ekran negatywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

35
Symulator hydroforu

Ekran startowy symulatora hydroforuDzpMHbwPsymulatora hydroforu wygląda następująco:

RRAVnl4isLGpb
Przykładowy ekran startowy symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po naciśnięciu przycisku „start” wyświetli się właściwy ekran symulatora z poleceniem. Aby wyłączyć polecenie, należy kliknąć strzałkę „dalej”.

R4KY7NzczLBW2
Widok na przykładowe polecenie wyświetlające się po uruchomieniu symulator
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na ekranie symulatora widoczna jest instalacja, w której trzeba pootwierać zawory i uruchomić pompy.

Aby uruchomić pompy, najpierw należy na nie kliknąć. W górnym prawym rogu ekranu pojawi się odpowiednie okno.

RlnZM6SXTDgxH
Panel obsługi pomp z symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zawory otwiera się poprzez kliknięcie na nie.

Ekran instalacji wygląda następująco:

RzklxOhkeAZ1B
Przykładowy ekran z instalacją symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W dolnej części symulatora widoczne są cztery kwadratowe przyciski:

R1VGqcavnVM9E
Przykładowe przyciski funkcyjne symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • przycisk „i” służy do wyświetlania instrukcji, która w punktach przedstawia, jakie kroki należy wykonać, aby pozytywnie ukończyć zadanie;

  • przycisk „L” wyświetla legendę, czyli przedstawia istotne oznaczenia w symulatorze;

  • przycisk „?” pozwala na ponowne wyświetlenie polecenia;

  • przycisk domku przenosi użytkownika z powrotem do ekranu startowego.

Zadaniem użytkownika jest otwarcie lub zamknięcie konkretnych zaworów i uruchomienie lub wyłączenie odpowiednich pomp, aby wykonać zadanie z polecenia.

Po wykonaniu zadania należy kliknąć przycisk „sprawdź”, znajdujący się w dolnym prawym rogu. Wyświetli się wtedy komunikat z pozytywną informacją zwrotną (jeśli zadanie zostało wykonane prawidłowo) lub z negatywną informacją (jeśli zadanie było wykonane nieprawidłowo).

1,1
R1Yk2JKJe60gV
Ekran pozytywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RuFs1dqdTQIBV
Ekran negatywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceD7S33FUoKInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

Rc5GuokIh8Z52
Przykładowy wygląd zakładek z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RDpTZbAYAE4w4
Widok przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.

R1JBlemflmI6m
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.

RDitgbmJ1Ya0J
Przykładowy wygląd panelu testu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.

R1bWsoHKZ7kue
Wygląd przykładowego zadania w panelu testowym
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćD19ZCKliUSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Można wpisać w prostokątne pole określoną literę lub ciąg znaków, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDgA1UV5BPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDqI4MgMNFPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaD11hipUB6Netografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści