E-materiały do kształcenia zawodowego

Siłownia okrętowa

TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
– technik mechanik okrętowy 315105

bg‑blue

Instrukcja użytkowania

s

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

WprowadzenieDyoW8IJyEWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

RNVCPafSrAvKs
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: atlas interaktywny i trzy symulatory.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

31
Atlas interaktywny

AtlasD1HWKtXkFAtlas ukazuje przepływ czynników w instalacjach na statku.

Na ekranie początkowym atlasu widoczny jest tytuł, przycisk „rozpocznij”, spis treści oraz przycisk włączania trybu pełnoekranowego.

R9J9bj38WoE1B
Przykładowy ekran początkowy atlasu interaktywnego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na ekranie początkowym, po przescrollowaniu w dół, można wyświetlić opis oraz spis treści atlasu. Aby przejść do danego tematu, należy kliknąć na dany temat ze spisu treści. Po prawej stronie tematu znajduje się szare kółko. Po zapoznaniu się z danym zagadnieniem kółko zmieni kolor na niebieski.

R1LWqtLHzA7xK
Przykładowy spis treści atlasu interaktywnego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W dolnym prawym rogu znajduje się ikona umożliwiająca wyświetlenie atlasu na pełnym ekranie.

RhnZdJX3iol2m
Ikona wyświetlania atlasu na pełnym ekranie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na przycisk „rozpocznij” wyświetli się pierwsze zagadnienie z atlasu. Do danego zagadnienia można również przejść poprzez kliknięcie na temat ze spisu treści.

Rf62QEcrT6QVz
Przycisk „rozpocznij”
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Z lewej strony atlasu znajduje się panel z tytułem i spisem treści. Można go ukryć, klikając na ikonę trzech poziomych kresek, znajdujących się po prawej stronie lupki. Obok, po prawej widoczna jest treść atlasu. W każdym temacie z atlasu ponad treścią znajduje się odtwarzacz audio. Pozwala on na odsłuchanie treści z danego tematu. Nagrania są więc tożsame z treścią.

RZ7PHkW7Xlo1d
Przykładowy ekran atlasu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W górnym prawym rogu lewego panelu atlasu znajduje się ikona lupki. Pozwala ona na wyszukanie treści. Po kliknięciu na lupkę wyświetli się belka, gdzie należy wpisać tekst. Następnie trzeba kliknąć przycisk enter na klawiaturze. Pod belką wyświetlą się rozdziały atlasu, w których znajduje się dane słowo. Pod tytułem rozdziału widnieje informacja, ile razy dany wynik powtarza się w tym rozdziale.

RUXDDZBQUg3Z3
Przykładowy panel wyszukiwania haseł w atlasie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Symulatory

Materiał zawiera trzy symulatory o podobnej budowie i działaniu. W pierwszym symulatorzeDCxQOxzB1pierwszym symulatorze można zapoznać się z instalacją obiegu chłodniczego silników. W drugim symulatorzeD2BmwRfsAdrugim symulatorze testuje się działanie instalacji paliwowej jednostki pływającej zasilanej LNG. W trzecim symulatorzeDKZAzdnZgtrzecim symulatorze zaprezentowana jest siłownia okrętowa konstrukcji hybrydowej.

Instrukcje zostały również zamieszczone na stronie z danym symulatorem.

32
Symulator instalacji obiegu chłodniczego silników

Ekran startowy symulatora wygląda następująco:

RFpfHOZyda8fO
Przykładowy ekran startowy symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po naciśnięciu przycisku „start” wyświetli się właściwy ekran symulatora z poleceniem. Aby wyłączyć polecenie, należy kliknąć zieloną strzałkę.

RLHG7p3gQ7cxc
Widok na przykładowe polecenie wyświetlające się po uruchomieniu symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na ekranie symulatora widoczna jest instalacja, w której trzeba pootwierać zawory i uruchomić pompy.

Zawory otwiera się na karcie „instalacja”, a pompy uruchamia na karcie „tablica rozdzielcza”. Aby przejść do danej karty, należy kliknąć na jej nazwę, widoczną w prawej części symulatora.

1,11
RYVcyF4NTIGmP
Przykładowy ekran karty „instalacja”
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1KB80kwv6gdB
Przykładowy ekran karty „tablica rozdzielcza”
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W dolnej części symulatora widoczne są cztery kwadratowe przyciski:

R1VGqcavnVM9E
Przykładowe przyciski funkcyjne symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • przycisk „i” służy do wyświetlania instrukcji, która w punktach przedstawia, jakie kroki należy wykonać, aby pozytywnie ukończyć zadanie;

  • przycisk „L” wyświetla legendę, czyli przedstawia istotne oznaczenia w symulatorze;

  • przycisk „?” pozwala na ponowne wyświetlenie polecenia;

  • przycisk domku przenosi użytkownika z powrotem do ekranu startowego.

Zadaniem użytkownika jest otwarcie konkretnych zaworów i uruchomienie odpowiednich pomp, aby wykonać zadanie z polecenia.

Po wykonaniu zadania należy kliknąć przycisk „sprawdź”, znajdujący się w dolnym prawym rogu. Wyświetli się wtedy komunikat z pozytywną informacją zwrotną (jeśli zadanie zostało wykonane prawidłowo) lub z negatywną informacją (jeśli zadanie było wykonane nieprawidłowo).

1,1
R13gCVBWBYQ02
Ekran pozytywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RbUxo5UOIQ70U
Ekran negatywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kliknięcie przycisku „dalej” pozwala na powrót do ekranu startowego. „Spróbuj ponownie” wyświetla ekran symulatora z zaznaczonymi czerwonym krzyżykiem miejscami, w których zostały popełnione błędy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

33
Symulator instalacji paliwowej jednostki pływającej zasilanej LNG

Ekran startowy symulatora wygląda następująco:

R13PKEjpItcWh
Przykładowy ekran startowy symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po naciśnięciu przycisku „start” wyświetli się plansza, na której należy wybrać jedną z opcji, którą chce się przećwiczyć.

RRbyKi8eBvf7r
Plansza wyboru sytuacji w symulatorze
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po naciśnięciu jednej z opcji wyświetli się właściwy ekran symulatora z poleceniem. Aby wyłączyć polecenie, należy kliknąć zieloną strzałkę.

R17ZW6RdEoJgy
Widok na przykładowe polecenie wyświetlające się po uruchomieniu symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na ekranie symulatora widoczna jest instalacja, w której trzeba pootwierać zawory i uruchomić pompy.

Zawory otwiera się na karcie „instalacja”, a pompy uruchamia na karcie „tablica rozdzielcza”. Aby przejść do danej karty, należy kliknąć na jej nazwę, widoczną w prawej części symulatora.

1,11
RlZk4PLLwZgLB
Przykładowy ekran karty „instalacja”
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Mw5h2KqidHz
Przykładowy ekran karty „tablica rozdzielcza”
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W dolnej części symulatora widoczne są cztery kwadratowe przyciski:

R1VGqcavnVM9E
Przykładowe przyciski funkcyjne symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • przycisk „i” służy do wyświetlania instrukcji, która w punktach przedstawia, jakie kroki należy wykonać, aby pozytywnie ukończyć zadanie;

  • przycisk „L” wyświetla legendę, czyli przedstawia istotne oznaczenia w symulatorze;

  • przycisk „?” pozwala na ponowne wyświetlenie polecenia;

  • przycisk domku przenosi użytkownika z powrotem do ekranu startowego.

Zadaniem użytkownika jest otwarcie konkretnych zaworów i uruchomienie odpowiednich pomp, aby wykonać zadanie z polecenia.

Po wykonaniu zadania należy kliknąć przycisk „sprawdź”, znajdujący się w dolnym prawym rogu. Wyświetli się wtedy komunikat z pozytywną informacją zwrotną (jeśli zadanie zostało wykonane prawidłowo) lub z negatywną informacją (jeśli zadanie było wykonane nieprawidłowo.

1,1
RFQddhKlm4Eca
Ekran pozytywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RbUxo5UOIQ70U
Ekran negatywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kliknięcie przycisku „dalej” pozwala na powrót do ekranu startowego. „Spróbuj ponownie” wyświetla ekran symulatora z zaznaczonymi czerwonym krzyżykiem miejscami, w których zostały popełnione błędy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

34
Symulator siłowni okrętowej konstrukcji hybrydowej

Ekran startowy symulatora wygląda następująco:

RkVIo5aYeQURm
Przykładowy ekran startowy symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po naciśnięciu przycisku „start” wyświetli się plansza, na której należy wybrać jedną z opcji, którą chce się przećwiczyć.

R13JPws27Kexh
Plansza wyboru sytuacji w symulatorze
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po naciśnięciu jednej z opcji wyświetli się właściwy ekran symulatora z poleceniem. Aby wyłączyć polecenie, należy kliknąć zieloną strzałkę.

RR8RogV54ZNWr
Widok na przykładowe polecenie wyświetlające się po uruchomieniu symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na ekranie symulatora widoczna jest instalacja, w której trzeba pozamykać przełączniki i uruchomić odpowiednie urządzenia.

R1SRayyb6PJUi
Przykładowy ekran symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W dolnej części symulatora widoczne są trzy kwadratowe przyciski:

R6rlsc3Up1NX4
Przykładowe przyciski funkcyjne symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • przycisk „i” służy do wyświetlania polecenia oraz instrukcji, która w punktach przedstawia, jakie kroki należy wykonać, aby pozytywnie ukończyć zadanie;

  • przycisk „L” wyświetla legendę, czyli przedstawia istotne oznaczenia w symulatorze;

  • przycisk domku przenosi użytkownika z powrotem do ekranu startowego.

Zadaniem użytkownika jest zamknięcie lub otwarcie odpowiednich przełączników oraz uruchomienie niektórych urządzeń.

Po wykonaniu zadania należy kliknąć przycisk „sprawdź”, znajdujący się w dolnym prawym rogu. Wyświetli się wtedy komunikat z pozytywną informacją zwrotną (jeśli zadanie zostało wykonane prawidłowo) lub z negatywną informacją (jeśli zadanie było wykonane nieprawidłowo.

1,1
R2rmhxFIly1tj
Ekran pozytywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RbUxo5UOIQ70U
Ekran negatywnej informacji zwrotnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kliknięcie przycisku „dalej” pozwala na powrót do ekranu startowego. „Spróbuj ponownie” wyświetla ekran symulatora z zaznaczonymi czerwonymi strzałkami miejscami, w których zostały popełnione błędy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceD1Brzw6aQInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

RDJJFeIm1KmW7
Przykładowy wygląd zakładek z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RnFIjaIc2D3Km
Widok przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.

R1JBlemflmI6m
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.

R1IeL8iz0OKAl
Przykładowy wygląd panelu testu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.

RsJuE7RqdEqr4
Wygląd przykładowego zadania w panelu testowym
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćDjMq1m3wFSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Można wpisać w prostokątne pole określoną literę lub ciąg znaków, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDLhPuBL8tPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięD168Qr43TPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaD137UoGPFNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści