Siłownia okrętowa
TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
– technik mechanik okrętowy 315105
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Informacje ogólneInformacje ogólne
WprowadzenieWprowadzenie
Materiały multimedialneMateriały multimedialne
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny
Symulator instalacji obiegu chłodniczego silnikówSymulator instalacji obiegu chłodniczego silników
Symulator instalacji paliwowej jednostki pływającej zasilanej LNGSymulator instalacji paliwowej jednostki pływającej zasilanej LNG
Symulator siłowni okrętowej konstrukcji hybrydowejSymulator siłowni okrętowej konstrukcji hybrydowej
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
Informacje ogólne
E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą: atlas interaktywny i trzy symulatory.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Atlas interaktywny
AtlasAtlas ukazuje przepływ czynników w instalacjach na statku.
Na ekranie początkowym atlasu widoczny jest tytuł, przycisk „rozpocznij”, spis treści oraz przycisk włączania trybu pełnoekranowego.

Na ekranie początkowym, po przescrollowaniu w dół, można wyświetlić opis oraz spis treści atlasu. Aby przejść do danego tematu, należy kliknąć na dany temat ze spisu treści. Po prawej stronie tematu znajduje się szare kółko. Po zapoznaniu się z danym zagadnieniem kółko zmieni kolor na niebieski.

W dolnym prawym rogu znajduje się ikona umożliwiająca wyświetlenie atlasu na pełnym ekranie.

Po kliknięciu na przycisk „rozpocznij” wyświetli się pierwsze zagadnienie z atlasu. Do danego zagadnienia można również przejść poprzez kliknięcie na temat ze spisu treści.

Z lewej strony atlasu znajduje się panel z tytułem i spisem treści. Można go ukryć, klikając na ikonę trzech poziomych kresek, znajdujących się po prawej stronie lupki. Obok, po prawej widoczna jest treść atlasu. W każdym temacie z atlasu ponad treścią znajduje się odtwarzacz audio. Pozwala on na odsłuchanie treści z danego tematu. Nagrania są więc tożsame z treścią.

W górnym prawym rogu lewego panelu atlasu znajduje się ikona lupki. Pozwala ona na wyszukanie treści. Po kliknięciu na lupkę wyświetli się belka, gdzie należy wpisać tekst. Następnie trzeba kliknąć przycisk enter na klawiaturze. Pod belką wyświetlą się rozdziały atlasu, w których znajduje się dane słowo. Pod tytułem rozdziału widnieje informacja, ile razy dany wynik powtarza się w tym rozdziale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Symulatory
Materiał zawiera trzy symulatory o podobnej budowie i działaniu. W pierwszym symulatorzepierwszym symulatorze można zapoznać się z instalacją obiegu chłodniczego silników. W drugim symulatorzedrugim symulatorze testuje się działanie instalacji paliwowej jednostki pływającej zasilanej LNG. W trzecim symulatorzetrzecim symulatorze zaprezentowana jest siłownia okrętowa konstrukcji hybrydowej.
Instrukcje zostały również zamieszczone na stronie z danym symulatorem.
Symulator instalacji obiegu chłodniczego silników
Ekran startowy symulatora wygląda następująco:

Po naciśnięciu przycisku „start” wyświetli się właściwy ekran symulatora z poleceniem. Aby wyłączyć polecenie, należy kliknąć zieloną strzałkę.

Na ekranie symulatora widoczna jest instalacja, w której trzeba pootwierać zawory i uruchomić pompy.
Zawory otwiera się na karcie „instalacja”, a pompy uruchamia na karcie „tablica rozdzielcza”. Aby przejść do danej karty, należy kliknąć na jej nazwę, widoczną w prawej części symulatora.


W dolnej części symulatora widoczne są cztery kwadratowe przyciski:

przycisk „i” służy do wyświetlania instrukcji, która w punktach przedstawia, jakie kroki należy wykonać, aby pozytywnie ukończyć zadanie;
przycisk „L” wyświetla legendę, czyli przedstawia istotne oznaczenia w symulatorze;
przycisk „?” pozwala na ponowne wyświetlenie polecenia;
przycisk domku przenosi użytkownika z powrotem do ekranu startowego.
Zadaniem użytkownika jest otwarcie konkretnych zaworów i uruchomienie odpowiednich pomp, aby wykonać zadanie z polecenia.
Po wykonaniu zadania należy kliknąć przycisk „sprawdź”, znajdujący się w dolnym prawym rogu. Wyświetli się wtedy komunikat z pozytywną informacją zwrotną (jeśli zadanie zostało wykonane prawidłowo) lub z negatywną informacją (jeśli zadanie było wykonane nieprawidłowo).


Kliknięcie przycisku „dalej” pozwala na powrót do ekranu startowego. „Spróbuj ponownie” wyświetla ekran symulatora z zaznaczonymi czerwonym krzyżykiem miejscami, w których zostały popełnione błędy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Symulator instalacji paliwowej jednostki pływającej zasilanej LNG
Ekran startowy symulatora wygląda następująco:

Po naciśnięciu przycisku „start” wyświetli się plansza, na której należy wybrać jedną z opcji, którą chce się przećwiczyć.

Po naciśnięciu jednej z opcji wyświetli się właściwy ekran symulatora z poleceniem. Aby wyłączyć polecenie, należy kliknąć zieloną strzałkę.

Na ekranie symulatora widoczna jest instalacja, w której trzeba pootwierać zawory i uruchomić pompy.
Zawory otwiera się na karcie „instalacja”, a pompy uruchamia na karcie „tablica rozdzielcza”. Aby przejść do danej karty, należy kliknąć na jej nazwę, widoczną w prawej części symulatora.


W dolnej części symulatora widoczne są cztery kwadratowe przyciski:

przycisk „i” służy do wyświetlania instrukcji, która w punktach przedstawia, jakie kroki należy wykonać, aby pozytywnie ukończyć zadanie;
przycisk „L” wyświetla legendę, czyli przedstawia istotne oznaczenia w symulatorze;
przycisk „?” pozwala na ponowne wyświetlenie polecenia;
przycisk domku przenosi użytkownika z powrotem do ekranu startowego.
Zadaniem użytkownika jest otwarcie konkretnych zaworów i uruchomienie odpowiednich pomp, aby wykonać zadanie z polecenia.
Po wykonaniu zadania należy kliknąć przycisk „sprawdź”, znajdujący się w dolnym prawym rogu. Wyświetli się wtedy komunikat z pozytywną informacją zwrotną (jeśli zadanie zostało wykonane prawidłowo) lub z negatywną informacją (jeśli zadanie było wykonane nieprawidłowo.


Kliknięcie przycisku „dalej” pozwala na powrót do ekranu startowego. „Spróbuj ponownie” wyświetla ekran symulatora z zaznaczonymi czerwonym krzyżykiem miejscami, w których zostały popełnione błędy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Symulator siłowni okrętowej konstrukcji hybrydowej
Ekran startowy symulatora wygląda następująco:

Po naciśnięciu przycisku „start” wyświetli się plansza, na której należy wybrać jedną z opcji, którą chce się przećwiczyć.

Po naciśnięciu jednej z opcji wyświetli się właściwy ekran symulatora z poleceniem. Aby wyłączyć polecenie, należy kliknąć zieloną strzałkę.

Na ekranie symulatora widoczna jest instalacja, w której trzeba pozamykać przełączniki i uruchomić odpowiednie urządzenia.

W dolnej części symulatora widoczne są trzy kwadratowe przyciski:

przycisk „i” służy do wyświetlania polecenia oraz instrukcji, która w punktach przedstawia, jakie kroki należy wykonać, aby pozytywnie ukończyć zadanie;
przycisk „L” wyświetla legendę, czyli przedstawia istotne oznaczenia w symulatorze;
przycisk domku przenosi użytkownika z powrotem do ekranu startowego.
Zadaniem użytkownika jest zamknięcie lub otwarcie odpowiednich przełączników oraz uruchomienie niektórych urządzeń.
Po wykonaniu zadania należy kliknąć przycisk „sprawdź”, znajdujący się w dolnym prawym rogu. Wyświetli się wtedy komunikat z pozytywną informacją zwrotną (jeśli zadanie zostało wykonane prawidłowo) lub z negatywną informacją (jeśli zadanie było wykonane nieprawidłowo.


Kliknięcie przycisku „dalej” pozwala na powrót do ekranu startowego. „Spróbuj ponownie” wyświetla ekran symulatora z zaznaczonymi czerwonymi strzałkami miejscami, w których zostały popełnione błędy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.

Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.

Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęćSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Można wpisać w prostokątne pole określoną literę lub ciąg znaków, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści