E-materiały do kształcenia zawodowego

Obróbka wstępna blach i profili hutniczych

TWO.03. Wykonywanie i montaż elementów kadłuba jednostek pływających – monter kadłubów jednostek pływających 721406, technik budowy jednostek pływających 311942

bg‑blue

Instrukcja użytkowania

s

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

WprowadzenieDt8BqJzQmWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

R16E9JPMPhFHZ
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą sekwencje filmowe i gra edukacyjna.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

31
Sekwencje filmowe

Sekwencje filmoweDTEbLEGifSekwencje filmowe przedstawiają pięć etapów obróbki wstępnej, czyli składowanie, prostowanie, oczyszczanie, przygotowanie przed pierwszym malowaniem, malowanie.

Ekrany filmów wyglądają jak na zdjęciu poniżej:

RizI3SRvwTLls
Wygląd ekranu odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

Rew4dzRQPjQvf
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

R1JqTMKylGNie
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

R1XIfDjJYG002
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

R1OYDIkHnVnCC
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

Rw8ydXZ1Dq7xI
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

R1PlCaw1whLAY
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

Rm2tyDQuB0mvx
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

R16MF7pDqfUvN
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R1IkZ5M0VwkZS
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

32

Gra edukacyjna

Gra edukacyjnaD17sDrrSWGra edukacyjna pozwala na przejście przez proces technologiczny obróbki wstępnej. Poniższa instrukcja znajduje się również na stronie z grą.

Plansza tytułowa gry wygląda następująco:

RpYMk87X35aDA
Ekran tytułowy gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby przejść do następnego okna gry, należy kliknąć przycisk „Start”. Wyświetli się okno z zasadami gry. Należy kliknąć przycisk „rozpocznij grę”.

RdejS37EeMjWM
Plansza z zasadami gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przed każdym etapem znajduje się krótki opis z zadaniem do wykonania. Aby przejść do zadania, należy kliknąć strzałkę.

RPYZxwAwB4n2n
Przykładowy ekran zapowiadający jeden z etapów gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zadania w każdym etapie polegają albo na przeciągnięciu elementów w odpowiednie miejsce, albo na kliknięciu na właściwy element. W górnym lewym rogu widoczny jest numer etapu, a w górnym prawym rogu punktacja. Polecenie znajduje się u góry ekranu, w jego środkowej części.

R1Ws013TwJAA7
Przykładowy ekran etapu z gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po ułożeniu elementów pojawi się przycisk „sprawdź”. Umożliwia on dowiedzenie się, czy zadanie zostało rozwiązane prawidłowo.

RFBs3J1RmhXNs
Przycisk „sprawdź” z gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli zadanie nie zostało rozwiązane prawidłowo, pojawi się okno z negatywną informacją zwrotną. Należy kliknąć przycisk znajdujący się na dole okna, aby powtórzyć zadanie.

R1FgOaiCW2E6f
Przykładowe okno z gry edukacyjnej z negatywną informacją zwrotną
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli zadanie zostało rozwiązane prawidłowo, pojawi się okno z pozytywną informacją zwrotną. Aby przejść do kolejnego zadania, należy kliknąć strzałkę.

RvuUWyEfsYTur
Przykładowe okno z gry edukacyjnej z pozytywną informacją zwrotną
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po ukończeniu każdego etapu pojawią się pytania kontrolne. Trzeba odpowiedzieć prawidłowo na dwa pytania.

R1EYqkOMHSAi3
Ekran z przykładowym pytaniem kontrolnym z gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W etapie trzecim po prawej stronie ekranu znajduje się pulpit maszyny do prostowania blach oraz blacha. Blachę należy przeciągnąć na taśmę urządzenia, a następnie nacisnąć zielony przycisk na pulpicie, aby dokonać pomiaru blachy. Jeśli pomiar wyszedł nieprawidłowy, należy kliknąć niebieski przycisk, który uruchomi prostowanie.

R1GU5Zv8NhfXD
Pulpit urządzenia z etapu trzeciego gry edukacyjnej; widoczny jest opis zielonego przycisku
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rn3J26Oq4XTOe
Pulpit urządzenia z etapu trzeciego gry edukacyjnej; widoczny jest opis niebieskiego przycisku
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po prawidłowym wykonaniu prostowania na dole ekranu pojawią się dwa przyciski. „Jeszcze raz?” pozwala na ponowne przeprowadzenie pomiaru i prostowania. Przycisk „Dalej” umożliwi przejście do kolejnego etapu.

ROygl6AQ5t4fT
Przyciski z gry edukacyjnej pojawiające się po zakończeniu prostowania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po ukończeniu gry pojawi się plansza z gratulacjami. Aby wyświetlić nagrodę, należy nacisnąć na strzałkę. Wyświetli się wtedy animacja.

R1KakyX7tQBMA
Plansza końcowa gry edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 4.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDG5IKj5A2Interaktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

R5U2bUJts5zvQ
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Rlw9wl1aAoVLy
Wygląd przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po zaznaczeniu danej odpowiedzi można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane.  W przypadku niepoprawnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.

R1JBlemflmI6m
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.

R1e5XAV3njrvd
Widok przykładowego panelu testu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.

Rvh5o0q4f9dy8
Widok przykładowego zadania w panelu testowym
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 4.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćDN5AJ13XVSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDKFnxnthvPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDhwYmobesPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDlCJhI20mNetografia i bibliografia zawiera spis pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści