E-materiały do kształcenia zawodowego

Planowanie procesów kontroli wyrobów

MTL.05 Organizacja i prowadzenie procesów metalurgicznych - Technik przemysłu metalurgicznego 311708

bg‑cyan

Instrukcja użytkowania

4

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

R179ginGfGiEU
Przykład przycisku nawigującego do poprzedniej strony
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

R1K8UWuMMC23f
Przykład przycisku służącego nawigowaniu do następnej strony
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wprowadzenie

Wprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą atlas interaktywny, schemat interaktywny oraz plansza interaktywna.

Atlas interaktywny

Atlas interaktywny to zbiór materiałów audiowizualnych o strukturze warstwowej prezentujący opisy i budowy maszyn i urządzeń kontrolno‑pomiarowych i badawczych do kontroli wyrobów metalurgicznych. Posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze.

Atlas zawiera grafiki zaprezentowane w formie map warstwowych. Szczegółowa instrukcja korzystania z map warstwowych znajduje się pod spisem treści do multimedium.  Po kliknięciu na prostokąt z napisem „Instrukcja użytkowania programu ćwiczeniowego”, następuje rozwinięcie panelu z pełnym opisem instrukcji użytkowania.

R1707gsTS9uQB
Instrukcja atlasu interaktywnego zamieszczona w harmonii
Źródło: GroMar sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Każdy z opisów posiada tożsame z nim nagranie dźwiękowe.

Rjjq9gjqD4Njm
Przykładowy wygląd nagrania
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Plansza interaktywna

Plansza interaktywna składa się z kilku grafik z aktywnymi punktami.

R1A4Ho7vkO5TC
Przykładowy wygląd grafiki interaktywnej
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W lewym górnym rogu znajdują się wszystkie numery znaczników występujących na grafice. Po kliknięciu w wybrany punkt następuje powiększenie i przybliżenie planszy. Dostępne są również dodatkowe informacje o danym elemencie.

RCR1K2vIDRVeU
Przykładowy widok grafiki interaktywnej po kliknięciu na wybrany punkt
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kliknięcie w ikonę przekreślonego oka, znajdującej się w lewym górnym rogu ekranu, pozwala na ukrycie wszystkich punktów grafiki interaktywnej. Jej ponowne kliknięcie przywróci widok punktów.

RwCRv84veI2pl
Ikona ukrycia punktów
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
REru14bkWn2Oo
Ikona pokazania punktów
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Każdy z opisów posiada tożsame z nim nagranie dźwiękowe.

Rz3wOFBkxV1R9
Przykładowy wygląd nagrania opisu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Schemat interaktywny

Schemat interaktywny to obiekt multimedialny z zaznaczonymi punktami z funkcją rozwijania informacji o danym elemencie. Posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze.

RPmZTF73bEW7e

W lewym górnym rogu znajduje się możliwość ukrycia punktów na schemacie. Numery rozmieszczone są w odpowiedniej kolejności pod odpowiadającymi im elementami ilustracji. Po wyborze któregoś z nich, w lewym górnym rogu pojawią się wszystkie numery znaczników występujących na grafice. Dostępne są również dodatkowe informacje o danym elemencie.

RjsvBN12AjKHv
Przykładowy widok schematu po wybraniu dowolnego punktu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do poprzedniego widoku schematu może odbyć się poprzez kliknięcie na wolny obszar lub użycie przycisku „Wróć” który znajduje się pod rozwiniętym opisem.

Każdy z opisów posiada tożsame z nim nagranie dźwiękowe.

RViQunmv96LBw
Przykładowy wygląd panelu nagrania
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Interaktywne materiały sprawdzające

Stan swojej wiedzy można sprawdzić dzięki interaktywnym materiałom sprawdzającym, zawierającym pytania w różnych formach testowych i o różnym poziomie trudności. Ćwiczenia są umieszczone w zakładkach rozwijających się po kliknięciu na nie.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

R1S3Rv9p0HLSp
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

R1Uu36LdNQsle
Widok przykładowego zadania
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Polecenie zawsze określa, co należy wykonać. Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub jej wpisanie. Po rozwiązaniu zadania można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.

Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.

R12yRroTdpbTE
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz za pomocą wyszukiwarki pojęć.

R5TlxWXZbQVNi
Wyszukiwarka pojęć
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

RuhGX3VlZQ7Cj
Widok pojęcia w słowniku i odnośnika przekierowującego do odpowiedniego materiału multimedialnego
Źródło: GroMar Sp. z.o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o kwalifikacjach, dla których materiał został przygotowany, a także o celach i efektach kształcenia, których realizację ma zapewnić. Posiada informację o strukturze e‑materiału, zawartości poszczególnych multimediów i powiązaniach między nimi oraz wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Zawarte są w nim również przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza nimi i podczas indywidualnej pracy z uczniem. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑zasobu oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑zasobu. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑zasobie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.

Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści