E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowanie i konserwacja obiektów małej architektury krajobrazu

OGR.04. Organizacja prac związanych z budową oraz konserwacją obiektów małej architektury krajobrazu – technik architektury krajobrazu 314202

bg‑blue

Instrukcja użytkowania

7

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  1. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

  2. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
bg‑blue

1. Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału ma na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

R1NJZse8MpQKH
Przykład przycisku służącego do powrotu do poprzedniej strony
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

RH863EzcyVQXj
Przykład przycisku nawigującego do następnej strony
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.

RqXuyCm2KCWpO
Widok przykładowego przycisku ćwiczeń powiązanych z danym multimedium
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.

RL5vcXMUxOUGC
Widok panelu umożliwiającego dostosowanie e‑materiału do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Odpowiednio od lewej strony: zmniejsz rozmiar czcionki, zwiększ rozmiar czcionki, wyłącz tryb wysokiego kontrastu, włącz czarno‑biały tryb wysokiego kontrastu, włącz żółto‑czarny tryb wysokiego kontrastu, włącz czarno‑żółty tryb wysokiego kontrastu, przełącz tryb dostępności.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

We wprowadzeniuD45xSTNEIwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.

R12BanH9rKayP
Widok na fragment spisu treści
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

Sekwencje filmowe

Sekwencje filmoweDdGNic6JSekwencje filmowe składają się z pięciu filmów, w których szczegółowo omówiono określony temat:

  • dobieranie materiałów do budowy, napraw i konserwacji obiektów i elementów małej architektury krajobrazu (tytuł: Dobieranie materiałów do budowy, napraw i konserwacji obiektów i elementów małej architektury krajobrazu),

  • dobieranie narzędzi i sprzętu do budowy, napraw, konserwacji i renowacji obiektów małej architektury krajobrazu (tytuł: Dobieranie narzędzi i sprzętu do budowy, napraw, konserwacji i renowacji obiektów małej architektury krajobrazu),

  • realizacja budowy obiektów małej architektury krajobrazu (tytuł: Realizacja budowy obiektów małej architektury krajobrazu),

  • instrukcje budowania nawierzchni, murków, ogrodzeń, schodów itp. (tytuł: Instrukcja budowania ścieżek kamiennych),

  • technologie wykonywania napraw i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu i ich elementów (tytuł: Technologia wykonywania napraw i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu i ich elementów).

RiTA8FEya5DJJ
Widok okna odtwarzacza filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole.

R7I1imVTZfdmL
Ikona odtwarzania filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie filmu.

Rk4aLH22GxNcE
Ikona zatrzymywania filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Reszta opcji umieszczona jest w prawej dolnej części ekranu. Pierwszy symbol głośnika pozwala na włączenie i wyłączenie dźwięku oraz ustawienie jego głośności.

RdC0nJ2ZychNo
Widok ikon nawigacyjnych odtwarzacza filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Następna ikona pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej, która omawia obraz wyświetlany na ekranie.

ReHYc7PMwNioO
Ikona do włączenia wersji filmu z audiodeskrypcją
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na powyższą ikonę zmieni się ona na tę widoczną poniżej. Kliknięcie na nią umożliwia wyłączenie alternatywnej ścieżki.

RP2r2Y50VRYVF
Ikona do wyłączenia trybu audiodeskrypcji
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel umożliwiający włączenie lub wyłączenie napisów. Jeśli istnieje taka opcja, to można tu także wybrać napisy w języku angielskim.

R1b0avFfnvQpE
Widok opcji włączenia/wyłączenia napisów
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.

RDxJ56mYBzT58
Widok opcji zmiany jakości filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzanego materiału.

R16HipHpK5Aqm
Widok opcji zmiany prędkości odtwarzania filmu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.

RHmhnPHLUS36Q
Widok ikony trybu pełnoekranowego
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Galeria zdjęć

R1WgAqW6kygYs
Przykładowy widok galerii zdjęć
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Galeria zdjęćD173JP13JGaleria zdjęć składa się ze zdjęć w czterech katalogach dotyczących następujących zagadnień:

  • rodzaje drewna,

  • rodzaje tynków,

  • materiały do napraw i konserwacji typu: zaprawy murarskie, kleje, farby, lakiery,

  • wyroby końcowe: elementy obiektów małej architektury krajobrazu po naprawie, konserwacji, np. ogrodzenia, nawierzchnie.

Użytkownik w trybie „katalog” może wybrać z rozwijanej listy konkretny katalog lub wyświetlić zawartość wszystkich katalogów. Ma również możliwość zmiany trybu na „prezentację”, wówczas poszczególne elementy zawarte w katalogach będą wyświetlane jeden za drugim. Po kliknięciu w „Tryb: prezentacja” grafika się powiększa. Wszystkie zdjęcia w danej galerii będą prezentowane w ten sposób. W celu przełączenia zdjęcia należy kliknąć w panelu sterowania strzałkę w lewo lub w prawo. Aby przejść do trybu „katalog”, należy nacisnąć „katalog” w prawym górnym rogu.

RJOGsIExb1RQW
Rozwinięcie dodatkowych informacji po naciśnięciu „i” w panelu dolnym
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu ikonki „i” w panelu sterowania pokazują się informacje dotyczące danego zdjęcia, również w wersji audio. W prawym górnym rogu widoczny jest numer zdjęcia oraz informacja, ile zdjęć zostało nam do obejrzenia.

Wybór linku „więcej opcji” otwiera wyszukiwarkę obrazów. Omawiane funkcjonalności, czyli lista wybieralna, tryb prezentacji i opcje, są widoczne na ilustracji poniżej.

RCJHzkaAIlhPR
Widok trybu wyświetlania galerii zdjęć
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poszczególne ilustracje w katalogach zawierają opisy dotyczące konkretnego elementu. W poruszaniu się między ilustracjami pomaga instrukcja korzystania z katalogu interaktywnego, dostępna po wybraniu linka „Pokaż instrukcję”. Zawiera ona następujące informacje:

  • Kliknij obrazek w katalogu, aby go powiększyć.

  • Następnie zmieniaj obrazy, korzystając ze strzałek pod obrazkiem.

  • Ikonka „i” w podglądzie obrazka pokazuje dodatkowe informacje na jego temat.

  • Ikonka drukarki pozwoli ci go wydrukować.

  • Wyszukuj obrazy, korzystając z wyszukiwarki (w lewym górnym rogu), lub filtruj poszczególne kategorie za pomocą listy katalogów (powyżej wyszukiwarki).

  • Przenoś obrazy między folderami po zaznaczeniu ich na liście i skorzystaniu z listy folderów w prawym górnym rogu.

Omawiane ikonki znajdują się pod każdą ilustracją, a wyglądają następująco:

R1azjzvcFRsP2
Widok ikon służących do nawigacji w galerii zdjęć
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na końcu każdego katalogu znajduje się hiperłącze, które pozwala na powrót do spisu treści.

Mapa myśli

Zadaniem mapy myśliDcgEVvKaAmapy myśli jest uporządkowanie zagadnień związanych z dokumentacją projektową elementów architektury krajobrazu. Składa się ona z wykresów, na których szczegółowo omówiono zagadnienie analizy relacji i wzajemnych zależności między pojęciami w obszarze dokumentacji projektowej elementów architektury krajobrazu.

RyDKx30CvOeNR
Przykładowy widok mapy myśli
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Multimedium tworzą:

  1. tekst przewodni pt. Zasady przygotowywania dokumentacji projektowej elementów małej architektury krajobrazu,

  2. graficzny materiał pomocniczy pt. Przykładowa dokumentacja projektowa: projekt koncepcyjny oraz projekt wykonawczy nawierzchni pieszej z brukowych kostek betonowych w przydomowym ogrodzie,

  3. mapa myśli pt. Dokumentacja projektowa elementów architektury krajobrazu, stanowiąca graficzny schemat do uzupełnienia lub przebudowania przez ucznia,

  4. przykładowa mapa myśli, z której treścią użytkownik może się zapoznać po kliknięciu przycisku „Sprawdź przykładową mapę myśli”,

  5. miejsce na notatki użytkownika.

Do mapy myśli dołączona jest instrukcja użytkowania.

Instrukcja informuje o wszystkich funkcjonalnościach multimedium:

  1. Mapa myśli jest zbudowana z wielu okienek z tekstem.

  2. Poszczególne okienka można dowolnie przeciągać za pomocą myszki.

  3. Ikona ołówka, która pojawia się przy liniach, pozwala na zmianę nazwy połączenia.

  4. Ikona dymku z plusem umożliwia dodanie nowego okienka, w którym można wpisać tekst.

  5. Ikony z liniami umożliwiają dodanie połączeń między poszczególnymi okienkami.

  6. Ikony ze strzałką w dół i w górę pozwalają na zwiększenie i zmniejszenie okienka.

  7. Ikona kosza usuwa węzły i linie połączeń.

  8. Ikona z łączem pozwala na wpisanie adresu strony internetowej.

  9. W dolnym panelu znajdują się opcje tworzenia nowych okienek, grupowania elementów, przywracania domyślnego widoku mapy myśli, pobrania i wydrukowania mapy myśli, usuwania stworzonych okienek.

  10. Dla wygody korzystania z mapy myśli można kliknąć ikonę trybu pełnoekranowego w prawym dolnym rogu. Aby opuścić tryb pełnoekranowy, należy wcisnąć na klawiaturze klawisz Escape.

Instrukcja zawiera także grafikę wraz z opisem wszystkich przycisków funkcyjnych mapy myśli.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDObh0vDwuInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

Rphbnw4FZFW4v
Widok ogólny harmonii z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

RO2MTa6POyGgP
Przykładowe ćwiczenie łączenia w pary ilustracji z podpisami w harmonii
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Rozwiązanie zadania wymaga kliknięcia wybranej opcji, przeciągnięcia odpowiednich elementów lub wpisania odpowiedzi. Polecenie zawsze określa czynność, jaką należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki, jego kliknięcie czyści odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie poprawnego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: kolor zielony oznacza zadanie łatwe, żółty – zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony – zadanie trudne.

Rh8nO2PlFTxiJ
Widok ikon obrazujących poziom trudności ćwiczenia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Słownik pojęć dla e‑zasobu

SłownikDMndMIwUMSłownik ma strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie, oraz do Polskiego Słownika Archiwalnego.

W górnej części słownika znajdują się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć dane pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.

Rs8WDpZ2JibKx
Widok na górną część słownika z polem filtrowania haseł słownika
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDpBTGMWEJPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na pięć części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.

Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia, szczegółowo wylicza kwalifikacje, do których rozwijania e‑materiał został przeznaczony. Druga część omawia strukturę e‑materiału, wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta część to wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach i poza zajęciami oraz indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDLg5JVOVIPrzewodnik dla uczącego się składa się z pięciu części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment.

Pierwsza część przedstawia cele uczącego się, druga zaś charakteryzuje strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta zawiera informacje o tym, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Ostatnia część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDYxlVfeRQNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑blue

2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do internetu. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowalniać ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zaleca się sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).

Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6
bg‑blue

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści