Bezpieczeństwo i higiena pracy w zawodzie kierowca mechanik
Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Informacje ogólneInformacje ogólne
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Informacje ogólne
E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑zasobu, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.
Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.

Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.
Wprowadzenie
Przygotowanie miejsca pracy kierowcy mechanikaFilm instruktażowy (tutorial)
Przygotowania miejsca pracy w kabinie pojazduGra „wcielanie się w rolę”
Organizowanie miejsca pracy kierowcy mechanikaWycieczka wirtualna
Bezpieczeństwo obsługiwania i użytkowania środków transportuInteraktywne narzędzia typu scenario-based learning
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą film instruktażowy (tutorial), gra „wcielanie się w rolę”, wycieczka wirtualna oraz interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning.
Film instruktażowy (tutorial)
Film instruktażowy (tutorial)Film instruktażowy (tutorial) przedstawia przygotowanie masy rdzeniowej oraz proces ręcznego formowania rdzenia w matrycy skrzynkowej.
Ekran filmu wygląda jak na zdjęciu poniżej:

Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić wymaganą głośność. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć symbol głośnika.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie jej spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu go pojawia się panel dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

Klikając ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

Gra „wcielanie się w rolę”
W grze wcielanie się w rolę
W grze wcielanie się w rolę
rozwiniesz umiejętności planowania i organizowania miejsca pracy kierowcy mechanika ze szczególnym uwzględnieniem przygotowania miejsca pracy w kabinie pojazdu, w tym również przygotowania miejsca odpoczynku. Wcielisz się w role minimum kierowca samochodu ciężarowego i kierowca samochodu dostawczego.
Instrukcja użytkowania gry „wcielanie się w rolę” znajduje się bezpośrednio nad multimedium gry. Po kliknięciu na prostokąt z napisem Instrukcja do gry „wcielanie się w rolę
, następuje rozwinięcie panelu z pełnym opisem instrukcji użytkowania.
Poniżej przedstawiony jest ekran startowy gry. Po kliknięciu przycisku „Rozpocznij” wyświetli się instrukcja. Żeby rozpocząć grę, tam należy kliknąć „Start”.

W ramach tej gry rozwiążesz kilka zadań sprawdzających twoją wiedzę na temat przebiegu procesu transportowego. Poniżej znajduje się instrukcja do zadań sprawdzających.
Po udzieleniu odpowiedzi lub rozwiązaniu zadania, należy wybrać znajdujący się pod nim przycisk Sprawdź. Następnie pojawia się informacja zwrotna. Dowiesz się, czy Twoja odpowiedź jest poprawna. Zadania sprawdzające składają się z trzech typów pytań. Ich krótki opis znajduje się poniżej.
Pytania jednokrotnego wyboru, w których znajdziesz kilka rodzajów ćwiczeń:
pytania z trzema odpowiedziami,
pytania z czterema odpowiedziami,
pytania z siedmioma odpowiedziami.
W każdym przypadku tylko jedna odpowiedź jest poprawna.
Pytania wielokrotnego wyboru, w których znajdziesz kilka rodzajów ćwiczeń:
pytania z czterema odpowiedziami,
pytania z pięcioma odpowiedziami,
pytania z sześcioma odpowiedziami,
pytania z siedmioma odpowiedziami,
pytania z ośmioma odpowiedziami.
W każdym przypadku więcej niż jedna odpowiedź jest poprawna.
Łączenie w pary. Do podanych opisów dobierz odpowiednie pojęcia, których dotyczą. Rozwiń listę rozwijalną za pomocą przycisków Shift + Enter i wybierz odpowiednie pojęcie.
Wycieczka wirtualna
Wycieczka wirtualnaWycieczka wirtualna pozwala na zapoznanie się z organizacją miejsca pracy kierowcy mechanika. Jej uruchomienie następuje po kliknięciu białego przycisku Play, znajdującego się na środku ekranu.

Po uruchomieniu wycieczki na ekranie wyświetlone zostaną przyciski, które należy kliknąć.

Po kliknięciu pokaże się ukryta pod przyciskiem treść lub użytkownik będzie mógł przejść dalej.

Szczegółowa instrukcja użytkowania wirtualnej wycieczki znajduje się bezpośrednio nad multimedium gry.
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learningInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning pozwala sprawdzić wiedzę w temacie BHP przy eksploatacji środków transportu drogowego. Jego uruchomienie następuje po kliknięciu przycisku Włącz tryb pełnoekranowy.

Dalszy udział w grze polega na przechodzeniu misji, z których każda kolejna dotyczy innego tematu.

Przechodzenie do kolejnych zadań będzie możliwe po udzieleniu odpowiedzi i zapoznaniu się z komentarzem do niej.

Szczegółowa instrukcja użytkowania interaktywnego narzędzia typu scenario‑based znajduje się bezpośrednio nad multimedium gry.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.
Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Po rozwiązaniu zadania można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę. Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.

Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęćSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑zasobu oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia zawiera spis linków i/lub pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑zasobie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.
Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści