Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykonywanie odwodnień dachowych

BUD.03. Wykonywanie robót dekarsko‑blacharskich - Dekarz 712101

bg‑green

Instrukcja użytkowania

Informacje ogólne

E‑materiał złożony jest z siedmiu elementów: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Przy użyciu przycisku „Następna strona” znajdującego się na dole, zostaniemy przekierowani do kolejnego materiału. Kliknięcie przycisku „Poprzednia strona” usytuowanego na górze pozwala z kolei na powrót do poprzedniego materiału.

Wprowadzenie

Zawiera informację, dla jakiego zawodu i kwalifikacji przeznaczony jest e‑materiał. Znajduje się tam również spis treści pozwalający na przejście do wybranego materiału, po kliknięciu w jego ikonę.

RS1OYtzVJGcYy
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: plansza interaktywna oraz gra wcielanie się w rolę.

Plansza interaktywna

Plansza interaktywnaD1GuCTRMmPlansza interaktywna przedstawia schemat odwodnień dachowych - rynny dachowe.

R11vHRgcRzxvC
Przykładowy wygląd planszy interaktywnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Plansza jest wzbogacona o cyfrowe znaczniki. Kliknięcie znacznika pozwala na wyświetlanie opisów oraz nagrań audio dedykowanych konkretnemu etapowi. Nagrania audio i opisy są ze sobą tożsame.

R13gP2us489T8
Przykładowy wygląd wyświetlania opisów umieszczonych pod znacznikami
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W lewym górnym rogu znajduje się ikona pozwalająca na ukrycie znaczników.

R1WxZfwzAS5T8
Ikona ukrywająca widok znaczników
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Plansza interaktywna składa się z 11 schematów. Przemieszczać się między nimi można za pomocą strzałek znajdujących się nad schematem lub poprzez kliknięcie tytułu wybranego schematu w spisie treści po lewej stronie materiału.

R1eOru3B5TL05
Przykładowy wygląd strzałek do przemieszczania się po elementach materiału
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
R7kTMOht3Jtjc
Przykładowy widok spisu treści
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Gra wcielanie się w rolę

Gra wcielanie się w rolęDaAuzZoKmGra wcielanie się w rolę polega na poprawnym wykonaniu odwodnienia dachowego w jak najkrótszym czasie. Użytkownik wciela się rolę dekarza i do wybranego dachu dobiera z biblioteki odpowiednie narzędzia i elementy do systemu odwodnienia dachowego, lokując je we właściwym miejscu.

Aby uruchomić grę, należy włączyć tryb pełnoekranowy.

RkGE70JMxPbjW
Przykładowy widok z instrukcją uruchomienia trybu pełnoekranowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Na górze strony znajduje się panel z dwoma przyciskami. Pierwszy, „Pomoc”, pozwala na wyświetlenie pomocniczych pytań i odpowiedzi. Drugi, „Zamknij grę”, wyłącza tryb pełnoekranowy.

R1HylZI3ZJSec
Przykładowy wygląd przycisków "Pomoc" oraz "Zamknij grę"
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Podczas pierwszego podejścia na dole ekranu startowego - pod opisem sytuacji - znajdziemy przycisk „Rozpocznij nową grę”.

R1WYdI67N23cl
Przykładowy wygląd opisu i przycisku rozpoczęcia gry przy pierwszym podejściu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Podczas kolejnych prób na ekranie startowym mamy dwie możliwości: „Kontynuuj grę” lub „Rozpocznij nową grę”.

RsvXH8jUuyxkv
Przykładowy wygląd ekranu startowego w kolejnym podejściu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozpoczęciu gry górny panel rozszerzy się o trzy kolejne elementy: procentowy postęp w grze, liczba zdobytych punktów oraz odznak.

RyHJf3ZpZcQGs
Przykładowy wygląd panelu postępów
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Gra podzielona jest na trzy misje. Ich wybór dokonywany jest poprzez kliknięcie w kafelek z napisem „Rozpocznij” pod wybraną misją.

ReaumhL7rdHmo
Przykładowy wygląd panelu wyboru misji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Przez grę przechodzimy, wykonując polecenia wyświetlone na ekranie. Po wybraniu odpowiedzi klikamy przycisk „Zatwierdź odpowiedź”. Jeśli odpowiedź będzie poprawna, wyświetlona zostanie pozytywna informacja zwrotna, w przeciwnym wypadku informacja zwrotna będzie negatywna. Do wyboru mamy dwie opcje. „Zapisz wynik” pozwala na utrwalenie rezultatu i umożliwia wykonanie kolejnych zadań. „Powtórz misję” resetuje wynik uzyskany w ramach aktualnej misji i pozwala na poprawę wyniku.

Gra wzbogacona jest o polecenia w formie audio. Treść poleceń jest tożsama z poleceniami w formie audio.

REF3dlXKLslKp
Przykładowy wygląd odtwarzacza audio w grze
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDrqmnOFohInteraktywne materiały sprawdzające składają się z  szeregu zadań pozwalających uczniom na sprawdzenie stanu swojej wiedzy. Każde ćwiczenie zawiera polecenie wraz z wyjaśnieniem, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi. Po prawej stronie każdego polecenia znajduje się ikonka informująca o poziomie trudności zadania: zielona – łatwe, żółta – średnie, czerwona – trudne.

RCgavfKIyzQ4B
Ikony z oznaczeniem poziomu trudności zadania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce. Kliknięcie zakładki z wybranym tematem umożliwia jego wyświetlenie.

R1dgG5Fu9RrED
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozwiązaniu zadania należy użyć przycisku „Sprawdź”.

R1Xj81LlXRbxb
Ikona sprawdzenia poprawności odpowiedzi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Wyświetli się informacja zwrotna dotycząca poprawności odpowiedzi, a także, w przypadku odpowiedzi niepoprawnej, ze wskazaniem multimedium, które pomoże w uzupełnieniu wiedzy. Poniżej tego przycisku znajduje się kolejny – „Pokaż odpowiedź” – umożliwiający wyświetlenie poprawnego rozwiązania danego zadania.

Po lewej stronie widnieje ikona gumki; po jej kliknięciu możemy wrócić do formy wyjściowej zadania – bez zaznaczonych odpowiedzi.

R1D20ehClA9rm
Ikona usunięcia wprowadzonych odpowiedzi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćDohT7Jy7aSłownik pojęć pozwala na zapoznanie się z kluczowymi pojęciami dotyczącymi e‑materiału oraz ich definicjami. Prostokątne pole zamieszczone na górze strony umożliwia wyszukiwanie pojęć. Pod każdą definicją znajdują się odnośniki do materiałów multimedialnych, w których użyte zostało dane pojęcie.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDNFSpBIdMPrzewodnik dla nauczyciela zawiera dokładne informacje o celach i efektach kształcenia, które ma zapewnić dany e‑materiał, a także o jego strukturze oraz powiązaniach między elementami. Znajdują się tam również wskazówki, w jaki sposób e‑materiał może zostać wykorzystany w pracy dydaktycznej, a także spis wymagań technicznych.

Na górze strony widnieje spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑materiału jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięDDZmisYC7Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki, w jaki sposób e‑materiał może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia. Przedstawia również jego strukturę oraz spis wymagań technicznych.

Na górze strony znajduje się spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑materiału jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDmAMjpRjcNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których powstał e‑materiał.

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji jedenaście kropka jeden

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiału

W przypadku problemów z wyświetlaniem materiałów należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Problemy z łączem internetowym mogą spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy zawierają one rozbudowane multimedia. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet jest otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (mnogość aplikacji, które działają jednocześnie). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.