Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Materiałoznawstwo w tapicerstwie

DRM.05. Wykonywanie wyrobów tapicerowanych - Tapicer 753402

bg‑green

Instrukcja użytkowania

Informacje ogólne

E‑materiał złożony jest z siedmiu elementów: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Przy użyciu przycisku „Następna strona” znajdującego się na dole, zostaniemy przekierowani do kolejnego materiału. Kliknięcie przycisku „Poprzednia strona” usytuowanego na górze pozwala z kolei na powrót do poprzedniego materiału.

Wprowadzenie

Zawiera informację, dla jakiego zawodu i kwalifikacji przeznaczony jest e‑materiał. Znajduje się tam również spis treści pozwalający na przejście do wybranego materiału po kliknięciu na jego ikonę.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzi atlas interaktywny, program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie oraz plansza interaktywna.

Atlas interaktywny

Atlas interaktywnyDAFIAXHKCAtlas interaktywny przedstawia podział mebli tapicerowanych, proces technologiczny – ogólny podział, rodzaje warstw w typowym meblu tapicerowanym, rodzaje materiałów wyściółkowych, wypełniających, obiciowych stosowanych w tapicerstwie, ich charakterystyka, właściwości i zastosowanie.

Po atlasie poruszać się można za pomocą spisu treści, który znajduje się po lewej stronie głównej planszy tego materiału multimedialnego.

RghvrowAHojty
Spis treści
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Kliknięcie zakładki ze spisu treści pozwala na wyświetlanie opisów oraz nagrań audio. Nagrania audio i opisy są ze sobą tożsame.

RHkbfijTzFbKd
Przykładowy wygląd opisu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Program ćwiczeniowyDBx3h2rzcProgram ćwiczeniowy umożliwia zaprojektowanie wyrobu tapicerowanego poprzez dobór gotowych elementów lub parametrów eksploatacyjnych, wytrzymałościowych.

Program składa się z trzech elementów oraz listy zawierającej pięć opcji po lewej stronie. Wyboru dokonujemy poprzez kliknięcie w pożądany poziom na ciemnym pasku na górze ekranu. W prawym górnym rogu znajdziemy również przycisk uruchamiania trybu pełnoekranowego. Pozostała część instrukcji obsługi programu ćwiczeniowego do projektowania przez dobieranie znajduje się w dolnym pasku interfejsu programu.

RZ7AaXKj7wWE2
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Plansza interaktywna

Plansza interaktywnaDYlVjoZzHPlansza interaktywna przedstawia materiały podstawowe, pomocnicze i półfabrykaty stosowane w produkcji wyrobów tapicerowanych; narzędzia i urządzenia stosowane w tapicerstwie; rodzaje wyrobów tapicerowanych i opis ich funkcji).

Plansza jest wzbogacona o  cyfrowe znaczniki. Kliknięcie znacznika pozwala na wyświetlanie opisów oraz nagrań audio. Nagrania audio i opisy są ze sobą tożsame. Jeżeli opis zawiera grafikę lub zdjęcie, to aby wyświetlić je na pełnym ekranie i przybliżyć, należy na nie kliknąć.

R14P29XvO8Nfs
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceD10Jfk3toInteraktywne materiały sprawdzające składają się z  szeregu zadań pozwalających uczniom na sprawdzenie stanu swojej wiedzy. Każde ćwiczenie zawiera polecenie wraz z wyjaśnieniem, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi. Po prawej stronie każdego polecenia znajduje się ikonka informująca o poziomie trudności zadania: zielona – łatwe, żółta – średnie, czerwona – trudne.

RCgavfKIyzQ4B
Ikony z oznaczeniem poziomu trudności zadania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce. Kliknięcie zakładki z wybranym tematem umożliwia jego wyświetlenie.

RKt8QUPyVPpfo
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozwiązaniu zadania należy użyć przycisku „Sprawdź”.

R1Xj81LlXRbxb
Ikona sprawdzenia poprawności odpowiedzi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Wyświetli się informacja zwrotna dotycząca poprawności odpowiedzi, a także, w przypadku odpowiedzi niepoprawnej, ze wskazaniem multimedium, które pomoże w uzupełnieniu wiedzy. Poniżej tego przycisku znajduje się kolejny – „Pokaż odpowiedź”, umożliwiający wyświetlenie poprawnego rozwiązania danego zadania.

Po lewej stronie widnieje ikona gumki; po jej kliknięciu możemy wrócić do formy wyjściowej zadania – bez zaznaczonych odpowiedzi.

R1D20ehClA9rm
Ikona usunięcia wprowadzonych odpowiedzi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W interaktywnych materiałach sprawdzających znajdują się też zadania testowe, składające się z pytań jedno- oraz wielokrotnego wyboru. Panel z testem zawiera tytuł, liczbę pytań, czas, jaki uczeń ma na jego rozwiązanie, oraz ostatni wynik, jeśli jest to kolejne podejście. Aby rozpocząć test, należy kliknąć przycisk „Uruchom”.

R10Z4ZYQU2PZg
Przykładowy ekran początkowy testu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozpoczęciu testu na górze panelu wyświetla się numer pytania, licznik czasu oraz ostatni uzyskany wynik. Poniżej znajduje się pytanie oraz odpowiedzi do wyboru. Wyświetlenie informacji zwrotnej następuje po kliknięciu przycisku „Sprawdź”. W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownik otrzyma wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego może uzupełnić swoją wiedzę. Aby przejść do następnego pytania, należy skorzystać z przycisku „Dalej”.

RFxOwANIyaVD7
Przykładowy ekran pytania testowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć dla e‑mateirału

Słownik pojęćDIBriskv1Słownik pojęć pozwala na zapoznanie się z kluczowymi pojęciami dotyczącymi e‑materiału oraz ich definicjami. Prostokątne pole zamieszczone na górze strony umożliwia wyszukiwanie pojęć. Pod każdą definicją znajdują się odnośniki do materiałów multimedialnych, w których użyte zostało dane pojęcie.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDuzzmJ1UoPrzewodnik dla nauczyciela zawiera dokładne informacje o celach i efektach kształcenia, które ma zapewnić dany e‑zasób, a także o jego strukturze oraz powiązaniach między elementami. Znajdują się tam również wskazówki, w jaki sposób e‑zasób może zostać wykorzystany w pracy dydaktycznej, a także spis wymagań technicznych.

Na górze strony widnieje spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑zasobu jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięD9RX0N00SPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki, w jaki sposób e‑zasób może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia. Przedstawia również jego strukturę oraz spis wymagań technicznych.

Na górze strony znajduje się spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑zasobu jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDVlYw3oKGNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których powstały materiały przedstawione w e‑zasobie.

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem materiałów w e‑zasobie należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Problemy z łączem internetowym mogą spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy zawierają one rozbudowane multimedia. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet jest otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (mnogość aplikacji, które działają jednocześnie). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.