Ilustracja przedstawia kobietę, która gra na instrumencie strunowym. Tytuł lekcji: Instrumentarium średniowieczne.
Ważne daty
V – XV w. – średniowiecze
XI – XVII w. - okres działalności bardów
XII – XIII w. - okres działalności trubadurów i truwerów
XII – XIV w. - okres działalności minnesingerów i meistersingerów
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela.
RyH75pAAWNNup
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
3. Średniowiecze. Uczeń:
7) wymienia i klasyfikuje średniowieczne instrumenty muzyczne (np. szałamaja, fidel, kornet, krzywuła, lira korbowa (…));
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1) wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata itp.) i/lub pisemnej (np. esej, referat itp.) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
Nauczysz się
opisywać instrumenty średniowieczne;
przyporządkowywać brzmienie do instrumentu;
stosować właściwą terminologię muzyczną;
wskazywać rolę wędrownych muzyków.
Instrumentalna muzyka średniowiecza
Średniowiecze jest epoką kojarzoną raczej z wokalnymi kompozycjami kościelnymi. Pomimo popularności chorału gregoriańskiegoChorał gregoriańskichorału gregoriańskiego, wykonywano także instrumentalną muzykę świecką. Wędrowni muzycy, m. in. trubadurzyTrubadurzytrubadurzy, truwerzyTruwerzytruwerzy, minnesingerzyMinnesingerzyminnesingerzy, bardowieBardbardowie, minstrelowieMinstrelminstrelowie przybywali do miast i wykonywali swoje utwory, które przekazywane były najczęściej drogą werbalną, ponieważ nie istniał jeszcze zapis nutowy. Do wykonywania swoich dzieł wykorzystywali instrumenty muzyczne, z których wiele zostało zapomnianych, dlatego cały czas prowadzone są prace archeologiczne, mające na celu ich rekonstrukcję.
R17ns7YPE5KzY
Instrumentarium średniowiecza
Instrumentarium średniowiecza jest ubogie ze względu na w niewielkim stopniu rozwiniętą muzykę instrumentalną i wiodącą rolę muzyki wokalnej. Spowodowane to było postrzeganiem muzyki jako sfery sacrum, która wyrażana może być wyłącznie wokalnie. Muzyka wokalno‑instrumentalna i instrumentalna gościła za to na dworach królewskich, jarmarkach i uroczystościach, podczas których tańczono. Na wsiach miejscowi muzykanci umilali czas po pracy oraz grali na lokalnych i domowych uroczystościach (np. podczas ślubów). Instrumenty średniowieczne udoskonalane były w kolejnych epokach, a na ich podstawie powstały m. in. skrzypce, obój, fagot.
(...) w średniowieczu rozwijała się muzyka świecka: ludowa wiejska, o której mało wiadomo, jak również uprawiana przez wędrownych muzyków, zwanych wagantami (np. przez francuskich żonglerów, niemieckich szpilmanów, angielskich minstreliMinstrelminstreli, rosyjskich skomorochów, staropolskich igrców, skandynawskich skaldów), i dworska — o bardziej profesjonalnym charakterze, tworzona i wykonywana przez francuskich trubadurów i truwerów (kunsztowne, zarówno pod względem poetyckim, jak i muzycznym, formy pieśniowe: rondo, ballada, virelai)
Szałamaja jest drewnianym instrumentem dętym, należącym do grupy aerofonówAerofonaerofonów dwustroikowych. Powstała prawdopodobnie ok. XIII wieku we Francji. Używano jej od średniowiecza do XVIII wieku, w którym została wyparta przez powstały na jej podstawie obój. Podobne instrumenty wykorzystywane były w innych kulturach: greckiej (aulos), perskiej (surma), czy ormiańskiej (duduk). Większe odmiany tego instrumentu nazywane były pomortem.
R54YnvBYMXR4D
Fidel jest instrumentem należącym do grupy chordofonówChordofonchordofonów smyczkowych. Zazwyczaj posiadała pięć strun, z czego cztery umieszczone były na gryfie instrumentu, a piąta znajdowała się na jego boku i nazywana była struną burdonowąBurdonburdonową. Używana była głównie w muzyce ludowej. Na jej podstawie powstały skrzypce, które całkowicie ją wyparły. Gra na instrumencie nie przypominała znanej dzisiaj techniki skrzypcowej, ponieważ instrument umiejscowiony był na ramieniu muzyka, a nie pod jego podbródkiem.
R16PY4Gf8Kxkf
Kornet jest instrumentem dętym blaszanym, jednak właściwie posiada cechy instrumentu dętego drewnianego, ponieważ ma otwory umożliwiające granie wszystkich dźwięków skali, lecz budowa ustnika jest typowa dla instrumentu dętego blaszanego. Korpus instrumentu może być prosty, lub zakrzywiony, posiada sześć otworów, najczęściej wykonany był z drewna. Technika gry była niezwykle trudna, wiązało to się z wąskim ustnikiem, który szybko męczył wargi muzyka, dlatego instrument ten wykorzystywany był przez profesjonalistów. Na terenach polskich nazywano ten instrument cynkiem.
R1ZL6IeEshGrG
Krzywuła jest podwójnostroikowym instrumentem dętym drewnianym. Inną nazwą instrumentu jest pochodzące z niemieckiego słowo krummhorn. Korpus przypomina drewnianą laskę, charakterystyczną częścią jest zagięcie przy jego zakończeniu. Instrument był niezwykle popularny w muzyce średniowiecznej i renesansowej.
R1NcvZ1KoCKy3
Lira korbowa jest instrumentem smyczkowym, pomimo, iż w technice gry nie występuje smyczek, lecz koło, które pociera struny podczas obrotu. Trzymana była na kolanach, posiadała od 3 do 6 strun. Muzyk obracał korbą, dzięki której energia przenosiła się na koło, które wprawiało strunę w ruch, natomiast aby skrócić jej długość używał drewnianych klawiszy, umiejscowionych na gryfie instrumentu. Instrument ten wykorzystywany jest czasami nawet we współczesnej muzyce.
RecwgQ7HtuNTs
Zadania
RMoaQIPJEbQt1
Ćwiczenie 1
R191gbBav6Pb6
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3
R4HX8T1nAUUxE
R1Q9xItsctJLj
R5HTCa9tMhK72
Ćwiczenie 4
RNmogBwOrQSda
Ćwiczenie 5
RhoR0226GJ1iV
Ćwiczenie 6
Przypisz nazwę średniowiecznego muzyka do kraju, który reprezentował. Trubadurzy, Truwerzy, Minnesingerzy, Wirginaliści. Możliwe odpowiedzi: 1. północna Francja, 2. południowa Francja, 3. Anglia, 4. Niemcy
Przypisz nazwę średniowiecznego muzyka do kraju, który reprezentował. Trubadurzy, Truwerzy, Minnesingerzy, Wirginaliści. Możliwe odpowiedzi: 1. północna Francja, 2. południowa Francja, 3. Anglia, 4. Niemcy
Przypisz nazwę średniowiecznego muzyka do kraju, który reprezentował.
północna Francja, południowa Francja, Anglia, Niemcy
Trubadurzy
Truwerzy
Minnesingerzy
Wirginaliści
Ćwiczenie 7
R1bbFivDtINV9
R155sCOCB5JfK
Słownik pojęć
Aerofon
Aerofon
instrument muzyczny, w którym źródłem dźwięku jest drgający słup powietrza.
Bard
Bard
celtycki poeta i pieśniarz dworski, często wędrowny.
Burdon
Burdon
niski, długo brzmiący dźwięk, towarzyszący głównej melodii.
Chordofon
Chordofon
instrument strunowy.
Chorał gregoriański
Chorał gregoriański
uroczysty śpiew kościelny; też: utwór muzyczny stylizowany na wzór takiego śpiewu.
Elektrofon
Elektrofon
elektryczny instrument muzyczny.
Idiofon
Idiofon
instrument perkusyjny, w którym źródłem dźwięku jest ciało stałe o naturalnej sprężystości.
Membranofon
Membranofon
instrument muzyczny, w którym źródłem dźwięku jest drgająca membrana.
Minnesingerzy
Minnesingerzy
średniowieczny wędrowny poeta niemiecki.
Minstrel
Minstrel
średniowieczny, wędrowny śpiewak poezji trubadurów i truwerów
Trubadurzy
Trubadurzy
średniowieczny poeta i śpiewak wędrujący po dworach południowej Francji.
Truwerzy
Truwerzy
średniowieczny poeta, muzyk i śpiewak wędrowny w północnej Francji.
Biblioteka muzyczna
R17ns7YPE5KzY
R54YnvBYMXR4D
RDAyc5t0alLxw
RvfjP36SizpCR
RecwgQ7HtuNTs
Bibliografia
Mieczysław Drobner, Instrumentoznawstwo i akustyka, PWM Warszawa 1960.
Józef Chomiński, Krystyna Wilkowska‑Chomińska, Historia muzyki, PWM Warszawa 1989.