Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Instrumenty perkusyjne: shaker

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna sposób wydobywania dźwięków z shakera,

  • zna budowę shakera,

  • zna przykładowe wzory rytmów.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • odróżnić dźwięki o różnej charakterystyce,

  • zbudować prosty instrument perkusyjny,

  • zagrać kilka prostych rytmów.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Magnetofon lub odtwarzacz płyt CD

  2. Kasety lub płyty CD z nagraniem utworu, w którym wykorzystany został shaker

  3. Opakowania po lekach (koniecznie w kształcie tuby), puszki, ziarno o różnej grubości (np. piasek, groch itp.), taśma klejąca

  4. Wzory przykładowych rytmów

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat lekcji i zapoznaje uczniów z jej celami. Następnie odtwarza z magnetofonu lub odtwarzacza płyt CD nagrania utworów, w których wykorzystane zostały własnoręcznie skonstruowane instrumenty shaker.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta uczniów, czy jest możliwe, mając do dyspozycji jedynie przedmioty domowego użytku, zbudować jakieś instrumenty muzyczne. Jeśli tak, to jakie, oraz w jaki sposób.

  2. Uczniowie odpowiadają.

  3. Nauczyciel prezentuje shaker oraz proponuje uczniom zbudowanie takiego samego instrumentu, ale za pomocą łatwo dostępnych przedmiotów.

  4. Nauczyciel wyjaśnia zasadę działania instrumentu oraz sposób, w jaki można go zbudować.

  5. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na fakt, że użycie danego materiału w opakowaniu (jak na przykład puszki aluminiowej lub plastikowego opakowania po lekach) oraz ziarna różnej grubości (np. groch lub piasek) ma wpływ na brzmienie danego instrumentu.

  6. Uczniowie konstruują swoje instrumenty z dostępnych materiałów typu: puszki, opakowania, ziarno, taśma klejąca.

  7. Uczniowie wzajemnie prezentują sobie zbudowane przez siebie instrumenty.

  8. Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z prostymi rytmami w różnym metrum. (załącznik 1).

  9. Uczniowie grają przedstawione rytmy na swoich instrumentach.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel omawia pomysły uczniów.

5. Bibliografia

E. Skowrońska‑Lebecka, Dźwięk i gest. Ćwiczenia muzyczno‑ruchowe dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1995.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Wzory rytmów

1

2

1

2

X

X

X

X

X

X

1

2

3

1

2

3

X

X

X

X

X

X

X

X

1

2

3

4

1

2

3

4

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RMLGnGLlNSD22

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.30 KB w języku polskim
Rye5UO4tjht6d

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim