Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Instrumenty smyczkowe

Zapoznanie uczniów z budową i dźwiękiem instrumentów strunowych szarpanych. Wskazanie charakterystycznych cech instrumentów i różnic między nimi wynikających z ich budowy. Krótka historia instrumentów. Wyjaśnienie pojęcia lutniklutnictwo. Wskazanie najważniejszych i najwybitniejszych budowniczych instrumentów strunowych smyczkowych. Na przykładach muzycznych odróżnianie instrumentów po ich barwie.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. wyjaśnić pojęcie instrumenty smyczkowe.

  2. wskazać nazwy wszystkich instrumentów strunowych smyczkowych.

  3. omówić budowę każdego instrumentu smyczkowego.

  4. wskazać różnice pomiędzy omawianymi instrumentami.

  5. wyjaśnić pojęcia: lutnik, lutnictwo.

  6. wskazać najsłynniejszych budowniczych instrumentów smyczkowych.

  7. rozróżniać słuchowo instrumenty smyczkowe.

Metoda i forma pracy

Metoda pogadanki z elementami opisu. Pokaz. Percepcja wybranych utworów ze wskazaniem słuchowym barwy poszczególnych instrumentów smyczkowych.

    1. Podręcznik: Elżbieta Korowajczyk *Moja muzyka.*Podręcznik dla klas 4 – 6.

    2. Stanowisko do odtwarzania muzyki.

    3. Nagrania utworów:

  1. Joann Strauss – Pizzicato – polka.

  2. Niccolo Paganini – Kaprys XXIV op.1.

  3. Camille Saint‑Saens – Łabędź.

  4. Józef Haydn – fragment Kwartetu D – dur „Żabi”

  1. Plansze z rysunkami instrumentów: skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas.

  2. Karta pracy ucznia.

4.Przebieg lekcji

    1. Sprawdzenie obecności.

    2. Sprawdzenie zadania domowego.

    3. Wspólne zaśpiewanie piosenki poznanej na ostatniej lekcji.

    4. Podanie tematu do zeszytu.

( 10 min.)

    1. Metodą pogadanki wprowadzenie uczniów do tematu lekcji poprzez pokazanie plansz z instrumentami muzycznymi strunowymi smyczkowymi. Na podstawie własnych doświadczeń i przemyśleń uczniowie wymieniają nazwy instrumentów. Nauczyciel potwierdza lub naprowadza uczniów na właściwe określenia.

    2. Wyjaśnienie metodą pogadanki pojęcia instrumenty smyczkowe oraz zapisanie definicji w zeszycie.

  • Notatka:

  1. Instrumenty smyczkowe:

Dźwięk wydobywamy z nich, wprowadzając struny w drganianprzez pocieranie ich smyczkiem. Można również szarpać struny palcami, czyli grać pizzicato.

  1. Przedstawienie uczniom techniki pizzicato poprzez wysłuchanie utworu Joanna Straussa – Pizzicato – polka. Pogadanka na temat wysłuchanego utworu. Wskazanie najważniejszych cech brzmieniowych słyszanego instrumentu.

  2. Omówienie budowy skrzypiec. Pokaz ilustracji oraz aktywna metoda udziału uczniów w lekcji poprzez włączanie się do pogadanki na temat charakterystycznych elementów budowy skrzypiec. Nawiązanie do dwóch pojęć: lutniklutnictwo. Wyjaśnienie ich oraz wskazanie najważniejszych budowniczych instrumentów smyczkowych z uwzględnieniem Antonio Stradivariego.

  • Notatka:

  1. Skrzypce:

- mają cztery struny,

- pudło rezonansowe,

- smyczek,

- otwory w kształcie litery f,

- podbródek,

- kołki,

- podstawek,

- strunociąg,

- dusze.

III. Lutnik i lutnictwo:

Lutnictwo jest to sztuka zajmująca się budową i wykonywaniem instrumentów strunowych. Lutnikiem nazywamy osobę, która zajmuje się budowaniem instrumentów strunowych. Nazwa pochodzi z XV wieku, kiedy to lutnicy zajmowali się budową lutni.

5. Wysłuchanie utworu Niccolo Paganini – Kaprys XXIV op.1 oraz wskazanie najważniejszych cech brzmieniowych solowego instrumentu w tym utworze.

6. Metoda pokazu zapoznanie uczniów z kolejnym instrumentem – altówką. Wskazanie podobieństwa i różnic między omawianym wcześniej instrumentem.

  • Notatka:

IV. Altówka:

Technika gry na altówce jest taka sama jak na skrzypcach. Od skrzypiec różni się tylko strunami i wielkością (jest większa).

  1. Omówienie kolejnego instrumentu metodą pokazu zaprezentowanie instrumentu oraz pogadanka na temat budowy wiolonczeli. Wskazanie jej charakterystycznych cech i różnic, jakie są między nią a pozostałymi omawianymi wcześniej instrumentami

  2. Wysłuchanie i percepcja utworu: Camille Saint‑Saens – Łabędź. Metoda pogadanki wskazanie cech brzmieniowych wiolonczeli.

  • Notatka:

V. Wiolonczela:

Wydobywamy z niej jeszcze niższe dźwięki niż ze skrzypiec czy altówki. Jest większa i sposób gra na tym instrumencie jest inny – na siedząco opierając instrument o podłogę metalowa nóżką.

  1. Pokazanie ilustracji oraz pogadanka na temat budowy kontrabasu.

  • Notatka:

VI. Kontrabas:

To największy instrument smyczkowy. Gra się na nim w pozycji stojącej lub siedzącej na specjalnym, wysokim stołku. Struny kontrabasu są grube i długie. Rzadko wykonuje się na nim partie solowe.

Faza podsumowująca

Wysłuchanie fragmentu Kwartetu D – dur „Żabiego” Józefa Haydna. Metodą pogadanki omówienie współpracy instrumentów smyczkowych w kwartecie Haydna.

5.Bibliografia

  1. Elżbieta Korowajczyk *Moja muzyka.*Podręcznik dla klas 4 – 6.

6.Załączniki

Karta pracy ucznia

Powtórzenie zagadnień związanych z tematem formie otwartych pytań.

Zadanie domowe

Przedstaw dwa przykłady z muzyki klasycznej lub rozrywkowej, w których wykorzystywane są brzmienia instrumentów smyczkowych.

RyhrkIfmJXkJA

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 44.50 KB w języku polskim