Integracja polityczna państw świata
Integracja polityczna państw świata
Cele lekcji
Cel ogólny: poznanie cech wspólnot politycznych i gospodarczych na świecie.
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to jest integracja,
zna agendy ONZ,
podaje przykłady organizacji gospodarczych integrujących państwa,
podaje znaczenie nazw: OECD, CEFTA. NAFTA, OPEC, NATO, PCK.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wyjaśnić przyczyny integracji politycznej,
scharakteryzować poszczególne organizacje.
c) Postawy
Uczeń:
chce poznawać świat,
współpracuje w grupie,
potrafi zaprezentować własne zdanie.
2. Metoda i forma pracy
Praca indywidualna, pogadanka, pokaz multimedialny.
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy, słowniki wyrazów obcych, prezentacja multimedialna (można wykorzystać strony internetowe podane w bibliografii bądź prezentację pt. „Integracja polityczna państw świata”).
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji.
Nauczyciel prosi o sprawdzenie w słownikach znaczenia pojęć integracja i dezintegracja. Jednego ucznia prosi o głośne przeczytanie znaczenia tych pojęć, a resztę uczniów o zapisanie definicji do zeszytów.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wyjaśnia, co termin integracja oznacza w polityce i podaje przykłady takiej integracji.
Nastepnie prosi uczniów o obejrzenie pokazu multimedialnego oraz uzupełnienie tabelki:
Organizacja | Kraje należące | Charakterystyka |
Po wyświetleniu pokazu prosi o odczytanie informacji zawartych w tabeli, weryfikuje błędy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje karty pracy (załącznik 1). Po rozwiązaniu zadania wyznaczeni uczniowie czytają odpowiedzi, pozostali sprawdzają ich poprawność. Nauczyciel koryguje błędy.
5. Bibliografia
Słownik wyrazów obcych
Strony internetowe:
http://pl.wikipedia.org/wiki/OPEC
http://pl.wikipedia.org/wiki/NATO
Wład P., Człowiek gospodarzem Ziemi. Zeszyt ćwiczeń dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zakres podstawowy, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.
Wład P., Człowiek gospodarzem Ziemi. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, zakres podstawowy, Wydawnictwo Ortus, Piaseczno 2003.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Otocz obwódką nazwy państw, które należą do NATO:
Austria, Bułgaria, Czechy, Dania, Grecja, Hiszpania, Kanada, Litwa, Niemcy, Polska, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, Ukraina, Węgry.
b) Zadanie domowe
Napisz skróty nazw organizacji międzynarodowych, do których należą następujące państwa: Algieria, Niemcy, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Norwegia.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy III.