INTEGRACJA poza schematami Poradnik dla nauczyciela nauczania początkowego
Poradnik dla nauczyciela klasy integracyjnej, przydatny także dla nauczycieli klas ogólnodostępnych, realizujących kształcenie uczniów z niepełnosprawnościami w edukacji włączającej. Poradnik podzielony jest na trzy części. Część pierwsza przedstawia wyzwania wychowawcze i dydaktyczne stojące przed nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej w klasie integracyjnej, oczekiwane dostosowania dla różnych rodzajów niepełnosprawności. Omówiono tu znaczenie postaw nauczyciela klasy integracyjnej, w tym takich ich aspektów, jak mądre wspomaganie, wiara w możliwości rozwojowe dziecka, ale także - znane z relacji psychoterapeutycznych - zjawisko przeniesienia i przeciwprzeniesienia, w którym podstawową rolę zaczynają odgrywać emocje. Opisano podstawowe problemy i wskazówki do współpracy z rodzicami oraz ważne do wczesnej diagnozy i ograniczenia zjawisko procesu grupowego w kontekście wykluczenia społecznego dzieci z niepełnosprawnościami na wczesnym etapie edukacji. Zrozumienie psychologicznych aspektów tego zjawiska pozwala na zastosowanie przedstawionych wskazówek profilaktycznych. Liczne, konkretnie przedstawione zalecenia wychowawcze uzupełnia opis o zrachowaniach wspierających i zakłócających proces integracji. W części II przedstawiono 8 ciekawych scenariuszy budujących kulturę klasy integracyjnej, m.in. umożliwiających poznanie się, pozytywnie wartościujących różnice, ustalających zasady komunikacji i rozwiązywania konfliktów (ciekawa propozycja podejścia do sporów metodą sowy). Część III zawiera gotowe karty pracy - pomoce graficzne do scenariuszy, także ich opisy alternatywne dla dzieci słabowidzących.
Otwórz linkOtwórz link
Źródło: Edyta Biaduń‑Korulczyk, Kinga Sochocka, Karolina Van Laere, Fundacja Poza Schematami