Intelektualista czy kulturysta?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  1. rozumie potrzebę integralnego rozwoju człowieka.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. wypowiedzieć się na temat roli sportu w życiu człowieka,

  2. wypowiedzieć się na temat roli rozwoju intelektualnego.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, dyskusja problemowa, praca z tekstem epickim.

3. Środki dydaktyczne

Tekst epicki (wypowiedź Pelego, Dygat, Trener).

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Zapoznanie uczniów z tematem lekcji. Zadanie pytania: „Jak żyje współczesny człowiek? Jak wygląda jego dzień? Co je? Co jest dla niego najważniejsze?” (współczesny człowiek żyje przede wszystkim szybko).

b) Faza realizacyjna

  1. Prosimy uczniów o to, żeby wymienili i zapisali cechy, które według nich ma każdy sportowiec.

  2. Odczytanie wypowiedzi Pelego.

  3. Zadajemy uczniom pytanie, czy zgadzają się z tym, co przeczytali? Czy współczesny sport faktycznie może odmienić, przewartościować ludzkie życie?

  4. Dyskusja na temat oblicza współczesnego sportu ( z jednej strony zwycięstwa, emocje, ale jednocześnie afery, doping, próby oszukania).

  5. Postawienie problemu: „Współczesny świat kładzie duży nacisk na rozwój intelektualny, na naukę. To bardzo dobrze, ale czy to wystarczy do prawidłowego, pełnego rozwoju człowieka? A może w ogóle nie warto się uczyć, skoro dobrzy sportowcy całkiem nieźle zarabiają?” .

  6. Podział klasy na dwie grupy. Jedna przygotowuje argumenty intelektualistów, druga argumenty kulturystów.

  7. Prezentacja argumentów – zapisanie na tablicy.

  8. Zadajemy pytanie: Czy można jako poleczyć te dwa obszary aktywności?

  9. Odczytanie tekstu S. Dygata, Trener.

c) Faza podsumowująca

Wyciągnięcie wniosków z lekcji: Człowiek powinien łączyć aktywność fizyczną i umysłową.

5. Bibliografia

Wypowiedzi Pelego, [w:] Garsztka T., Grabowska Z.,. Olszewska G., Z XX i XXI wieku, podręcznik do 1 klasy gimnazjum, Znak, Kraków 1999, s. 35.

Dygat S., Trener, [w:] T. Garsztka, Z. Grabowska, G. Olszewska, Z XX i XXI wieku, podręcznik do 1I klasy gimnazjum, Znak, Kraków 1999, s. 38.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Napisz „Dekalog współczesnego człowieka”.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1Wout7j637Io

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 91.04 KB w języku polskim
RHWrCKbNxCq0a

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 15.00 KB w języku polskim