Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Interakcja człowiek – gospodarka*. Sprawdzian wiadomości*

Cele lekcji

Cel ogólny

Podsumowanie wiadomości dotyczących przemysłu Polski.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, które źródła należą do zasobów odnawialnych i nieodnawialnych,

  • wie, co to są technopolie,

  • zna rodzaje złóż mineralnych,

  • umie wymienić okręgi przemysłowe w Polsce,

  • wymienia źródła i obszary występowania wód mineralnych,

  • wie, co to jest determinizm geograficzny.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • scharakteryzować problemy polskiego przemysłu oraz sposoby ich rozwiązywania,

  • scharakteryzować czynniki lokalizacji przemysłu,

  • przyporządkować surowce naturalne do miejsc ich wydobycia,

  • rozpoznać rodzaj złoża oraz rodzaj źródła energii na podstawie ich opisów.

c) Postawy

Uczeń:

  • wykorzystuje zdobytą wiedzę.

Metoda i forma pracy

praca indywidualna

Środki dydaktyczne

karta pracy - test

Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Nauczyciel rozdaje przygotowane testy.

b) Faza realizacyjna

Po rozdaniu testów podaje czas pracy, który wynosi około 35‑40 minut. Przed przystąpieniem do wykonania zadania prowadzący przypomina zasady pisania testu: każdy pisze samodzielnie, nie odwraca się, nauczyciel raz ostrzega, następnie zabiera kartkę. Poprawa sprawdzianu odbędzie się w czasie do 2 tygodni.

c) Faza podsumowująca

Po zakończeniu pracy i zebraniu testów nauczyciel udziela odpowiedzi na pytania uczniów dotyczące sprawdzianu.

Bibliografia

P. Wład, Geografia 2 – Człowiek gospodarzem Ziemi - podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Ortus, Olsztyn 2005.

Załączniki

Karta pracy ucznia

Sprawdzian do działu „Interakcja w systemie człowiek – przyroda – gospodarka”

Powodzenia!

Imię, nazwisko, klasa

Max.

punktów

punkty

ocena

30 pkt.

  1. Do nieodnawialnych źródeł energii należą:

    • Energia słoneczna

    • Węgiel kamienny

    • Energia wiatru

    • Ropa naftowa i gaz ziemny

    • Uran i inne pierwiastki promieniotwórcze

    • Energia geotermalna

    • Węgiel brunatny

    • Energia wodna

2 p.

  1. Wyjaśnij pojęcia:

    • Pogląd, którego zwolennicy twierdzili, że środowisko przyrodnicze decyduje o formach działalności gospodarczej i poziomie życia ludzi, to .............................................................

    • Miasta lub obszary koncentracji zakładów produkcyjnych i usługowych wysokiej technologii (informatyka i mikroelektronika) to ...........................................

2 p.

  1. Wymień po dwa surowce uzyskiwane z litosfery i podaj ich zastosowanie:

......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2 p.

  1. Obok każdej z podanych elektrowni zapisz literę oznaczającą wykorzystywany w niej surowiec energetyczny:

K – węgiel kamienny B – węgiel brunatny H – woda

Solina – ...................................

Bełchatów – .........................

Siekierki (Warszawa) – ..................

Włocławek – ..............................

Stalowa Wola – .........................

Trzebinia – ..............................

3 p.

  1. Pierwszą w Polsce elektrownią geotermalną, wykorzystującą wody zalegające na głębokości 1640 m, uruchomiono 1995 r. w:

    • Zakopanem

    • Kłodzku

    • Pyrzycach

1 p.

  1. Wymień obszary deficytu wód na świecie:

.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2 p.

  1. Przyporządkuj surowcom znane im miejsca wydobycia:

Zagłębie Appalaskie

  1. Zatoka Maracaibo

  2. Niemcy

  3. Zjednoczone Emiraty Arabskie

  4. Stany Zjednoczone

  5. Zagłębie Donieckie

Węgiel kamienny

Ropa naftowa

Węgiel brunatny

3 p.

  1. Oznacz literą P zdania prawdziwe, literą F zdania fałszywe.

Woda (słodka) pitna stanowi 3% światowych zasobów wodnych .........

Do nieodnawialnych zasobów przyrody zalicza się m.in. rudy metali, gleby i świat organiczny .........

Żarnowiec jest miejscowością, gdzie usytuowana jest elektrownia wodna w Polsce ...............

W ostatnich latach wydobycie węgla kamiennego rośnie ............

2 p.

  1. Na podstawie opisu rozpoznaj rodzaj złoża mineralnego:

Złoże powstałe w wyniku wietrzenia, sedymentacji i przeobrażania minerałów, związków chemicznych i obumarłych organizmów roślinnych i zwierzęcych w środowisku lądowym lub wodnym (np. węgiel kamienny, węgiel brunatny, rudy żelaza, siarka)

to .....................................

1 p.

  1. Struktura produkcji energii elektrycznej prowadzi do degradacji środowiska. Podaj, co jest tego rezultatem oraz obszary w Polsce, które są narażone na degradacje.

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

3 p.

  1. Elektrownia Porąbka‑Żar zlokalizowana jest na :

    • Sanie

    • Odrze

    • Sole

1 p.

  1. Na podstawie zamieszczonych opisów rozpoznaj źródła energii:

  • Duże źródła występują w USA, Meksyku i w Zatoce Perskiej. To źródło energii uznano za surowiec strategiczny. Jest powodem wielu wojen. W latach siedemdziesiątych ograniczenie wydobycia tego surowca wywołało tzw. Kryzys energetyczny.
    ...........................................................................................

  • Największe szanse na rozwój tego źródła energii ma klimat zwrotnikowy i podzwrotnikowy. Wykorzystywana jest zazwyczaj do wytwarzania energii w gospodarstwach. W Polsce istnieje jedna stacja w Kozach koło Bielska Białej.
    .....................................................................................

2 p.

  1. W Polsce źródła mineralne są wykorzystywane leczniczo. Podaj, jakiego rodzaju wody występują w regionie karpackim:

................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

1 p.

  1. Scharakteryzuj problemy polskiej energetyki:

................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

3 p.

  1. Podaj najważniejszy czynnik, decydujący o lokalizacji w Polsce elektrowni, które wykorzystują węgiel brunatny do produkcji energii elektrycznej. Odpowiedź uzasadnij.

................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2 p.

Czas trwania lekcji

45 minut

Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy II LP.

RLSOc5L78p3Wu

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 127.53 KB w języku polskim
RSYxJ1Z8q3buo

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 44.00 KB w języku polskim