Zagrożenia występujące podczas obsługi sceny i sposoby ich eliminacji
Słownik pojęć
E-materiały do kształcenia zawodowego
Organizacja i bezpieczeństwo pracy na scenie
AUD.06. Obsługa sceny i AUD.07. Realizacja nagłośnień - Technik realizacji nagłośnień 352124
Interaktywne materiały sprawdzające
11
Pokaż ćwiczenia:
1
1. Zagrożenia podczas obsługi systemów scenicznych i nagłośnieniowych
1. Zagrożenia podczas obsługi systemów scenicznych i nagłośnieniowych3D1AlsUyU1
R1KA0kmMQGnmy3
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe.. Wszystkie przewody wykorzystywane na scenie nie powinny być zebrane w wiązki, ale powinny zostać spięte.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podczas koncertów należy unikać przebywania w małej odległości od zestawów nagłośnieniowych i korzystać z mierników ciśnienia akustycznego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jedynym krajem w Europie, który opracował normę dotycząca maksymalnego ciśnienia akustycznego SPL jest Szwecja.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Obowiązkiem organizatora koncertu jest takie zabezpieczenie terenu imprezy, sceny i stanowiska realizatora FOH, aby osoby spoza ekipy technicznej nie miały do nich dostępu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Urządzenia do montażu systemów nagłośnieniowych nie muszą mieć aktualnych atestów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Osoby pracujące na wysokości przy montażu sprzętu nagłośnieniowego powinny być wyposażone w odpowiednie zabezpieczenia – systemy pasów i szelek alpinistycznych do prac na wysokościach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W sytuacji wystąpienia pożaru podczas koncertu należy zastosować gaśnice wodne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe.. Wszystkie przewody wykorzystywane na scenie nie powinny być zebrane w wiązki, ale powinny zostać spięte.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podczas koncertów należy unikać przebywania w małej odległości od zestawów nagłośnieniowych i korzystać z mierników ciśnienia akustycznego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jedynym krajem w Europie, który opracował normę dotycząca maksymalnego ciśnienia akustycznego SPL jest Szwecja.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Obowiązkiem organizatora koncertu jest takie zabezpieczenie terenu imprezy, sceny i stanowiska realizatora FOH, aby osoby spoza ekipy technicznej nie miały do nich dostępu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Urządzenia do montażu systemów nagłośnieniowych nie muszą mieć aktualnych atestów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Osoby pracujące na wysokości przy montażu sprzętu nagłośnieniowego powinny być wyposażone w odpowiednie zabezpieczenia – systemy pasów i szelek alpinistycznych do prac na wysokościach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W sytuacji wystąpienia pożaru podczas koncertu należy zastosować gaśnice wodne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2. Zagrożenia na scenie: porażeniem prądem elektrycznym, upadek z wysokości i hałas - quiz
2. Zagrożenia na scenie: porażeniem prądem elektrycznym, upadek z wysokości i hałas - quiz3Dp2CBOsQl
1
3Quiz5895Dobra robota! Poprawnie rozwiązałeś test. Doskonale wykorzystałeś przyswojoną wiedzę dotyczącą zagrożeń na scenie, czyli porażenia prądem elektrycznym, upadku z wysokości i hałasu. Gratulacje!Niestety, nie wszystko poszło dobrze. Wróć do materiału, który dotyczy zagrożeń na scenie, czyli porażenia prądem elektrycznym, upadku z wysokości i hałasu oraz wyszukaj w nim te elementy, z którymi miałeś największy problem. Zobacz także: Wskazówki i klucze odpowiedzi. Spróbuj ponownie rozwiązać quiz, a na pewno się uda. Powodzenia!
Test
Quiz
Sprawdź swoją wiedzę rozwiązując przygotowany quiz.
Liczba pytań:
5
Limit czasu:
8 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Quiz
Pytanie
1/5
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Dokończ zdanie, zaznaczając wszystkie poprawne odpowiedzi spośród podanych.
Przyczynami porażenia prądem elektrycznym podczas pracy na scenie mogą być Możliwe odpowiedzi: 1. niewłaściwe ekranowanie sprzętu., 2. uszkodzone przewody., 3. uszkodzone urządzenia.
Dokończ zdanie, zaznaczając wszystkie poprawne odpowiedzi spośród podanych.
Do zabezpieczeń zapobiegających zagrożeniom związanym z pracą na wysokości podczas organizacji koncertu należą Możliwe odpowiedzi: 1. wyposażenie personelu w środki ochrony osobistej, w tym uprzęże do prac na wysokości., 2. zadbanie, aby uprząż i elementy konstrukcyjne sceny miały wymagane atesty i spełniały normy EN, PN i CE., 3. ustawianie mikrofonów w polu skutecznego oddziaływania nagłośnienia głównego.
Połącz w pary wyrażenia tak, aby tworzyły pełne i poprawne terminy związane z zagrożeniami słuchu podczas koncertów na scenie. poziom Możliwe odpowiedzi: 1. częstotliwościowe, 2. ciśnienia akustycznego, 3. zwrotne, 4. nagłośnieniowy system Możliwe odpowiedzi: 1. częstotliwościowe, 2. ciśnienia akustycznego, 3. zwrotne, 4. nagłośnieniowy sprzężenie Możliwe odpowiedzi: 1. częstotliwościowe, 2. ciśnienia akustycznego, 3. zwrotne, 4. nagłośnieniowy strojenie Możliwe odpowiedzi: 1. częstotliwościowe, 2. ciśnienia akustycznego, 3. zwrotne, 4. nagłośnieniowy
Połącz w pary wyrażenia tak, aby tworzyły pełne i poprawne terminy związane z zagrożeniami słuchu podczas koncertów na scenie. poziom Możliwe odpowiedzi: 1. częstotliwościowe, 2. ciśnienia akustycznego, 3. zwrotne, 4. nagłośnieniowy system Możliwe odpowiedzi: 1. częstotliwościowe, 2. ciśnienia akustycznego, 3. zwrotne, 4. nagłośnieniowy sprzężenie Możliwe odpowiedzi: 1. częstotliwościowe, 2. ciśnienia akustycznego, 3. zwrotne, 4. nagłośnieniowy strojenie Możliwe odpowiedzi: 1. częstotliwościowe, 2. ciśnienia akustycznego, 3. zwrotne, 4. nagłośnieniowy
Dokończ zdanie, zaznaczając wszystkie poprawne odpowiedzi spośród podanych.
Do przyczyn wywołujących zagrożenia fizyczne wynikające z wadliwego rozmieszczenia sprzętu należą Możliwe odpowiedzi: 1. plątanina przewodów na scenie., 2. wieszanie ciężkiego sprzętu na głowami artystów., 3. zbyt wysoki poziom ciśnienia akustycznego generowanego przez główny system nagłośnieniowy.
W poniższym zdaniu zaznacz błędną odpowiedź. Odpowiednie strojenie/usunięcie częstotliwościowe systemów monitorowych ogranicza poziom częstotliwości rezonansowych systemu i pomieszczenia oraz zapobiega uszkodzeniu słuchu w trakcie pracy podczas koncertu.
W poniższym zdaniu zaznacz błędną odpowiedź. Odpowiednie strojenie/usunięcie częstotliwościowe systemów monitorowych ogranicza poziom częstotliwości rezonansowych systemu i pomieszczenia oraz zapobiega uszkodzeniu słuchu w trakcie pracy podczas koncertu.
3. Organizacja i bezpieczeństwo pracy na scenie - test podsumowujący
3. Organizacja i bezpieczeństwo pracy na scenie - test podsumowujący3D1AlsUyU1
1
3Test wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią101595Dobra robota! Poprawnie rozwiązałeś test. Doskonale wykorzystałeś przyswojoną wiedzę dotyczącą organizacji i bezpieczeństwa pracy na scenie. Gratulacje!Wróć do materiału, który dotyczy organizacji i bezpieczeństwa pracy na scenie i wyszukaj w nim te elementy, z którymi miałeś największy problem. Zobacz: Wskazówki i klucze odpowiedzi. Spróbuj ponownie rozwiązać zadanie, a na pewno się uda. Powodzenia!
Test
Test wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią
Rozwiąż test wielokrotnego wyboru, zaznaczając jedną poprawną odpowiedź spośród podanych.
Liczba pytań:
10
Limit czasu:
15 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Test wielokrotnego wyboru z jedną prawidłową odpowiedzią
Pytanie
1/10
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Do zadań zawodowych technika realizacji nagłośnień w zakresie kwalifikacji AUD.06. Obsługa sceny należy Możliwe odpowiedzi: 1. konfigurowanie systemów scenicznych., 2. wykonywanie montażu materiału dźwiękowego., 3. przetwarzanie i archiwizacji materiału dźwiękowego.
Realizatorzy FOH, czyli Front of House, to główni realizatorzy odpowiadający za Możliwe odpowiedzi: 1. finalne brzmienie miksu na głównym nagłośnieniu., 2. odpowiednią konfigurację i strojenie całego systemu nagłośnieniowego., 3. mikrofonizację, połączenia przewodowe i bezprzewodowe i wszelkie inne czynności związane z obsługą systemu nagłośnienia na scenie.
Urządzenia, używane na scenie, rozprowadzające prąd na poszczególne obwody, wyposażone w zabezpieczenia, w tym bezpieczniki nadmiarowo-prądowe i różnicowo-prądowe to Możliwe odpowiedzi: 1. rozdzielnie., 2. podzielnie., 3. nadzielnie.
Bez względu na rodzaj i zaawansowanie rozdzielni prądowej, każdorazowo powinien zostać przeprowadzony Możliwe odpowiedzi: 1. pomiar instalacji., 2. wymiana przewodów., 3. wyłączenie instalacji.
Do środków ochrony przeciwporażeniowej na scenie należy m.in. Możliwe odpowiedzi: 1. gaśnica do gaszenia urządzeń pod napięciem elektrycznym., 2. gaśnica wodna., 3. gaśnica pianowa.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy o pracy na wysokości NIE mówimy, jeżeli Możliwe odpowiedzi: 1. powierzchnia jest osłonięta ze wszystkich stron, do wysokości co najmniej 1,5 m, pełnymi ścianami lub ścianami z oknami oszklonymi., 2. powierzchnia jest osłonięta z dwóch stron, do wysokości co najmniej 1,5 m, pełnymi ścianami lub ścianami z oknami oszklonymi., 3. powierzchnia jest osłonięta ze wszystkich stron, do wysokości co najmniej 1,0 m, pełnymi ścianami lub ścianami z oknami oszklonymi.
Osoby pracujące na wysokościach powinny mieć ukończony Możliwe odpowiedzi: 1. kurs wysokościowy., 2. kurs wspinaczkowy., 3. kurs przewodnicki.
Rider techniczny to Możliwe odpowiedzi: 1. zapotrzebowanie techniczne przedstawione przez zespół., 2. sposób rozmieszczenia przewodów zasilających, przedłużaczy i przewodów sygnałowych., 3. zabezpieczenie pracownika pracującego na wysokości.
Podczas rozmieszczania przewodów zasilających, przedłużaczy, przewodów sygnałowych, mikrofonowych i linowych przede wszystkim należy unikać Możliwe odpowiedzi: 1. plątaniny przewodów., 2. stosowania różnych kolorów przewodów., 3. zbierania przewodów w wiązki.
W teatrach w powszechnym użyciu są tzw. side-file, czyli Możliwe odpowiedzi: 1. boczne zestawy głośnikowe, ukryte w kulisach lub na brzegach sceny., 2. boczne sceny, ukryte w kulisach, 3. miniaturowe rozwiązania sceniczne.
4. Dźwiękowcy realizujący koncerty i imprezy sceniczne
4. Dźwiękowcy realizujący koncerty i imprezy sceniczne1D1AlsUyU1
RSwJZP9qhPv3P1
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym grupy specjalizacji zawodowych wyróżnionych wśród dźwiękowców realizujących koncerty i imprezy sceniczne. Dźwiękowców, którzy wyspecjalizowali się w realizacji koncertów i imprez scenicznych można podzielić na cztery główne grupy zawodowe. Są to realizatorzy 1. głównym, 2. FOH, 3. bezprzewodowe, 4. fotografowie, 5. wspinaczkowe, 6. FHO, 7. bocznym, 8. inżynierowie, 9. wysokościowe, 10. monitorowym, 11. telewizyjnym, 12. telefoniczne, czyli główni realizatorzy odpowiadający za finalne brzmienie miksu na 1. głównym, 2. FOH, 3. bezprzewodowe, 4. fotografowie, 5. wspinaczkowe, 6. FHO, 7. bocznym, 8. inżynierowie, 9. wysokościowe, 10. monitorowym, 11. telewizyjnym, 12. telefoniczne nagłośnieniu; realizatorzy monitorów/sceny, czyli realizatorzy dźwięku przeznaczonego dla artystów w systemie 1. głównym, 2. FOH, 3. bezprzewodowe, 4. fotografowie, 5. wspinaczkowe, 6. FHO, 7. bocznym, 8. inżynierowie, 9. wysokościowe, 10. monitorowym, 11. telewizyjnym, 12. telefoniczne na scenie; 1. głównym, 2. FOH, 3. bezprzewodowe, 4. fotografowie, 5. wspinaczkowe, 6. FHO, 7. bocznym, 8. inżynierowie, 9. wysokościowe, 10. monitorowym, 11. telewizyjnym, 12. telefoniczne systemu/nagłośnienia, odpowiadający za właściwą konfigurację i strojenie całego systemu nagłośnieniowego; oraz technicy sceny, czyli osoby odpowiadające za mikrofonizację, połączenia przewodowe i 1. głównym, 2. FOH, 3. bezprzewodowe, 4. fotografowie, 5. wspinaczkowe, 6. FHO, 7. bocznym, 8. inżynierowie, 9. wysokościowe, 10. monitorowym, 11. telewizyjnym, 12. telefoniczne i wszelkie inne czynności związane z obsługą systemu nagłośnienia na scenie, a także za montowanie systemu, w tym za prace 1. głównym, 2. FOH, 3. bezprzewodowe, 4. fotografowie, 5. wspinaczkowe, 6. FHO, 7. bocznym, 8. inżynierowie, 9. wysokościowe, 10. monitorowym, 11. telewizyjnym, 12. telefoniczne przy systemach podwieszanych.
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym grupy specjalizacji zawodowych wyróżnionych wśród dźwiękowców realizujących koncerty i imprezy sceniczne. Dźwiękowców, którzy wyspecjalizowali się w realizacji koncertów i imprez scenicznych można podzielić na cztery główne grupy zawodowe. Są to realizatorzy 1. głównym, 2. FOH, 3. bezprzewodowe, 4. fotografowie, 5. wspinaczkowe, 6. FHO, 7. bocznym, 8. inżynierowie, 9. wysokościowe, 10. monitorowym, 11. telewizyjnym, 12. telefoniczne, czyli główni realizatorzy odpowiadający za finalne brzmienie miksu na 1. głównym, 2. FOH, 3. bezprzewodowe, 4. fotografowie, 5. wspinaczkowe, 6. FHO, 7. bocznym, 8. inżynierowie, 9. wysokościowe, 10. monitorowym, 11. telewizyjnym, 12. telefoniczne nagłośnieniu; realizatorzy monitorów/sceny, czyli realizatorzy dźwięku przeznaczonego dla artystów w systemie 1. głównym, 2. FOH, 3. bezprzewodowe, 4. fotografowie, 5. wspinaczkowe, 6. FHO, 7. bocznym, 8. inżynierowie, 9. wysokościowe, 10. monitorowym, 11. telewizyjnym, 12. telefoniczne na scenie; 1. głównym, 2. FOH, 3. bezprzewodowe, 4. fotografowie, 5. wspinaczkowe, 6. FHO, 7. bocznym, 8. inżynierowie, 9. wysokościowe, 10. monitorowym, 11. telewizyjnym, 12. telefoniczne systemu/nagłośnienia, odpowiadający za właściwą konfigurację i strojenie całego systemu nagłośnieniowego; oraz technicy sceny, czyli osoby odpowiadające za mikrofonizację, połączenia przewodowe i 1. głównym, 2. FOH, 3. bezprzewodowe, 4. fotografowie, 5. wspinaczkowe, 6. FHO, 7. bocznym, 8. inżynierowie, 9. wysokościowe, 10. monitorowym, 11. telewizyjnym, 12. telefoniczne i wszelkie inne czynności związane z obsługą systemu nagłośnienia na scenie, a także za montowanie systemu, w tym za prace 1. głównym, 2. FOH, 3. bezprzewodowe, 4. fotografowie, 5. wspinaczkowe, 6. FHO, 7. bocznym, 8. inżynierowie, 9. wysokościowe, 10. monitorowym, 11. telewizyjnym, 12. telefoniczne przy systemach podwieszanych.
5. Sposoby zabezpieczenia pracy na scenie
5. Sposoby zabezpieczenia pracy na scenie1Dp2CBOsQl
RuK3JcUkTjZSc
Przeciągając prawidłowe wyrażenie, podpisz poszczególne ilustracje prezentujące różne roz-wiązania zabezpieczające pracę na scenie.
Przeciągając prawidłowe wyrażenie, podpisz poszczególne ilustracje prezentujące różne roz-wiązania zabezpieczające pracę na scenie.
RIhGTWZEYkKlv1
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym zabezpieczenia pracy na scenie. 1. Zainstalowanie systemu nagłośnieniowego wiąże się z montażem systemów podwieszanych do rozmaitych konstrukcji, czyli słupów, kratownic, wież-rusztowań itp. W szczególności dotyczy to systemów wyrównanych liniowo, czyli 1. mierników, 2. dzielnię prądową, 3. rozdzielnię prądową, 4. transverse-array, 5. nadprądowe, 6. densytometrów, 7. line-array, które stanowią obecnie podstawę rynku nagło-śnieniowego.
2. Każda firma wynajmująca sprzęt nagłaśniający ma tzw. 1. mierników, 2. dzielnię prądową, 3. rozdzielnię prądową, 4. transverse-array, 5. nadprądowe, 6. densytometrów, 7. line-array, czyli urządzenia rozprowadzające prąd na poszczególne obwody, wyposażone w zabezpieczenia, w tym bezpiecz-niki nadmiarowo-prądowe 1. mierników, 2. dzielnię prądową, 3. rozdzielnię prądową, 4. transverse-array, 5. nadprądowe, 6. densytometrów, 7. line-array i różnicowo-prądowe.
3. Monitorowanie poziomów dźwięku odbywa się przy użyciu dedykowanych programów lub 1. mierników, 2. dzielnię prądową, 3. rozdzielnię prądową, 4. transverse-array, 5. nadprądowe, 6. densytometrów, 7. line-array poziomu dźwięku.
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym zabezpieczenia pracy na scenie. 1. Zainstalowanie systemu nagłośnieniowego wiąże się z montażem systemów podwieszanych do rozmaitych konstrukcji, czyli słupów, kratownic, wież-rusztowań itp. W szczególności dotyczy to systemów wyrównanych liniowo, czyli 1. mierników, 2. dzielnię prądową, 3. rozdzielnię prądową, 4. transverse-array, 5. nadprądowe, 6. densytometrów, 7. line-array, które stanowią obecnie podstawę rynku nagło-śnieniowego.
2. Każda firma wynajmująca sprzęt nagłaśniający ma tzw. 1. mierników, 2. dzielnię prądową, 3. rozdzielnię prądową, 4. transverse-array, 5. nadprądowe, 6. densytometrów, 7. line-array, czyli urządzenia rozprowadzające prąd na poszczególne obwody, wyposażone w zabezpieczenia, w tym bezpiecz-niki nadmiarowo-prądowe 1. mierników, 2. dzielnię prądową, 3. rozdzielnię prądową, 4. transverse-array, 5. nadprądowe, 6. densytometrów, 7. line-array i różnicowo-prądowe.
3. Monitorowanie poziomów dźwięku odbywa się przy użyciu dedykowanych programów lub 1. mierników, 2. dzielnię prądową, 3. rozdzielnię prądową, 4. transverse-array, 5. nadprądowe, 6. densytometrów, 7. line-array poziomu dźwięku.
6. Bezpieczeństwo na scenie teatralnej
6. Bezpieczeństwo na scenie teatralnej2D1AlsUyU1
RfGvBoKiOcW0S2
W poniższych zdaniach zaznacz poprawne wyrażenia, wybierając odpowiedź spośród podanych. 1. W teatrze należy/nie należy unikać podwieszania zestawów nagłośnieniowych nad głowami występujących artystów.
2. Mikrofony zlokalizowane na scenie nie powinny znajdować się w polu oddziaływania nagłośnienia głównego, gdyż może to prowadzić do sprzężeń izogonalnych/ #zwrotnych.
3. Próg bólu u przeciętnego człowieka wynosi 220 db/140 db.
4. Boczne zestawy głośnikowe, ukryte w kulisach lub na brzegach sceny, podające odsłuch na scenę w sposób niewidoczny dla publiczności to side-file/back-file.
5. Przewody, kolumny monitorowe i inne sprzęty sceniczne powinny/nie powinny być ustawiane na ciągach komunikacyjnych i ewakuacyjnych, np. przy schodkach na scenę czy wyjściach bocznych.
W poniższych zdaniach zaznacz poprawne wyrażenia, wybierając odpowiedź spośród podanych. 1. W teatrze należy/nie należy unikać podwieszania zestawów nagłośnieniowych nad głowami występujących artystów.
2. Mikrofony zlokalizowane na scenie nie powinny znajdować się w polu oddziaływania nagłośnienia głównego, gdyż może to prowadzić do sprzężeń izogonalnych/ #zwrotnych.
3. Próg bólu u przeciętnego człowieka wynosi 220 db/140 db.
4. Boczne zestawy głośnikowe, ukryte w kulisach lub na brzegach sceny, podające odsłuch na scenę w sposób niewidoczny dla publiczności to side-file/back-file.
5. Przewody, kolumny monitorowe i inne sprzęty sceniczne powinny/nie powinny być ustawiane na ciągach komunikacyjnych i ewakuacyjnych, np. przy schodkach na scenę czy wyjściach bocznych.
1
Materiały powiązane
Materiały powiązane
D1AlsUyU1R1cUtNI4DQm4A
Film edukacyjny z elementami animacji, Zasady bezpieczeństwa i organizacji pracy na scenie
Film edukacyjny z elementami animacji, Zasady bezpieczeństwa i organizacji pracy na scenie
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
Dp2CBOsQlR1I9xtCDoehFi
Infografika, Zagrożenia występujące podczas obsługi sceny i sposoby ich eliminacji
Infografika, Zagrożenia występujące podczas obsługi sceny i sposoby ich eliminacji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.