Aerodynamika i mechanika lotu – zrozumieć podstawy
Słownik pojęć dla e‑materiału
E-materiały do kształcenia zawodowego
Aerodynamika i mechanika lotu
TLO.03. Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych — Technik mechanik lotniczy 315317
bg‑azure
Interaktywne materiały sprawdzające
Ćwiczenie 1. - Atmosfera - test wiedzy
Ćwiczenie 1. - Atmosfera - test wiedzy3DAv844UyS
Atmosfera - test wiedzy1522.570Brawo! Wiesz już całkiem dużo na temat atmosfery.Niestety nie udało Ci się udzielić odpowiedniej ilości poprawnych odpowiedzi. Niestety nie udzieliłeś poprawnej odpowiedzi. Wróć do e‑booka w materiale „Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu” gdzie możesz uzupełnić wiedzę i spróbuj ponownie.
Test
Atmosfera - test wiedzy
Liczba pytań:
15
Limit czasu:
22.5 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Atmosfera - test wiedzy
Pytanie
1/15
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Jaka temperatura panuje na wysokości 9 000 metrów zgodnie z przyjętymi parametrami atmosfery wzorcowej? Możliwe odpowiedzi: 1. -43°C, 2. -41°C, 3. -39°C
Stałymi składnikami ziemskiej atmosfery są Możliwe odpowiedzi: 1. tlen, azot oraz inne gazy szlachetne., 2. para wodna, ozon, tlen, wodór., 3. dwutlenek węgla, dwutlenek siarki, dwutlenek azotu, tlen.
Odpowiedz. Którą jednostkę w układzie SI wykorzystuje się do określenia temperatury? Możliwe odpowiedzi: 1. Kelwin (K), 2. Celsjusz (°C), 3. Fahrenheit (°F)
Odpowiedz. W której warstwie atmosfery ziemskiej panuje dodatni gradient temperatury? Możliwe odpowiedzi: 1. stratosfera, 2. tropopauza, 3. troposfera, 4. mezosfera, 5. stratopauza
Odpowiedz. Jak zachowuje się wzorcowe ciśnienie atmosferyczne wraz ze zmianą wysokości? Możliwe odpowiedzi: 1. Ciśnienie atmosferyczne maleje wraz ze wzrostem wysokości nieliniowo, 2. Ciśnienie atmosferyczne rośnie wraz ze wzrostem wysokości nieliniowo, 3. Ciśnienie atmosferyczne maleje wraz ze spadkiem wysokości liniowo
Odpowiedz. Zgodnie z przyjętymi parametrami dla atmosfery wzorcowej, temperatura na poziomie morza wynosi? Możliwe odpowiedzi: 1. 15°C, 2. 0°C, 3. 288,15°C
Odpowiedz. Zgodnie z przyjętymi parametrami dla atmosfery wzorcowej, ciśnienie atmosferyczne na poziomie morza wynosi? Możliwe odpowiedzi: 1. 1013,25 hPa, 2. 1013 hPa, 3. 960 mmHg
Dokończ zdanie. Terminem „pionowy gradient temperatury” określa się Możliwe odpowiedzi: 1. zjawisko zmiany temperatury wraz ze zmianą wysokości w atmosferze., 2. zmianę temperatury związaną ze zmianą szerokości geograficznej., 3. zmiany wysokości temperatury związane z ocieplaniem się klimatu.
Dokończ zdanie. Warstwa atmosfery ziemskiej, która rozciąga się od poziomu morza do wysokości 11 km nazywa się Możliwe odpowiedzi: 1. troposferą., 2. stratosferą., 3. tropopauzą., 4. mezosferą., 5. stratopauzą.
Dokończ zdanie. Temperatura 28°C wyrażona w Kelwinach wynosi w przybliżeniu Możliwe odpowiedzi: 1. 301 K., 2. 265 K., 3. 288 K.
Jaka w przybliżeniu panuje temperatura na wysokości 17 000 stóp zgodnie z przyjętymi parametrami atmosfery wzorcowej? Możliwe odpowiedzi: 1. -19°C, 2. -21°C, 3. 34°C
Jaka temperatura panuje na wysokości FL280 zgodnie z przyjętymi parametrami atmosfery wzorcowej? Możliwe odpowiedzi: 1. - 40°C, 2. -38°C, 3. -56,5°C
Wskaż wysokość wyrażoną w metrach dla temperatury wzorcowej równej -34°C. Możliwe odpowiedzi: 1. 7545 m, 2. 24747 m, 3. 7545 ft, 4. 24747 ft
Wskaż na jakiej wysokości panuje temperatura -56,5°C. Możliwe odpowiedzi: 1. Pomiędzy 11 a 20 km, 2. Od poziomu morza do wysokości 11 km, 3. Pomiędzy 20 a 32 km
Ćwiczenie 2. - Podstawowe jednostki fizyczne stosowane w aerodynamice
Ćwiczenie 2. - Podstawowe jednostki fizyczne stosowane w aerodynamice1DAv844UyS
R36kQx5QHx6pQ
Uzupełnij tabelę, w której przedstawiono wielkości fizyczne stosowane w aerodynamice wraz z ich jednostkami w układzie miar . Dopasuj jednostkę do podanej wielkości fizycznej. Przeciągnij i upuść lub kliknij w lukę i wybierz poprawną jednostkę z listy rozwijalnej.
Uzupełnij tabelę, w której przedstawiono wielkości fizyczne stosowane w aerodynamice wraz z ich jednostkami w układzie miar . Dopasuj jednostkę do podanej wielkości fizycznej. Przeciągnij i upuść lub kliknij w lukę i wybierz poprawną jednostkę z listy rozwijalnej.
Ćwiczenie 3. - Podstawy aerodynamiki
Ćwiczenie 3. - Podstawy aerodynamiki2DAv844UyS
RwDf0L4AtNEQG2
Uzupełnianie luki podstawowymi jednostkami fizycznymi stosowanymi w aerodynamice. Tu uzupełnij jest skalarną wielkością fizyczną charakteryzującą bezwładność i oddziaływanie grawitacyjne ciał. Tu uzupełnij jest wielkością fizyczną charakteryzującą zależność między masą a wartością przyspieszenia grawitacyjnego Tu uzupełnij jest wielkością fizyczną opisującą szybkość zmiany położenia ciała względem układu odniesienia. Jeden dżul to Tu uzupełnij wykonana przez siłę o wartości 1 N przy przesunięciu od punktu przyłożenia siły o 1 m w kierunku równoległym do kierunku działania siły. Tu uzupełnij jest skalarną wielkością fizyczną określającą pracę wykonaną w jednostce czasu przez dany układ fizyczny.
Uzupełnianie luki podstawowymi jednostkami fizycznymi stosowanymi w aerodynamice. Tu uzupełnij jest skalarną wielkością fizyczną charakteryzującą bezwładność i oddziaływanie grawitacyjne ciał. Tu uzupełnij jest wielkością fizyczną charakteryzującą zależność między masą a wartością przyspieszenia grawitacyjnego Tu uzupełnij jest wielkością fizyczną opisującą szybkość zmiany położenia ciała względem układu odniesienia. Jeden dżul to Tu uzupełnij wykonana przez siłę o wartości 1 N przy przesunięciu od punktu przyłożenia siły o 1 m w kierunku równoległym do kierunku działania siły. Tu uzupełnij jest skalarną wielkością fizyczną określającą pracę wykonaną w jednostce czasu przez dany układ fizyczny.
Ćwiczenie 4. - Elementy konstrukcyjne samolotu
Ćwiczenie 4. - Elementy konstrukcyjne samolotu1DAv844UyS
R1DaqaCig60KG11
Dopasuj nazwy elementów konstrukcyjnych samolotu do odpowiednich miejsc na ilustracji. Przeciągnij i upuść.
Dopasuj nazwy elementów konstrukcyjnych samolotu do odpowiednich miejsc na ilustracji. Przeciągnij i upuść.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RUr1ObUcdgURW1
Pogrupuj elementy konstrukcyjne samolotu ze względu na to, gdzie się znajdują. Przy każdej z grup wybierz odpowiednie elementy z listy rozwijalnej. przód skrzydła Możliwe odpowiedzi: 1. klapy, 2. spoilery, 3. statecznik poziomy, 4. ster kierunku, 5. ster wysokości, 6. statecznik pionowy, 7. lotki, 8. sloty, 9. rozpraszacz wirów brzegowych zewnętrzny kraniec skrzydła Możliwe odpowiedzi: 1. klapy, 2. spoilery, 3. statecznik poziomy, 4. ster kierunku, 5. ster wysokości, 6. statecznik pionowy, 7. lotki, 8. sloty, 9. rozpraszacz wirów brzegowych tył skrzydła Możliwe odpowiedzi: 1. klapy, 2. spoilery, 3. statecznik poziomy, 4. ster kierunku, 5. ster wysokości, 6. statecznik pionowy, 7. lotki, 8. sloty, 9. rozpraszacz wirów brzegowych ogon Możliwe odpowiedzi: 1. klapy, 2. spoilery, 3. statecznik poziomy, 4. ster kierunku, 5. ster wysokości, 6. statecznik pionowy, 7. lotki, 8. sloty, 9. rozpraszacz wirów brzegowych
Pogrupuj elementy konstrukcyjne samolotu ze względu na to, gdzie się znajdują. Przy każdej z grup wybierz odpowiednie elementy z listy rozwijalnej. przód skrzydła Możliwe odpowiedzi: 1. klapy, 2. spoilery, 3. statecznik poziomy, 4. ster kierunku, 5. ster wysokości, 6. statecznik pionowy, 7. lotki, 8. sloty, 9. rozpraszacz wirów brzegowych zewnętrzny kraniec skrzydła Możliwe odpowiedzi: 1. klapy, 2. spoilery, 3. statecznik poziomy, 4. ster kierunku, 5. ster wysokości, 6. statecznik pionowy, 7. lotki, 8. sloty, 9. rozpraszacz wirów brzegowych tył skrzydła Możliwe odpowiedzi: 1. klapy, 2. spoilery, 3. statecznik poziomy, 4. ster kierunku, 5. ster wysokości, 6. statecznik pionowy, 7. lotki, 8. sloty, 9. rozpraszacz wirów brzegowych ogon Możliwe odpowiedzi: 1. klapy, 2. spoilery, 3. statecznik poziomy, 4. ster kierunku, 5. ster wysokości, 6. statecznik pionowy, 7. lotki, 8. sloty, 9. rozpraszacz wirów brzegowych
Ćwiczenie 5. - Elementy profilu lotniczego
Ćwiczenie 5. - Elementy profilu lotniczego3DAv844UyS
R16hUwky63tYH3
Dobierz elementy profilu lotniczego do odpowiednich miejsc na grafice.
Dobierz elementy profilu lotniczego do odpowiednich miejsc na grafice.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rhsn6bYNziZOZ3
Uzupełnij luki, odpowiednimi pojęciami z podanych. Po wejściu w lukę, wybierz pojęcie z listy rozwijalnej.
przednia krawędź skrzydła płatowca to 1. krawędź natarcia, 2. cięciwa, 3. krawędź spływu
znajduje się z tyłu skrzydła, zbiegają się tam strumienie powietrza biegnące nad i pod skrzydłem to 1. krawędź natarcia, 2. cięciwa, 3. krawędź spływu
odcinek łączący w przekroju poprzecznym skrzydła jego ostrze ze środkiem zaokrąglonej krzywizny przedniej części skrzydła to 1. krawędź natarcia, 2. cięciwa, 3. krawędź spływu
Uzupełnij luki, odpowiednimi pojęciami z podanych. Po wejściu w lukę, wybierz pojęcie z listy rozwijalnej.
przednia krawędź skrzydła płatowca to 1. krawędź natarcia, 2. cięciwa, 3. krawędź spływu
znajduje się z tyłu skrzydła, zbiegają się tam strumienie powietrza biegnące nad i pod skrzydłem to 1. krawędź natarcia, 2. cięciwa, 3. krawędź spływu
odcinek łączący w przekroju poprzecznym skrzydła jego ostrze ze środkiem zaokrąglonej krzywizny przedniej części skrzydła to 1. krawędź natarcia, 2. cięciwa, 3. krawędź spływu
Ćwiczenie 6. - Siły aerodynamiczne
Ćwiczenie 6. - Siły aerodynamiczne1DAv844UyS
R1CTVMXlDeHU81
Dopasuj poszczególne siły do właściwych miejsc na obrazku. Przeciągnij i upuść.
Dopasuj poszczególne siły do właściwych miejsc na obrazku. Przeciągnij i upuść.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RdXEc7za2Bb5D1
Poniżej opisano cztery wektory. Wszystkie mają wspólny punkt, który znajduje się w środku samolotu. Jakie siły reprezentują te wektory? Uzupełnij luki. Po wejściu w lukę wybierz odpowiednią siłę z listy rozwijalnej.
Wektor jest pionowy, ma zwrot w górę. Reprezentuje on siłę 1. grawitacji, 2. ciągu silnika, 3. nośną, 4. oporu ruchu.
Wektor jest poziomy, ma zwrot przeciwny do kierunku ruchu samolotu. Reprezentuje on wypadkową siłę 1. grawitacji, 2. ciągu silnika, 3. nośną, 4. oporu ruchu.
Wektor jest poziomy, ma zwrot zgodny z kierunkiem ruchu samolotu. Reprezentuje on siłę 1. grawitacji, 2. ciągu silnika, 3. nośną, 4. oporu ruchu.
Wektor jest pionowy, ma zwrot w dół. Reprezentuje on siłę 1. grawitacji, 2. ciągu silnika, 3. nośną, 4. oporu ruchu.
Poniżej opisano cztery wektory. Wszystkie mają wspólny punkt, który znajduje się w środku samolotu. Jakie siły reprezentują te wektory? Uzupełnij luki. Po wejściu w lukę wybierz odpowiednią siłę z listy rozwijalnej.
Wektor jest pionowy, ma zwrot w górę. Reprezentuje on siłę 1. grawitacji, 2. ciągu silnika, 3. nośną, 4. oporu ruchu.
Wektor jest poziomy, ma zwrot przeciwny do kierunku ruchu samolotu. Reprezentuje on wypadkową siłę 1. grawitacji, 2. ciągu silnika, 3. nośną, 4. oporu ruchu.
Wektor jest poziomy, ma zwrot zgodny z kierunkiem ruchu samolotu. Reprezentuje on siłę 1. grawitacji, 2. ciągu silnika, 3. nośną, 4. oporu ruchu.
Wektor jest pionowy, ma zwrot w dół. Reprezentuje on siłę 1. grawitacji, 2. ciągu silnika, 3. nośną, 4. oporu ruchu.
Ćwiczenie 7. - Mechanika lotu i siły aerodynamicznego
Ćwiczenie 7. - Mechanika lotu i siły aerodynamicznego2DIiTRhMlH
Mechanika lotu i siły aerodynamiczne34.570Brawo! Udało Ci się poprawnie rozwiązać test. Mechanika lotu i siły aerodynamiczne nie stanowią dla Ciebie problemu.Niestety nie udało Ci się udzielić odpowiedniej ilości poprawnych odpowiedzi. Wróć do e‑booka w materiale „Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu” gdzie możesz uzupełnić wiedzę i spróbuj ponownie.
Test
Mechanika lotu i siły aerodynamiczne
Liczba pytań:
3
Limit czasu:
4.5 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Mechanika lotu i siły aerodynamiczne
Pytanie
1/3
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Możliwe odpowiedzi: 1. ciąg, 2. docisk, 3. siła nośna
Możliwe odpowiedzi: 1. obsługa urządzeń napędowych, 2. Aktualizacja oprogramowania, 3. konserwacja systemów mechanicznych i elektrycznych
Podaj, czym się charakteryzuje poślizg śmigła. Możliwe odpowiedzi: 1. różnica między rzeczywistym a geometrycznym skokiem, 2. różnica między posuwem śmigła a geometrycznym skokiem, 3. różnica między posuwem śmigła a rzeczywistym skokiem
Co to geometryczny skok śmigła? Możliwe odpowiedzi: 1. To teoretyczna odległość jaką pokonałoby śmigło w powietrzu w czasie jednego obrotu., 2. To rzeczywista odległość jaką pokonałoby śmigło w powietrzu w czasie jednego obrotu, 3. To rzeczywista odległość jaką pokonałoby śmigło na ziemi w czasie jednego obrotu., 4. Jest to kąt natarcia skrzydła przy jej końcówce.
W jakim celu stosuje się zwichrzenie łopat? Możliwe odpowiedzi: 1. Aby zachowany był jednakowy skok śmigła na jego wszystkich przekrojach., 2. W celu redukcji masy śmigła., 3. W celu sprawnego przenoszenia energii momentu obrotowego na siłę ciągu., 4. Aby śmigło nie zostało uszkodzone podczas pracy.
Odpowiedz. Jaki efekt daje wykorzystanie zwichrzenia śmigła? Możliwe odpowiedzi: 1. Siła nośna wytwarzana jest w sposób równomierny na całej długości śmigła, 2. Porusza się ono szybciej co poprawia osiągi, 3. Poprawia stosunek mocy do masy co poprawia osiągi samolotu, 4. Strugi powietrza sprawniej opływają śmigło podczas pracy
Odpowiedz. Jakie strefy ciśnienia możemy zaobserwować na śmigle po obu jego stronach podczas lotu? Możliwe odpowiedzi: 1. Obszar niskiego ciśnienia przed śmigłem, 2. Takie samo ciśnienie po obu stronach, 3. Obszar wysokiego ciśnienia przez śmigłem, 4. Obszar niskiego ciśnienia za śmigłem
Odpowiedz. Do czego służy kąt zaklinowania łopat? Możliwe odpowiedzi: 1. Służy do regulowania kąta natarcia śmigła, 2. Wykorzystywany jest w pracach serwisowych w celu ustalenie poziomu zużycia łopat, 3. Służy do obliczania ilości obrotów, 4. Informuje, w jakiej pozycji po zatrzymaniu się silnika blokują się łopaty
Uporządkuj warstwy atmosfery ziemskiej w kolejności od położonej najwyżej. Elementy do uszeregowania: 1. element 4, 2. element 3, 3. element 1, 4. element 2
Uporządkuj warstwy atmosfery ziemskiej w kolejności od położonej najwyżej. Elementy do uszeregowania: 1. element 4, 2. element 3, 3. element 1, 4. element 2
Ćwiczenie 9. - Siły nośne i profile lotnicze
Ćwiczenie 9. - Siły nośne i profile lotnicze1D1BZ7kIOy
RHvUBxdbdXjVO
Łączenie par. Określ prawdziwość zdań. Zaznacz Prawda albo Fałsz.. Profilem nazywamy kształt, jaki otrzymamy po przekrojeniu w poprzek skrzydła.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Profilem aerodynamicznym nazywamy taki profil, który generuje małą siłę nośną oraz, jako zjawisko pożądane siły oporu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Siła nośna powstaje w wyniku różnicy ciśnień nad i pod skrzydłem samolotu. Różnica ta jest spowodowana kształtem płata, który wymusza większą prędkość przepływu powietrza nad niż pod skrzydłem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Określ prawdziwość zdań. Zaznacz Prawda albo Fałsz.. Profilem nazywamy kształt, jaki otrzymamy po przekrojeniu w poprzek skrzydła.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Profilem aerodynamicznym nazywamy taki profil, który generuje małą siłę nośną oraz, jako zjawisko pożądane siły oporu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Siła nośna powstaje w wyniku różnicy ciśnień nad i pod skrzydłem samolotu. Różnica ta jest spowodowana kształtem płata, który wymusza większą prędkość przepływu powietrza nad niż pod skrzydłem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Ćwiczenie 10. - Kąt natarcia
Ćwiczenie 10. - Kąt natarcia2DZjU0t2yp
R144nE829BkwF
Uzupełnij luki odpowiednimi określeniami z podanych. Przeciągnij i upuść lub wejdź w lukę i wybierz odpowiednie określenie z listy rozwijalnej. Nacierające na skrzydło strugi powietrza zostaną rozdzielone na opływ nad i pod skrzydłem w punkcie spiętrzenia.
Wraz ze zmianą kąta natarcia, punkt ten będzie przesuwał się na krawędzi natarcia skrzydła. Zwiększając kąt natarcia, punkt spiętrzenia przesunie się 1. do dołu, 2. w górę. Analogicznie, zmniejszając kąt natarcia, punkt spiętrzenia będzie się przesuwał 1. do dołu, 2. w górę krawędzi natarcia.
Uzupełnij luki odpowiednimi określeniami z podanych. Przeciągnij i upuść lub wejdź w lukę i wybierz odpowiednie określenie z listy rozwijalnej. Nacierające na skrzydło strugi powietrza zostaną rozdzielone na opływ nad i pod skrzydłem w punkcie spiętrzenia.
Wraz ze zmianą kąta natarcia, punkt ten będzie przesuwał się na krawędzi natarcia skrzydła. Zwiększając kąt natarcia, punkt spiętrzenia przesunie się 1. do dołu, 2. w górę. Analogicznie, zmniejszając kąt natarcia, punkt spiętrzenia będzie się przesuwał 1. do dołu, 2. w górę krawędzi natarcia.