Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Aerodynamika i mechanika lotu

TLO.03. Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych — Technik mechanik lotniczy 315317

bg‑azure

Interaktywne materiały sprawdzające

Ćwiczenie 1. - Atmosfera - test wiedzy3DAv844UyS
Atmosfera - test wiedzy1522.570Brawo! Wiesz już całkiem dużo na temat atmosfery.Niestety nie udało Ci się udzielić odpowiedniej ilości poprawnych odpowiedzi. Niestety nie udzieliłeś poprawnej odpowiedzi. Wróć do e‑booka w materiale „Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu” gdzie możesz uzupełnić wiedzę i spróbuj ponownie.
Test

Atmosfera - test wiedzy

Liczba pytań:
15
Limit czasu:
22.5 min
Twój ostatni wynik:
-
Ćwiczenie 2. - Podstawowe jednostki fizyczne stosowane w aerodynamice1DAv844UyS
R36kQx5QHx6pQ
Uzupełnij tabelę, w której przedstawiono wielkości fizyczne stosowane w aerodynamice wraz z ich jednostkami w układzie miar SI. Dopasuj jednostkę do podanej wielkości fizycznej. Przeciągnij i upuść lub kliknij w lukę i wybierz poprawną jednostkę z listy rozwijalnej.
Ćwiczenie 3. - Podstawy aerodynamiki2DAv844UyS
RwDf0L4AtNEQG2
Uzupełnianie luki podstawowymi jednostkami fizycznymi stosowanymi w aerodynamice. Tu uzupełnij jest skalarną wielkością fizyczną charakteryzującą bezwładność i oddziaływanie grawitacyjne ciał. Tu uzupełnij jest wielkością fizyczną charakteryzującą zależność między masą a wartością przyspieszenia grawitacyjnego Tu uzupełnij jest wielkością fizyczną opisującą szybkość zmiany położenia ciała względem układu odniesienia. Jeden dżul to Tu uzupełnij wykonana przez siłę o wartości 1 N przy przesunięciu od punktu przyłożenia siły o 1 m w kierunku równoległym do kierunku działania siły. Tu uzupełnij jest skalarną wielkością fizyczną określającą pracę wykonaną w jednostce czasu przez dany układ fizyczny.
Ćwiczenie 4. - Elementy konstrukcyjne samolotu1DAv844UyS
R1DaqaCig60KG11
Dopasuj nazwy elementów konstrukcyjnych samolotu do odpowiednich miejsc na ilustracji. Przeciągnij i upuść.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RUr1ObUcdgURW1
Pogrupuj elementy konstrukcyjne samolotu ze względu na to, gdzie się znajdują. Przy każdej z grup wybierz odpowiednie elementy z listy rozwijalnej. przód skrzydła Możliwe odpowiedzi: 1. klapy, 2. spoilery, 3. statecznik poziomy, 4. ster kierunku, 5. ster wysokości, 6. statecznik pionowy, 7. lotki, 8. sloty, 9. rozpraszacz wirów brzegowych zewnętrzny kraniec skrzydła Możliwe odpowiedzi: 1. klapy, 2. spoilery, 3. statecznik poziomy, 4. ster kierunku, 5. ster wysokości, 6. statecznik pionowy, 7. lotki, 8. sloty, 9. rozpraszacz wirów brzegowych tył skrzydła Możliwe odpowiedzi: 1. klapy, 2. spoilery, 3. statecznik poziomy, 4. ster kierunku, 5. ster wysokości, 6. statecznik pionowy, 7. lotki, 8. sloty, 9. rozpraszacz wirów brzegowych ogon Możliwe odpowiedzi: 1. klapy, 2. spoilery, 3. statecznik poziomy, 4. ster kierunku, 5. ster wysokości, 6. statecznik pionowy, 7. lotki, 8. sloty, 9. rozpraszacz wirów brzegowych
Ćwiczenie 5. - Elementy profilu lotniczego3DAv844UyS
R16hUwky63tYH3
Dobierz elementy profilu lotniczego do odpowiednich miejsc na grafice.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rhsn6bYNziZOZ3
Uzupełnij luki, odpowiednimi pojęciami z podanych. Po wejściu w lukę, wybierz pojęcie z listy rozwijalnej.
  • przednia krawędź skrzydła płatowca to 1. krawędź natarcia, 2. cięciwa, 3. krawędź spływu
  • znajduje się z tyłu skrzydła, zbiegają się tam strumienie powietrza biegnące nad i pod skrzydłem to 1. krawędź natarcia, 2. cięciwa, 3. krawędź spływu
  • odcinek łączący w przekroju poprzecznym skrzydła jego ostrze ze środkiem zaokrąglonej krzywizny przedniej części skrzydła to 1. krawędź natarcia, 2. cięciwa, 3. krawędź spływu
Ćwiczenie 6. - Siły aerodynamiczne1DAv844UyS
R1CTVMXlDeHU81
Dopasuj poszczególne siły do właściwych miejsc na obrazku. Przeciągnij i upuść.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RdXEc7za2Bb5D1
Poniżej opisano cztery wektory. Wszystkie mają wspólny punkt, który znajduje się w środku samolotu. Jakie siły reprezentują te wektory? Uzupełnij luki. Po wejściu w lukę wybierz odpowiednią siłę z listy rozwijalnej.
  1. Wektor jest pionowy, ma zwrot w górę. Reprezentuje on siłę 1. grawitacji, 2. ciągu silnika, 3. nośną, 4. oporu ruchu.
  2. Wektor jest poziomy, ma zwrot przeciwny do kierunku ruchu samolotu. Reprezentuje on wypadkową siłę 1. grawitacji, 2. ciągu silnika, 3. nośną, 4. oporu ruchu.
  3. Wektor jest poziomy, ma zwrot zgodny z kierunkiem ruchu samolotu. Reprezentuje on siłę 1. grawitacji, 2. ciągu silnika, 3. nośną, 4. oporu ruchu.
  4. Wektor jest pionowy, ma zwrot w dół. Reprezentuje on siłę 1. grawitacji, 2. ciągu silnika, 3. nośną, 4. oporu ruchu.
Ćwiczenie 7. - Mechanika lotu i siły aerodynamicznego2DIiTRhMlH
Mechanika lotu i siły aerodynamiczne34.570Brawo! Udało Ci się poprawnie rozwiązać test. Mechanika lotu i siły aerodynamiczne nie stanowią dla Ciebie problemu.Niestety nie udało Ci się udzielić odpowiedniej ilości poprawnych odpowiedzi. Wróć do e‑booka w materiale „Wyjaśnienie praw i zjawisk opisujących powstawanie siły nośnej, rozkład sił na płacie, zasady mechaniki lotu” gdzie możesz uzupełnić wiedzę i spróbuj ponownie.
Test

Mechanika lotu i siły aerodynamiczne

Liczba pytań:
3
Limit czasu:
4.5 min
Twój ostatni wynik:
-
Ćwiczenie 8. - Warstwy atmosfery ziemskiej2DJoPPgll3
R17GxcZ5gF3DK
Uporządkuj warstwy atmosfery ziemskiej w kolejności od położonej najwyżej. Elementy do uszeregowania: 1. element 4, 2. element 3, 3. element 1, 4. element 2
Ćwiczenie 9. - Siły nośne i profile lotnicze1D1BZ7kIOy
RHvUBxdbdXjVO
Łączenie par. Określ prawdziwość zdań. Zaznacz Prawda albo Fałsz.. Profilem nazywamy kształt, jaki otrzymamy po przekrojeniu w poprzek skrzydła.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Profilem aerodynamicznym nazywamy taki profil, który generuje małą siłę nośną oraz, jako zjawisko pożądane siły oporu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Siła nośna powstaje w wyniku różnicy ciśnień nad i pod skrzydłem samolotu. Różnica ta jest spowodowana kształtem płata, który wymusza większą prędkość przepływu powietrza nad niż pod skrzydłem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Ćwiczenie 10. - Kąt natarcia2DZjU0t2yp
R144nE829BkwF
Uzupełnij luki odpowiednimi określeniami z podanych. Przeciągnij i upuść lub wejdź w lukę i wybierz odpowiednie określenie z listy rozwijalnej. Nacierające na skrzydło strugi powietrza zostaną rozdzielone na opływ nad i pod skrzydłem w punkcie spiętrzenia.
Wraz ze zmianą kąta natarcia, punkt ten będzie przesuwał się na krawędzi natarcia skrzydła. Zwiększając kąt natarcia, punkt spiętrzenia przesunie się 1. do dołu, 2. w górę. Analogicznie, zmniejszając kąt natarcia, punkt spiętrzenia będzie się przesuwał 1. do dołu, 2. w górę krawędzi natarcia.